Battlefield 2 - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Battlefield 2 - dojmy z dema

16. 6. 2005 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Letadlová loď se přibližuje k Ománskému zálivu. Najednou zazní siréna a zástupy vojáků se tlačí na palubu. Na horizontu se objevuje pobřeží a nad hlavami nám přelétají stíhačky, aby vyčistily místo výsadku...

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 16.června 2005
Verze hry: oficiální demo
Doba recenzování: 5 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Letadlová loď se přibližuje k Ománskému zálivu. Najednou zazní siréna a zástupy vojáků se tlačí na palubu. Od velitele ihned dostáváme rozkaz nasednout do vrtulníku. Obsazuji post kulometčíka, ostatní vojáci naskáčou do přepravního prostoru a stroj se zvedá. Na horizontu se objevuje pobřeží a nad hlavami nám přelétají stíhačky, aby vyčistily místo výsadku...

Battlefield 1942 (a částečně i nepřímý nástupce BF: Vietnam) se stal jednou z nejhranějších mutliplayerových stříleček posledních let. Ač je to smutné, sám jsem jeho kouzlu nepodlehl. Tím se chci všem věrným fanouškům omluvit, protože jak jsem před pár dny zjistil, byla to velká chyba. Demo Battlefieldu 2 vypuštěné o víkendu mě přesvědčilo o tom, že stojí za to mu věnovat nějaký čas. A tak jsem nastudoval veškeré zdroje a prošel fóra, abych se o téhle hře dozvěděl všechno. Výsledkem jsou následující první dojmy se špetkou preview. Battlefield 2 má opět na svědomí švédské studio Digital Illusions spolu s několika lidmi stojícími za módem Desert Combat. S ním má dvojka hodně společného, zejména současnou výzbroj a částečně nepřátelské strany a lokace.

 Hurá do Ománu
Objemná demoverze nabízí jedinou mapu – Oman Gulf, kterou lze hrát samostatně s až 15 počítačem řízenými protivníky (boty). Multiplayer na téže mapě nabízí zábavu pro 16 nebo 32 hráčů (více na toto téma níže). Ománský záliv je velice podobný známé mapě z předchozích dílů s jedním týmem startujícím z letadlové lodi a druhým bránícím pláž. Proti sobě stojí armáda USA a jednotky koalice blízkovýchodních zemí. Ve finální verzi si budeme moci vybrat ještě Čínu, kterou protentokrát musíme oželet. Hraje se jediný mód Conquest, v němž oba týmy mají základnu, kde se respawnují (objevují) hráči a obsazují další vlajky/základny. Hraje se na tickety, tedy jakési bodíky, které se odečítají za smrt, ztrátu území a další důležité události.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Elastičnost mapy
Jedním z mnoha vylepšení oproti předchůdcům je elastičnost mapy. Když založíte server pro 16 hráčů, je bojové území zmenšeno. Tady to znamená, že Američané nemají k dispozici loď a koalice letiště, tj. ani letadla a vrtulníky. Jde o dobrý nápad, protože akce se pak koncentruje a vy zbytečně neběháte po mapě s cílem konečně někoho najít. Když se připojí větší počet lidí, mapa rapidně naroste a z příměstské přestřelky se rázem stává plnohodnotná plážová invaze. Američané začínají jednak na letadlové lodi, ale zároveň se mohou objevit na třech základnách na pobřeží. Naopak opozice ovládá letiště, náměstíčko a trosky hotelu s bazénkem. Pak už je to velká přetahovaná.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Horší to je, když se do úzkých dostanou Američané a přijdou o všechny vlajky na pobřeží, protože pak mohou startovat jen z lodi. Na ní se objevuje poměrně málo prostředků k dosažení pevniny a doplavat na břeh jsem zkusil jen jednou. Když mě u pláže po pěti minutách kraula zastřelili, zjistil jsem, že tudy cesta nevede. To pro koalici neplatí, protože i když jsou zahnáni k letišti, mají možnost doběhnout všude, kam potřebují, což sice není ideální, ale podstatně rychlejší. V plné verzi BF2 bude dvanáct map z různých částí světa, ať už podobně venkovského typu nebo s boji v centrech měst, na něž se osobně těším.

 Kdo co umí
Do boje vyrážíte po výběru povolání. Těch je sedm plus dvě. Sedm je skutečných tříd a dvě připadají na funkce Squad Leadera a Commandera, o nichž si povíme za chvilku. Všechny tři strany mají základní třídy stejné, liší se pouze vzhledem. Special Ops je rychlá „tajná“ jednotka, která je výjimečná pistolí s tlumičem a náložemi, které lze připevnit na auto, barák nebo třeba pohodit do trávy. Assault je pravým opakem, nosí útočnou pušku s granátometem, je velmi odolný, ale také pomalý. Anti-tank je, jak už z názvu vyplývá, vyzbrojen na ničení obrněných vozidel. Kromě naváděných raket má i kvalitní samopal.

Support má za úkol podporovat kamarády ve zbrani jak lehkým kulometem, tak distribucí balíčků s náboji. Sniper je obligátní ostřelovač s efektním maskováním a nášlapnými minami. Engineer je podobný tomu z Enemy Territory, umí opravovat porouchané stroje a zařízení, pokládat tankové miny a střílí z brokovnice. A konečně Medic je doktor, který rozhazuje lékárničky, umí oživit téměř mrtvé spoluhráče a používá útočnou pušku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

S povoláními úzce souvisejí zbraně. Ty už jsou pro každou stranu odlišné, nicméně jednotlivé kousky se využitím neliší. Nemá cenu se příliš nimrat v tom, jaké přesné typy jsou přítomny, laikovi by to nic neřeklo. Směsice pistolí, odstřelovačky, kulometu, samopalu, automatické pušky, granátometu či granátů asi nikoho nepřekvapí a je v takové hře standardem. Kdo má zájem, ať navštíví oficiální stránky, kde je úplný výčet.

 Raketomet i miny
Za zvláštní pozornost stojí raketomet, který sice pocuchá fasádu tanku, ale pokud se máte trefit na větší vzdálenost nebo do ležícího snipera, jde to ztuha. Například ze zmíněného hotelu jsem vystřílel veškeré rakety na jediný tank u bazénu a přesto jsem ho nezničil, když běžně stačí dvě rány.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Své si užijete i s minami, ty jsou nepříjemné v obou verzích, jak pěší, tak ty proti vozidlům (a to i vlastním). S tím se pojí jedna příhoda. V dobré víře jsem kolem základny nakladl protitankové miny, abych zabránil nájezdům protivníka, Toho si nevšimli moji nezkušení kolegové a vjeli do nich. A protože jich v transportéru sedělo hodně, byl jsem promptně vyloučen za neúmyslný teamkilling :-(

Kromě specializovaných povolání (sniper, support) mají všichni nějakou formu automatické pušky, které se moc neliší. A ty na arkádový styl, jakým se série Battlefield prezentuje, stačí. Na zneškodnění protihráče je nutné vyprázdnit půl zásobníku, i když míříte na hlavu a to chvilku trvá. Zásahové zóny jsou podivné a nečekejte nic ve stylu CS - jedna rána = smrt. Jednou za kolo se vám povede zabít protivníka přesně mířenou kulkou.

 Velení
Konečně se dostávám k tomu nejdůležitějšímu, co odlišuje dvojku od předchozích dílů a tím je systém velení. Nikdo vás nenutí, ale když se na to cítíte, můžete se přidat do skupiny, která má vlastního velitele (Squad Leader). To má několik výhod. Za prvé velitel slouží jako mobilní základna, takže když zemřete, objevíte se v jeho blízkosti. Za druhé je týmová spolupráce základem úspěchu a je mnohem zábavnější podnikat týmové útoky než dobíhat do bitvy po jednom. Za třetí velitel samozřejmě rozdává rozkazy, které sice nemusíte plnit, ale v tom případě nemáte ve skupině co dělat. Velitel může zadat příkazy k obraně nebo útoku a spoustě dalších akcí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Poslední důležitou vlastností velitele je komunikace s Commanderem. Ten je nejvyšším v armádě a kromě toho, že koordinuje postup vojska, má k dispozici speciální volby. Přivolává průzkumné letadlo, které odhalí nepřátele nad daným územím, ochotně vám shodí zásoby léků a munice nebo namíří na strategické místo dělostřelectvo. Speciální vlastnosti jsou vázány na výše uvedené budovy. Jak velitele, tak Commandera může zastávat jakékoliv povolání a stát se jím může kdokoliv. Jen je třeba o funkci na začátku kola zažádat a pokud budete ostatními zvoleni, můžete se toho ujmout.

Celý tenhle systém hru stmeluje, dodává jí řád a vynikající válečnou atmosféru. K dorozumívání slouží Radio Menu, které obsahuje nejpoužívanější hlášky. Aktivujete ho stisknutím klávesy „q“ a pak už jen stačí vybrat pohybem myší správný výraz. Podobnou funkci má klávesa „t“, která slouží k objednávání podpory.

 Nasednout!
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Obsadit se dá jakékoliv vozítko na bojišti a nemáte šanci se tomu vyhnout. Jak jsem řekl, pohybovat se dá i po svých, ale trvá to a ještě jste při pěších túrách lehkým terčem. Nejrychlejší jsou buginy a džípy, které pojmou až tři osoby. Jeden řídí a dva střílí ze zabudovaných zbraní. Ty mají i všechny ostatní stroje. Ale třeba do obrněného transportéru se vejde až pět lidí a pro ně jsou dvě zbraně málo. Ani oni se při transportu jen nevezou, ale okýnky a průhledy mohou střílet z vlastních zbraní a přispět troškou kulek do válečného mlýna. Stejné je to s tanky, humvee, čluny, vznášedly a vrtulníky. Manévrování je s nimi velmi jednoduché, tedy až na vrtulníky, na které si musíte nejdříve zvyknout.

Letadla jsou kapitola sama pro sebe. Jsou rychlá a smrtící, ale rovněž ne úplně lehce ovladatelná. Nicméně, kdo je dokázal řídit v módu Desert Combat, poradí si i zde. Letadla se dají smysluplně zneškodnit zase jenom letadly nebo staticky umístěnými věžemi, které disponují tepelně naváděnými raketami. Kromě nich jsou všude rozesety kulometné věže, bunkry a jiné vymoženosti. Také je třeba zmínit tři zásadní objekty – radar, artilerii a velitelské centrum. Ty jsou úzce spjaty s funkcí Commandera, který jejich pomocí dokáže dělat zázraky. Všechna vozidla, věže i velitelské objekty jsou zničitelné a kromě dopravních prostředků i z gruntu opravitelné.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Dojmy z hraní
Když už jsme se seznámili se všemi podstatnými aspetky, konečně vám řeknu, jak se Battlefield 2 hraje. Asi bylo z předchozích odstavců cítit nadšení. Nebudu to skrývat. Nejvíce mě dostal právě systém velení. Je to přesně to, co mi v některých jiných týmových střílečkách chybělo. Nic vás neuspokojí tolik, jako když se pět minut snažíte dobýt vlajku, shora vám vrtulníkem přilétají na pomoc spoluhráči, z dálky slyšíte dunění kanónů a za chvíli se protivníkovy obrané pozice svíjejí pod deštěm projektilů.

Po rozptýlení prachu se z nebe snáší výzvědné letadlo a nad hlavou probíhá letecká bitva. Zjistíte, že armagedon přežila skupinka zabarikádovaná ve zřícenině poblíž vlajky. Velitelé rozdají rozkazy, jedna četa se blíží z jihu, druhá ze severu. Po krátké přestřelce konečně přebíráte nadvládu nad dobytou kótou, z nebes se snáší bedna se zásobami a do sluchátek vám velitel řekne: „Díky chlapci“. Slast!

A to není všechno! K tomu si přidejte tankové bitvy, mediky křísící polomrtvé vojáky, buginy najíždějící na miny, rakety země-země či země-vzduch, kulometná hnízda, parašutisty vyskakující z přepravních helikoptér a tak dále. Granát vybuchnutý opodál vám nepříjemně rozmázne obraz a ztlumí zvuk. Jednoduše válečná vřava - intenzivní a přesto organizovaná. Na druhou stranu, jestliže se připojíte k serveru, kde se každý stará pouze sám o sebe, jde hratelnost rapidně dolů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Abych se přiznal, sám jsem ještě nepřišel na všechny způsoby, jak coby Commander ostatním zadávat úkoly a podobně, ale je to jen otázkou času. Hraní pod velením má svůj půvab a je rozhodně lepší než se snažit probít sám. Nemáte v podstatě žádnou šanci zvrátit vývoj bitvy, jen organizovaná armáda je schopná útočit nebo se bránit a jestliže jedna strana tak hraje a druhá půlka jen bezduše pobíhá, je předem jasné, kdo zvítězí.

 Hardwarová náročnost
Grafika Battlefieldu 2 vypadá úžasně, ale také si za to bere docela krutou daň. Na mé sestavě Athlon XP 2500@3200, 1,5 GB RAM 400 Mhz a Radeon 9600XT 128 MB, rozběhnu v pohodě hru v rozlišení 1024x768 a 32bitových barvách. Všechna nastavení mám na medium, kromě textur (high) a hra mi běží plynule bez zjevných záškubů. Možná by tu byl malý prostor pro zlepšení vizuálních kvalit, ale jestliže chcete hrát jen proti botům, můžete na to rovnou zapomenout, protože ti dost vytěžují procesor.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Navíc je nutné upozornit, že odstřihnuti od hraní jsou všichni majitelé GeForce série 4, ať už ořezaných (MX) nebo plnohodnotných (4200 – 4800)! Battlefield 2 vyžaduje podporu minimálně Pixel a Vertex Shader verze 1.4, kterou sice umožňoval už Radeon 8500, ale konkurenční série od Nvidie mají pouze verzi 1.3. Je to trochu postavené na hlavu, zvláště když na vás ze začátku vyjukne známé: „The way it´s meant to be played!“, což je heslo NVIDIE.

Zvuky jsou stejně úžasné jako grafika. Nízko prolétávající letadla vám trhají uši, stejně jako dělostřelectvo chrlící zkázu. Ale opět se někteří hráči nevyvarovali problémům, zvláště se zapnutou volbou EAX. Ovládání lze navolit pro každé vozidlo zvlášť, tedy pro pěší, auta, lodě, vrtulníky i letadla, což je určitě plus.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Za co si ale tvůrci zaslouží minus, je způsob mapování kláves. Bez zásahů do konfiguračních souborů není možné volit určitá tlačítka (např. numerickou klávesnici) a otravná hláška, že stejnou klávesu už máte navolenu jinde, je jak z jiného století. Abyste si vychutnali multiplayer, potřebujete pořádné připojení k internetu. Modemáři musí na BF2 zapomenout. Autoři doporučují pro ty s rychlostí do 256 kb/s pouze servery pro 16 hráčů, do 1 Mb/s do 32 a s tlustší internetovou linkou už by mělo šlapat i oněch 64 lidí.

 Když je nás víc
Jednolivá herní kola v demoverzi jsou omezena na 10 (SP) respektive 12 (MP) minut. Ale počítačoví hráči jsou koumáci, takže už pár hodin po vydání se dalo narazit na servery pro 64 hráčů s neomezeným časovým limitem. Dokonce jsem na některém z fór četl, že se přispěvatel účastnil bitvy až 100 lidí. Žádný takový server jsem nenašel, nicméně by to korespondovalo s předchozím vyjádřením Digital Illusions o podpoře až sta hráčů na jediném serveru.

Jenže pár dnů po vydání dema přistoupili EA k zablokování serverů s upravenou dobou hraní a odemknutými všemi zbraněmi z in-game vyhledávače, čímž podobné praktiky značně omezili, resp. nelze se už tak snadno dozvědět IP adresu takových serverů (zde však pomůže alternativní browser All-Seeing Eye). Důvod? Prý jsou tyto praktiky hackerské, na což většina hráčů nadává. Pro představu – aby se dalo hrát delší dobu, je potřeba jen přepsat několik řádek v konfiguračních souborech nebo stáhnout z internetu neoficiální patch.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

EA se samozřejmě brání tím, že nechtějí přijít o zákazníky, kteří by místo koupě plné hry zůstali u demoverze. Pravda je někde uprostřed, ale z vlastní zkušenosti vím, že 12 minut je na bitvy takového kalibru prostě málo, protože se za tu dobu prakticky nic nestihne. Na druhou stranu, jde prostě jen o demo. To je mimochodem plné různých chyb a pokud tedy máte nějaký problém, odkážu vás na ultimátní stránku s radami - TweakGuide.

 Budoucnost
Všechny výše zmíněné nedostatky se ale pravděpodobně krátce po vydání vyřeší a troufám si tvrdit, že se nový Battlefield opět stane výjimečnou týmovou akcí, od níž se budou ostatní multiplayerové hry učit. A to jsem se nezmínil například o neuvěřitelně detailních celosvětových statistikách a s nimi spojených hodnostech. Ty vám dopomohou třeba k novým zbráním nebo do funkce Commandera, pokud na serveru nebude nikdo s vyšší hodností. Počítat se bude úplně všechno: spoluúčast na zabírání vlajky nebo zničení tanku, počet uzdravených vojáků nebo opravených aut. Jednoduše maniakální statistika všeho, co je možné ve hře nějakým způsobem změřit.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Demoverze mě hodně nahlodala a vážně přemýšlím, že si originálku, která vychází i v ČR už 24. června, pořídím i sám pro sebe. Takže, kdo má rychlé připojení a dosud tak neudělal, ať si okamžitě stáhne tohle úžasné demo a vy ostatní máte o důvod víc přejít konečně na broadband. Uvidíme se na bojišti!

Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery...

Související články: Novinky, Vše o Battlefield 1942 a Battlefield: Vietnam


 
Pavel Oreški
autorovi je 25 let, píše občas i pro Level, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem

 
 
Pavel Oreški

Nejnovější články