Dřevorubec vs. virtuóz
Za těch pár (desítek) odehraných zápasů jsem si zamiloval nový systém zpracování míče. EA má proto jistě nějaký skvělý a cool název, ale upřímně, ten mě nezajímá a vás nejspíše také ne (a pokud ano, bude v nějakém z trailerů). Mnohem důležitější je jeho efekt na hru. Hra díky tomu nejenom náhle vypadá mnohem realističtěji, ona se tak i chová.
Je naprosto markantní rozdíl mezi tím, když míč přebírá hráč, který má techniku jako dřevorubec po několika nehodách s pilou, a když ho zpracovává technický mutant typu Messiho či Hazarda. Jde o rychlost zpracování, odskok míče, schopnost dále nahrát... Platí to pro více sfér zpracování, kupříkladu obranné hlavičky. Takový Luiz vám vyskočí a flákne hlavou míč do bezpečí, nebo rovnou někomu do nohy. Když jsem ale musel z nouze něco bránit s Matou, bylo to dost smutné divadlo.
Primární plus u schopnosti zpracování míče a jeho chování je v celkové taktice. Neobratný obránce, který má problémy míč zastavit a rozehrát je, tak to je ideální cíl pro napadání, protože buď míč odevzdá, nebo udělá jinou chybu. To samé platí pro útočné manévry - zvláště při akcích po křídlech bylo celkem jasně vidět, že techničtější hráči jsou schopní míč zpracovat a vystřelit úspěšněji, než hroťáci, kteří působí spíše jako kladivo. Do nohy mají problém, na hlavu pak spolehlivě zatloukají.
Hulk SMASH!
Souvisí to s další propagovanou věcí - fyzikálním modelem kontaktu hráčů, kde záleží na tělesné konstituci. Čili na tom, kdo je jak silný, velký, jak je schopný se prodrat a tak dále. Výborně jsem to viděl při porovnání Hazarda a Hulka na křídlech (když ne v reálu, koupil jsem jej alespoň v manažerském módu).
Hazard je agilnější, má výborný dribling (o tom později) a protáhne se jako motorová lasička podél lajny, zatímco pomalejší obránci jen zírají. Hulk je jiný typ. Trochu pomalejší, ne takový driblér, ale je to Hulk – víme odkud přezdívka pochází. Když se na něj pověsil obránce poprvé, říkal jsem si, že tohle asi nepůjde. Jenže ono to šlo. Hora svalů Hulk se prostě dokázal přes křídelní tintítko v souboji tělo na tělo dostat. Několikrát.
Asi nemusím vysvětlovat, jak skvěle díky tomu průběh hry vypadá. Fyzikální model funguje všude. Defenzivní záložníci často s dostatkem taktiky obsazené hráče přetlačí a vymažou. Hbitý malý útočník musí použít techniku a driblink, pokud chce projít mezi stopery, protože silou to fakt nepůjde. Ano, viděl jsem i několik kolizí systému, které dají určitě vzniknout veselým videím, kdy se po sobě hráči válí, jak při intimní skupinové aktivitě, nicméně nehrál jsem ani zdaleka finální verzi hry a tak doufám, že to občasné zakopávání a přepadávání vymizí.
Kouzla s míčem
Pokud jde o dribling, tak už nyní stačí stisknout oba triggery a jede se velká show. Pokud máte dobrého dribléra jako je Hazard nebo Messi, můžete sami čarovat jejich kouzla na hřišti. Skvěle to podporuje dynamiku hry, samozřejmě pokud to zvládnou vaše prstíky. Na výborném dojmu ze hry se podílí také AI, která se chová o dost přirozeněji. Hráči se solidně nabíhají, a když jsou v ofsajdu, nevrací se jak záškoláci, které by mohl načapat učitel, ale pohybují se dynamicky v liniích, aby otevírali prostor a nestáli tam jak tvrdé Y.
Je zde i nový systém přímých kopů, ale přiznám se, že věren dlouhodobé neschopnosti trefit cokoliv menšího ragbyové branky, budu muset věnovat nácviku mnohem více času. Ale matení gólmana výměnou exekutorů a podobné vychytávky vypadají skvěle. Jen bych nesměl míč vždycky napálit někam, kde není brankář, tyč nebo divák.
Pro dřeváky mého typu jsou určeny minihry při loadingu zápasu. Musím říct, že tato intermezza, kde musíte trefovat terče, funguje skvěle. Já jsem obvykle příliš líný hráč na to, abych se přepínal do tréninkového módu, ale tady můžu vesele trénovat, zatímco se loaduje zápas. Takže se dá říct, že tvůrci vyšli vstříc líným individuím mého typu.
„Real letos odehraje ligu s béčkem“
Poněkud mě ale zklamal manažerský mód. Tedy ne zpracováním, které je atraktivní, tím spíše, že dostáváte spoustu podnětů od vedení, hráčů, novin, atd.. Zklamal mě však přestupy, které jsou v rámci hry naprosto šílené. Během prvního týdne Real rozprodal půlku kádru do Premiere League, United skoupili vše, co jim přišlo pod ruku, Bayern vyraboval AC Milán... no prostě šance, že bych si zahrál ligu proti týmům tak, jak vypadají nyní, byla nulová. A humorné nabídky na odkup Čecha z Newscastlu či Torrese z City (sakra, vždyť už těmi útočníky můžete tapetovat!) za babku mě vyloženě rozesmály.
Kluby nemají vůbec problém zbavovat se i svých klíčových hráčů - jediné, co zvyšuje cenu je podle mě stáří hráče, protože Pato měl cenu jako Hulk, Khedira a Ayew dohromady. Ale chápu, tohle není Football Manager. Potěšil mě anglický komentář, v němž jsem si kupříkladu poslechl zajímavou analýzu Chelsea na téma výhry v Lize mistrů a nedostatečných výsledků v lize. Komentář má prý reagovat na aktuální reálnou situaci, ale to jsem si z logických důvodů nemohl vyzkoušet. U nás se samozřejmě bude hra prodávat s komentářem pánů Bosáka a Svěceného.
Celkové dojmy z preview verze jsou opravdu, opravdu pozitivní. Dynamika zápasů je skvělá, celé je to o velký krok blíže realitě a respektuje to dispozice hráčů. Situace na hřišti se hodně podobají těm v reálném fotbalu a je jedna radost díky tomu pozměňovat své taktiky a systémy. Pokud tohle všechno v dlouhodobějším testu plné verze hry obstojí, dočkáme se opravdu solidního dílu FIFA série, který vše posune o skok dál.