zdroj:
tisková zpráva
Když Ensemble Studios začátkem ledna letošního roku oznámilo vývoj třetího dílu historické RTS Age of Empires, byl už herní engine hotov. Tehdy stačilo „jen hru naplnit obsahem“, přičemž hlavním tématem se stalo kolonizování amerického kontinentu evropskými velmocemi (viz naše preview). Devět měsíců uplynulo jako voda a nedávno vypustili tvůrci do světa ochutnávku v podobě hratelné demoverze. Všichni si tak 6 týdnů před vydáním plné verze mohou zkusit hru za Španěly a Angličany ve dvou skirmish mapách, nebo se mohou připojit k dobrodružství rodiny Blackových a zahrát si dvě mise z kampaně.
Náplň dema Jak již bylo řečeno, demo obsahuje dvě mise kampaně třetího aktu. Dalo by se říct, že se jedná o jakousi náhražku tutoriálu, protože právě zde pochopíte prostřednictvím hlavních a vedlejších questů herní mechanismy hry. Pro úplnost, plná verze bude obsahovat 24 misí rozdělených do 3 aktů, kde každý akt bude představovat jednu generaci rodiny Blackových. V první misi máte za úkol obsadit všechny obchodní cepy u obchodní cesty. V druhé musíte chránit vaše opevnění, dokud nepřijedou posily, se kterými následně můžete celkem snadno rozdrtit nepřítele. Při nejtěžší obtížnosti se herní doba jedné mise vyšplhá až na 45 minut a to nepočítám nevydařené pokusy.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek
Mód skirmish v sobě skrývá mapy Nové Anglie a Texasu. První zmiňovaná je plná pestrých barev, bohatá na lesy, trávu a malá i velká jezírka. Naopak fádní Texas je téměř bez jakékoliv zeleně, všude jen samý písek a vyprahlá zemina. Po 2-3 hrách se každý celkem snadno seznámí s fungováním herního systému - vše vám tak nějak samo proniká pod kůži a po několika hodinách asi bez větších problémů zvítězíte i nad soupeřem vyšších obtížností.
JAK NAINSTALOVAT DEMO NA WINDOWS 2000? | AoE 3 oficiálně podporuje pouze Windows XP a uživatelé starších operačních systémů měli mít smůlu. Přesto se objevil návod, jak si „ejdže“ zahrát i na Windows 2000:
1) Klikněte na Start-Spustit a do řádku napište cmd 2) Do příkazového řádku zadejte c:\aoe3trial.exe /a 3) Klikněte na next a poté se vás instalátor zeptá, kam chcete hru nainstalovat, zadejte např. c:\hry\AOE3Trial 4) Klikněte na install (může to vypadat, že se vůbec nic neděje, ale instalace probíhá - vyčkejte několik minut) a můžete hrát |
zdroj:
tisková zpráva
Těm z vás, kteří se ještě nikdy s Age of Empires nesetkali, stručně nastíním základní herní princip. Abyste mohli vynalézat vyspělejší technologie, musíte se během hry postupně přenášet do vyšších věků – těch je celkem pět. Po nasbírání určitého množství surovin se přepnete do městského centra a tam zmáčknete vysněné žluté tlačítko s římskou číslicí, která značí, do které doby chcete právě svou kolonii upgradovat. Tento systém funguje už od prvního dílu Age of Empires a krom drobností zůstal nezměněn.
Obchodování a diplomacie V třetím dílu se významnou strategickou složkou stalo obchodování. Princip je založen na známém českém přísloví „kdo dřív přijde, ten dřív mele“ – na mapě, u pevně daných obchodních cest se vyskytuje vždy několik míst (2-4), kde můžete vy, nebo váš soupeř postavit obchodní cep, který zajišťuje pravidelný přísun určité suroviny. Každému je tedy asi jasné, že kdo těchto míst obsadí víc, tím rychlejší a pohodlnější má přísun zdrojů na svůj účet. Ten, kdo zaspal, pak musí cvičit více vesničanů nebo si vydobýt cep na svou stranu, což ho stojí mnohem více času a prostředků.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Pravidelný interval přísunu surovin je dán stavem vaší obchodní cesty – ze začátku po ní jezdí pomalá vozka, upgradovat ji ale můžete na cestu s rychlejším dostavníkem a následně na železnici. Tím možnosti obchodování nekončí. Po prvním vylepšení si totiž můžete u každého cepu zvlášť sami vybrat, kterou odměnu chcete získat. Na výběr je ze třech základních surovin (mince, dřevo, jídlo) nebo zkušeností. Ve všech mapách demoverze získáváte po průjezdu obchodníka jedním cepem cca 50 - 120 jednotek zvolené suroviny.
Dalším novým prvkem je diplomacie. Na každé mapě je vždy několik indiánských osad, které přikloníte na svoji stranu postavením stejné budovy jako u obchodního cepu. Osada vám pak slouží jako výcvikový tábor speciálních indiánských jednotek, které za rozumnou cenu posílí vaši armádu.
VĚTŠÍ PLOCHA MAP & VĚTŠÍ ODDÁLENÍ (OUTZOOM) KAMERY | Připadají vám mapy v demoverzi příliš malé? AoE 3 komunita přišla na to, jak její plochu zdvojnásobit! Stáhněte si tento soubor, rozbalte ho a přepište soubory texas.xs a new england.xs ve složce .../Demo/RM/. Výsledek vypadá takto (podívejte se na mini-mapu v levé dolní části obrazovky).
zdroj:
tisková zpráva
A pokud byste se chtěli dívat na svět AoE 3 z vyšší ptačí perspektivy, postupujte dle tohoto návodu: Najděte soubor game.cfg v adresáři …Demo/StartUp/game.cfg. Klikněte na něj pravým tlačítkem myši a vyberte Vlastnosti (ujistěte se, že zde není zatrhnuto políčko „jen pro čtení“). Vytvořte záložní kopii tohoto souboru, otevřete game.cfg v poznámkovém bloku, vyhledejte text "MaxZoom=60" a nahraďte ho za "MaxZoom=120“. Uložte provedené změny a spusťte demo. |
Naleziště pokladů a těžba surovin Poklady, skrýše a nevinní zajatí rudoši – tak by se asi dalo shrnout, na co všechno můžete mimo jiné na mapě narazit. Podobně, jako tomu je ve Warcraftu 3, se ve hře nachází několik většinou chráněných míst, kde se skrývá truhla plná zlata, zásoba potravin, stádo ovcí či dávka zkušeností. Má to ale drobný háček. Abyste všechny tyto odměny mohli získat, tak se o to v drtivé většině případů musíte zasloužit. A to zabitím skupinky banditů, vlků či medvědů, čili strážců pokladu. Ve skutečnosti nejde o nic složitého, váš hrdina si s nimi snadno poradí. Tyto aktivity se vyplatí zejména v úvodní části hry, kdy ještě nemáte rozvinutou ekonomiku a každá jednotka suroviny je vám drahá.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Pomalu jsme se dostali k těžbě surovin. Vývojáři dali hlavy dohromady a dospěli k názoru, že nemohou jen nové herní prvky přidávat, ale že musí i nějaké odebrat. A tak se stalo, že vesničané již nepotřebují žádné sklady jako tomu bylo ve všech předchozích dílech. Zkrátka při těžbě vám suroviny automaticky tečou do pokladnice a vesničané makají nonstop až do vyčerpání zdroje. Tím je ušetřen čas, který můžete využít na správu domovského města, hledání skrýší nebo boj. Jinak zdroje surovin, až na několik nových, zůstali stejné. Dřevo získáváte kácením lesů, mince buď klasickou cestou ze stříbrných dolů nebo nově prací na plantážích, popřípadě z moře a jídlo zase obíráním ovocných keříků, lovem zvěře, farmařením kolem mlýna či rybolovem.
zdroj:
tisková zpráva
Kromě toho, že voda (na které pracoval speciálně určený designer několik měsíců) vypadá opravdu jako skutečná, a to včetně stínů, odlesků a vlnění se, jsou všechny lodě vymodelovány oproti ostatním jednotkám v životní velikosti. Nebyli jste určitě sami, kdo zůstal koukat s otevřenou pusou, když se u přístavu objevila loď, která zabírala téměř celou obrazovku monitoru. Pokud ji pošlete do útoku, zjistíte, že staromódní šípy předchozích dílů byly nahrazeny za mnohem efektivnější děla, která dokáží zničit rybářskou loďku jediným zásahem. Ensemble Studios klade na námořnictvo velký důraz, protože lodě nyní neslouží jen jako útočná bojová jednotka, ale i jako kasárna pro výcvik vojsk, což vám může pomoct při náhlém výpadu na nepřítele.
JAK PORAZIT POČÍTAČ NA OBTÍŽNOST EXPERT? - autor Warlock | 1) Okamžitě po začátku hry musí vaše myška začít neustále rejdit po obrazovce jako o život. Nezabývejte se tedy pohledem na pilně pracující vesničany a místo toho vysbírávejte po celé mapě poklady s pomocí vašeho dobrodruha.
2) Rozdělit práci mezi vesničany bývá často oříšek. Počáteční minuty hry jsou velice důležité a postup do další epochy je váš hlavní cíl. Prvních pět vesničanů pošlete na jídlo, jeden vyvolený se dá na stavbu domku a zbytek se vydá plašit veverky.
3) Kde je voda, tam by měl být i váš přístav. Rybičky vám zajistí nejen nekonečný přísun zlata, ale především i spoustu jídla pro postup do druhého věku. Vesničany raději pošlete do některého z nádherně barevných lesů. Na mapě Texas věnujte natěžené dřevo na výstavbu obchodních stezek.
4) V Colonial Age se okamžitě pusťte do stavění kasáren. Když si přece jenom nejste jistí, kterou jednotku trénovat a máte nadbytek jídla a zlata, zkuste to s téměř univerzálními mušketýry.
5) Do dobývání Fortu se bez použití kanónu nepouštějte. Dokonalá fyzika řadí jako tornádo a tak dělová koule dokáže smést z povrchu země i několik vašich vojáků naráz. Platí hlavně pro mapu New England, kde počítač s oblibou umisťuje svoji pevnost blízko obsazených Trading postů.
6) Sice jsme se posunuli v čase o notný kus kupředu, ale stále se nevyplácí podceňovat význam lučištníků, obzvláště pak pokud hrajete za Velkou Británii. Ti by se měli stát základem vaší armády bok po boku spolu s mušketýry a několika pikemany. V třetí době se pusťte do stavby Culverinů (protikanónové dělostřelectvo) a counter jízdy - Draggonů. Cesta k vítězství je už téměř jistá. |
Jednotky a formace Doba kyjů, tomahavků a primitivních praků už dávno skončila. Nyní je v módě střelný prach, který svou sílu demonstruje prostřednictvím kanónů, pušek a mušket. Tak by se dal nastínit historický stav v Age of Empires 3. Ve výcvikových kasárnách už nepotkáteneandrtálce s kusem dřeva, nýbrž elegantně oblečené mušketýry, dragouny na koních nebo moderní lučištníky. Mimochodem, vojáci se už nemusí "tvořit" po jednotlivcích, nýbrž jich můžete vycvičit až 5 najednou, což samozřejmě ušetří čas.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Síla a velikost vaší armády není ale vše, na co byste měli myslet. Důležitá je i volba vhodné formace, která mnohdy může rozhodnout výsledek celé hry. Při jejím špatném výběru se pak může lehko stát, že vás nepřítel rozdrtí, i když byl váš bojový pluk evidentně větší. Pomocí tlačítek v kolonce taktik rozkazujete svým vojákům, aby stříleli z větší či menší dálky, odhodili pušky a vzali do rukou kordy nebo jen bránili.
Domovské město
zdroj:
tisková zpráva
Největší novinkou v celém Age of Empires 3 je bezesporu systém domovských měst. V Severní Americe právě vznikají kolonie evropských velmocí a je tedy pochopitelné, že si každý stát bude tu svou co nejvíce hýčkat. V praxi to znamená, že lovem zvěře, stavěním budov, hledáním pokladů nebo bojem získáváte zkušenosti a odměnou jsou vám různé bonusy, které jsou ve městě zobrazeny ve formě karet. Ty jsou dávkovány po epochách. Zatímco v prvním Discovery Age si můžete vybrat jako bonus např. dva vesničany či balíček určité suroviny, ve třetím Fortress Age je vám nabídnuta rovnou celá pevnost.
Ještě předtím, než vůbec budete moci hrát skirmish mod, si musíte své město založit. Nejdříve si vymyslíte název města, poté jméno hrdiny a nakonec národnost. Vzhled se národ od národa mění a to podle skutečného hlavního města – pro Španěly Madrid, pro Angličany Londýn. Následně začne hra, kde si každý do několika vteřin musí všimnout magického tlačítka, kolem nějž rotuje zelená barva. Právě ta znázorňuje získané zkušenosti a černý rozdíl naznačuje, kolik je jich ještě potřeba pro získání jednoho bodu. Za něj si pak můžete ve městě vybrat z nabídky odměnu, na kterou právě v danou chvíli budete mít chuť.
Zde teprve začínají rozmanité strategické možnosti, které Age of Empires 3 obsahuje. Po několika hrách zjistíte, že za zkušenosti neinkasujete jen bonusové body, ale že se zvedá i level vašeho domovského města. Jaký to má užitek? Ten, že se v technologickém stromu postupně odemykají nové a mocnější karty, které si můžete do své sady přidat. Už se tedy těšíme na multiplayer, kde se potenciál tohoto systému využije naplno.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Fyzika funguje Že Ensemble Studios implantovalo do hry fyzikální engine Havok, se ví už dlouho, ale teprve demo ukázalo hráčům, jak se taková věc dá v žánru RTS skvěle využít. Nejlépe se to demonstruje na devastaci mlýna dělem. Nejdříve začnou odpadávat kusy zdí, po chvíli zpozorujeme, že se začínají lámat lopatky a ve střeše se objevují nepřehlédnutelné díry. Kanóny jsou tak silné, že po několika vteřinách je budova srovnána se zemí. Pěkná podívaná se naskytne i při bitevní vřavě lodí, kdy jsou od dělových koulí vysekávány díry do trupu a stožáry se řítí k zemi.
NÁZORY LIDÍ Z AGE OF EMPIRES KOMUNITY: | nex_BlackAdder (leader AoM sekce klanu nubleX): Na demo AoE3 jsem byl hodně zvědavý, protože se dost pravděpodobně jedná o aspiranta na nového vůdce online RTS. Já jsem byl od začátku docela skeptik, připadalo mi, že Microsoft akorát víří vodu a hra nebude nic extra. Demo mě ale přesvědčilo, že AoE3 opravdu bude hratelné vcelku dobře. Hra mě hned chytla, dohrál jsem všechny mapy na jeden zátah, i když mám výhrady ke grafice a velikosti interfacu (ten se má ale změnit). Budovy mi přijdou zbytečně veliké a komplikují orientaci na mapě a další věcí je, že se jednotky docela obtížně zaklikávají. Systém Trading Postů je velice podobný Town centrů z Age of Mytology a zjevně budou hrát velice důležitou roli v každé hře. Samotný systém Home City je zajímavá novinka, ale osobně se obávám, že by hra mohla skončit tak, že se najde nějaký ideální set shipmentů, který pak budou hrát úplně všichni a plánovaná diverzita bude pryč. Ale snad autoři ještě zapracují a finální verze bude lepší a vychytanější. V každém případě podle ohlasů komunity ji alespoň zpočátku bude hrát snad každý hráč AoE 2 a AoM.
zdroj:
tisková zpráva
Warlock (autor Tiscali Games): Moje obavy z přehnaného důrazu na hezkou grafiku a horší hratelnost se naštěstí nevyplnily. Někteří přirovnávají systém domovského města ke karetní hře Magic: The Gathering a svým způsobem mají pravdu. Už se nemůžu dočkat té spousty karet, ze které si postavím několik balíčků pro různé mapy. Jediná moje výtka směřuje k umělé inteligenci, kdy jsem několikrát spatřil podivně zaseknuté jednotky a ani schopnosti mého protivníka mě nějak nenadchnuly. Líbí se mi ale přístup Ensemble Studios, které začalo všechny připomínky shromažďovat a už nyní jsou vidět první výsledky.
Martin Janeček (šéfredaktor AgeOfEmpires3.cz fansite): Po delší době hra, u které plánuji strávit trochu více času. Už demo mě nyní přesvědčilo o tom, že ES odvedli pořádný kus práce a i když je ve hře ještě dost chyb, už teď je chytlavá. Na Age of Mythology mě strašně bavily boje o osady, což je v této hře nahrazeno bojem o obchodní stezky a indiánské osady. Pochopitelně velkou věc vidím i v Home City, které bude přinášet nekonečnou variabilitu a udrží hru stále zábavnou, že se tak snadno neohraje. Nyní už se strašně těším na multiplayer, protože hraní proti počítači není vůbec to pravé. |
Pastva pro oči = odpočinek pro hardware? Hra oplývá skvostnou grafikou, která nemá mezi strategiemi konkurenci. Z toho se dalo odvodit, že hardwarová náročnost nebude na peněženky hráčů nikterak milosrdná. Opak se však stal pravdou, a to přesto, že grafická úroveň zůstala taková, jakou jsme ji mohli vídat na oficiálních screenshotech. O tom, že Age of Empires 3 si neklade žádné krvavé hardwarové nároky, svědčí nejen oficiální minimum (1,4 GHz, 256 MB RAM, 64 MB grafická karta), ale i zkušenosti hráčů. Demoverzi jsem hrál na dnešním průměru (nebo spíš podprůměru?) P4 1,8 GHz, 512 MB RAM, GeForce 4 Ti 64 MB v rozlišení 1280x1024 se všemi zapnutými efekty (krom anti-aliasingu) a vše běželo naprosto perfektně.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů
Pár dalších postřehů Jestli mě něco po grafické stránce zklamalo, tak je to paradoxně nejrevolučnější novinka celé hry – domovské město, které trochu kazí ostré hrany budov, nevydařené modely obyvatel a jejich stejné tempo prapodivné chůze. Nenadchnul mě ani trhavý pohyb kamery po mapě nebo ve videosekvencích. Výhrady mám také k uživatelskému ovládacímu panelu, který zakrývá téměř jednu třetinu obrazovky. Ensemble Studios ale naštěstí do plné verze plánují dvě verze uživatelského rozhraní. První varianta byla k vidění v demu, ta druhá vychází z šetřivého designu předchozích dílů, však se podívejte sami.
Z mnoha povedených vychytávek při hraní mohu zmínit např. nádherně zpracovanou páru proudící kolem lokomotivy, nikdy nenasycené supy slétávající se na těla mrtvých jednotek nebo radost vojáků z vítězství. Opomenout nemohu ani vydařený soundtrack, který se skládá z líbivé orchestrální hudby dokreslující atmosféru hry. Umělá inteligence sice nenadchne, ale ani neurazí. Ze strategický kroků počítače soupeře jsem si musel několikrát zaklepat na čelo (např. celý nepřátelský vojenský pluk se zalekne jednoho vesničana?), jindy jsem se pro změnu ale pořádně zapotil a řekněte sami, na kolikátý pokus (nebo jestli vůbec) se vám podařilo zvítězit nad „expertem“?!
zdroj:
tisková zpráva
Nicméně díky demoverzi Age of Empires 3 už nyní můžeme říct, kdo je jasným favoritem na titul nejlepší real-time strategie letošního roku. Jestli se stane i oblíbenou progamingovou hrou, ukáže až čas, ale jedno je už nyní téměř jisté - třetí díl důstojně pokračuje v legendární sérii her „Age of..“ a oblíbí si ho nejen mladí hráči, ale i zatvrzelí fanoušci předchozích dílů. Nezapomeňte, k objevení Ameriky dojde už 25. října! Někdy do Vánoc bychom se pak měli dočkat dodatečného patche, který změní všechny texty ve hře do našeho rodného jazyka.
Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa...
Související články: Preview, Novinky, Age of Mythology recenze, Age of Mythology: Titans recenze, Age of Empires II: Conquerors recenze
|