Adventura Prominence se rýsuje jako sci-fi nástupce Mystu
zdroj: Archiv

Adventura Prominence se rýsuje jako sci-fi nástupce Mystu

25. 11. 2013 14:40 | Dojmy z hraní | autor: Petr Linhart |

Adventur se sci-fi tématikou vychází v posledních letech jako šafránu. I proto srdce každého fanouška tohoto žánru zaplesalo, když Američani z Digital Media Workshop oznámili svou prvotinu s názvem Prominence.

Od té doby však uplynulo dlouhých šest let a nadšení hráčů postupně opadalo. Řada z nich úplně zapomněla, že by něco takového mělo vůbec kdy vyjít. V těchto dnech však ruch kolem Prominence opětovně ožil a kromě sedmiminutového videa (viz v článku) se k vybraným smrtelníkům dostala i hratelná preview verze. Stálo celé to dlouhé čekání za to?

Námět Prominence žádný objevný prvek nepřináší. V dálné budoucnosti existující národ Lettari žije po několik generací v útisku pod nadvládou jiné rasy, což se jim pranic nelíbí. Proto se jednoho dne rozhodnou Lettari sbalit svoje saky a paky a vyrazit kolonizovat cizí planetu. Jako předvoj vysílají průzkumnou jednotku, která má na vybrané planetě vytvořit podmínky pro přistání kosmické lodě se zbytkem národa.

Kdyby vše šlo podle původních plánů, asi by nebylo co hrát. „Naštěstí“ se situace trochu zvrtla… Hra začíná největším možným klišé – probouzíte se s amnézií na palubě kosmické lodi. Neznáte své jméno, hodnost ani zaměstnání. Na vše si musíte přijít sami…

Z hlediska zpracování se jedná o klasickou 3D adventuru viděnou z pohledu vlastních očí. Postava se přesouvá po lokacích předrenderovanými animacemi mezi pevně stanovenými body, kde se hráč může pomocí myši rozhlížet o 360 stupňů. Charakterem je hra hodně podobné sérii Myst, na rozdíl od nádherně propracovaných scenérií na ostrovech se však v Prominence pohybujete výhradně na kosmické lodi. Pokud jste měli možnost zahrát si v dávné minulosti Argo Adventures nebo výtečnou adventuru Mission Critical od Legend Entertainment, bude vám jasné, odkud tvůrci brali inspiraci.

V preview verzi byly k dispozici jen dva neúplné akty, i během této krátké doby však bylo možné poznat základní zákonitosti hry. Prvním úkolem je rozjet v liduprázdné lodi elektrický proud a z různých zápisků, archivů a hlasových zpráv v interním komunikačním systému zjišťovat, co se s posádkou celé stanice stalo.

....

Logické úkoly jsou relativně jednoduché a celkem variabilní. Čekají na vás i sofistikovanější puzzly, vesměs však jde o interakci předmětů v inventáři s okolím, které je jinak hodně sterilné - v celé preview verzi jsem nenarazil na jedinou živou bytost. Úplně osamoceni ale také nejste. Kromě hodně povedeného soundtracku, vhodně míseného se strašidelnými zvuky, se po zapnutí elektřiny podaří zprovoznit palubní počítač, tedy obdobu Hollyho z Červeného trpaslíka. V Prominence má hlavní elektronický lodní mozek ženský hlas a nese jméno Annie.

Doufejme, že právě Annie dokáže nabořit určitou sterilnost a relativní nudu, kterou preview verze předložila. Celému dílu totiž chybí výraznější motivace, která by hráče nutila posunout se dále v příběhu. Na rozdíl od her v sérii Myst zde chybí dva hlavní atributy – výtečně a rozmanitě graficky zpracované prostředí a propracované logické puzzly.

Bloumání po jednotvárně zpracované lodi rozhodně příliš zajímavé není a primitivní logické úkoly také příliš nepotěší. Naopak, pixel-hunting při hledání schovaných předmětů dojem vysloveně kazí. Celou situaci by mohl zachránit příběh a celá dramaturgie hry. Zda se alespoň tato část dostane nad průměr ukáže až plná verze, během prvních dvou neúplných aktů se prakticky nic zaznamenáníhodného nestalo.

Doufejme, že si tvůrci z Digital Media Workshop dají při dokončovacích pracích záležet a přetaví do hry své nadšení, se kterým se před pár lety do díla pustili. Hlavní tvůrce hry Mike Morrison se pokoušel tvořit hry již ve svém mládí. Zásadní zlom v jeho životě nastal před pár lety, když se rozhodl na počítačových hrách ukázat schopnosti své firmy, která se zaobírá tvorbou animací, 3D grafiky, sountracků apod. Tím vznikl nápad na Prominence a po přibrání pár kamarádů se mohli naplno vrhnout do díla.

Tvorba takto náročné hry však není jednoduchá, obzvláště v případě, že se na hře pracuje výhradně ve svém volném čase. I proto se celý vývoj protáhl na dlouhých šest let a stále ještě není u konce. Je jasné, že z Prominence nebude žádná žánrově revoluční hra. Milovníkům adventur z vlastního pohledu a obzvláště těm, co mají rádi sci-fi, však možná za zahrání stát bude. Další informace o hře najdete na homepage, podpořit projekt můžete i na Greenlightu.

Nejnovější články