Jak nás ale tvůrci z Big Huge Games ujišťují, navzdory tomu, že i v Rise of Nations se budeme snažit s naším národem prokousávat nástrahami věků, má jít o něco jiného - a především - lepšího. Hned na začátku si můžete vybrat jeden z šesti národů (pozoruhodné je, že až dosud se mluvilo o 18ti), z nichž každý oplývá unikátními jednotkami a také speciálními schopnostmi. Například francouzské zbraně při obležení jsou například o 10% levnější, než u ostatních, Rusové zase mohou rychleji získávat olej atd.
Slušnou část herního času strávíte posíláním příkazů svým pracovníkům a armádě, ačkoliv mají být v mnoha ohledech samostatní. Kromě toho samozřejmě musíte prozkoumávat mapu, rozvíjet města a posouvat hranice států. Držet se přitom budete šesti základních zdrojů, a aby Big Huge Games vše maximálně zpříjemnili, dočkáme se údajně i velmi intuitivního ovládání. Klávesové zkratky prý budou existovat úplně pro všechno a téměř po celém obvodu obrazovky se mají táhnout různé informační minipanely. Ačkoliv se na jednu stranu vývojáři snaží management zjednodušit, u zdrojů si budete muset dávat velký pozor. Jak se vaše civilizace vyvíjí, přibývají samozřejmě nové suroviny, se kterými je nutné počítat a které mohou pozměnit celkovou podobu ekonomiky i různé dílčí aspekty. Vše dobře pochopit prý někdy nemusí být nejjednodušší.



nové obrázkykompletní galerie
Celkem ve hře Rise of Nations můžeme postupně dosáhnout sedmi věků, které souvisí s různou úrovní vyspělosti. Vývoj se dělí do čtyřech oblastí (z nichž každá jednotlivě má samozřejmě také sedm stupňů), které odráží momentální stav říše v armádě, obchodu nebo vědě. Na konci všech těchto oblastí stojí skutečné futuristické vymoženosti jako například špionážní satelit se schopností lokalizovat všechny jednotky, speciální štít pro obranu i útok, mocná globální vláda a vyspělá využitelná robotika.
AI vojenských jednotek se ponese ve stejném duchu jako právě u Age of Empires. Na speciální bojové příkazy mají existovat i klávesové zkratky, a protože hra bude poměrně rychlá, asi se je naučíte hodně rychle. Podobně jako v singleplayeru můžete stisknou pauzu, abyste si vše promysleli a zadali jednotkám příkazy. I v multiplayeru najdeme něco podobného - každý hráč dostane k dispozici určitý počet možností pro vyvolání tzv. "cannon time", který hru zpomalí a nechá dotyčného nastavit detaily. Cena (vojenských) jednotek má být v Rise of Nations dynamická. Pokud vytvoříte určitý počet daných jednotek, náklady a čas na vytvoření další takové se zvýší. Toto opatření pravděpodobně povede k tomu, že hráči budou budovat složitější armády, zkombinované z více typů.
Celkově se ve všech etapách objeví více než 200 jednotek (lukostřelci, jízda, lehká pěchota, bojové letouny ...). Mezi těmi podpůrnými budou vynikat především generálové, kteří zvýší některé schopnosti armády, nebo špióni, které můžete vysílat do nepřátelských území pro získání cenných informací o jednotkách i budovách. Měli byste mít však na paměti, že to samé může udělat i protivník. Dalšími speciálními postavami budou učenci, kteří budou zprostředkovávat vzdělání ostatnímu obyvatelstvu. Ačkoliv se stavba univerzit může v takto pojaté hře jevit jako zbytečnost, vzdělanost národa se brzy odrazí i v jiných oblastech. Chybět nebudou ani karavany a obchodníci se vzácným zbožím. V případě napadení jejich obydlí se do bojů zapojí i rolníci, dělníci a další pracovníci - samozřejmě s tím, co mají právě po ruce. Ačkoliv takové animace mohou být spíše pro zasmání, nemusí tato domobrana vždy dopadnout podobně jako sedláci u Chlumce. Věřme, že dobře dopadne i tato nadějná RTS s prvky tahovek, která vychází u Microsoftu na jaře příštího roku.