Autor: Korgull Publikováno: 8. října 2004 |
Svět, do kterého vás tento titul vtáhne, sice nese známky klasického fantasy žánru, ale je v mnohém ohledu dosti charakteristický a tedy odlišný od ostatních, což byl jeden z důvodů, proč si jej tvůrci hry vybrali a koupili na něj licenci. Další okolností, která nahrála vývoji tohoto titulu, byl postoj společnost Interplay ohledně hry Baldur's Gate: Dark Alliance. Vývojáři z polského týmu si ji totiž oblíbili natolik, že se chtěli pustit do jejího portu na PC, ovšem to se ani po několika měsících jednání s Interplay dohodnout nepodařilo. A tak přišla řada na Zaklínače... Příběh Chronologicky se hra odehrává někdy po událostech popisovaných v poslední z knih A. Sapkowského. Podle starověkého proroctví elfí věštkyně Ithilinne má být země zničena mrazem, ledem a sněhem, které ji od severu postupně celou zakryjí. Ovšem to není jediný problém. Řada lidí se této předpovědi stejně ani nebojí, protože si myslí, že se jich to netýká, že jde o vzdálenou budoucnost. Svět ale souží ještě něco jiného. Válka s jižní říší Nilfgaard sice už skončila, ale země je zprzněná a zpustošená. Žoldáci, kteří nedostali zaplaceno, se začali seskupovat do band a drancovat vesnice. Zemi vládne chaos, ze kterého vstává nová síla, tzv. Řád planoucí růže. Tento řád dostal na oplátku za spojenectví ve válce proti elfům do rukou království Aedirn. Metodou ohně a meče jeho rytíři nastolili v zemi pořádek a mír. Obyčejní lidé k řádu vzhlížejí, protože hlásí, že ví, jak si poradit s hrozbou z onoho proroctví. Řád planoucí růže totiž ovládá síly ohně a věří, že jen ty mohou zastavit mráz ze severu. ![]() ![]() ![]() Jenže, aby toho nebylo málo, na lidská obydlí se po západu slunce jaly útočit noční příšery a spolu s nimi i stvoření, o kterých si dlouhé věky všichni mysleli, že už neexistují. Někteří lidé tvrdí, že je snad někdo z neznámých důvodů musí schválně rozmnožovat. Pouze jeden z deseti... Zde přicházejí na scénu Zaklínači. O koho jde? Jsou to velmi dobře vycvičení válečníci, kteří byli vystaveni různým experimentům a mutacím, jež pak vedly ve zrození jedinců s nadlidskými schopnostmi. Náleží k bratrstvu založenému před dávnými a dávnými časy, aby chránilo lid před různými monstry, nečistými bestiemi temnoty, ale i dalšími hrozbami. Nejsou to idealisté, kteří by si mysleli, že snad jednou zachrání svět. Zabíjení všemožných kreatur je prostě jejich prací, dělají to pro peníze, ne pro slávu. Je to jejich poslání, které se cestováním po světě snaží naplnit. Bratrstvo si své následovníky vyhlíží v chudých rodinách. Všechny ty výše zmíněné procesy přeměny ve skutečného Zaklínače přežije vždy pouze tak jeden z deseti adeptů. Díky speciálnímu tréninku se takto vybraní jedinci naučí bojovat nejrůznějšími styly. Jsou rychlí a jejich bojové schopnosti, vynikající nad obyčejné lidské možnosti, podporuje také určitý druh magie. Přestože se snaží lidem pomáhat, často se jich každý bojí. Nejmladší ze Zaklínačů
Z výše uvedeného mimochodem mj. vyplývá, že přestože má být hra v mnohém ohledu klasickou RPG, žádné úpravy vzhledu vašeho hrdiny možné nebudou. Nicméně, i když nebudete moci na počátku hry navrhnout, jak má hrdina vypadat, přeci jen si alespoň budete moci pohrát s jeho základními schopnostmi a vlohami. V průběhu hraní pak každé vaše rozhodnutí a každý váš čin ovlivní dosti zásadně další vývoj jeho osobnosti, takže z něj pak můžete udělat buď šlechetného bohatýra, anebo hanebného lotra. V každém případě, obyvatelé herního světa si zapamatují každou vaši akci, což se následně odrazí na vaší reputaci. Další důležitá věc je, že váš Zaklínač je velmi samotářský, tudíž nikdy během svého putování nebudete moci do svého týmu přibrat žádnou další postavičku, jak je obvyklé v jiných hrách stejného žánru. Čas od času se však dostanete do situací, kdy se na naši stranu přidá některá nehratelná postava a pomůže buď dobrou radou nebo přiloží ruku k dílu v nějakém souboji. Systém vývoje hlavního hrdiny a jeho schopnosti A když už jsme na to narazili, každá bytost ve hře, ať už je řeč o monstrech, samotném hrdinovi nebo NPC, je definována sadou určitých vlastností a schopností. Čtyři základní vlastnosti jsou: síla, hbitost/obratnost, vitalita a odolnost. Síla samozřejmě ovlivňuje jednak to, jakou škodu způsobíte protivníkovi svým úderem, ale také kolik toho unesete v inventáři; od obratnosti se odvíjí bojové hodnoty vašeho hrdiny; vitalita určuje, kolik vydržíte úderů od nepřítele, než padnete mrtví; a nakonec odolnost indikuje schopnost snášet bolest, únavu, vypětí a po stránce mentální, jak si poradíte s používáním magie a různých speciálních útoků. Dalšími důležitými prvky ve hře jsou hodnoty odolnosti vůči ohni, otravě, moru a paralýze, stejně jako tři hlavní bojové styly - vyvážený (Zaklínač bojuje pouze s jedním mečem), útočný (se dvěma meči) a obranný (s mečem a štítem). Efektivita bojových stylů je pochopitelně pro každou situaci různá. Hlavní hrdina kromě toho oplývá i určitými neobyčejnými schopnostmi, jako například meditace. Medituje-li, což lze pouze někde v bezpečí, dost daleko od všech nepřátel, dokáže léčit veškerá svá zranění a nabýt zpět plnou vitalitu a odolnost. ![]() Způsob vylepšování schopností hrdiny a získávání nových má být v této hře poměrně obvyklý, tedy že na základě vypořádávání se s nepřáteli vám budou přidělovány body a při dosažení určité hranice dospějete do další úrovně, která s sebou nese možnost volby, jakou ze stávajících vlastností zdokonalíte, případně zda se nenaučit něčemu novému. Tvůrci se prý snaží, aby byl tento mechanismus co nejvíce srozumitelný a intuitivní. Jak už bylo naznačeno výše, Zaklínačovo bojové umění budou podporovat a zdůrazňovat i určité magické schopnosti. Přesto, Zaklínači nejsou žádnými mágy, a tak bude systém magie vcelku jednoduchý. V podstatě se dá říci, že budou ovládat pouze pár základních tajemných pohybů. Konkrétně jich bude šest. Každý z nich bude mít tři stupně a k jejich využití nebude třeba nic než jen trochu koncentrace, která je dána odolností postavičky. Tyto pohyby se dají zařadit do dvou kategorií - útočné a obranné. Některé z nich vám například pomohou nepřítele odrazit nebo ho zažehnout plamenem, jiné vás ochrání před střelami či kouzly. A ještě něco - abyste mohli něčím takovým svého rivala překvapit, musíte mít volné ruce, což znamená, že budete muset nastavit onen "vyvážený" styl boje. Jako příklad, jak takový systém tajemných magických pohybů funguje, uveďme třeba pohyb zvaný "Aard". Ovládáte-li pouze jeho nižší stupeň, můžete pohybovat s některými předměty v okolí, ale ve vyšším stupni už to budete moci použít i na nepřítele a odhodit ho na zem, abyste jej následně dorazili nějakým šikovným chvatem. Avšak! Zaklínači ovládají kromě toho všeho výše uvedeného ještě něco jiného. Zvládnou připravit a použít i nejrůznější lektvary a elixíry (elixír vitality, elixír odolnosti, aj.), které buď znásobí jejich schopnosti nebo z nich udělají hotové stroje na zabíjení. Uvařit si budete moci například i lektvar pro rychlost. Když ho vypijete, přepnete se do módu podobného "bullet-time" efektu, kdy je vše v okolí zpomaleno. Boj jako jeden z nejdůležitějších prvků hry
V praxi to bude vypadat asi tak, že kdykoliv během boje budete moci využít možnosti akci pozastavit, připravit kombinaci různých bojových chvatů, které jste se dosud naučili, a to tak, že je vyberete ze seznamu a umístíte do volných slotů ve spodní části obrazovky. Ze začátku hry budete mít tyto pozice k dispozici pouze tři, což znamená, že budete moci vytvořit posloupnost jen tří pohybů. S nabývajícími zkušenostmi se však bude počet slotů navyšovat. Jak už jsme si řekli, hra vám nabídne tři bojové styly. Ty lze dále rozdělit do tří skupin - základní, pokročilé a mistrovské. Každý chvat stojí určitou část odolnosti vaší postavičky a navíc ještě má definován tzv. "minimální slot", což znamená, že složitější chvaty budete smět v bojové sekvenci použít až na nějaké další pozici. To samozřejmě bude mít zpočátku dopad na možný výběr chvatů a jejich sestavu. V každém případě, až budete mít svou útočnou sekvenci nadefinovanou, prostě jen kliknete na soupeře a boj jede dál. Když budete bojovat zároveň s několika nepřáteli a jednoho v polovině svého výpadu zabijete, druhá polovina kombinace bude uplatněna na dalšího. Efektivita vašeho útoku se bude odvíjet od vaší schopnosti vhodného výběru chvatů, zvážení možností a dovedností protivníka, pozice a také načasování. Pokud totiž nepřátele zasáhnete ve skutečně pravý moment, nejenže mu ublížíte jediným úderem mnohem více než jindy, ale získáte i více zkušeností a bodů. Nepřátelé, zbraně a výstroj Z výše uvedeného by se mohlo zdát, že se ve hře nevyskytnou jiné zbraně než meče. Tak to samozřejmě není. Naleznete zde i různé sekery, palice, palcáty, válečná kladiva a další. Pokud v boji sáhnete po některé z těchto zbraní, určitě počítejte s určitými rozdíly v jejich využití. Zpravidla s nimi totiž nebudete moci použít své speciální útočné chvaty. Proti některým typům nepřátel jsou však i tak účinnější než meče. Tupější exempláře se například hodí lépe na zombie, utopence a jiná monstra, která obvykle sečným ranám snáze odolávají. Když už je řeč o nepřátelích, celkem by se jich mělo ve hře vyskytnout něco okolo 40 druhů. Některé z nich budete znát z jiných her žánru RPG, další ze Sapkowského knih. Setkáte se například s humanoidním stvořením připomínajícím nahrbenou opici se zvláštním znaménkem ve tvaru lebky na zádech a ještě zvláštnější kostěnou ozdobou na hlavě. Proto se také jmenuje "Bonehead". Toto stvoření má doslova hubu plnou extrémně ostrých zubů, se kterými dokáže překousnout dřevo stejně dobře jako železo. V soubojích se tyto stvůry zakusují nepříteli do krku. Jsou velmi nebezpeční i pro Zaklínače. ![]() ![]() ![]() Dále se utkáte i s jistým druhem upírů. Jsou větší než ti běžní, žijí na hřbitovech, mají krátké tlusté drápy (díky nim si hrabou v podzemí cestu za potravou), silné zuby, aby jimi mohli drtit kosti a dlouhý jazyk pro snazší vylizování morku. Útočí nejčastěji zezadu, využívají temnoty, kde se rádi ukrývají. Různí nepřátelé znamenají i různé taktiky boje. Ti méně inteligentnější na vás půjdou ve skupinách, jiní se vás budou snažit obklíčit a další zaútočí raději na větší vzdálenost. Lidští protivníci se v případě zranění pokusí utéct do bezpečí a budou v boji využívat i výhod terénu. Jinak co se týče oblečení a výstroje, váš Zaklínač nebude muset chodit celou hru v pouze jednom. Během hraní budete mít možnost mnohokrát změnit oděv. A nepůjde jen o módní záležitost, ale o praktickou věc. Některé doplňky mohou totiž posloužit jako ochrana různých částí těla, jako jsou ruce, nohy, apod. Těžké brnění však pro Zaklínače není dobrá volba. Jejich krédem jsou rychlost a mrštnost, což by jim plech prostě znemožňoval. Herní svět a poslání
Zajímavou vlastností hry je prý také volnost, s jakou se můžete chovat při kontaktu se všemi těmi NPC. Když se vám zachce, můžete klidně kteréhokoliv z nich zabít, ovšem to se nedoporučuje dělat jen tak bez rozvahy, protože byste tak mohli přijít o důležitou oporu při nějakém budoucím úkolu. A úkolů bude tato hra obsahovat skutečně mnoho, navíc dosti rozmanitých. Je na nich totiž založená. Vedle hlavních úkolů se můžete těšit i na spoustu vedlejších. Ať už ale tak nebo tak, každý z nich (nebo alespoň většina) půjde vyřešit různými způsoby, přičemž všechna vaše rozhodnutí ovlivní pozdější události. Budou zde úkoly přímočaré (zabití určitého monstra, získání konkrétní věci), ale i mnohem komplikovanější. Někdy může také zdánlivě jednoduché řešení přivodit ještě více problémů. Bez multiplayeru Nutno říci, že The Witcher se zaměřuje pouze na single-player. A je pro to prý mnoho dobrých důvodů. Především, tvůrci jsou přesvědčeni, že aby svým příznivcům nabídli skutečně dobrý multiplayer, museli by vytvořit ještě jednu zcela novou hru. Takže než aby se věnovali oběma záležitostem současně a každé přitom ne úplně a dokonale, raději se plně koncentrují výhradně na single-player. Druhým důvodem, proč k tomuto rozhodnutí dospěli, je ten, že vám chtějí doručit pořádný příběh podaný z perspektivy jeho jediného hrdiny, což by šlo dost špatně, pokud by měli uvažovat ještě o multiplayeru. Prostě, multiplayer má podle nich úplně jinou filozofii, vyžaduje jinou herní konstrukci a tak vůbec. Ovládání a interface Už jednou jsme výše uvedli, že se hra bude ovládat hlavně myší. Hráči budou mít přístup také ke klávesovým zkratkám pro veškeré herní akce. Pro hráče, kteří preferují third-person perspektivu, tvůrci plánují přidat i ovládání typu "WASD" (pohyb ovládaný příslušnými klávesami této zkratky), jako je tomu např. v Gothic. Systém konverzace se prý podobá tomu ve hře Knights of the Old Republic nebo Jade Empire. Navíc vždy budete mít po ruce i historii rozhovorů a chybět nebude ani jakýsi deník, kde najdete i skicy různých kreatur, se kterými jste se dosud setkali, dokonce s radami, jak se s nimi vypořádat. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Od hry Painkiller k The Witcher Určitě sami potvrdíte, že nezanedbatelnou součástí hry je také hudba. V případě The Witcher byl v této záležitosti osloven člověk, který před nedávnem dokončil svou práci pro hru Painkiller, polský hudebník specializovaný na hry - Adam 'Scorpik' Skorupa. Hudba by se v této hře dala rozdělit do dvou skupin - na tu, která vás bude doprovázet při obyčejném prozkoumávání herního světa a na tu, která vás bude odprovázet při soubojích. V prvním případě bude hudba mírnější a klidnější, aby hráče nijak zvlášť nerušila a přitom dokreslovala atmosféru zkoumaného prostředí. Naopak souboj bude podpořen mnohem dynamičtějším doprovodem. Technologie
Největší změnu, jakou engine zaznamenal, představuje způsob stavby herního světa, při které už nejsou používány běžné "dlaždice". Hra tak dostala unikátní nádech a rozhodně nezaostává ani co do detailů. Další úpravy postihly renderovací sytém, byla přidána podpora efektů DirectX9, animace vytvořené metodou "motion capture", různé efekty založené na fyzikálních vlastnostech světa a další mechanismy, včetně systému soubojů probíhajícím v reálném čase (tahový systém úplně vypustili). Ani to ale zdaleka není vše, na dalších modifikacích se stále ještě pracuje. Už nyní je však jisté, že pro hraní The Witcher budete potřebovat poněkud silnější stroj, než byl třeba pro hraní Neverwinter Nights. Do cíle je ještě daleko Hra už je ve vývoji zhruba něco přes rok a ještě chvíli potrvá, než se jí dočkáme. Její vydání se očekává až v první polovině příštího roku. Podle všech, kdo ji měli možnost spatřit na letošní výstavě E3, ale i podle všech dostupných informací a ukázek, se jedná o velmi zajímavý a slibný projekt, který by měl hráčům vystačit na nějakých 40 - 50 hodin zábavy. Nezbývá, než doufat, že tak, jak se vývojářům z CD Projektu dařilo pracovat až dosud, se bude dařit i nadále a příští rok zažijeme spolu s nejmladším ze Zaklínačů jeho velké dobrodružství už na vlastní kůži.
Související články: Novinky, Trailery |
Korgull | |
editor: Korgull |