Unreal Tournament 2003 - preview
zdroj: tisková zpráva

Unreal Tournament 2003 - preview

22. 4. 2002 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Začátek léta bude ve znamení vydání očekávaných pecek a Unreal Tournament 2003 je jednou z nich. V tomto preview se dozvíte všechno o herních rasách, mapách, módech nebo o bezkonkurenční grafice.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 22.dubna 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Letošní jaro bude pro herní svět ve znamení vydání několika očekávaných pecek. Z 3D stříleček jsou ohlášeny hned dvě, které se bez zardění mohou řadit na samotný vrchol. Nejedná se o nic menšího než o Condition Zero a v druhém případě o Unreal Tournament 2003, o němž jsme (ještě pod názvem UT2) již před časem přinesli první informace. Od té doby probleskly nové zprávy, čímž se některé dřívější potvrdily, jiné vyvrátily, a řada aspektů zůstane do poslední chvíle nejasných. My jsme se rozhodli vydat na základě dostupných informací toto preview, kterým bychom rádi shrnuli, co je o hře známé a víceméně oficiálně potvrzené.

Unreal Tournament 2003 (dále už jen UT2003) je nový a finální název hry, který nahrazuje ten dřívější, který logicky navazoval na první díl - Unreal Tournament 2. Číslovka nadčasového letopočtu prý lépe vystihuje sportovního ducha, jenž je základní myšlenkou celé hry, o níž se zcela samozřejmě předpokládá, že se vydá ve stopách svého předchůdce cestami turnajů až celosvětového profesionálního měřítka. Tato číslovka by mohla svádět i k teorii, že by se UT mohlo podobně jako sportovní hry od Electronic Arts (NHL, FIFA) vydat trendem každoročního updatu, což tvůrci nepopírají, ale ani nepotvrzují. To ukáže až čas.

Pod pojmem „tvůrci“ máme v případě UT2003 na mysli dvě známé firmy. Epic Games jsou autory jádra grafického a herního enginu včetně několika map. Digital Extreme se pak na hře podílí zpracováním všeho ostatního - grafické rozhraní, modely hráčů i zbraní, většina map, hudba, atd.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Jasno do světa Unrealů
Dovolím si malou odbočku, kterou se pokusím objasnit nesrovnalosti, které by mohli někteří čtenáři ve světě Unrealů mít. Jelikož se pracuje na několika projektech najednou, nemusí být tak úplně jasné, co je vlastně co. Proto pomineme již vyšlý, hlavním zaměřením singleplayerový Unreal a ryze multiplayerový Unreal Tournament. Na Unreal navazuje titul Unreal Episode II, který je plánován na konec letošního roku a má se jednat o čistě singleplayerovou hru. Další titul je Unreal Championship, jenž je jakýsi sesterský produkt k UT2003, který je ale vyvíjen pouze pro konzoli Microsoft Xbox. No a konečně tu je ještě Unreal Warfare, což je produkt směřovaný až na konec příštího roku a informace o něm jsou spíše dohady a nic oficiálního zatím nevíme.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva No a aby toho nebylo málo, pojem Unreal Warfare se používá ještě v jednom případě, a to pro poslední verzi enginu, na němž dnes vyvíjené Unrealy (a tedy i UT2003) poběží. Je to označení pro aktuální verzi tohoto enginu, který se neustále vyvíjí a licencuje dalším vývojářům, takže ani pojem Unreal Warfare není tak jednoznačný :) Jinak zmiňme ještě, že UT2003 je připravováno pro platformu Windows (jako ideální systém se doporučují Windows XP) s tím, že bude vydán i dedikovaný server pro Linux. Pozdější vydání linuxového klienta se nevylučuje, ale ani stoprocentně neslibuje. Pokud jde o 3D akceleraci, ta bude pouze přes rozhraní Direct3D, OpenGL prý není potřeba a hra na nových Direct3D ovladačích jede velice dobře.

 Engine
Unreal engine v podobě, kterou najdeme v UT2003, by měl být vybaven spoustou efektních vychytávek. K nim patří realistické ztvárnění rostlin a terénu. Efektní atmosféry bude dosaženo dynamickým osvětlením i vystínováním scenérií, kdy i každý pohybující se objekt (třeba i vystřelená raketa) bude osvětlovat své okolí nebo naopak na něj vrhat dynamický stín. Zajímavé jsou i zprávy o mlze, dešti a kouřovch efektech. Každý předmět, který se jimi bude pohybovat, je rozdmýchá a zvíří tak, jak to je ve skutečnosti. Detaily map jsou 100 až 200 násobné v porovnání s těmi, které byly použity v UT. Modely budou čítat kolem 2000 až 3000 polygonů.

Naprosto skvělá věc, kterou jste mohli vidět v tomto videu, je skeletální animace a fyzika objektů i hráčských modelů. Předměty na sebe navzájem působí, každý náraz objektu o druhý je zpracován realisticky a takové rozsypání barelů sestřelením jednoho z nich anebo skutálení hráče ze schodů vypadá naprosto dokonale.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Tyto prvky jsou zásluhou fyzikálního enginu Karma, který tvůrcům UT2003 nabídla před časem externí britská firma MathEngine. Bohužel v posledních zprávách se šíří zvěsti, že tato technologie nestihne být do hry zakomponována v celé své síle a tak se s ní v UT2003 asi nesetkáme v podobě, kterou video předvádí. Je možné, že si Epic nechají premiéru tohoto skvostu až na Unreal II, ale jak to bude ve skutečnosti, se teprve uvidí.

 Nároky na hardware
Zvětšit zdroj: tisková zpráva UT2003 už jsme mohli vidět na řadě screenshotů včetně několika videí předvádějících engine a jeho schopnosti. Z nich je patrné, že hra bude maximálně využívat všech vychytávek moderního grafického hardwaru. Kdo si bude chtít hru vychutnat se všemi finesami, musí uvažovat o GeForcce 3 Ti a výš anebo o nějakém Radeonu od ATI a hlavně procesoru od gigahertzu výš. Ale ani ti, kdo tyhle věci doma nenajdou, nemusí být ztraceni, neboť lze většinu efektů a moderních vychytávek povypínat a hru přizpůsobit i starším konfiguracím.

O konkrétní minimální ani doporučené konfiguraci tvůrci nikde nepíší a odkazují na demo, které vyjde nějaký čas před vypuštěním finální hry. To bude krom jiného obsahovat i možnost zjištění benchmarkových testů pro vaši sestavu. Jelikož datum vydání UT2003 je plánováno na 28.června, nemusí to do vypuštění dema dlouho trvat. Tvůrci ho chtějí uvolnit co nejdéle před vydáním hry, neboť se chtějí nechat ještě inspirovat ohlasy ze strany hráčů právě na toto demo.

Dotkněme se ještě hudby. Ta má být zpracována ve formátu Ogg Vorbis, což je méně známá (a licenčně mnohem levnější) alternativa k populárnímu MP3, k níž existují konvertory do klasických hudebních formátů.

 Rasy a modely
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Již v dřívějších prvních pohledech jsme uváděli, že nás bude čekat třicítka map, což platí dodnes a je to o dvacet kousků méně než přinesl Unreal Tournament. I tak je to hodně a jak známe autory hry, budou se určitě objevovat další oficiální kousky. Z hlediska hráčských modelů a ras najdeme ve finální verzi již dříve popisovanou šestici v podobě geneticky „vylepšených“ lidí pocházejících z ledové planety Alleria. Dále neoegyptskou rasu Anubanů, původem z pouštní planety Anubis. Lesnaté prostředí planety Arborea je vlastí Gen-Mo’Keiů, roboti rasy Automaton zase přicházejí z vesmírné stanice Premaka. Poslední dvě rasy pak ještě představuje tým Nightmare z lávou zaplavovaných oblastí planety Purgatory a konečně lidští žoldáci ze skalnatých oblastí planety Sanctuary, jejichž název „7th Battle Fleet“ mi připomíná francouzské komedie o Sedmé rotě, což ale asi oni nebudou.

V singleplayer kampani si můžete vybrat, za kterou rasu nastoupíte. K dispozici jsou ve hře pro každou rasu 4 hráčské modely, každý se dvěma skiny. Tyto osmičlenné týmy tedy tvoří 48 unikátních bojovníků a ve hře najdeme i některé další bonusové, jako byl například robot Xan v původním UT.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Důraz na rozlehlé venkovní mapy
Zmínku o rozsáhlých mapách bych rád upřesnil, neboť podle posledních informací se má jednat o mix velkých map s těmi, které velikostí zhruba odpovídají mapám z UT, jejichž zastoupení bude naopak spíš převažovat. A to je dle mého dobře. UT2003 se nesnaží být hrou typu Tribes 2 a ty největší mapy by měly být designovány maximálně pro 32 hráčů, což je i horní limit hry. Ve hře najdeme i pár map známých z UT, předělaných do podoby nového enginu a jeho prostředí. Mluví se třeba o takovém Deck16.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Již tak velice šikovný server browser, který známe z UT (a který považuji dodnes ze nejlepší in-game browser, který jsem dosud viděl) dozná ještě nejakých vychytávek jako vyhledávání přátel po herních serverech, pokročilejší způsoby filtrování serverů (třeba podle použitých mutátorů) atd. Ve hře bude stejně jako v UT zastoupen i IRC chat a samozřejmostí mají být lokální i světové statistiky ngStats, které mi před dvěma a půl lety v UT vyrazily dech a představovaly něco, co herní svět neznal.

 Doplňování zdraví, munice a energie
Diskutovanou a stále ještě nejasnou částí je forma doplňování základních zdrojů zdraví a munice. Před nějakou dobou zvěřejněné zprávy o stanovištích ála Tribes 2 nejsou již dnes tak jednoznačné a autoři zvažují v podstatě tři varianty, přičemž nevylučují jejich mix anebo různé použití pro jednotlivé herní módy. Ve hře je kromě doplňovacích stanovišť ještě klasický způsob sbírání v mapě anebo naskočení do hry rovnou s plnou výzbrojí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Plná výzbroj jak ji známe třeba z Rocket Arén má jeden velký hratelnostní klad - hráč může ihned bojovat a výsledky soubojů jsou méně ovlivněny náhodou a více schopnostmi. A o to má jít a taky jde tvůrcům nejvíce, hlavně s přihlédnutím na špičkové hraní a profesionální komunitu, smím-li se tak o ní vyjádřit. Doplňovací stanice nicméně nejsou mimo hru a na jejich funkci se pracuje - třeba tak, že při jejich proskočení se hráči přidá jen část dané komodity, pro poctivé doplnění je třeba chvíli setrvat. Po „vycucnutí“ zásob je stanice nějaký čas neaktivní a i snadné kempování u ní má být nějakým způsobem ošetřeno. Uvidíme v demu, jak to nakonec všechno dopadne.

 Herní módy
Z herních módů nebudou chybět klasický Deathmatch (quakeři jej přejmenovávají na Free-for-all) a jeho týmová podoba Team Deathmatch. Bohužel je definitivně pryč Assault, který se dnes přesunul spíše do sféry realističtějších her typu RTCW nebo MoH. Nebude chybět ani Capture The Flag, rovněž ve své standardní podobě. Klasiku pak doplní dvě novinky - Domination 2.0 a Bombing Run.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Domination 2.0 je konverze výborného modu Domination, s nímž UT přišel a který si mě získal zdaleka nejadrenalinovéjším pojetím hry, která vám nedá ani na vteřinu odpočnout, protože právě každá vteřina hrála velikou roli. Domination 2.0 odebírá jedno ze stanovišť a redukuje jejich počet na dvě. K tomu, abyste získali body, je potřeba v jeden okamžik držet nadvládu nad oběma po nějaký čas. Pokud to zvládnete, máte bod, stanoviště se stanou neutrálními a pokračuje se dál. Čili jestli to chápu dobře, měl by tento systém víc podporovat týmovou sehranost a koordinaci v dobývání dvou odlehlých stanovišť a mělo by dojít k odlehčení tím, že po začátku odpočítávání není čas ani vydechnout. Nezní to špatně.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Bombing Run není až takovou novinkou na poli akčních her a jde v něm o jakési rugby. Uprostřed mapy se na začátku objeví míč a týmy se jej snaží zmocnit a dopravit do soupeřovy báze. Míč si mohou libovolně přehazovat, ale hráč, který jej nese nemůže střílet. Mno, uvidíme, jak se tato disciplína osvědčí. Nedovoluji si tipovat, abych řekl pravdu, tak mi nějak koncepčně tento mod příliš nesedí, ale nechci kecat, dokud ho sám nevyzkouším.

 Zbraně
UT2003 přinese celkem jedenáct zbraní, z nichž řada bude představovat upravený arzenál z UT. Proč taky ne, když byl skvělý. Mezi zbraně se počítá i translokátor (dá se jím telefragovat), který doznal řady změn. Především skončí jeho neomezené použití. Bude používat buď munici potřebnou k vystřelení modulu, jež se bude dobíjet, anebo bude přímo číselně omezen počet jeho použití. ShieldHammer je nástupcem ImpactHammeru - jediné kontaktní zbraně v UT.

Shield Hammer bude sloužit i k vysokým skokům, jakož i k odrážení nepřátelských střel. Shock Gun nahrazuje známou ShockRifle, dále nebude chybět FlakCannon ani Minigun, Zvětšit zdroj: tisková zpráva obojí v novějším kabátě s upravenými vlastnostmi. AssaultRifle bude puška s možností vystřelovat v sekundárním režimu granáty a LightningGun bude zajímavou náhradou ostřelovačky. Jako munici totiž bude používat světelný paprsek, který bude mít smrtící sílu, ale jeho záblesk zároveň prozradí sniperovo stanoviště. V sekundárním režimu bude tato puška používat infračervené vidění, kterým bude možné identifikovat nepřátele, skrývající se ve stínech apod.

Nebude chybět ani raketomet, opět s přepracovanými režimy střelby, LinkGun bude předělaná variace na pulsní pušku s jednou specialitou, kdy je možné v sekundárním módu trefit spoluhráče, čímž jej nezraníte, ale naopak zvýšíte účinnost jeho zbraně. Takto se mohou spojit až tři hráči naráz. Alternativou hromadně ničivé zbraně jako byl v UT Redeemer budou nyní zbraně dvě - IonCannon (který používá k vysílání ničících paprsků satelity, takže je použitelný jen venku) a zbraň, jejíž název ještě nebyl zveřejněn, ale která se původnímu Redeemeru má podobat nejvíc oběma způsoby použití.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Speciální pohyby
UT přineslo do hry oživení v podobě speciálních pohybů - salta a úskoky. V tomto trendu chtějí autoři pokračovat a do nové hry jich zabudovali ještě širší plejádu. Některé z nich bude možné provádět obdobně jako bylo metání kozelců v UT, pro jiné bude zapotřebí mít naspořeno potřebné množství speciální energie, kterou získáte třeba z těl padlých nepřátel. Speciální pohyby mají opět prospět hratelnosti a rozvoji hráčských skillů, což jedině chválím. Co se týká rychlosti pohybu hráčů, ta má být obdobná té, jež byla použita v UT. Samozřejmě bude možné ji (i řadu dalších herních parametrů) upravovat používáním mutátorů, jejichž skvělá myšlenka bude hojně v UT2003 zastoupena. A kdo má rád výborný InstaGib, najde ho v nové hře rovněž.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vzpomenout bych chtěl ještě hlasatele, který kromě odpočítávání na začátcích a koncích her oznamuje i některá ocenění, jež hráči v průběhu bojů dostávají - headshoty, multi-killy, atd. Nebudeme ošizeni ani o gesta, která se tak dobře ujala v podání vítězů, na něž byl vždy na konci hry upřen pohled všech hráčů a to byla ideální příležitost předvést soupeřům nějakou oslavnou sestavu.

Shrnu-li dojmy, které na mě zprávy o hře zanechaly, mám pocit, že nebudeme zklamáni. Už ať je tu demo a můžeme si vše očichat v reálu. Původní Unreal Tournament vyšel před dva a půl rokem, těsně po něm Quake III Arena a to je tak vše, co akčně laděné herní publikum ze „staré školy“ na opravdové úrovni naposledy dostalo. Nejvyšší čas přijít s nějakou novou peckou. UT2003 na to myslím bude mít.

Stáhněte si: In-game video (5 MB nebo 19 MB), Technologické video (55 MB)
Související články: Unreal Tournament 2 preview (leden 2002), Unreal Tournament recenze (listopad 1999)

 
Mickey Mouse
připravil: jd


 
 
Smarty.cz

Nejnovější články