Tvůrci série Uncharted totiž ve svém chystaném titulu The Last of Us chtějí narušit pořádek světa invazí chodících mrtvol. Těch už máme plné zuby, říkáte si. Borci z Naughty Dog však nehodlají nudit tím, co jsme už xkrát viděli ve všech těch Dead Islandech, Dead Risingech a dalších Dead kdoví co. Na celou věc jdou pěkně od lesa, a to doslova.
Ach ta příroda
Když se řekne zombie, vybavíme si všichni zapáchající horu mrtvého masa, která myslí jen na šťavnaté mozky v našich hlavách. Ovšem právě tento stereotyp Naughty Dog hodlá zbourat jak domeček z karet tím, že do celé fikce napumpuje až strašidelnou dávku uvěřitelnosti. Vývojáři se totiž nechávají inspirovat matkou přírodou - tou starou hipsterkou, která si s ideou živých mrtvých hrála ještě před tím, než to bylo in.
V říší hmyzu se totiž hrůza známá z Romerových bijáků nebo seriálu Walking Dead děje již od pradávna. Brouci všeho druhu jako např. pralesní mravenci jsou napadány velice invazivní formou houby. Ta se podobně jako vir usadí v těle mravence, kde začne dělat paseku. Zasáhne mozek, kvůli čemuž se mravenec začne chovat divně: napadá své druhy, ztrácí instinkt sebezáchovy a navíc je nakažlivý.
Ostatní zdraví mravenci se pak zpravidla snaží nakaženého jedince zbavit; zpacifikují ho a odnesou daleko za mraveniště. Poté přijde něco jako vystřižené z Vetřelce, z mravenčí hlavy začnou vylízat trsy houby a z hmyzího chudáka se tak stává květináč napěchovaný živinami. Komu by snad nestačilo naše vysvětlení, nechť se nechá zasvětit kandidátem přírodopisných vět sirem Davidem Attenboroughem ve videu z produkce BBC.
Pravě video s podmanivým komentářem legendárního Brita bylo prvním impulzem k vzniku myšlenky stvořit hru, v níž je lidstvo napadeno nakažlivou houbou, která z člověka udělá po krvi lačnící příšeru á la listový pokémon z nejhorší noční můry.
Ekotagonisti
Ale teď zpět ke hře samotné. V The Last of Us se setkáme s dvojicí hlavních hrdinů: jmenovitě postarším Joelem a mladičkou Ellie. Joel vzal Ellie pod svá křídla, aniž by mezi nimi byla rodinná vazba. Důvod je jasný, mladá holčina se umí ohánět sekerou a navíc - při putování světem plným chodících masožravek, se někdo normální na pokec hodí. Ale na začátku to ještě Joel neví.
Je to (ne)obyčejný pašerák zbraní a drog, který Ellie „vysvobodí“ z něčeho, co by mohlo být internátem, kdyby ten barák nestál v karanténní zóně, kterou kontroluje armáda. A zatímco je Ellie fascinována předměty z doby, kdy ještě svět fungoval normálně, kterou ona sama nezažila, a je zaměstnána pácháním teenagerovské neplechy, vojáci bez milosti likvidují každého, na kom se, byť minimálně, projeví houbová nákaza.¨
Proč vlastně Joel jeví zájem o někoho, jako Ellie, když se zjevně jedná o samorosta, který deprivací ze samoty netrpí? To se neví. Joel pouze Ellie „vysvobodí“ s tím, že ji pak někde nechá, ale umírající kamarád jej přesvědčí, aby ji vzal s sebou.
zdroj: Archiv
Nyní tedy společně cestují a přežívají ohrožování nejen bio-zombíky, ale i ostatními přeživšími, tedy lidmi. Ostatně, v segmentu, který viděli redaktoři GameInformeru, bojoval Joel a Ellie v Pittsburghu hlavně s lidmi, protože právě těch bude v rámci celé hry mezi nepřáteli nejvíce. Abychom však neházeli všechny do jednoho pytle, někteří lidé se dvojici na útěku budou snažit pomoci.
Krom města Pittsburghu, kde dlouhá léta zářil v barvách místního hokejového klubu Jarda Jágr, se podíváme do opuštěného a vegetací zarostlého New Yorku (a možná přijde i na další americká města), který je od Pittsburghu, co by kamenem dohodil (myšleno stejné pobřeží). Vůbec by nás tak nepřekvapilo, kdybychom nakoukli i do dalších velkých měst v okolí; napadá nás vypleněný Detroit, zubožené Atlantic City nebo (a to by byla teprve lahůdka) ikonický Washington.
Odvážným přejeme
Výše jsme psali o originalitě, ale to prosím berte s rezervou (v dnešní době všemožných “quelů” musíme být ke zcela novým IP shovívaví). Vedle onoho profláklého zombie aspektu (i když notně osvěženého) totiž celá synopse dost připomíná (nejen) film Já, Legenda. To není a priori špatně, naopak nám to může pomoct k odhalení dalších prvků, na které bychom se ve hře mohli těšit. Za předpokladu, že pro nás vývojáři chystají to, co osud přichystal pro postavu Willa Smithe, můžeme očekávat mimo jiné spektakulární scenérie obrovských měst duchů, hledání zdrojů přežití a jak už jsme zmínili - boj s ostatními přeživšími.
Velmi důležitou složkou bude také vztah obou postav, stárnoucího muže a mladé dívčiny, což je ozvěna loňského westernového špektáklu True Grit (Opravdová kuráž). Rozdíly mezi postavami by měly vytvářet zajímavou kulisu napětí, které se však změní v dokonalou spolupráci ve chvílích, kdy půjde do tuhého. Nepřátelská AI totiž bude sledovat a analyzovat situaci tak, aby útočila, co nejúčinněji.
Střeliva bude málo, za to ale půjde zabít na jednu ránu. Když však nepřítel uvidí, že kulky došly, tak se na oba dva hrdiny vrhne s úmyslem zabít nablízko. A vrhne se v co možná největším počtu, aby si pojistil vítězství. Kulkami se tedy zjevně vyplatí šetřit, protože to pak lidé z bio-zombíci zůstanou v úkrytu.
Jak už bylo řečeno, Ellie by neměla být pouhou přítěží - takové postavy ostatně v eskortních misích v různých hrách proklínáme už po celá desetiletí. Bude se bránit pomocí zbraní na blízko, ale když bude třeba, dokáže i vystřelit. Bude Joela varovat, pokud se bude blížit nebezpečí a prý se občas vrhne i do spolupráce, kdy nepřítele omráčí cihlou, aby jej mohl Joel definitivně uzemnit kusem dřeva. Jestli si pak dají high five, to netušíme, ale ten kus dřeva už asi příště použít nepůjde. Zbraně, včetně ten střelných, se totiž časem opotřebují. Survival, jak má být.
“The Last of Us je nový žánr vytvářející zážitek, který mixuje prvky akčních a survival her za účelem odvyprávění postavami hnaného příběhu o moderním moru a jeho dopadu na lidskou rasu. Příroda útočí na civilizaci a nutí zbylé přeživší zabíjet jiné přeživší kvůli jídlu, zbraním a čemukoliv, co se může hodit. Nemilosrdný Joel a na svůj věk vyspělá a odvážná puberťačka Ellie spolu musí spolupracovat, aby přežili pouť napříč tím, co zbylo z USA,” tak hru velmi stroze popsal Evan Wells, jeden z šéfů studia Naughty Dog, krátce po jejím odhalení na VGA. A z dojmů redaktorů GameInformeru se zdá, že se zatím tvůrcům daří tuhle premisu měnit v něco skutečného.
O hře toho ale ještě spoustu nevíme. Tvůrci například potvrdili, že hra nabídne online podporu, ale ani nenaznačili, v jaké podobě. Takže lze jenom spekulovat, jestli tím mysleli multiplayer klasický či kooperaci, nebo něco zcela jiného, co s hraním více hráčů nemá vůbec nic společného. Tajemství jsou ale od toho, aby nás lákala, což se v případě The Last of Us momentálně daří.
The Best of...
The Last of Us chce maximálně využít možností konzole PS3, pro kterou je exkluzivně vyvíjena. Technická stránka hry by tak měla splňovat vysoké standardy, což ostatně dokazuje jak předešlá práce studia Naughty Dog, tak ukázka, jež je celá v enginu hry a vypadá naprosto fantasticky.
Co se týče zvuku, čeká nás zřejmě to samé - kvalita. Fajnšmekry jistě potěší spekulace o spolupráci s Nolanem Northem, známým to videoherním dabérem (série Uncharted, Assassin's Creed atd.), který si podle nás pecku jako The Last of Us nenechá ujít. A my také ne. Netrpělivě vyhlížíme ohlášení konkrétního data vydání. Bohužel prozatím se v kolonce “Vychází:” musíme spokojit s širokým intervalem 2012/2013.