V posledním buildu hry jste se ujali Defianta, který se právě vyhnul jisté smrti přímo z rukou Regula. Než vás dají doktoři do pořádku, vyberete si svůj archetyp a konkrétní třídu: v našem případě byl tím archetypem Cleric, který vyniká zvlášť silným brněním a uzdravovacími schopnostmi, ale k zahození není ani v boji na dálku či ručních soubojích. Zda už si na tomto základě vyberete jako třídu Inquisitora, který nepřátelům způsobuje zranění trvající několik vteřin, Šamana, jenž se specializuje na boj na blízko, nebo uzdravovacího Sentinela, už je pak čistě vaše rozhodnutí. Předpokládejme, že zvolíte první možnost. Co vás pak ve světě Riftu čeká?
Jakmile opustíte kamenný operační sál, kde je příhodně rozeseta i nejrůznější nápověda, poprvé zahlédnete bezútěšnou pustinu této části herního světa zvané Terminus. V dálce jakási sopka chrlí lávu, ve vzduchu je sucho a vy se musíte hned zkraje dostat k jednomu bezpečnostnímu zařízení, bez kterého nemůže svět Telara přežít. Teprve na cestě se dozvíte, že řeč je ve skutečnosti o stroji času, který vám umožní přemístít se o několik set let zpět a varovat své předky, aby zanechali vzájemných svárů a včas se skrytému nepříteli postavili.
Během několika prvních střetů zjistíte, že Rift si všechny základní herní principy vypůjčil od Everquest nebo WoW a kdokoliv s minimální zkušeností ze světa MMO si tu tím pádem bude připadat jako doma. Váš inkvizitor si rychle vypěstuje další zkušenosti např. pro zpomalování nebo zastrašování nepřátel, naučí se také sebeuzdravování a vzhledem ke svému zaměření na boj na dálku se nejlépe osvědčí ve velkých skupinách. Naopak v takovém PvP se inkvizitor ideálně hodí, zvlášť protože dovede nepřítele pozdržet nebo úplně zpomalit.
Teprve když se jedním z "riftů" neboli děr v čase přemístíte o několik desítek let zpátky, pochopíte, čím se Rift liší od dalších onlineovek. Najednou je herní svět kolem vás v docela jiném stavu, vypadá mnohem zelenější, Regulos je teprve na vzestupu a vás čeká spoustu questů, abyste začali sjednocovat národy. Protože úkoly vás posílají do stále vzdálenějších končin dané zóny, je jasné, že vaše práce tady bude brzo hotova - a pak se nějakou další dírou v čase podíváte nejspíš zase o pár let dopředu.
Rift od vývojářů z Trion Worlds vyjde v roce 2011 pro PC.