Lara se tentokrát ocitne uvězněná na malém japonském ostrůvku poté, co jako jediná přežila ztroskotání velké dopravní lodi. Zatímco v předchozích dílech série vás hra vždycky vyhodila v nějaké lokaci, kde jste se pak mohli volně pohybovat, tentokrát vás čeká naprosto otevřený herní svět a díky tomu i více způsobů, jak celou hru dokončit. K tomu, abyste přežili, budete muset sbírat jídlo nebo hledat zdroje pitné vody.
Během hraní bude Lara nacházet také nejrůznější nástroje a nářadí, které ji v neobydleném světě znatelně ulehčí jisté základní úkony, a protože jsme teprve na začátku Lařiny kariéry, teprve během hraní si postupně osvojíte některé akrobatické dovednosti známé z předchozích dílů série. Na ostrově jinak naleznete několik kempů, které vám formou waypointů urychlí cestování mezi již objevenými lokacemi a kde také půjde tvořit z nalezených předmětů nějaké nové - či se ponořit do systému skillů a rozdat hrdince zkušenostní bodíky.
Ve hře se tentokrát bude spoléhat také na brutalitu, takže Laře např. jeden protivník propíchne břicho a když se ujistí, že je hrdinka na místě mrtvá, ještě ji zavře oči. Jindy zase Laře na nohu spadne kámen, takže mladá vykradačka hrobů bude jen bezmocně pozorovat, jak se na ní valí další šutr, který ji posléze rozdrtí hlavu. Oproti předchozím dílům také zmizí zaměřovací systém, takže tentokrát budete muset kurzor na nepřátele zaměřovat sami. Z konkrétních zbraní jinak dosavadní artworky prozradily kuši, brokovnici a pistoli. Časopis zmiňuje i to, že Square Enix použil pro animaci všech postav motion-capturing.
Tomb Raider vyjde nejdříve koncem příštího roku pro PC, Xbox 360 a PlayStation 3.