Onlinovka Chronicles of Elyria pracuje s neustále se měnícím světem a stárnutím postav
zdroj: Archiv

Onlinovka Chronicles of Elyria pracuje s neustále se měnícím světem a stárnutím postav

9. 5. 2016 17:33 | Preview | autor: Aleš Smutný |

Dalo by se říci, že MMORPG žánr prožívá existenciální krizi. Vydavatelé konečně pochopili, že vytváření klonů World of Warcraft nepřinese podobný úspěch, jiné onlinovky jsou levnější na vývoj a údržbu, a nezávislá scéna marně hledá způsob, jak přijít s něčím novým a na náklady dostupným. Jedním z podobných oživovacích pokusů je Chronicles of Elyria, která prezentuje své ambiciozní plány na Kickstarteru, kde žádá o 900 tisíc dolarů. Přichází se zajímavými nápady včetně stárnutí a permanentní smrti postavy.

Soulbound Studios postavili svůj koncept na neustále se měnícím světě, ve kterém se vyvíjí i vaše postava. Ne jen ve smyslu čísel ve statistikách, výbavy a hmotných statků obecně, ale také v oblasti věku. Po 10 – 14 měsících od vytvoření váš hrdina prostě a jednoduše zemře věkem. Každá „normální“ smrt ve hře navíc o den či dva tento permanentní skon přibližují. Navíc, čím vlivnější jste v rámci daného světa, tím větší efekt normální smrt má. Kupříkladu takový král může odejít na věčnost po čtyřech až pěti „lite“ smrtích.

Ve chvíli, kdy vaše postava zemře, můžete přenést její duši. K tomu využijete Spark of Life, jedinou komoditu, kterou budou vývojáři po vydání prodávat. Chronicles of Elyria totiž nestojí na měsíčních poplatcích, ale není ani free-to-play. Jednou zaplatíte za hru a následně už jen 30 dolarů pokaždé, když budete chtít přenést svou duši se všemi nabytými schopnostmi a zkušenostmi do nového těla. Je to celkem chytrý systém, který zajistí podporu hře po vydání a údržbu serverů, což samozřejmě není zadarmo. A umím si představit, že věrní hráči nebudou mít problém těch 30 dolarů ročně dát

Jak už ale bylo řečeno, svět Chronicles of Elyria se má neustále měnit v závislosti na hráčských akcích. Znamená to zničitelné prostředí, ale především hráči ovlivňovanou ekonomiku a politiku. Můžete být hrabětem na hradě, ale pokud k vám přijede cizí armáda, hrad vám zničí a území zabere, máte po titulu. Pokud si ale pozemské statky a tituly udržíte, můžete je nechat společně s duší přejít do dalšího života – ovšem jedině na člena rodiny, v tomto případě dítě. S jinými hráči totiž můžete uzavřít manželství a počít či adoptovat děti, které se stanou vaší možnou budoucí schránou na duši.

Majetek a tituly bude možné i zdědit v rámci rodiny. Tvůrci chtějí do hry zavést závazné smlouvy, jejichž porušení ztrestá hra sama. Prostě podepíšete kontrakt na to, že někoho zabijete, a do smlouvy uvedete, že pokud tak neučiníte, ten, kdo vás najal, má právo na to a to. Jde o velmi zajímavý nápad, ale nejsem si jistý, zda bude aplikovatelný na všechny činnosti. Do smluv tak, aby je mohla hra kontrolovat, nepůjde zavést vše. Těžko bude hra posuzovat, zda jste splnili dohodu o politické podpoře, pokud zde nebude systém funkčního hlasování. I tak ale půjde dobře kontrolovat jednorázové kontrakty a obchodní dohody.

Chronicles of Elyria zdroj: Archiv

Obecně by měl systém práva nahrávat konstruktivnějšímu hraní a omezovat neduhy klasickým MMO jako je třeba griefing, tedy zabíjení jednoho hráče jen tak, pro radost z toho, že někomu kazíte hru. Ve chvíli, kdy spácháte vraždu, na vás bude vypsaná odměna, což výrazně znesnadní vstup do města, obchodování. A samozřejmě taková situace smrdí žalářem. Když vás zavřou, nemůžete vydělávat peníze, ale především se vám sníží doba dožití. Čím častěji budete ve vězení, tím dříve přijde permanentní smrt. Konflikty by tak měly být vytvářeny spíše přirozenými zájmy skupin, ne jen z prostého rozmaru a nudy.

Od klasických onlinovek by se měla lišit i herní náplň. Především, úkoly by měly být unikátní a opět pocházet z hráčské interakce. S využitím zmíněných smluv tak budou výrobci zboží chtít suroviny. Nebo třeba ozbrojený doprovod při transportu zboží. Případně bude vaší činností zajištění obživy a přežití, protože hra bude pracovat se survival prvky jako je únava, potřeba tepla, jídla a pití. Nejde o to, že byste museli hned zemřít na dehydrataci, ale spíše bude obtížnější role objevitelů a dobrodruhů, kteří se vydávají do extrémních krajin. Odměnou jim však nebude jen dobrý pocit, ale třeba objevení vzácné rudy, pokladu apod.

Celkově bude Chronicles of Elyria záviset na schopnostech hráče a ne na tom, jak dobře si poskládal skilly do tabulky. Boj bude akční, založený na blokování, uhýbání a dynamickém pohybu. Stejně tak crafting bude probíhat v rámci miniher, kdy se budete muset snažit a nepůjde jen o znuděné klikání na tlačítko „vyrobit“ zas a znovu. Tvůrci se zaklínají, že díky jejich systému komb a výzbroje si budete moci vypracovat svůj vlastní bojový styl a rozhodně nehrozí nuda s automatickými útoky.

Všechno to zní skvěle, a tak člověka okamžitě napadne, zda si autoři neukousli až příliš velké sousto. Ačkoliv jsou v Soulbound Studios vývojáři, kteří mají zkušenosti i z velkých AAA projektů, momentálně je jich šestnáct. Jistě, s vybranými penězi je v plánu počet vývojářů rozšířit, ale MMO, ještě takto rozmáchlé, potřebuje hodně lidí i peněz. I proto nepůsobí požadovaná částka 900 tisíc dolarů přehnaně. Otázkou ale zůstává, zda vše bude fungovat tak, jak si tvůrci vysnili. Hráči v onlinovkách mají tendenci obracet ty nejlepší úmysly na hlavu a hledat skuliny tam, kde by je nikdo nečekal.

Chronicles of Elyria zdroj: Archiv

V Chronicles of Elyria se navíc vrší spousty prvků – permanentní smrt, hráčsky vedená ekonomika a politika, zničitelné části světa, hráčsky řízené questy, akční boje, survival prvky… Mnoho herních mechanismů, které bude potřeba vyladit, aby fungovaly ve vzájemné souhře. Ambice prostě tvůrcům nechybí. Naštěstí mají dost času, hra zatím funguje v rámci prototypu, ještě nebyla alfa a aktuálně odhadované datum vydání plné verze je prosinec 2017. Chronicles of Elyria je plánovaná jen na PC a pokud vás koncept netradiční onlinovky zaujal, zamiřte na stránky kickstarterového projektu.

Nejnovější články