Grafický pokrok
Obrázky leccos prozradily, ale vidět Bannerlord takříkajíc naživo je mnohem výmluvnější. Nikdo asi od Mount & Blade hry nečeká, že poslouží jako grafický benchmark, ale míra vizuální zastaralosti dosavadních her této série je zkrátka obrovská. Bannerlord posunuje hru směrem k moderní době, a troufnu si říci, že třeba grafické zpracování měst a vesnic je někde na úrovní prvního dílu Assassin’s Creed.
Kdo M&B nehraje, může se smát či posmívat, ale hráči této parádní záležitosti ví, že jde o velký skok. Vizuální pokrok je samozřejmě patrný nejenom v logicky (podle klanu či národa) vystavěných městech či vesnicích, ale též v soubojích a na mapě, kde člověk stejně tráví nejvíce času. Za grafiku tedy palec nahoru, i když je pravda, že M&B hry by byly zábavné bez ohledu na kvalitu grafiky, klidně i v té černobílé vektorové...
Ekonomická válka
Snad jsem to v dosavadních M&B hrách nepřehlédl, ale možnost vést proti soupeři válku nejenom na bojišti, ale též ekonomicky, pokládám za jednu z nejzajímavějších novinek. Ve městech či vesnicích lze vedle užitných budov a staveb provozovat třeba chov zvířat či těžbu suroviny, kterou lze ke zpracování vyvážet do města jiného.
A jak nejlépe připravit správu města i občany o příjmy, aby si nemohli platit milici, potažmo třeli bídu s nouzí a stali se snadným terčem? Správně, přerušíme obchodní spojení, respektive tok peněz. Tahle novinka otevírá zcela novou rovinu hraní, kterou lze využívat jenom občas, když se to hodí, ale lze se na ni klidně zaměřit. Kdyby tak ještě šlo působit v tomto směru s pomocí daní ...něco ale tvůrcům musí zbýt do trojky :)
Milice
Města je třeba chránit, ale ne vždycky na to má člověk čas. Od toho je v Bannerlord milice, kterou si ale musíte platit a nelze ji využít v klasickém boji. Jde o autonomní orgán a jeho využití se pojí ke stavbě pevnosti ve městě. Přítomnost milice ve městě snižuje morálku, takže čím početnější si naklikáte sbor, tím méně budou obyvatelé spokojeni. Na druhou stranu, budou v bezpečí.
Umím si tedy představit, že v hraničních městech bude lepší do milice investovat bez ohledu na breptání občanů, zatímco ve „vnitrozemí“ nebudu nebezpečí případných nájezdů hrotit. Je též třeba dodat, že ekonomickou nákladnost staveb a s nimi spojených služeb, lze průběžně měnit podle aktuální situace ve hře.
Počasí a roční období
Člověk si řekne, že to je kravina, ale když to vidí naživo, spíš svůj názor změní. Střídání počasí a ročních období nejenom krásně vypadá, ale zvyšuje úroveň realismu. S deštěm či sněhem se totiž potkáte spíše na severu, zatímco vedro vás čeká spíš na jihu. Jinak řečeno, počasí i podoba ročních období se řídí geografickou polohou dané oblasti, což je správný přístup. Zatím ale z tvůrců nevypadlo, jestli se třeba dlouhotrvající vedra projeví na stavu zemědělství, nebo je počasí pouze grafická záležitost. Bylo by fajn, kdyby se promítlo do hry, ale... no ještě se poptám.
Editor postav
Že to v roce 2015 zní směšně, když někdo jako novinku ve své hře zmiňuje možnost tvorby postavy od hlavy až k patám? Fajn, jen se strefujte do snadného terče. Pro hráče M&B jde ale o výraznou změnu, protože dřívější editor postavy byl velmi elementární a většinou jste se spokojili s tím, že váš hrdina nevypadal „tak moc blbě jako ti ostatní.“ A když už má být ve hře editor postav, tak bude pořádný – navolit si můžete všechno od tvaru ušního lalůčku až po tetování. Zkrátka klasika, kterou z jiných her už dávno znáte.
Replaye
Pořádný nástroj k ukládání, stříhání a publikování záznamů z hraní M&B využije nejenom komunita hráčů při pravidelných turnajích, ale i běžní hráči, co se chtějí s něčím pochlubit. Ostatně, s něčím pochlubit se dnes potřebuje celý internet, a když nálož všemožných blbostí rozmělní svou přítomností videa z hraní Bannerlord, budu jenom rád. A může jít třeba o video z nějakého fajnově vypadajícího obléhání hradu či města, protože se tohoto aktu týká další zajímavá novinka...
Konečně pořádné obléhání & crafting
Ve Warband lze dělat opravdu hodně věcí, ale když dojde v kampani na obléhání, vypadá pokaždé stejně. V Bannerlord se to změní. Nástrojů k dobytí města je více, dobývat se bude ve skutečné krajině daného města a záleží jenom na hráči, jaké nástroje, polohu či taktiku zvolí. Je libo třeba katapult? Beranidlo? Bohužel tvůrci tento veledůležitý prvek hlavně slíbili, ukázali na několika krátkých záběrech, ale podrobněji jej nepředvedli. To samé lze říci o výrobě či úpravě zbraní a obecně předmětů. Na jednom z nových videí tak vidíte třeba jak moc se dá pohrát s výrobou meče.
Navíc se ve hře objeví i minihry, většinou v podobě stolních her. Vzhledem k tomu, že každý národ bude mít vlastní a stejně tak i některé klany, ve hře by mělo být rovnou několik desítek těchto miniher. Tam už si vybere asi každý.
zdroj: Archiv
Ještě toho hodně nevíme
Podrobnější informace zatím nejsou k dispozici o podobě multiplayeru, změnách v soubojovém systému (krom výrazně lepších animací) a spoustě dalších prvků, které nejenom mě zajímají. Velmi brzy ovšem tvůrce ospamujeme otázkami, které se těchto a dalších ožehavých témat týkají. Těšte se.