“Opravdu musíte přemýšlet (v Insanity módu) o každém souboji, o tom, kdo jsou vlastně vaši nepřátelé, jak se vám brání, a musíte používat strategii, abyste je dostali,” řekl hlavní designér Preston Watamaniuk v rozhovoru pro OXM. Vývojáři by také chtěli, abyste si byli svých chyb vědomi a nemysleli si, že jste hráli dobře a hra se k vám jen zachovala nefér.
BioWare nebudou na nejvyšší obtížnost zvyšovat zdraví a účinnost zbraní nepřátel. Místo toho upraví chování umělé inteligence, která by měla v rámci Insanity obtížnosti používat sofistikovanější postupy za účelem vaší likvidace. Inspirace k ještě obtížnějšímu Insanity módu prý vzešla částečně od spolupracovníků z BioWare a částečně od hráčů samotných.
Tvůrci třeba v Insanity módu doporučují vypnout automatické používání speciálních schopností u členů vaší party. Nic vás prý nezabije tak rychle, jako když člen party použije nevhodně některou ze svých schopností. Všechno tohle si budete muset kontrolovat a schopnosti používat sami.
Už prý také nebude tak jednoduché postupné udolávání nepřátel z krytu, což byl problém v Mass Effect 2. Watamaniuk prozradil, že měli v týmu jednoho člověka, který dělal na plný úvazek jen animaci krytí. Po celou dobu vývoje. Další člověk řešil jen animaci příšer v krytu. Také na plný úvazek, po celou dobu vývoje. Souboje by tak měly být lépe odladěné a plynulejší, než v předchozích dílech, o čemž se budete moci přesvědčit skrze hratelnou demoverzi od 14. února, potažmo v plné verzi, jenž vyjde 9. března. Vyzkoušet Mass Effect 3 ještě před vydáním si také budete moci v sobotu 11. února, pokud se ovšem zúčastníte komunitní akce BioCon.