Heroes of the Storm má ambice být mobou pro masy
zdroj: tisková zpráva

Heroes of the Storm má ambice být mobou pro masy

9. 11. 2013 10:00 | Preview | autor: Adam Homola |

Když se podíváte na všechny blizzardí hry, uvidíte mezi nimi spoustu více či méně výrazných pojítek. Jedním z nich, které je viditelnější hlavně v posledních letech, je snaha vzít poměrně hardcore žánr a zpřístupnit ho co nejširší mase lidí. Skvěle se jim to před devíti lety podařilo s World of WarCraft. MMORPG hry byly do té doby okrajový žánr pro hardcore hráče, WoWko byla mainstreamová masovka. Hrát Diablo III je naprosto triviální a hra vás pořád něčím odměňuje - šup, hned bylo na kontě 14 milionů prodaných kusů. Hearthstone: Heroes of WarCraft vzalo taky poměrně nerdskou kartičkovou scénu a přetavilo ji v přístupný a příjemný zážitek, který prostě chcete hrát. Třeba filmovou kampaň ve StarCraft II si může na easy užít taky téměř každý.

Teď se Blizzard pokusí o husarský kousek. Zpřístupnit žánr MOBA her, kterému kraluje dvojice her, a zatím se jim nikdo ani nepřiblížil. Dota 2 a League of Legends jsou skvělé hry, ale mají několik ale. Například já jsem od napsání dojmů z Doty 2 na hru už vůbec nešáhl. Proč? Chce se po vás hodně a zápasy trvají příliš dlouho. Bohužel nemám čas, jinak bych se do hry rád vrhl znova a znova. Blizzard si tyhle a další negativa moba žánru jasně uvědomuje a Heroes of the Storm má ambice celý žánr “opravit”. Zatím to vypadá, že se na nás nechystá zase další moba, ale něco nového.

Blizzardí pojetí žánru. To je samo o sobě slibná formulka, ale když se zaposloucháte do vizí tvůrců, tak jim musíte dát za pravdu. Dota 2 je skvělá a není v ní nic rozbitého, co by teď musel Blizzard opravovat. Jen prostě nesedne všem. Třeba mně. Podle prvních informací by mohl být právě Heroes of the Storm tou mobou, která by k sobě mohla nalákat hromadu hráčů, kteří se Doty 2 či LoLka “bojí” a nechtějí do hry složitě pronikat. Epický trailer na Heroes of the Storm nakopl letošní BlizzCon a hra by mohla nakopnout celý žánr tam, kam by ho jiné hry nemusely nikdy dotlačit.

“Když jsme se rozhodli udělat z Heroes of the Storm samostatnou hru, mohli jsme konečně naprosto svobodně od základů změnit a překopat celý žánr. V první řadě jsme stáli před výzvou jak vytvořit hru, která bude pro nové hráče skutečně zábavná a jednoduchá na pochopení a zároveň neztratí nic z důrazu na hraní v týmu a nabídne i požadovanou komplexnost. A jedna z prvních věcí, o které jsme věděli, že ji prostě musíme změnit, byla délka zápasů,” říká na videu senior producent hry, Kaeo Milker. A mluví mi z duše. Podle něj bude průměrná délka zápasu zhruba 15 - 20 minut. Vývojáři tak prý žánr osekali od všech nudných a pomalých pasáží a soustředili se jen na ty nejzábavnější.

To je, minimálně pro mě osobně, obrovská výhoda a velký tahák, proč bych měl chuť si Heroes of the Storm vyzkoušet. Třeba v takové Dotě 2 se za patnáct minut sotva rozjedete a zápas pak teprve v podstatě začíná. Velmi krátká délka zápasů je příjemná i u takového Hearthstone, kde můžete být taky vítězem (či poraženým) za 15 minut. Další příjemnou věcí, kterou vývojáři chystají, je zrušení last hittingu. To je v Dotě 2 naprosto zásadní věc kterou když umíte, přijdete si na víc zkušeností a víc zlaťáků. Když ji neumíte, budete pozadu. Zároveň můžou ale díky last hittingu vznikat nepříjemné situace, kdy “pracujete” na nepřátelském creepovi či hrdinovi, ale pak přiběhne kolega, jednou do něj práskne mečem a kill je jeho.

Ať už omylem nebo vás jen trollí, není to nic pěkného a naštve to. Nebo když vy někomu čmajznete kill, abyste se pomalu omlouvali. Tohle v Heroes of the Storm nebude. Proč? Vývojáři nechtějí, abyste se museli za zabití nepřítele kdykoliv omlouvat a aby byla hra přívětivá pro všechny hráče, i nováčky. Když se vám podaří něco pěkného, ať už je to zabití nepřátelského hrdiny, věže nebo opevnění, nebudete odměněni jen vy. Odměnu dostanou všichni členové vašeho týmu. Hardcore elitáři teď jistě ohrnují nosem, ale Dotu 2 jim nikdo nebere. Alespoň se v Heroes of the Storm nestane, že by tým stahoval dolů jeden podlevelovaný nováček, který prostě neumí last hitting.

...

Samozřejmě může takový noob stahovat dolů tým i jinými způsoby, ale alespoň se eliminuje tenhle prvek. Právě díky sdílení odměn si mohli vývojáři dovolit popustit uzdu v designu hrdinů. Například Uther a Tyrande jsou primárně supporti, ale klidně z nich můžete během zápasu udělat dedikované healery. "Z možnosti upravovat a přizpůsobovat si hrdiny jsme chtěli udělat opravdu středobod celé hry. Udělat z toho něco, co budete využívat často, abyste strategický potenciál vašeho hrdiny vytěžili na maximum. Ve hře máme způsoby, pomocí kterých si vyberete, jak se bude váš hrdina hrát,” řekl šéf vývoje hry Dustin Browder.

Ve výsledku by to mohlo znamenat, že by v Heroes of the Storm nemuselo být 100+ hrdinů jako v Dotě, ale každého hrdinu byste si mohli upravit, tak, aby hrál jednou jako healer, podruhé jako support, potřetí jako tank a tak dále. Ideově to trochu připomíná původní systém talentů z World of WarCraft, kdy jste mohli každou postavu specializovat do jednoho ze tří talentových stromů a pokaždé to bylo něco trošku jiného. Co nebude v Heroes of the Storm trošku jiné, ale opravdu výrazně jiné, jsou mapy. Ano, množné číslo. Dota je známá svojí jednou mapou. Žádné varianty, žádné jiné mapy. Jedna mapa, jeden layout, hotovo. Tuhle zajetou tradici Blizzard změní a vypadá to, že se původních konzervativních návrhů příliš nedrží.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

"Mapy jsou pro tuhle hru extrémně důležité. Už roky hrajeme moby na jediné mapě a teď jsme zjistili, že když přidáme víc map, přidáme tím i víc strategických prvků a taktického uvažování. Máme například mapy, kde se snažíte sesbírat zakletý poklad, který když dáte zlému pirátovi, přidá se na chvíli k vašemu týmu. Navíc jeho loď bude bombardovat nepřátelská opevnění. Hráči tak na mapě bojují o truhly, snaží se dostat k tomu pokladu jako první a ukrást ho pro sebe. Tím vytvoříte spoustu strategických možností pro všechny hráče,” popisuje nové mechaniky a mapy Browder.

Dalším příkladem dynamičnosti map je lov kostlivců a sběr jejich kostí i lebek v podzemí. Jakmile jich získáte dostatečný počet, budete moct vyvolat obrovského golema, který nepříteli dost zavaří. Vývojáři u těchto dvou příkladů nekončí a slibují, že v budoucnu se můžeme dočkat dalších variací na staré úkoly, nových map a nových herních prvků. Hra tak nebude pořád jen přešlapovat na stejném místě, ale bude se vyvíjet, bude pořád přidávat něco nového.

...

Hereoes of the Storm vypadá zatím hrozně lákavě a minimálně pro mě opravuje přesně to, co mi na Dotě 2 moc nesedlo. Zaujala vás hra taky a chtěli byste si ji konečně zahrát? Pokud nejste mezi těmi šťastlivci na BlizzConu, kteří jí na sociálních sítích už teď vynášejí do nebes, budete si muset počkat. Žádné datum ani kvartál zatím oznámený není. Dustin Browder na pódiu říkal, že hra je zatím v alfa verzi a chystá se beta. Do bety se můžete na svém Battle.net accountu přihlásit už teď, ale kdy začne, ví zatím jen Browder.

Nejnovější články