Heroes of Might & Magic V - preview
zdroj: tisková zpráva

Heroes of Might & Magic V - preview

27. 8. 2005 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Opakovaně jsme absolvovali novinářskou prezentaci a podrobili producenta hry křížovému výslechu, až mu to chvílemi nebylo příjemné. Nechceme být neskromní, ale nikdo na webu vám o Heroes V neřekne víc.

Autor: Mikoláš Tuček
Publikováno: 27.srpna 2005


Obrázek zdroj: tisková zpráva Před časem proběhla v Londýně předváděčka her UbiSoftu pro novináře a autor článku byl mezi pozvanými. Všichni mohli vidět kratičkou prezentaci Heroes of Might & Magic V, všichni mohli položit producentovi Fabrice Cambounetovi několik otázek a všichni dostali pár screenshotů ze hry. Nicméně nikdo celou prezentaci neabsolvoval tolikrát, nikdo Fabrice nepodrobil křížovému výslechu, až mu to chvílemi nebylo příjemné. Nechceme být neskromní, ale nikdo vám o Heroes V neřekne víc.

Když jsem se dostal do středně velké místnosti, kde prezentace titulů UbiSoft probíhala, šel jsem na jistotu. Ani lehce vyplašený chlapík s brejličkami mě nemohl odradit, za chvíli se z něj ostatně vyklubal právě producent pátého pokračování Fabrice Cambounet. Po počátečním ostychu měl bezesporu radost z mého urputného zájmu, po čase a lavině otázek typu: jestli budou hobiti, kolik bude ras, zda se počítá s morálkou atd., se tvářil vyděšeně, a když jsem na jeho pyšný výraz nad novou vlastnost jednou trochu hrubě odpověděl, že všechno už v trojce, potažmo v jiných hrách bylo (kupříkladu Disciples), vypadal, jako by chtěl být hodně rychle zpátky ve Francii.

 Jako za starých dobrých časů
Prezentace začíná s hrdinou před městem. Už to je dobré znamení. Když jsem zblízka zamhouřil na obrazovku (ostatní novináři trochu mrmlali, zas tak velký monitor to nebyl a já clonil), polilo mě blaho. Město působilo majestátným dojmem, hrdina plápolal a pulzoval a jeho kůň vypadal jako před životním závodem. Kůň je zde pochopitelně jen jako dekorace, zřejmě ho nebudeme kupovat jako třeba v Sacred. Když se před hrdinou rozprostřely zelené šipečky znázorňující jeho další cestu, měl jsem pocit hedonistického déja vu. Vždyť po zániku 3DO nikdo ani moc nevěřil, že by někdy nějaké Heroes ještě byly.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

I kdybyste vynechali naše předešlé články v novinkách, podle screenshotů je jasné, že se světem Heroes se stalo něco moc podivného. Třetí rozměr. 3D už zabilo nejednu slavnou hru (Red Baron 3D, Simon the Sorcerer 3D nebo Prince of Persia, byť zde se podařilo značku resuscitovat) a i já jektal zuby, co že se to chystá za genocidu, když 2D tak skvěle fungovalo. Prvních pár okamžiků ovšem obavy zahnalo jako stádo ohařů vyplašeného zajíce. Nebo alespoň zmizelo to jektání.

Nemějte mě za nablblíka, samozřejmě jsem jim neskočil na 3D lep. To, co mi málem rozhodilo metabolizmus, bylo ohromné množství totálně povědomých věcí. Vedle města byla pila a kamenolom – věrní parťáci každého pořádného sídla. Na pile jste mohli sledovat, jak nahoru vyjíždějí velké klády, dole se pak po zásahu kotouče rovnají Zvětšit zdroj: tisková zpráva úhledná prkna. V kamenolomu se pro změnu na jedoucím pásu vezou a přesýpají jednotlivé šutříky.

Z města vede cesta kolem ní jsou louky a lesy, při ní se povalují jednotlivé suroviny nebo truhlice (k vidění již od prvního dílu!). O kus dál vidíte stavení na výrobu rtuti a mezi vším jsou poutní místa, která bez větší fantazie můžete přiřadit studánce na manu, zvyšování zdraví hrdiny nebo monolitu sloužícímu k odhalování mapy s pokladem. Nebýt jednoho rozměru navíc, měli bychom skoro pocit, že jsme si v Imaxu půjčili 3D brýle nebo na starou hru koukáme pomocí 3D Vision brýlí.

No nebudeme vám nasazovat ani 3D ani růžové brýle. Stejně jako mezi třetím a čtvrtým dílem i zde je velký skok od celkového grafického pojetí, takže jste-li milovníky roztomilé grafiky z trojky a nemohli jste si v pokračování zvyknout sice na lépe rozanimované, ale titěrnější a vybledlejší příšery, dost možná budete muset sáhnout po prášcích na uklidnění i zde. První pilulka by mohla přijít třeba hned ve městě.

 Základem je... základna
Proletáři 3D revoluce vyvěsili svůj trojrozměrný prapor i ve městě. Kde šel čtvrtý díl cestou největšího zjednodušení a na 2D mapě se snažil v každém městě podobná stavení dávat na podobná místa, nechají nás Nivalové volně se pohybovat celým městem. Je to skutečně monumentální průlet, a protože v tomto ukázkovém demu je město plně nadupané všemi stavbami, dají se skutečně obdivovat parádní detaily jednotlivých stavení, dvířek či příkopů. Z komínů se kouří, v říčce se vlní voda.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V centru města se pak do nebes drápe monumentální věž. Hej, excuse me, French, ale jak v tomhle budeme hledat to pravé stavení? mihne mi hlavou. Fabrice můj zmatený výraz rychle uklidňuje: „Přehledný systém bude i zde. Kupříkladu jedna věž vedle úplného středu města (central tower) bude na první pohled znamenat magické stavení.“ Necháváme to zatím plavat, zajímavé je, že síla města – tedy kolik jakých budov je zde postavených, se pozná již zvěnčí a vy tak budete mít větší přehled, co se chystáte se svým hrdinou dobýt a jestli si třeba neberete velké sousto, které by vám mohlo vylámat čelisti. Vpravo dole by navíc mělo být jakési shrnutí, kde si rovněž budete moci příslušná stavební či rekrutovací menu vyvolat. Ano, další zavedenou věc nacházíme po letech na svém místečku.

 Hrdinové
Zvětšit zdroj: tisková zpráva U hrdinů jsme v Londýně neměli možnost vidět to nejzajímavější – jejich inventář a vývojový strom či možnosti vylepšení a cepování vlastností a schopností. Nicméně jednou jedinkrát při celé prezentaci se přeci jen o úroveň postupovalo a to bystrému oku stačí. Hrdina za stranu lidí (více v odstavci s rasami) si okolo města sesbíral několik surovinek, až se doklapal k již zmiňované truhličce.

Následovala otázka, kterou veteráni série znají lépe než první věty slabikáře: Chcete peníze, nebo zkušenost? (Já osobně beru zkušenost jen za 1500, jinak prachy.) Fabrice dal hlasovat a několik úplných idiotů skutečně zvedlo ruku pro zlato. V tu chvíli jsem si vzpomněl na slova Miloše Zemana o novinářském póvlu, hnoji a chátře – tedy jeho slova decentnější. Nic proti, ani ve hře to není špatná taktika, ale když máte napsat bytelný článek, tak je vám zlato platné přesně jako mrtvému důchodové připojištění. Nakonec jsme se shodli, že prachy nejsou všechno a šlo se po zkušenosti. Co teď?

Blik, úroveň nahoře. Jak již bývá dobrý zvykem, přibyl rázem jeden bodík do vlastností (útok, obrana, moudrost a inteligence by měly zůstat), to nepřekvapí. Dále se objevila nabídka schopností. Jestli jste se vsázeli s kamarádem, zda se bude pátý díl podobat více čtyřce nebo trojce, berete jackpot, pokud jste zvolili druhou variantu. Celkem se za všechny zhlédnuté prezentace objevily jen tři možnosti – Pathfinding, Diplomacie a Summon magic (najednou se objeví samo sebou jen dvě jako dříve).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Vedle nich se objevila úroveň schopnosti: Basic, Advanced, Expert... ahoj, mami, jsem doma... Systém schopností se tedy vrací do velice podobných kolejích, po nichž jela trojka. Hnidopich by mohl meknout, že Summon magic se nikdy ve hrách neobjevila, ale pro nás zkušené to může být jenom laciné přelepení přírodní magie z H4 (dříve žádná konkrétní vyvolávací škola nebyla). Jisté je, že rozlezlý strom (či spíše zahrádka, protože byly hezky vedle sebe) schopností z posledního dílka se konat nebude, na druhou stranu, kdo nějakého hrdinu dotáhl v Heroes IV do maxima, že?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Než se dostaneme přímo do bojové vřavy, na niž se určitě těšíte, prozradíme jeden velice zajímavý a nový prvek. Ve hře pochopitelně bude fungovat lety prověřený systém fog of war, takže na vás může kdykoli z temnot vyjet smrtící komando, nicméně zde to bude mít o fous těžší. Na mapě světa každý hrdina nechává stopy, které po čase vyblednou, ale při stopování se vám to může svinsky hodit. Sám musím uznat, že když jsem občas honil slaboučkého hrdinu, abych doklepl mapu, a on se schovával po všech stínech, po podobné věci se mi častokrát zastesklo. Stejně jako u stavby města můžete i zde poznat podle síly a zabarvení stopy, jak je to dlouho, co tudy hrdina projel, ale taktéž jak je zhruba silný a jaké je rasy! A když už v tom stojíme, tak to trochu po té podrážce rozmažeme, co říkáte?

 Rasy
Vždycky jsme byli proti rasovým diferenciacím, ale ve hrách je to přeci jen trochu jiné. Heroes V má nabídnout celkem 6 ras, ovšem upřesnění se dostalo jen části z nich. Jsou to lidé jako zástupci dobra (nejpodobnější jim bude Život z H4) a Démoni, kteří by měli být hodně útočným národem. Později ještě byla odhalena rasa Nemrtvých, která asi nikoho nepřekvapí, bez nich bychom si hru jen těžko mohli představit. Na předváděčce v Lipsku ovšem Erwan Lebreton, jeden z producentů, prozradil na můj dotaz, jak budou vylepšováni skeletoni a světe podrž se – vylepšení skeletoni budou moci střílet! Neználkové ať vyděšeně čumí dál, my veteráni bitvy o Erathii si dokážeme, jaký to může být pro nemrtvé impulz, že se dostanou ke střelecké jednotce tak brzy. A co to teprve bude moci udělat s nekromancií! Jako další možné rasy se nabízejí barbaři, pak někde musíme umístit elfy, což by tak pěkně ladilo k vyvolávací magii.

 BOJ!
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Fabrice nám pustil jen kratičký střet mezi démony a lidmi. Zatímco dříve jsme byli do boje uvedeni dunivou hudbou a jakýmsi „nadechnutím“ programu, zde nás čeká poctivé showtime ve stylu amerických sportovních přenosů. Autoři pochopitelně chtěli ukázat výhody 3D prostředí v maximální možné míře, a tak nad bojovým polem kamera přelétává, zaměřuje se na pekelného rytíře, najíždí na detail, jak mu pod přilbou plane a dýmá oheň, stejně tak jsme museli ocenit sveřepý pohled střelců nebo protahování griffinů. Předváděčka skutečně působila parádně, ale jako ostřílenému vlkovi a heroesologovi mi hlavou pulzovala jediná myšlenka: Snad to půjde vypnout! Několik sekund před každým titěrným bojem, to by byl tedy zbytečný opruz.

Opět jsme museli konstatovat, že duch starých časů zůstal zachován, a i když se můžeme po bojišti prolétávat, stále začínají obě armády na své straně, stále jsou na place rozmístěny překážky (kameny, stromy), jichž budete moci strategicky využívat. Na bojišti jsme potkali staré známé Noční můry, Griffiny nebo Kavalérii, ale i zbrusu nové kousky jako Sukuby. Nepřekvapilo, že animace vypadají skutečně úžasně, a když se Čerti ženili, tekla síra až z monitoru.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Vrcholem bitvy byl právě souboj Andělů s Čerty (Deamon). Ač se chvíli zdálo, že zlo zvítězí nad dobrem, pravdou, láskou a upřímností Stanislava Grosse, nakonec se povedl dokonalý obrat. Jedním kouzlem oživili Andělé své jednotky, které protivníky zaměstnaly na jeden tah, aby v dalším zasadily smrtelný úder. Démoni se po závěrečném švihnutí mečem před Anděly poklonili a úslužně se rozpadli na prach a popel. Pro nás to znamená, že vybrané jednotky budou mít své speciální útoky nebo kouzla. Budete opět moci pomocí záložek používat různé filtry na zpřehlednění. Ikony kouzel byly na náš vkus hanebně veliké a vejde se jich jen šest na stránku. Snad vás tedy potěší, že zde najdete i kousky jako požehnání, kamenná kůže, prokletí nebo řetězový blesk.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Herní lišta
V případě boje se na liště objevuje ještě zbrusu nový ukazatel, pod nímž vidíte ikonami znázorněná funkční kouzla, takže budete mít hned přehled, jak na tom dotyčná jednotka je s podpůrnými kouzly nebo s případným oslabením. Ukazatel samotný dává vědět, kdo si momentálně vede na bojišti lépe, a trochu to svádí k domněnce, že by z případného rushe mohly plynout výhody. Bojiště bude trochu překvapivě rozděleno do čtverců a hrdinové a podpůrné stroje stojí až za ním, což znamená, že hrdina se do bitvy nezapojuje (podobně jako ve trojce jen kouzlí). Sice stojí vně bojiště, nicméně při naučení příslušné schopnosti si přeci jen bude moci přímo říznout.

 Speed up & multiplayer
Bojový systém by měl být hlavním tahákem a dost možná největší revolucí. Víme to, že při novém systému už nebude možné si v průběhu dojít na kafíčko, vyčistit zuby a pak se pokojně vrátit k monitoru a pokračovat v bitvě. Ne že by hra vyžadovala reflexy, ale vše směřuje podle Fabrice k tomu, aby hra měla mnohem větší spád, bylo méně prostojů a hráč se tak více do zábavy ponořil. Zároveň to samozřejmě osloví mladší a dynamičtější generaci. Nám osobně tahové strategie vyhovují proto, že je zde možné si vše v klidu promyslet, takže jsme pevně doufali, že změny nebudou na úkor hloubky hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Uklidněním bylo, že starý systém by měl být ve hře k zapnutí rovněž, čili pokud jste leniví staromilci, nebudete spádem hry zaskočeni. Heroes 5 tedy půjdou hrát stejně tak po tazích jako v dynamickém módu, kdy vidíte na ukazateli, kdo za jak dlouho táhne. Jenže ten ukazatel se hýbe, takže když se budete šťourat v nose moc dlouho, je možné, že svůj tah promeškáte. Spolu s malým bojištěm, když na sebe narazí menší armády, by to mělo výrazně urychlit čas strávený právě na bojovém poli.

Stejně jako by měla být zrychlena hra pro jednoho hráče, bude popohnán i mulťák. Přestože o tom Fabrice zarytě mlčel, doufáme, že zrychlení proběhne i ve směru drobného plánování dalších akcí minimálně ve chvíli, kdy táhne protihráč. Kupříkladu ze začátku hry to dokázalo pořádně znudit a ještěže šla čtyřka hrát v okně, tudíž stačilo přes redakci křiknout: „Hrej voe, ve Sportbaru už nás čekaj!“, když si člověk v průběhu tahu vyřizoval poštu. To jsou nicméně dohady, autoři zatím prozradili stručná čísla možnosti pěti módů pro MP, což zní hodně slibně a hlavně pro sérii úplně nově. Kromě kooperativních mapek jsme si v tomto směru mnoho neužili. Hrát budeme moci přes net, LAN a pochopitelně zůstává stará dobrá možnost hot seatu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

 Jaro 2006
Tahle informace okamžitě způsobila, že se budu budit hrůzou ze spaní s výkřikem: „Holka, dojdi do krámu, dovezli nové Heroes!“ Fabrice má ovšem pro datum vydání pádný argument. „Nechceme vydat hru a pak se tvářit - Jé jé, na to jsme zapomněli,“ prozradil nám, když jsem na něj hodil výraz jestlitonebudedokoncerokutakPařížlehnepopelem! „Nechceme vydat hru, kterou pak budeme několik měsíců patchovat.“ Fabrice pochopitelně naráží na množství bugů a především chybějící multiplayer, který se u čtvrtého dílu objevil až ve výmluvně očíslovaném patchi 3.0.

Nicméně dlouho se ví, že čtvrté pokračování už na sobě neslo lehký stín nevábné situace distributora 3DO, který později zkrachoval. UbiSoft pak v dražbě koupil práva na celou značku Might & Magic, čili kromě Heroes se můžeme dočkat ještě dalších titulů z tohoto světa, jako třeba first-person akce Dark Messiah. To jen pokud jste překvapeni, že za kormidlem sedí nějaký Francouz, a ne duchovní otec Jon Van Caneghem z firmy New World Computing. Ostatně i Fabrice je spíše supervisorem projektu, protože většina prací probíhá v dílnách Nival Interactive.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Shrňme si ještě pár známých faktů
Ve finálním balení bychom měli dostat 6 kampaní (nabízí se jedna pro každou rasu) a celkově by si ve hře mělo zahrát přes 40 jednotek. To svádí k dojmu, že pro každou rasu nebude tolik druhů, ale opět si budete moci jednotky vylepšovat (upgradovat), což nám Fabrice i off record potvrdil. To znamená, že oficiálně to jako nevíme, tak tiše tiše. Hrdinové, prozkoumávání map, starání se o města a rekrutování dalších posil, to vše pochopitelně zůstává. Stejně tak je v plánu i editor map a to je dobře a takoví šikulové jako Firebird nebo dříve Hidden a Draque budou moci dále dělat amatérské (po stránce finanční) mapy na profesionální úrovni.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Z prezentace jsme odcházeli spokojeni. Nival Interactive mají v ruce nelehký úkol. Očekávání početné komunity je velké a Ubi Soft evidentně tlačí na user-friendly hru. Nicméně lehký odklon od RPG prvků měl v plánu už Jon, jak prozradil v rozhovoru pro Celestial Heavens. Jsme si jisti, že se rusko-francouzské rodině podaří skloubit oboje. Jinak Fabricovi vykloubíme rameno!

Tento článek původně vyšel v časopisu Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Novinky, Heroes of Might & Magic IV recenze

 
Mikoláš Tuček
autor je zástupcem šéfredaktora časopisu SCORE

 
 
Mikoláš Tuček (SCORE)

Nejnovější články