Autor: Mikoláš Tuček Publikováno: 27.srpna 2005 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Nemějte mě za nablblíka, samozřejmě jsem jim neskočil na 3D lep. To, co mi málem rozhodilo metabolizmus, bylo ohromné množství totálně povědomých věcí. Vedle města byla pila a kamenolom – věrní parťáci každého pořádného sídla. Na pile jste mohli sledovat, jak nahoru vyjíždějí velké klády, dole se pak po zásahu kotouče rovnají ![]() Z města vede cesta kolem ní jsou louky a lesy, při ní se povalují jednotlivé suroviny nebo truhlice (k vidění již od prvního dílu!). O kus dál vidíte stavení na výrobu rtuti a mezi vším jsou poutní místa, která bez větší fantazie můžete přiřadit studánce na manu, zvyšování zdraví hrdiny nebo monolitu sloužícímu k odhalování mapy s pokladem. Nebýt jednoho rozměru navíc, měli bychom skoro pocit, že jsme si v Imaxu půjčili 3D brýle nebo na starou hru koukáme pomocí 3D Vision brýlí. No nebudeme vám nasazovat ani 3D ani růžové brýle. Stejně jako mezi třetím a čtvrtým dílem i zde je velký skok od celkového grafického pojetí, takže jste-li milovníky roztomilé grafiky z trojky a nemohli jste si v pokračování zvyknout sice na lépe rozanimované, ale titěrnější a vybledlejší příšery, dost možná budete muset sáhnout po prášcích na uklidnění i zde. První pilulka by mohla přijít třeba hned ve městě. Proletáři 3D revoluce vyvěsili svůj trojrozměrný prapor i ve městě. Kde šel čtvrtý díl cestou největšího zjednodušení a na 2D mapě se snažil v každém městě podobná stavení dávat na podobná místa, nechají nás Nivalové volně se pohybovat celým městem. Je to skutečně monumentální průlet, a protože v tomto ukázkovém demu je město plně nadupané všemi stavbami, dají se skutečně obdivovat parádní detaily jednotlivých stavení, dvířek či příkopů. Z komínů se kouří, v říčce se vlní voda. ![]() ![]() ![]() V centru města se pak do nebes drápe monumentální věž. Hej, excuse me, French, ale jak v tomhle budeme hledat to pravé stavení? mihne mi hlavou. Fabrice můj zmatený výraz rychle uklidňuje: „Přehledný systém bude i zde. Kupříkladu jedna věž vedle úplného středu města (central tower) bude na první pohled znamenat magické stavení.“ Necháváme to zatím plavat, zajímavé je, že síla města – tedy kolik jakých budov je zde postavených, se pozná již zvěnčí a vy tak budete mít větší přehled, co se chystáte se svým hrdinou dobýt a jestli si třeba neberete velké sousto, které by vám mohlo vylámat čelisti. Vpravo dole by navíc mělo být jakési shrnutí, kde si rovněž budete moci příslušná stavební či rekrutovací menu vyvolat. Ano, další zavedenou věc nacházíme po letech na svém místečku. ![]() Následovala otázka, kterou veteráni série znají lépe než první věty slabikáře: Chcete peníze, nebo zkušenost? (Já osobně beru zkušenost jen za 1500, jinak prachy.) Fabrice dal hlasovat a několik úplných idiotů skutečně zvedlo ruku pro zlato. V tu chvíli jsem si vzpomněl na slova Miloše Zemana o novinářském póvlu, hnoji a chátře – tedy jeho slova decentnější. Nic proti, ani ve hře to není špatná taktika, ale když máte napsat bytelný článek, tak je vám zlato platné přesně jako mrtvému důchodové připojištění. Nakonec jsme se shodli, že prachy nejsou všechno a šlo se po zkušenosti. Co teď? Blik, úroveň nahoře. Jak již bývá dobrý zvykem, přibyl rázem jeden bodík do vlastností (útok, obrana, moudrost a inteligence by měly zůstat), to nepřekvapí. Dále se objevila nabídka schopností. Jestli jste se vsázeli s kamarádem, zda se bude pátý díl podobat více čtyřce nebo trojce, berete jackpot, pokud jste zvolili druhou variantu. Celkem se za všechny zhlédnuté prezentace objevily jen tři možnosti – Pathfinding, Diplomacie a Summon magic (najednou se objeví samo sebou jen dvě jako dříve). ![]() ![]() ![]() Vedle nich se objevila úroveň schopnosti: Basic, Advanced, Expert... ahoj, mami, jsem doma... Systém schopností se tedy vrací do velice podobných kolejích, po nichž jela trojka. Hnidopich by mohl meknout, že Summon magic se nikdy ve hrách neobjevila, ale pro nás zkušené to může být jenom laciné přelepení přírodní magie z H4 (dříve žádná konkrétní vyvolávací škola nebyla). Jisté je, že rozlezlý strom (či spíše zahrádka, protože byly hezky vedle sebe) schopností z posledního dílka se konat nebude, na druhou stranu, kdo nějakého hrdinu dotáhl v Heroes IV do maxima, že? ![]() Vždycky jsme byli proti rasovým diferenciacím, ale ve hrách je to přeci jen trochu jiné. Heroes V má nabídnout celkem 6 ras, ovšem upřesnění se dostalo jen části z nich. Jsou to lidé jako zástupci dobra (nejpodobnější jim bude Život z H4) a Démoni, kteří by měli být hodně útočným národem. Později ještě byla odhalena rasa Nemrtvých, která asi nikoho nepřekvapí, bez nich bychom si hru jen těžko mohli představit. Na předváděčce v Lipsku ovšem Erwan Lebreton, jeden z producentů, prozradil na můj dotaz, jak budou vylepšováni skeletoni a světe podrž se – vylepšení skeletoni budou moci střílet! Neználkové ať vyděšeně čumí dál, my veteráni bitvy o Erathii si dokážeme, jaký to může být pro nemrtvé impulz, že se dostanou ke střelecké jednotce tak brzy. A co to teprve bude moci udělat s nekromancií! Jako další možné rasy se nabízejí barbaři, pak někde musíme umístit elfy, což by tak pěkně ladilo k vyvolávací magii. BOJ! ![]() Opět jsme museli konstatovat, že duch starých časů zůstal zachován, a i když se můžeme po bojišti prolétávat, stále začínají obě armády na své straně, stále jsou na place rozmístěny překážky (kameny, stromy), jichž budete moci strategicky využívat. Na bojišti jsme potkali staré známé Noční můry, Griffiny nebo Kavalérii, ale i zbrusu nové kousky jako Sukuby. Nepřekvapilo, že animace vypadají skutečně úžasně, a když se Čerti ženili, tekla síra až z monitoru. ![]() ![]() ![]() Vrcholem bitvy byl právě souboj Andělů s Čerty (Deamon). Ač se chvíli zdálo, že zlo zvítězí nad dobrem, pravdou, láskou a upřímností Stanislava Grosse, nakonec se povedl dokonalý obrat. Jedním kouzlem oživili Andělé své jednotky, které protivníky zaměstnaly na jeden tah, aby v dalším zasadily smrtelný úder. Démoni se po závěrečném švihnutí mečem před Anděly poklonili a úslužně se rozpadli na prach a popel. Pro nás to znamená, že vybrané jednotky budou mít své speciální útoky nebo kouzla. Budete opět moci pomocí záložek používat různé filtry na zpřehlednění. Ikony kouzel byly na náš vkus hanebně veliké a vejde se jich jen šest na stránku. Snad vás tedy potěší, že zde najdete i kousky jako požehnání, kamenná kůže, prokletí nebo řetězový blesk. ![]() Herní lišta V případě boje se na liště objevuje ještě zbrusu nový ukazatel, pod nímž vidíte ikonami znázorněná funkční kouzla, takže budete mít hned přehled, jak na tom dotyčná jednotka je s podpůrnými kouzly nebo s případným oslabením. Ukazatel samotný dává vědět, kdo si momentálně vede na bojišti lépe, a trochu to svádí k domněnce, že by z případného rushe mohly plynout výhody. Bojiště bude trochu překvapivě rozděleno do čtverců a hrdinové a podpůrné stroje stojí až za ním, což znamená, že hrdina se do bitvy nezapojuje (podobně jako ve trojce jen kouzlí). Sice stojí vně bojiště, nicméně při naučení příslušné schopnosti si přeci jen bude moci přímo říznout. Speed up & multiplayer Bojový systém by měl být hlavním tahákem a dost možná největší revolucí. Víme to, že při novém systému už nebude možné si v průběhu dojít na kafíčko, vyčistit zuby a pak se pokojně vrátit k monitoru a pokračovat v bitvě. Ne že by hra vyžadovala reflexy, ale vše směřuje podle Fabrice k tomu, aby hra měla mnohem větší spád, bylo méně prostojů a hráč se tak více do zábavy ponořil. Zároveň to samozřejmě osloví mladší a dynamičtější generaci. Nám osobně tahové strategie vyhovují proto, že je zde možné si vše v klidu promyslet, takže jsme pevně doufali, že změny nebudou na úkor hloubky hry. ![]() ![]() ![]() Uklidněním bylo, že starý systém by měl být ve hře k zapnutí rovněž, čili pokud jste leniví staromilci, nebudete spádem hry zaskočeni. Heroes 5 tedy půjdou hrát stejně tak po tazích jako v dynamickém módu, kdy vidíte na ukazateli, kdo za jak dlouho táhne. Jenže ten ukazatel se hýbe, takže když se budete šťourat v nose moc dlouho, je možné, že svůj tah promeškáte. Spolu s malým bojištěm, když na sebe narazí menší armády, by to mělo výrazně urychlit čas strávený právě na bojovém poli. ![]() Jaro 2006 Tahle informace okamžitě způsobila, že se budu budit hrůzou ze spaní s výkřikem: „Holka, dojdi do krámu, dovezli nové Heroes!“ Fabrice má ovšem pro datum vydání pádný argument. „Nechceme vydat hru a pak se tvářit - Jé jé, na to jsme zapomněli,“ prozradil nám, když jsem na něj hodil výraz jestlitonebudedokoncerokutakPařížlehnepopelem! „Nechceme vydat hru, kterou pak budeme několik měsíců patchovat.“ Fabrice pochopitelně naráží na množství bugů a především chybějící multiplayer, který se u čtvrtého dílu objevil až ve výmluvně očíslovaném patchi 3.0. Nicméně dlouho se ví, že čtvrté pokračování už na sobě neslo lehký stín nevábné situace distributora 3DO, který později zkrachoval. UbiSoft pak v dražbě koupil práva na celou značku Might & Magic, čili kromě Heroes se můžeme dočkat ještě dalších titulů z tohoto světa, jako třeba first-person akce Dark Messiah. To jen pokud jste překvapeni, že za kormidlem sedí nějaký Francouz, a ne duchovní otec Jon Van Caneghem z firmy New World Computing. Ostatně i Fabrice je spíše supervisorem projektu, protože většina prací probíhá v dílnách Nival Interactive. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Shrňme si ještě pár známých faktů Ve finálním balení bychom měli dostat 6 kampaní (nabízí se jedna pro každou rasu) a celkově by si ve hře mělo zahrát přes 40 jednotek. To svádí k dojmu, že pro každou rasu nebude tolik druhů, ale opět si budete moci jednotky vylepšovat (upgradovat), což nám Fabrice i off record potvrdil. To znamená, že oficiálně to jako nevíme, tak tiše tiše. Hrdinové, prozkoumávání map, starání se o města a rekrutování dalších posil, to vše pochopitelně zůstává. Stejně tak je v plánu i editor map a to je dobře a takoví šikulové jako Firebird nebo dříve Hidden a Draque budou moci dále dělat amatérské (po stránce finanční) mapy na profesionální úrovni. ![]() Tento článek původně vyšel v časopisu ![]() Stáhněte si: Videa, Trailery... Související články: Novinky, Heroes of Might & Magic IV recenze |
Mikoláš Tuček | |
autor je zástupcem šéfredaktora časopisu SCORE |