Autor: Moolker Publikováno: 18.prosince 2007 |
![]() ![]() ![]() Nejen online Kooperativní střílečkou multiplayerovou, ale také singleplayerovou. Na hru pro jednoho hráče bude vůbec kladen až překvapivě velký důraz – tvůrci plánují deset různorodých misí, které by vás měly připravit o minimálně deset hodin života a vaše kroky zavedou do Sýrie či Tádžikistánu a vše zakončí v Moskvě. Žádné slepené MP mapy s boty, ale opravdu intenzivní zážitek, navíc s propracovaným příběhem, videosekvencemi a vším, co k pořádné singleplayerové hře patří. Dějovou zápletku jsem popsal výše, tudíž už jen zmíním to, že se stanete součástí pěšácké 125. divize Stray Dogs, neboli Tuláckých psů, a budete operovat v pětičlenném týmu. Nechme ale už mluvit producenta Joea Halpera, který základní pilíře hry parádně vystihl v rozhovoru pro server GamesRadar: „Není to žádný boj s boty, ale na silném, filmově vyprávěném příběhu založená kampaň. Jakožto hráči jsme se chtěli distancovat od zaběhnutých lineárních elementů hratelnosti a dát hráči více možností. ‚Chci být sniper? Kulometčík? Chci jezdit v tanku? A jakým způsobem bych rád zabral tohle město?‘ Takže to je otevřený herní svět, ale založen na našem principu frontových linií, které se neustále posunují a vy v závislosti na tom získáváte nové úkoly.“ Joe následně co do intenzity Frontlines přirovnal ke Call of Duty, ale takovému Call of Duty, které se bude odehrávat na rozsáhlých bojištích se svobodou volby. Tak nějak měl dopadnout i Medal of Honor: Airborne... Posouvání přední bojové linie Ony zmiňované linie jsou prakticky alfou a omegou hratelnosti (a názvu hry). Jejím jádrem bude posouvání předních linií kupředu, až nepřátelskou armádu převálcujete. Doslova. To budete dělat na první pohled prostým zabíráním kontrolních bodů, čímž bude vaše území bobtnat směrem k území nepřátelskému a postupně se budou objevovat checkpointy další. ![]() ![]() ![]() Základní vize je tedy jasná, ihned pochopitelná, ale zdaleka ne tak chudá, jak to nyní může vyznívat. Ke každému checkpointu se totiž bude vázat nějaký specifický úkol, který musíte splnit, abyste ho zabrali. Celé by se to tedy dalo vlastně říci i tak, že vaším postupem se nebudou odkrývat další kontrolní body, ale de facto mise. Ty se budou odehrávat v těsném okolí checkpointu a jednou ho sice třeba zaberete jen tak, že všechny okolo vystřílíte a budete u něj budete chvíli stát ve stylu Battlefieldu, ale jindy to už bude chtít provést úplně jinak. Příkladem budiž zabarikádovaná vrata, kterýžto cíl musíte odpálit výbušninou a tím i zároveň získat přístup do dalších částí mapy. Vše se to tváří o dost komplexněji než v případě takového Battlefieldu, tudíž není divu, že tvůrci vytváří pouze osmero map. zdroj: Archiv Frontlines gameplay mechanics trailer - stažitelná verze (89 MB, HD) Přivlastnění si kontrolního bodu nebude znamenat jen obarvení další části mapy vaší barvičkou, ale taktéž vytvoření menší polní nemocnice a zbrojnice. Postupem času, jak budete získávat vliv nad dalšími stanovisky, se bude zpřístupňovat pokročilejší vybavení. Ruční kvéry, vehikly i dálkově ovládaní mechaničtí sabotéři (tzv. drones, o nich za chvíli). Prostředků, které za vás vyřeší jakoukoliv bojovou situaci lépe než vaše holé ruce, najdete ve Frontlines suma sumárum asi šest desítek. Pojďme si je proto, aspoň částečně, představit. Technika roku 2024 Všechna technika by měla vycházet ze současných zbraní, případě již fungujících prototypů, takže nečekejte žádné futuristické bláznoviny, které vás díky přídavné mechanické paži podrbou i mezi půlkami. Obě strany proto budou disponovat vesměs konvenčními útočnými puškami, brokovnicemi, sniperkami, raketomety anebo kulomety. ![]() ![]() ![]() Nějaké excesy se nekonají ani v oblasti vehiklů. Tanky, transportéry, helikoptéry, džípy, stíhačky... I když taková vozidla s protileteckým aparátem ve hrách moc často viděna nejsou, stejně tak jako rakety naváděné pohybem myši. Fajnově se poslouchá také to, že každý dopravní prostředek by měl mít nějakou Achillovu patu (třeba podvozek u tanku), jejíž zásah celý vehikl promptně složí. Nebo spíše vyhodí. Do vzduchu. Dálkově ovládaní roboti i vrtulníčci Co je ale opravdu zajímavé, jsou zmiňovaní drones. Na první pohled drobná výpomocná technika, na ten druhý již super taktický prvek. Jedná se o malé, dálkově ovládané vrtulníčky, tančíky anebo buginy ve stylu Rollcage. V závislosti na vaší úrovni se, stejně jako další věci (viz. dále), rozdělují do tří kategorií. Na té první plní funkci pouhého průzkumníka, ale hned na té druhé bude mít k dispozici kulomet (v případě buginek zase C4 pro odpalování vehiklů). A třetí úroveň? To už bude menší bombová nebo raketová pohroma, navíc s možností střílet na velkou vzdálenost. zdroj: Archiv Frontlines drones trailer - stažitelná verze (66 MB, HD) Tyhle potvory mají celou řadu výhod, ale jedna z nich bohatě převyšuje všechny ostatní. Jsou malé a nenápadné. Představte si situaci, kdy sedíte před kulometným hnízdem a není cesty dál. Vypustíte proto drona, kterým neviděni neslyšeni prokličkujete až pod zadek nepřátel a tam odpálíte nálož. Jak jsem psal, droni budou ovladatelní na dálku, ale pochopitelně s nimi nebudete moci brázdit celé bitevní pole. To by to pak mohlo dopadnout spíše jako válka dronů a z toho důvodu mají jednoduše vysílačky omezený dosah. ![]() ![]() ![]() Mapy po celém světě Frontlines zachycují globální konflikt, z čehož logicky vyplývá i fakt, že boje budou probíhat po celém světě. Z většiny se však jejich dějištěm stanou různé industriální oblasti, ropné rafinérie, teritoria těžby, zdemolovaná města, přístavy apod. Tedy místa, o která v celé hře vlastně běží a bylo by přeci jen trochu na hlavu postavené, kdybyste se mydlili na rozkvetlé louce nebo v lese, když důvodem vašeho mydlení se je boj o nerostné suroviny, ne o pampelišky a hříbky. Jednou z do ropných oblastí zasazených misí bude i ta u Kaspického moře, kterou si měli možnost vyzkoušet zahraniční kolegové. Patří mezi ty singleplayerové a v barvách Západní koalice byla jejich helikoptéra sestřelena nad nepřátelským územím a oni doplachtili vedle polorozpadlé rafinérie. Dříve, než se mohli vydat na útok a splnit tak úkol, však museli vybudovat tzv. beach-head (oblast v nepřátelském teritoriu, jež je okupována a musí být držena pro posily a zásoby) a odrazit dotírající rusko-čínské vojáky. Po úspěšném odražení nátlaku bylo možné postupovat dál. Cílů následného útoku bylo hned několik a nechybělo mezi nimi stahování dat z počítačů, zabezpečení náměstíčka, tichá likvidace stráží nebo obsazení nepřátelské, ve švech praskající zbrojnice. Po splnění všech úkolů se tým musel dostat ještě k evakuační zóně, ze které jej vyzvedl vrtulník. Hratelnost byla prý opravdu dost intenzivní, rychlá a autoři tvrdí, že v singleplayerové misi odpravíte klidně až několik set nepřátel. ![]() ![]() ![]() A samozřejmě taky super AI... Stejně tak však tvrdí, že to nebude žádná střelnice ve stylu Serious Sama. Nejenže se po kontaktu ukryjí a nepoženou se tupě přímo za vámi jako naši spoluobčané na Český sen. AI, na níž dělají i autoři Company of Heroes či F.E.A.R., by měla fungovat po celé mapě, pod čímž si představte to, že jednotky na druhé straně barikády se budou koncentrovat na místech, kde to opravdu vře, namísto toho, aby dle skriptů seděli za oknem v nějakém baráku u nějakého checkpointu, kde častěji než kulky létají ptačí bobky. Měli by se (v rámci možností) chovat stejně jako vy, tedy snažit se postupovat, zaujímat nepřátelské kontrolní body a již zabrané v případě útoku bránit. Budou předvídat váš postup a o ze strategického hlediska vysloveně důležitá místa budou dbát více než o ty vedlejší. Oponenti i spolubojovníci by měli obecně zaujímat dvě základní postavení – ofenzivní a defenzivní. Jak se to projeví na hratelnosti je myslím jasné, zajímavější je spíše to, že vojáci by tyto postoje měli měnit naprosto plynule a dynamicky na základě právě probíhající situace. zdroj: Archiv Frontlines air vehicles trailer Pokud začnete expandovat a bojovat o nějaký checkpoint, nepřátelé automaticky zaujmou obranné pozice, ale jakmile svůj nátlak nějakým způsobem zmírníte, např. při potřebě odskočit si na základnu, nepřátelstvo vyleze z úkrytů, váš dočasný ústup využije pro svůj prospěch a až se vrátíte (pokud se vůbec vrátíte), bude veškerý váš předchozí postup ten tam. A kdo ví, možná že celé vaše konání bude mít následky naprosto opačné, protože nepřátelé při této protiakci zasáhli až do vašeho teritoria, budete mít co dělat na vlastním písečku a na nějakou expanzi budete moci s klidem zapomenout. ![]() ![]() ![]() Jak jsem říkal, chytrá AI bude i na vaší straně, takže můžete očekávat krycí palbu, výstražnou palbu nebo hledání krytů (a k před chvílí nastíněné situaci třeba ani nedojde, protože vás pohlídá AI). Co mě osobně zaujalo je to, že když souputník, kterého máte na doslech, uvidí např. nepřátelskou palbu, zařve a ukáže jejím směrem, aby zalarmoval všechny kolegy včetně vás. Avšak žádné „Pane, blíží se raketa.“, nicméně opravdu syrové „Kurva! Raketa!“. Intenzita bojů by pak měla být umocněna ještě odebráním ukazatele zdraví ala Call of Duty 2. Multiplayerových klání se zúčastní 64 hráčů v případě, že jde o PC hráče. Majitelé konzolí X360 a PS3 si zahrají maximálně ve 32. Obsah všech verzí Frontlines bude logicky stejný, ale forma bude trochu jiná – kromě zmiňovaného počtu hráčů mám na mysli ovládání. Aby se eliminovali handicap „gamepadovců“, dostanou do vínku automatické zaměřování. ![]() ![]() ![]()
Nakousl jsem je při popisování dronů. Budou čtyři a definují vlastně vaší roli na bitevním poli, jelikož jsou různého zaměření a každá je pochopitelně dobrá k něčemu jinému. Každá role má tři stupně, které odemykáte získáváním zkušeností a následným levelováním vaší postavy. Konkrétně se jedná o následující: Pokud se vydáte cestou Ground Support, získáte schopnosti opravovat vehikly, oživovat lidi (adrenalinem, ale pokud ho dáte někomu živému, dostane infarkt) a instalovat automatické defenzivní obranné systémy. Countermeasures vám dá možnost vybudovat EMP štíty a zbraně, které dočasně vyřadí všechnu nepřátelskou techniku z provozu. Drone Technician se blýsknou v oblasti používání dronů. No a stoupenci Air Support budou, jak již název napovídá, přivolávat letecké útoky. ![]() ![]() ![]() Celkově to všechno slibuje mnohem variabilnější postavičky na bitevním poli, protože např. klasický voják (Assault), který si vybere Ground Support Role, bude výsledně „fungovat“ jinak než ten, který zvolí Drone Technician. Když jsem byl u těch Air Support, hodí se zmínit, že (nejen) v tomto případě budou Frontlines vypadat trošku jako RTS. Kdykoliv se totiž budete moci přepnout do pohledu shora, tedy mrknout na mapu, hezky si naplánovat akci a i třeba určit cíle bombardování. zdroj: Archiv Frontlines infantry tactics trailer - stažitelná verze (48 MB, HD) Tak se na to podívejme Doslova. Nemá cenu se nad grafickou stránkou nějak moc rozplývat, vždyť to vidíte na vlastní oči a i kdyby jste nic neviděli, stačí říct, že Frontlines běží na třetí generaci Unreal Enginu a je vymalováno. Co ale už možná nevidíte, je značně pokročilý fyzikální engine, zaručující propracovanou zničitelnost okolí. Rozstřílet bude možné různé menší sošky, zídky nebo okna a někdy vás to opravdu překvapí. Třeba v jednom videu bylo cílem vyčistit obsazenou věž, což šlo udělat i tak, že jste našli naváděč pro bombardování a přilítnuvší stíhačka srovnala celou budovu se zemí. Jindy se zase hráč schovával za jednou takovou zídkou, ale jaké bylo mé překvapení, když se pod náporem stacionárního kulometu začala postupně bortit a při tom víření prachu měl člověk pocit, že mu úkryt doslova sublimuje před očima. ![]() ![]() ![]() ![]() Co dodat, našlápnuto mají rozhodně dobře a díky řadě inovačních prvků to vážně vypadá na Battlefield, resp. Quake Wars killera. Bitva bude dobojována v únoru příštího roku.
Zdroje: GameSpot, IGN, GameSpy, GamesRadar, Hexus.Gaming, Shacknews, FrontlinesWar, homepage a další |
Moolker | |
autorovi je 17 let a momentálně dlouhodobě studuje za velkou louží; přispívá i do SCORE, PlayUPu a HotGames; nejdéle vydrží u kvalitní strategie, akce a fantasy her s dobrým dějem; život by si nedokázal představit bez závodního lyžování a horského kola |