Vývojáři svým rozhodnutím dávají najevo, že inklinují ke zcela otevřené hratelnosti. Potvrzuje to i nedávno anoncovaná možnost hrát hru prakticky nenásilně, potažmo možnost hrát dál a levelovat i po dokončení příběhového části hry. Jedno s druhým tak zatím vytváří sympatický mix otevřeného RPG s relativně málo omezeními.
Tato volnost a komplexita přístupu k hratelnosti se projevuje nejen ve volitelném craftingu, ale rovněž i v tom, že ve hře sice bude možnost zakládat osady a čerpat z toho řadu výhod (například z vlastních obchodů se sympatičtějšími cenami), nic však k takovému kroku hráče nutit nebude. Opět se tak jedná o svobodnou volbu hráče – kdo chce, tvoří. Kdo nechce, může konzumovat jen příběh hry.
A jak takový volnomyšlenkářský přístup může fungovat v praxi, to uvidíme poměrně brzy – Fallout 4 vyjde 10. listopadu pro PC, Xbox One a PlayStation 4.