Začněme hezky od základů: Cyberpunk 2077, volně inspirovaný reáliemi „papírového“ kyberpunkového RPG Cyberpunk 2020, bude RPG z prvního pohledu v otevřeném světě. S multiplayerem se nepočítá při vydání, vývojáři ovšem naznačili, že by mohl přijít časem. Hlavní postava, V, má sice předdefinované jméno (ne Vee, ani Wii), výběr jejího pohlaví ovšem bude na vás, stejně tak i vzhled a příběhové pozadí, které určí nějaký základ její povahy. Nepůjde o němého hrdinu, všechny dialogy jsou plně nadabované. V je moderní žoldák, který vyřizuje zakázky příliš nebezpečné pro většinu lidí.
Pokud jste někde u „prvního pohledu“ zklamaně zaúpěli, nedá se vyloučit, že do pohledu třetí osoby půjde přepnout, ale nesázela bych na to. Na druhou stranu, zatímco Geralt se oháněl dvěma meči, kyberpunkový svět preferuje zbraně se zaměřovačem, kterým pohled z vlastních očí přece jen víc sluší. Jestli se teď ptáte, proč si tedy přizpůsobovat vzhled postavy, když na ni vůbec neuvidíte – v dialozích a cutscénách, kterých je ve správném RPG hromada, se kamera samozřejmě bude věnovat i hrdinovi/hrdince.
Při řízení vozidel – ano, budou tam auta – si budete moct přepínat mezi pohledem ze sedadla řidiče a kamerou nad střechou. Z okénka i z motorek půjde střílet a to, co budete řídit, nemusíte nutně vlastnit. Mrk mrk. Létající auta existují, ale stále jsou velmi drahá, takže se k nim v rámci příběhu můžete dostat, ale bude to vyžadovat jisté úsilí.
zdroj: Archiv
Co se vývoje a přizpůsobení postavy týká, nečekejte nic menšího než obvyklou RPG klasiku. Na začátku si postavu uzpůsobíte podle sebe, od struktury kostí, přes barvu pleti, až po vlasy, tetování, make-up a oblečení. Na druhou stranu, jsme v roce 2077, kdy má každý druhý člověk mixér místo ruky, proto podobné podružnosti půjdou upravovat i během hry. Postava nemá žádnou danou třídu. Něco sice dostanete do vínku na začátku, ale po vzoru The Elder Scrolls se zlepšujete v tom, co děláte, tím, že to děláte.
Nebudete ochuzeni o spoustu statistik, klíčových pro většinu interakcí s okolním světem: síla, inteligence, tělesná konstituce, reflexy, tech a „cool“. Poslední jmenované se prý neodvíjí od toho, jak růžové máte číro, nýbrž představuje schopnost pracovat pod tlakem. Třeba když vám někdo drží pistoli u hlavy.
Když už jsem zmínila ty mixéry místo rukou: ano, i vaše postava si může všemožná vylepšení pořizovat. Zatím nevíme, zda z nich plynou penalizace jako v případě poslední iterace Adama Jensena, rozhodně ovšem nabízejí zajímavé výhody. Třeba implantát v oku, který vám umožní hackování a zpřístupní detektivní mód na způsob série s Batmanem, augmentace nohou pro běhání po zdech nebo delší skoky a tak dále.
A když už mluvíme o Deus Ex a možnostech, existuje i větev plná plížení a implantáty pro lepší splynutí s prostředím. Tiše zlikvidovaným protivníkům se taky můžete nahackovat do mozku a stáhnout si mapy jejich základny pro snazší orientaci.
Starší informace zmiňují překladatelský implantát, který poskytne různou kvalitu překladu v závislosti na úrovni jeho vylepšení. Uvidíme, jestli se tahle mechanika dostane do finální hry. Augmentace půjdou pořizovat buď v oficiálních obchodech, nebo levněji na černém trhu, ale dá se předpokládat, že v tom číhá nějaké morální dilema. Ledvinu od zneužívaných čínských dětí byste si taky nevzali jen tak, ne?
Morálka, ale hlavně rozhodnutí ve vedlejších úkolech a to, jaké vztahy máte s dalšími postavami, ovlivní váš „street cred“. Důvěra ulice je jedna z mnoha statistik, které si můžete postupem času zvyšovat. Má vliv na to, zda a jak se s vámi postavy budou bavit, případně vás někam pustí – a jde prý o celé čtvrti, nikoliv jen pár postranních vchodů. Některé vedlejší mise s nízkou pouliční statistikou vůbec nemusíte dostat. Ovlivní ji i to, co máte zrovna na sobě – a můžete si ji promítnout na bundu, kterou hlavní hrdin(k)a v základu nosí. Kam se hrabou blikající tenisky.
Většina hry se odehrává ve městě Night City, a přestože je ve vývoji už dlouho, tvůrci zatím nevědí, jak bude výsledná mapa velká. Ale prý rozhodně větší než třetí Zaklínač. Tím, že jde o futuristické město, chtějí levely koncipovat více „na výšku“ – mrakodrapy a další výškové budovy mají mít daleko více přístupných pater, a vejít sice nepůjde úplně kamkoliv, ale na interiéry se v CD Projektu chtějí zaměřit. Taky na výtahy, po kterých se mi od prvního Mass Effectu ve hrách velmi stýská.
Jestli vás zaskočila barevnost traileru, který je na škále rozhodně víc „punk“ než „cyber“, nemusíte se bát. Střídání dne a noci a dynamické počasí zaručuje i bladerunnerovské momenty, kde přes déšť nepůjdou vidět slzy. Krom toho video ukazuje spíš bohatší vrstvy obyvatel, včetně zlaté mládeže a horního jednoho procenta, ale i budoucnost má svou spodinu, industrial a ghetta.
Představených čtvrtí je zatím šest – zbohatlický Westbrook plný úspěšných podnikatelů, anarchistická Pacifica ovládaná podsvětím a chudinou, průmyslové Santo Domingo, neony ozářené Centrum, bazar Watson a relativně poklidné předměstí Heywood. A když nastřádáte dostatečné bohatství, můžete investovat do nemovitostí. Mimochodem se v Night City platí eurodolary, což odpůrci globalizace, počítám, ponesou těžce.
Společnost podobně jako v Ready Player One ve velkém utíká do virtuální reality nebo bere drogu braindance. Ta představuje moderní zážitkovou turistiku – uživatel si skrz implantát v mozku šlehne zážitky, emoce a všechny ostatní stimuly, které nahrál někdo s mnohem zajímavějším životem. Kromě výletů do Skandinávie nebo divokých večírků existují i autentické nahrávky masových vrahů, pořízené ilegálně, ale konzumace braindance je jinak pro obyvatele Night City podobně samozřejmou záležitostí, jako pro nás sledování poslední série oblíbeného seriálu.
CD Projekt nezapomněl ani na romance, quest designer Patrick Mills navíc připomíná, že oproti Zaklínači mají s jejich tvorbou o dost volnější ruku: „Dostanete mnohem víc možností. Svou postavu si definujete sami, takže i její sexualitu. Geralt ji měl předem danou skrz knihy, povídky, předchozí hry. Máme NPC, která jsou homosexuální, hetero, bi, prostě jako skuteční lidé mají své preference.“
Stejně jako v reálném životě mají být vztahy komplikované, takže narazíte na postavy, které to berou vážně a budou vás provázet třeba i celou hrou, ale i na románky na jednu noc. S tím, že Mills potvrdil přítomnost nahoty a dalšího obsahu pro plnoleté. Což je na druhou stranu i vyobrazení užívání drog.
zdroj: Archiv
Vaše volby budou prý mít větší a dalekosáhlejší důsledky než kdy předtím, což je celkem odvážné tvrzení. Na druhou stranu, komu jinému než CD Projektu bychom ho momentálně měli věřit. Větvení dialogů měl už třetí Zaklínač a konverzace budou jednou z klíčových součástí hry, kterými můžete zvrátit velmi vyhrocené situace. Vývojáři přitom zdůrazňují, že půjde o RPG s prvky střílečky, nikoliv o akční hru. Příběh je priorita číslo jedna.
Objeví se prvky a prý i postavy z Cyberpunku 2020, ale svět se za 57 let výrazně změnil. Vývojáři naznačují velkou válku, po které museli Night City v severní Kalifornii postavit prakticky od základů znovu. Pořád nejde o sluníčkovou budoucnost, kde se všichni mají dobře. Ostří nůžek mezi chudými a bohatými se naopak rozevřelo. Příběh má akcentovat právě sociální rozdíly a nerovnost mezi lidmi v ulicích a boháči shlížejícími na ně ze svých loftů.
A kdy to všechno vyjde? Prezentované demo naznačuje, že je vývoj v poměrně pokročilé fázi. Hry se však rozhodně nedočkáme letos, a dost pravděpodobně ani příští rok. CD Projekt se nebojí odkladů, pokud má pocit, že jsou odůvodněné – nevyhnul se jim ani Zaklínač 3. Zároveň však tvůrci potvrdili, že stihnou Cyberpunk 2077 vydat na současné generaci konzolí. Optimisté tedy kroužkují rok 2019, pesimisté 2020. 2019 je rokem Blade Runnera, 2020 zase stolního RPG, na kterém je Cyberpunk založený – oba roky jsou tedy pro vydání jako stvořené.