Ambiciozní Eco zkusí v budovatelském MMO simulovat vztah člověka a životního prostředí
zdroj: tisková zpráva

Ambiciozní Eco zkusí v budovatelském MMO simulovat vztah člověka a životního prostředí

25. 8. 2015 14:39 | Novinky | autor: Aleš Smutný |

Vývojáři ze Strange Loop Games (např. Vessel) rozhodně před sebe nekladou malé cíle. Jejich nejnovější projekt Eco - Global Survival Game, který právě úspěšně prochází Kickstarterem si totiž bere za cíl simulování celého ekosystému. Ten, ať už jde o faunu a nebo flóru žije vlastním životem, vlci žerou jeleny, stromy rostou apod. Nu a následně Eco do celé rovnice přidá lidstvo v podobě hráčů, kteří tento MMO ekosystém začnou osidlovat a samozřejmě i využívat.

Jelikož je vše ve hře hráčsky řízené, pro Eco je zcela klíčový vztah člověka a prostředí. Když chcete něco postavit či vyrobit, musíte vzít materiál a suroviny z okolí. Chcete jíst? Zabijte zvíře a nebo vypěstujte plodiny. Chcete se stát obchodníkem? Vyrobte či vypěstujte zboží. Nikdo ale nedokáže zastat všechny role, kooperace hráčů na serveru bude nutná a podmínečná. Role ve společnosti se přirozeně rozdělí podle stavu vývoje, přesněji řečeno nabídky a poptávky. Pokud někdo něco potřebuje, buď si to vyrobí a nebo se musí najít jiný hráč, který mu produkt poskytne.

Jenže platí, že se hráči a prostředí ovlivňují. Přílišná těžba může narušit ekosystém, příliš intenzivní lov může vést k vyhynutí živočišného druhu a to k destabilizaci celého ekosystému. To pak může mít za následek ztrátu důležitých zdrojů a teoretické permanentní vyhynutí celého serveru.

Jak se ale hráčská společnost rozvíjí, může ve spolupráci vyvíjet nové technologie a především vytvářet zákony. Ty by měly primárně vést na základě hráčského konsenzu k trvale udržitelnému rozvoji, který nepovede ke konci lidstva a vlastně čemukoliv, co se hráčům nebude líbit a na čem se dohodnou. Pomocí zákonů můžou zakázat či omezit lov, těžbu, stavební expanzi apod. K tomu, aby mohli relevantně rozhodovat mají hráči spousty dat a grafů, které se týkají důležitých prvků prostředí. Projekcí tak můžou třeba dojít k tomu, že při současném trendu lovu je los na pokraji vyhynutí, což destabilizuje ekosystém. Otázkou je, zda dokáží nebohého losa zachránit pomocí zákonů a dalších akcí.

Eco - Global Survival Game zní skvěle už jen proto, že má šanci hráče naučit systémům vztahu prostředí a člověka. Tedy, že vše souvisí se vším a stejně jako nejde nevyužívat prostředí k dalšímu vývoji je taktéž nemoudré jej vytěžit v nějakém ohledu „do sucha.“ Nicméně, jsem si celkem jistý, že ke smysluplnému vývoji hráčské komunity na serveru bude třeba mít vybrané hráče pro svůj server, protože při náhodném smíchání hráčů se vždy nejspíš časem objeví nějaký troll, jehož baví jen vytvářet chaos a kazit ostatním simulaci. Můžete si říci, že i to se v reálu může stát, jenže v reálu jsou možnosti perzekuce asociálního chování poněkud větší a efektivnější...

zdroj: Archiv

Hra svými ambicemi skoro až straší v tom smyslu, že třeba nepůjde tyto sny naplnit. Alfatest ji teprve čeká a těžko říct, zda vše bude fungovat jak má, tím spíše, že je vše hráčsky řízeno. Na druhou stranu, voxelový základ umožní celkem snadnou modifikaci celého prostředí, takže tvůrce nemusí trápit speciální engine, který vše znázorní. Stejně tak nevadí, že animace vypadají podivně a mnohdy budou jen schematické. Hlavní je totiž simulace vztahů. Nepotřebujete vidět reálnou simulaci vlka požírajícího uloveného jelena, potřebujete vidět, že simulace zlikvidovala skrze vlky jelena a následně na to konto uspokojí potřebu vlků po jídle.

Samozřejmě vás napadne to, co tvůrce, tedy, že by se Eco hodila jako výukový software do škol. Bude samozřejmě záležet na rychlosti simulace, ale fakt, že by teoreticky každá třída mohla mít svůj vlastní server, o nějž se stará celkem rozšiřuje interaktivní možnosti výuky a to hned v několika předmětech.

Strange Loop Games nejsou žádnými nováčky a už mají na kontě pár her. Pro projekt Eco na Kickstarteru žádali sto tisíc dolarů, což naplnili s patnáctidenní rezervou a tak je nyní otázkou, kam se až počítadlo vybraných peněz dostane. Momentálně už má studio funkční build, na něj chce navázat v říjnu hratelnou alfaverzí.

Jak uvádí autoři ve svém projektu, klíčové bude vychytat vybalancování samotného ekosystému – je nutné, aby neměl tendenci ničit se sám od sebe. Stejně tak ale bude důležité vybudovat funkční systém interakce mezi samotnými hráči, protože právě na ní stojí Eco - Global Survival Game především.

Nejnovější články