Akční sci-fi adventura Sonder nemá hlavního hrdinu a nevypráví klasický příběh
zdroj: tisková zpráva

Akční sci-fi adventura Sonder nemá hlavního hrdinu a nevypráví klasický příběh

24. 4. 2015 16:05 | Novinky | autor: Adam Homola |

Není mnoho her, jejichž tvůrci by příběh řešili podobně jako v Sonder. Nějaký náznak scénáře sice ve této sci-fi akční adventuře je, ale je na vás, jak se k němu postavíte. Vlastně hru nemusíte vůbec hrát a můžete postavy jen sledovat. Vtip je v tom, že v Sonder není žádný hlavní hrdina. Každá postava je hlavním hrdinou a hra vás sama motivuje k tomu, abyste si kdykoliv vyzkoušeli jiný úhel pohledu, čili se přepnuli do některé z ostatních postav. Nemá tu jít vůbec o hrdiny a záporáky, ale jen a pouze o volby.

Nejde přitom o volby tak, jak je znáte třeba z Bioshocku, Mass Effectu nebo jakékoliv jiné hry, která má výraznější příběh a staví jej na rozhodnutích hráče. Všechny ostatní postavy nefigurují v Sonder jako výplň příběhu nebo křoví na pozadí hlavních postav. Kdykoliv můžete sledovat události z pohledu kterékoliv postavy a činit za ni rozhodnutí, což má dopad nejen na ni, ale též na její okolí a jiné postavy.

V Sonder je pouze nějak nastavené prostředí, osobité postavy a plejáda rozhodnutí. Jak si to hráč všechno poskládá dohromady, je na něm. Někomu z toho může vylézt nudná konverzace s jednoduchou zápletkou, někdo jiný se zase může propracovat k pokročilejšímu příběhu plnému intrik. Důležitou možností má být i neomezené přetáčení času nazpět. Poměrně lehce se tady můžete dostat do slepé uličky nebo do situace, ve které byste být nechtěli. Takže jen přetočíte čas zpátky a absolvujete danou pasáž znova.

zdroj: Archiv

"Cílem hry je ukázat, jak silně je rozhodování ovlivněno úhlem pohledu. Činy, které se mohou zdát náhodné, nesmyslné, zlomyslné nebo štědré a ušlechtilé, mohou vyznívat úplně jinak, když jste to vy, kdo se musí rozhodnout. Ve výsledku je otázkou, jestli je jakýkoliv čin sám o sobě dobrý nebo špatný, nebo jestli je tak jen vnímán na venek," řeční vývojáři z makedonského týmu Kamai na webu.

Vedle absence správných a špatných rozhodnutí ve hře chybí i ta nejlepší volba. Hru tak nejde "vyhrát" nebo "prohrát" v tradičním smyslu příběhů z jiných her. Jak naznačují tvůrci, v Sonder půjde hlavně o vnímání vašich rozhodnutí z různých perspektiv. O to zajímavější je, že hra nemá být jen singleplayerovým experimentem, ale nabídne i multiplayer. Kdy se jí ale dočkáme, to neví zatím možná ani tvůrci.

Sonder zdroj: tisková zpráva

Trochu překvapivě totiž nejdou s takhle odvážným konceptem na Kickstarter, ale hledají vydavatele. Sonder je zatím ve stádiu pre-alpha verze. Pokud by se podařilo vydavatele najít, chtěli by vývojáři vydat hru na PC a současnou generaci konzolí. Doufejme, že odvážný koncept nepříběhové hry založené na rozhodování z pohledu více postav dotáhnou do konce, ať už z vydavatelem, nebo třeba nakonec i s pomocí crowdfundingu.

Nejnovější články