Letošní rok je bezesporu bohatý na špičkové hry. Herní průmysl nás zásobuje hromadami krásných, velkých a úžasných titulů, ale za jakou cenu? Rok 2023 se také nese ve znamení masivního propouštění a kariérní nejistoty v IT a technologických firmách.
Seznam herních studií, které daly vale svým zaměstnancům kvůli špatnému vedení nebo špatným ekonomickým rozhodnutím, každý měsíc roste. U našich polských sousedů si vývojáři řekli: „A dost!“ Tak vznikla Unie polských developerů, která spadá pod odbory OZZ Inicjatywa Pracownicza.
Impulsem pro založení odborů bylo červencové propouštění v CD Projektu, při kterém přišlo o práci asi 9 % zaměstnanců. „Tato událost způsobila obrovské množství stresu a nejistoty, což ovlivnilo duševní zdraví a kvalitu života mnoha vývojářů. Mít odbory znamená mít větší bezpečnost, transparentnost, lepší ochranu a silnější hlas v době krize. Zaměstnavatelé mají tendenci stavět své zájmy před zájmy svých zaměstnanců, kteří vytvářejí hodnotu firmy, ale postrádají jakoukoli rozhodovací pravomoc v záležitostech souvisejících se strukturou společnosti. Jsme přesvědčeni, že hromadné propouštění je nebezpečím pro herní průmysl, a věříme, že odborová organizace je pro nás nejlepší způsob, jak zachovat potenciál a stabilitu tohoto odvětví,“ uvádí unie polských vývojářů na svých stránkách.
Členem vývojářských odborů se v Polsku může stát každý, nehledě na typ pracovního úvazku, včetně lidí bez práce. Stačí vyplnit členský dotazník, zaslat podepsané prohlášení o členství a platit měsíční členský poplatek ve zhruba stokorunové výši. Odbory pak vyjednávají se zaměstnavateli o pracovních a platových podmínkách svých členů.
Jenže formování odborů bývá někdy po zásluze potrestáno. Například studio Keyword, které pracovalo na Dragon Age: Dreadwolf, bylo vůbec prvním kanadským videoherním studiem, které založilo odbory. BioWare s nimi ale neprodloužilo smlouvu. Snaha zlepšit pracovní podmínky se holt neodpouští.