Jak herní průmysl ničí vlastní historii. Fallout ukazuje rizika špatné archivace
zdroj: Interplay

Jak herní průmysl ničí vlastní historii. Fallout ukazuje rizika špatné archivace

28. 4. 2025 15:00 | Novinky | autor: Ondřej Partl |

Uchování digitální kulturního dědictví a archivace videoher je stále aktuálním tématem, které se řeší nejen v akademické oblasti herních studií. Jde o důležitý aspekt pro herní vývojáře a fanoušky, kteří z materiálů mohou čerpat inspiraci a informace. Přesto dochází k nenávratným ztrátám - často se o ně zasazují samotné herní společnosti, které s dědictvím nenakládají tak, aby se uchovalo pro příští generace. Nedávné svědectví vývojáře Tima Caina toho může být důkazem.

Tvůrce legendárního Falloutu ve svém videu prozradil, že po odchodu ze studia Interplay v roce 1998 mu bylo nakázáno, aby zničil všechny své kopie zdrojového kódu, konceptů, prototypů i raných návrhů spojených s postapokalyptickým kultem, jelikož se společnost zjevně bála případného budoucího „zneužití“. Cain pod hrozbou právních problémů rozkaz uposlechl a materiály smazal. Krok, který se o několik let později měl ukázat jako chybný, jelikož studio materiály ztratilo, což se údajně nestalo poprvé v průběhu Cainovy kariéry.

Autor ve videu zmiňuje, že ho vedení Interplay ubezpečovalo, že se o materiály postará a náležitě je archivuje. Firma ale údajně nezálohovala správně a nebyla data posléze schopná dohledat. Kromě zdrojového kódu finální verze hry se ztratily třeba také experimentální buildy, vystavěné na Všeobecném univerzálním systému her na hrdiny (zkráceně GURPS), který v roce 1986 vytvořil Steve Jackson. Tvůrce si dokonce původně myslel, že společnost s informací o ztrátě blafuje, aby zjistila, jestli si některé zálohy tajně nenechal.

Hodí se dodat, že má tenhle příběh nakonec šťastný konec, jelikož v roce 2023 měl být zdrojový kód původního Falloutu nalezený na disku jednoho starého počítače v archivu Interplay. Cain následně potvrdil, že ho aktuálně drží Bethesda, která dnes vlastní práva na celou značku. Ostatní materiály ale podle všeho zůstávají už nenávratně ztracené.

Žel se nejedná o ojedinělý případ. Statistika aktuálně ukazuje, že zhruba 87 % starších videoher dnes prakticky není dostupných. V podstatě jedinou naději v tomto směru jsou zmíněné archivy, ale kolikrát i pirátské kopie. To jen ukazuje, jak mohou být cenné virtuální artefakty zničeny nekompetencí nebo nepochopením jejich hodnoty.

Kvůli výše zmíněné historce Cain aktivně podporuje iniciativy zaměřené na uchování herní historie, kam spadá třeba nezisková organizace Video Game History Foundation, jejímž cílem je archivace, uchovávání a šíření historických médií souvisejících s videohrami.

Smarty.cz

Nejnovější články