The Spell (download)
Vezměte princip Hotline Miami, přidejte středověkou gotiku, kouzla a fantasy příběh, a vyjde vám něco jako The Spell. To tam je gangsterské pojetí Hotline Miami, namísto něj zde však najdete příběh mága, kosícího velkou paletou kouzel potenciální davy nepřátelských zbrojnošů. Navíc je možné ničit prostředí včetně třeba podpalování domů. V řadě freeware klonů Hotline Miami je The Spell snad první, který stojí za výraznější pozornost - i když princip vývoje trochu připomíná způsob, jakým z Dooma vznikl Heretic.
zdroj: Archiv
Bendy and the Ink Machine (download)
Když jsem se před mnoha lety poprvé doslechl, že Warren Spector bude dělat hru o Mickey Mousovi, jako první mi v hlavě vyskočila představa brutálního hororu. Epic Mickey nakonec samozřejmě horor není, ale naštěstí si někdo mé vzpomínky přečetl a vytvořil Bendy and the Ink Machine - krátkou hororovou hru tom, jak fiktivní animované postavičky inspirované disneyovkami nahánějí vaši postavu satanistickým bludištěm.
Bendy and the Ink Machine sice nedisponuje kdovíjak propracovanou hratelností - většina děje tu spočívá v řešení rébusu "jak spustit skript otevírající další děj". Než si ale uvědomíme, že se tu toho moc neděje, lekačkové cutscény vás za ručičku přivedou až k závěrečnému děsivému odhalení, které funguje dobře. Hlavně s ohledem na to, že se hra tváří jenom jako první akt plánované větší hry. Přispět na její další vývoj můžete třeba na Patreonu.
zdroj: Archiv
A Pirate’s End (download)
I když A Pirate's End není úplně nejlepší hra měsíce, jde o zajímavý pokus o oživení textové hry s pomocí mapy, jak to praktikují třeba v Inkle, což jsou tvůrci vynikající záležitosti 80 Days. A Pirate's End, jako prvotina od vývojáře s přezdívkou edkay, si hraje s přítomností mapy skrze kratičkou hříčku, v níž v roli stárnoucího piráta hledáte ostrov, kam byste ukryli svůj poklad.
Výsledku by se dalo leccos vytknout - ovládání je zpočátku poněkud nejasné, chybí popis úkolů, příběh na konci prazvláštně moralizuje. Celé se to ale hraje svižněji, než kdyby hra využívala jenom textovou formu. Pokud by podobné pojetí mapy použilo více tvůrců interaktivní fikce, namísto aby se spoléhali na tradiční vzhled digitálních gamebooků, udělali by nám všem velkou radost.
Welcome to Hanwell (download)
Welcome to Hanwell je hororová open-world záležitost od Nathana Seedhouse. Odehrává se v otevřeném městě, které sužují bestie jako z nočních můr, a její stylizace evokuje amerikanizovanou verzi Silent Hill. Welcom to Hanwell slibuje poměrně známý hororový případ pojmout ve stylu hry S.T.A.L.K.E.R. Chce tedy nabídnout hráči možnost specializovat se a stát se "lovcem" potvor ve zcela svobodném stylu.
Hra, kterou si můžete stáhnout zdarma, je tak technicky vzato jenom demoverze - jenže vzhledem k tomu, že více obsahu z Welcome to Hanwell momentálně ještě neexistuje, byla by velká škoda tomuto "demu" nevěnovat pozornost!
zdroj: Archiv
Packing Up (download)
Po porci relativně normálních freewarovek zmíníme na závěr jednu experimentální záležitost. Packing Up the Rest of Your Stuff on the Last Day at Your Old Apartment je simulátor balení krabic, který může na první pohled působit jako typický interaktivní nesmysl. Skutečně totiž máte za úkol vložit do krabic poslední předměty z vašeho vystěhovaného bytu, přičemž hratelností hra nejvíce připomíná Tetris - všechny předměty musíte naskládat do omezeného prostoru krabic.
Packing Up vedle této prostorové výzvy disponuje i podařenou nostalgickou atmosférou. Možná na mě hra zapůsobila víc, protože jsem se sám nedávno stěhoval, ale kdo někdy prošel podobnou zkušeností, bude u Packing Up minimálně trochu naměkko. Zvláště u závěrečných titulků. To jediné, co téhle hře chybí k dokonalosti, je editor map, ve kterém byste si mohli poslední předměty sbalit v simulaci svého vlastního bytu. Jenže pak by hráči zřejmě opravdu ronili krokodýlí slzy!
Může se hodit aneb co se nevešlo výše:
Wave Run - sympatická variace na Super Meat Boy, v níž budete hodně umírat, ale zase ne tak často, abyste měli chuť rozbít monitor.
Forgotten - hra inspirovaná malbou Petera Bootha s názvem Untitled je walking sim, kterému se jako jednomu z mála skutečně podařilo evokovat atmosféru viktoriánských časů během drsné zimy. Je to jen cvičení ve stavbě levelu, rozhodně si však po pár minutách ve Forgotten budete mít chuť něco podobného projít v tradičnější hře.
Choke - P.T., ono jediné nakouknutí do zrušeného Silent Hills, inspirovalo řadu tvůrců freewarovek. Choke však dokládá, že většina si z P.T. vzala špatný příklad - minimálně v tomto případě je vidět, že cyklické běhání po krásně vyvedeném domě prostě napodruhé (napodesáté) už stejně nefunguje...
Roads - vezměte Froggera a vytvořte jej v neonovém vizuálu z pohledu vlastních očí. Roads perfektně ukazuje, jak ideálně oprášit zašedlý nápad v novém provedení!
Moonoliths - snad je to mou vášní ke kosmonautice a sci-fi, ale ve walking sim Moonoliths jsem vydržel překvapivě dlouho pochodovat v prostředí tajemných lunárních monolitů a užívat si jenom zdejší atmosféru. Navíc můžete sbírat tajemné svítící koule, takže nějaká hratelnost je tu také. Kdyby někdo Moonoliths rozvinul do adventury s dialogy, nestěžoval bych si.