Filozofická first-person náladovka The Old City se zabývá lidským poznáním
zdroj: tisková zpráva

Filozofická first-person náladovka The Old City se zabývá lidským poznáním

30. 4. 2014 16:45 | Novinky | autor: Petr Poláček |

Popularita ani komerční úspěch Dear Esther nakonec nezpůsobily příval náladových her, které zvysoka kašlou na tradiční herní mechanismy a soustředí se pouze na vyprávění abstraktního příběhu. Důvod je zřejmý – vytvořit poutavé interaktivní vyprávění bez soubojů, dialogů nebo hádanek je nesmírně obtížné. Jakákoli chyba nebo nedostatek se totiž u minimalisticky pojaté hry projeví dvojnásobně a důkazem mého tvrzení je prozatím i jinak velmi zajímavý projekt The Old City od provokativně pojmenovaného studia Postmod (jako postmoderní) Softworks.

Banda vývojářů z Postmod se The Old City snaží hráčům představit a „prodat“ na Kickstarteru. Žádají o 40 tisíc babek, zatím mají dva a půl tisíce a o úspěch budou zcela jistě hodně bojovat. Není divu, když The Old City popisují jako first-person hru o interakci jediné živé postavy ve hře s prostředím, která si klade za cíl smysluplně a celistvě pojednat o gnozeologii - filosofickém směru, co se zabývá lidským poznáním a jeho procesem.

Zdrojem tvůrčí inspirace je samozřejmě Dear Esther po stránce herního designu a hebrejská mytologie či blízkovýchodní literatura po stránce myšlenkové. Kdo zná inspirační zdroje, bude mít možná z The Old City hlubší zážitek, ale znalost nutná není.

Řada lidí možná hře neporozumí vůbec, ale tvůrci s tím počítají. Malým testem srozumitelnosti může být patnáctiminutové video z úvodu hry, zejména tedy monolog hlavní postavy – jedince ze stoky jménem Minotaur, který cestuje na povrch do opuštěného města Old City, protože cítí touhu se povznést a být lepším (to už si dovozuju).

zdroj: Archiv

Nevím jak vás, ale mě patnáctiminutovka z The Old City ničím zvláštním neuhranula, přestože Dear Esther jako interaktivní novelu uznávám a za více povedených titulů tohoto stylu bych se na nikoho nezlobil. Atmosféra záběrům z The Old City nechybí zejména díky hudbě, ambientním zvukům či architektuře, ale chybí touha poznávat a jít dál.

Jistěže jsem zvědavý, kam dál se bude projekt vyvíjet, už kvůli vysokým ambicím tvůrců. Zatím ale vidím jenom snahu, která nepřináší kýžený výsledek. Monolog hlavní postavy je od zbytku virtuální iluze odtržený a zmíněný dialog s prostředím se nekoná vůbec, přestože má být jedním z hlavních mechanismů.

Možná ale tvůrci jenom na ploše patnácti minut nestihli ukázat, jak prostředí reaguje na postavu, protože záběry pochází z úvodní sekvence ve stokách, která má být lineární. Až postava dojde do města, rozdělí se příběh na tři různé větve poznání, takže k pochopení smyslu The Old City bude nutné projít hru nejméně třikrát.

Tvůrci z Postmod mají hotový scénář, dialogy, herní mechanismy a připravené produkční prostředí, peníze z Kickstarteru by měly uspíšit produkci materiálů typu grafika a tak dále. Pokud se vybere alespoň 40 tisíc babek, vydají hru na PC do 18-24 měsíců. Stejně jako všechny ostatní first-person projekty počítá i The Old City s podporou Oculus Rift. Dnes to už jinak nejde.

zdroj: Archiv

Krom čtvrthodinové ukázky z hraní je k dispozici i kondenzovaný dvouminutový trailer, který The Old City představuje v mnohem lepším světle. Jakoby to symbolizovalo, v čem zatím na Thee Old City vidím problém. Tvůrci mají vysoké ambice, evidentně zvládají kvalitní audiovizuální produkci a solidně napsané dialogy, jen to podle ukázky z počáteční části nedrží všechno pohromadě.

Pokud by peníze z Kickstarteru měly fungovat jako lepidlo, co prozatím izolované prvky slepí do kompaktního celku, neváhal bych s příspěvkem. Zatím o tom však budu jen přemýšlet, stejně jako vy na to mám celý měsíc.

Nejnovější články