Unreal Tournament 2003 - tipy 3.část
zdroj: tisková zpráva

Unreal Tournament 2003 - tipy 3.část

25. 11. 2002 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Ve třetím dílu tipů a triků pro hraní populárního Unreal Tournamentu 2003 se dozvíte, jak se správně pohybovat po mapách, jak a kdy využivat speciální pohyby a také k čemu slouží adrenalin.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 25.listopadu 2002


Vydání Unreal Tournamentu 2003 (recenze) znamená budování nové herní komunity po celém světě. Pokud je tato hra vaše krevní skupina a chtěli byste se ji více věnovat, přečtěte si tento článek, který je věnován tipům ke zlepšení vaší hry. Pokusili jsme se zde soustředit základní informace, které mohou být užitečné pro trénink i v ostrých soubojích, pro jednotlivce i hráče v týmech. Věříme, že si zde každý vybere alespoň něco a bude pro něj čtení následujících řádků přínosem.

V prvním dílu jsme se věnovali nastavení grafiky, audia, ovládání a bindování kláves, zatímco ve druhé části jsme důkladně proklepli všechny zbraně a jejich použití v boji. Dnes pokračujeme s povídáním o správném pohybu v mapách, speciálních pohybech a adrenalinu.

 Mapy a dema
Obrázek zdroj: tisková zpráva U map platí jasné pravidlo - dokonalá znalost. Tím se myslí přesně vědět, jaké cesty v mapě jsou a kudy se nejlíp kam dostat a odkud je kam vidět. Také je potřeba znát, kde se nacházejí jaké zbraně, power-upy a munice. Na začátku byste si tedy měli mapu sami v klidu důkladně prochodit a ujasnit si její strukturu. Na to navazuje zjištění vychytávek spojených se speciálními pohyby, o nichž bude také řeč. Jde o to, že pomocí speciálních skoků je možné se dostat do lokací, kam se normálně nedostanete buď vůbec, anebo oklikou. Rozhlížejte se okolo, když uvidíte někde výklenek, vyvýšeninu či zajímavě umístěný power-up, hned si k němu nacvičte cestu (třeba štít v Asbestos, ke kterému je třeba vyskákat).

Zvládnutí mapy představuje i vytipování vhodných pozic, odkud se dá bránit, kterým místům se vyhýbat a kde se naopak zdržovat apod. S tím souvisí i další návyk - a to sledovat, jak jste na tom se zdravím a municí. Je vyložená chyba se vrhat do soubojů s minimem zdraví a munice, to jste předem mrtví. Raději se nejprve vybavte, pokud to jde. S mapou je dobré se seznamovat jak v klidu sám, tak potom i přímo v bojích, kde vysledujete lokace, v nichž se často bojuje, odkud vás soupeři dostávají tak, že si jich třeba ani nevšimnete, kam chodí zkušení hráči apod.

Ono vůbec odkoukávání od soupeřů stojí za to a k tomu slouží třeba i záznamy bitev (dema), které je možné ukládat a prohlížet. Zatím ve hře tato možnost nefunguje ani po prvním patchi, ale už druhý patch, který vyjde co nevidět, to má napravit. Pak se strhne demová horečka a k dispozici budou i záznamy bitev klanů často hodně vysokých úrovní, které jsou jako studijní materiál skvělé.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Zdrojem kvalitních dem pak může být stránka ClanBase, která se právě pořádáním mezinárodních klanových turnajů nejen v UT zabývá. Vyhledávací seznam dem najdete zde a hned jak to bude možné, začnou přibývat, protože záznamy her se tam staly dobrou tradicí (a často kontrolní povinností hráčů) u všech pořádaných akcí. Obdobné stránky našeho domácího formátu jsou pak na ProGamers, kde se rovněž pořádají turnaje a shromažďují jejich záznamy. Pro práci s demy slouží tři základní příkazy - začátek ukládání provedete jako „demorec nazevdema“, ukládání ukončíte příkazem „stopdemo“ a k přehrávání uloženého dema slouží „demoplay nazevdema“. Přípona demo souborů je .dem.

 Jak se správně pohybovat?
Pohyb je v UT hodně propracovaný díky přítomnosti řady pohybů speciálních. Co se týká pohybu, platí (především pro deathmatch) zase jedno staré základní pravidlo - ani na chvíli se nezastavuj. Stojící hráč je velice snadným cílem. Neustále se pohybujte, a to navíc nikoli po přímkách, ale kličkujte, skákejte, měňte pohyby tak, abyste byli nepředvídatelní. Chovejte se prostě tak, jako by vás měl někdo neustále zaměřeného a chtěl po vás pálit, a to i v případě, když sami střílíte.

Začátečnická chyba je v mapě pouze běhat, ještě hůř běhat rovně. Skoky všemi směry jsou základním předpokladem pro přežití. Než k nim ale přejdeme, řekněme si o úplném základu, a tím je strafování, čili pohyby do boku neboli úkroky. Těch se používá také velice často a musíte je provádět naprosto podvědomě. Dokud nezvládáte základní pohyb dopředu, do zadu a do stran, nepouštějte se dál a vypilujte tohle. Přitom neustále musíte mířit na cíl.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Jako první trénink strafování si najděte volné prostranství, uprostřed něj si najděte nějaký statický cíl (sloup, strom, ...) a zkoušejte kolem něj pobíhat dokola a přitom na něj neustále mířit a střílet. Když to půjde, změňte směr obíhání, posléze směry nepravidelně střídejte. Důležité je právě ono udržení kurzoru na cíli. Poté můžete přidat ke strafování i jednoduché výskoky a nakonec i skoky složitější.

K základním pohybům přidává UT2003 řadu pohybů speciálních, vesměs skoků. Ty se od sebe liší jednak způsobem provedení, ale hlavně i výškou, délkou, rychlostí. Navíc je možné je v určité míře kombinovat. Zvládnutí pohybů patří k základním a důležitým dovednostem každého pořádného hráče. Jak už jsem psal, speciální pohyby umožní dostat se do míst, kam se jinak nedostanete, ale využijete je i v boji, kdy jde o to co nejvíc pohybem klamat, aby soupeř nevěděl, kam se zrovna vrtnu a kam tedy má střílet. Pro nácvik speciálních pohybů doporučuji vlézt sami v klidu do mapy, přepnout si na pohled shora (příkazem „behindview 1“), abyste měli kontrolu nad tím, zda skok správně provádíte (zpět se přepnete příkazem „behindview 0“) - doporučuji pro potřeby tréninku nabindovat toto přepínání na klávesu, třeba takto:

Aliases[27]=(Command="behindview 1 | set input P SwitchView2",Alias="SwitchView1") Aliases[28]=(Command="behindview 0 | set input P SwitchView1",Alias="SwitchView2") P=SwitchView1

Obrázek zdroj: tisková zpráva Měli byste všechny níže uvedené pohyby zkoušet tak dlouho, až vám půjdou podvědomě a automaticky je budete schopni rozmanitě střídat. Věnujte tomu čas. Zároveň si v pohledu zkoušejte, jak daleko (případně vysoko) daným skokem doletíte - třeba tak, že se postavíte k nějaké překážce, děláte daným směrem různé skoky a porovnáváte jejich délku (místo odrazu a dopadu) a výšku.

 Speciální skoky
Double Jump je prvním ze skoků, kdy po výskoku v pravý okamžik provedete skok ještě jeden. Ve hře může hráč metnout salto (v závislosti na modelu který používáte) anebo hvězdici podle toho, kterým směrem dvojitý skok provádí. Za zmínku stojí, že technika skoku je závislá na gravitaci - čím nižší, tím později je potřeba druhý skok provést.

Dodge je rychlý dlouhý skok, který provedete rychlým dvojstiskem klávesy pro pohyb vpřed, vzad, anebo úkrok (nejčastěji používaný je právě dodge do strany). Je možné jej zkombinovat se skokem, čemuž se říká Dodge Jump, kdy po provedení dodge stiskenete ve vzduchu ještě klávesu pro skok, čímž provedete dvojitý skok, kdy prvním bude dlouhý rychlý dodge následovaný skokem normálním. Výsledkem je rychlý, delší ale nižší skok než v případě Double Jumpu.

Lift Jump je vysoký skok, který provedete při jízdě na zdviži. Provedení je velice snadné, skok hodně vysoký a pomalý. Ve vzduchu je možné provést pak ještě jeden skok, čímž provedete vysoký dvojitý skok, čili něco jako Lift Double Jump. U vysokého Lift Jumpu si dávejte pozor na to, že jste v letu snadněji zranitelní, protože v něm můžete měnit dráhu pohybu jen velmi pozvolna.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Wall Jump
je odražení se od stěny. Trénujte jej tak, že se postavte ke stěně nebo nějaké pevné překážce, nadskočte a ve vzduchu proveďte dodge směrem od stěny. Tím se od ní odrazíte. Trénujte jak bokem, tak i čelem a zády ke stěně, v klidu i naskočením na stěnu za běhu. I tento pohyb lze modifikovat, například udělat double jump a pak dodge, takže se od stěny odrazíte ve větší výšce a celkový odskok pak bude samozřejmě delší. Anebo lze provést výskok na zeď (nebo u zdi), dodge od ní a následně ještě skok, čímž vytvoříte něco jako Wall Dodge Jump. Ten je nižší než skok předchozí, ale zase delší.

Shield Jump je výskok s pomocí Shield Gunu. Shield Gun nastartujete a namíříte proti zemi a v okamžiku výstřelu nadskočíte. Provedete tak vyšší rychlý skok za cenu ztráty zdraví, jejíž rozsah je závislý na míře naboostování Shield Gunu, případně pokud právě používáte Double Damage, způsobíte dvakrát větší újmu i sobě. Konkrétní čísla jsme popsali minule v sekci věnované zbraním. K tomu snad ještě poznámka, že vypnutím Friendly Fire nezrušíte zraňování sebe sama. Pro trénink Shield Jumpů doporučuji zapnout cheat, kdy jste nezranitelní, abyste se neustále nezabíjeli. Do konzole stačí v módu Instant Action napsat „god“.

Bio Jump je další skok, tentokráte s pomocí zelené hmoty vystřelené z biopušky. Prostě naběhněte na přilepený chuchvalec a vyskočte. I zde dojde k vašemu poranění, podobně jako při Shield Jumpu.

 Tipy na trénink
Obrázek zdroj: tisková zpráva Jako lahůdku a výborný tip na trénink uvedu link na článek z webu InUnreal.de, kde německý text není pro nás vůbec podstatný. Důležité jsou skvělé obrázky speciálních pohybů v mapách Antalus a Asbestos (tedy obě jsou i v demu). Najdete zde čtyřicet konkrétních ukázek toho, jak se dají skoky šikovně využít a doporučuji si obrázky stáhnout (8,8 MB) a všechno, co v nich najdete nakresleno, vyzkoušet. Skvělá práce autora článku a jedinečná možnost natrénovat praktické využití skoků. Dalším obdobným zdrojem, kde se připravují i další ukázky z jiných map, najdete tady. Pro doplnění tu máme i jedno instruktážní video (4,6 MB), kde uvidíte speciální pohyby v praxi.

Obecně je mnohem lepší se učit mapy postupně, než lítat každou chvíli v jiné a denně si jich několik nových nainstalovat. To pak víte o každé něco, ale pořádně nic. Až potkáte někoho, z jehož chování vám padne čelist, vězte, že zná danou mapu jako svoje boty. A ještě jeden tip - pomalé a vysoké skoky (třeba při nízké gravitaci) z vás dělají snadné cíle, tak je používejte s rozmyslem. Při pohybech jde také o to neustále mířit na soupeře a pokud zrovna s žádným nebojujete, mířit do míst, odkud by se mohl objevit. Neběhejte tedy s kurzorem namířeným do země anebo na strop, ale tam, kam byste při setkání měli ihned začít střílet.

K pohybům už zbývá dodat jen „zkoušejte, trénujte, hledejte zajímavá řešení v konkrétních mapách“. Ty jsou k tomu výborně přizpůsobené a budete sami překvapeni, co všechno se vám podaří objevit a jakou tím získáte výhodu a zkušenost. Mimochodem, víte, že třeba v mapě DM-Compressed se dá Lift Jumpem dostat do skryté chodby spojující oba výtahy?

 Adrenalin
Obrázek zdroj: tisková zpráva Novinkou UT2003 je tzv. adrenalinový systém, kdy shromažďujete adrenalin a pokud se dostanete na hodnotu 100, můžete si pomocí sekvence kláves namačkat jeden ze čtyř speciálních power-upů. Adrenalin získáte sebráním pilule, ale i zabitím soupeře, zabitím hráče nesoucího vlajku, donesením soupeřovy vlajky do báze atd. U adrenalinu platí, že přes hodnotu 100 se nejde dostat a tak když budete i nadále sbírat pilule, budou mizet, ale vám nijak nepomohou, což je dobré si uvědomit kvůli strategii. Zmiňované čtyři speciální power-upy jsou:

Speed (Rychlost), kdy se zvýší rychlost vašeho pohybu. Aktivujete jej čtyřnásobným stisknutím klávesy pro pohyb dopředu.

Booster (Obrana), kdy každou vteřinou vám přibude 5% zdraví, případně štítů. Aktivujete čtyřnásobným stisknutím klávesy pro pohyb dozadu.

Invisible (Neviditelnost), kdy se stáváte prakticky neviditelným. Aktivujete stisknutím dvakrát úkrok doprava a dvakrát doleva.

Berserk (Bojové šílenství), které zdvojnásobí účinnost vašich zbraní. Aktivujete pomocí dvakrát pohyb vpřed a dvakrát pohyb vzad.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Účinky adrenalinu postupně ubírají jeho množství a když klesne na nulu, speciální efekt přestane působit. Hodnotu adrenalinu si můžete i v době, kdy vám ubývá, doplňovat a tak jeho působení prodloužit. Poté, co vás zabijí, účinek odezní okamžitě. Adrenalin můžete aktivovat kdykoli a tak toho vhodně využívejte, třeba poté, co seberete soupeři vlajku apod.

V závěrečném čtvrtém dílu bude řeč o strategiích v jednotlivých herních módech a dalších užitečných informacích pro každého, kdo to myslí s hraním UT2003 vážně.

Stáhněte si: Hratelné demo (100 MB), PC Games videa (2x 15 MB), Trailer (1,5 MB nebo 6,5 MB), GameStar video (2 MB), E3 2002 video (5 MB nebo 11 MB), Kalendra Icefields video (5 MB nebo 19 MB), Technologické video (55 MB), Cheaty, Patch, Čeština, Manuál

Související články: Recenze, Tipy a triky, První dojmy z dema (9/2002), Další dojmy z betaverze (7/2002), První dojmy z neofic.dema (6/2002), Preview (4/2002), Unreal Tournament recenze (11/1999), Jak vám poběží UT 2003?, Na čem má běžet UT 2003?, První mutátor a benchmarky, Kdy vyjde UT 2003 v České republice?, Unreal Tournament recenze (11/99), Screenshoty

 
Mickey Mouse
připravil: jd


 
 

Nejnovější články