Stalker Clear Sky - tipy & triky
zdroj: Archiv

Stalker Clear Sky - tipy & triky

12. 10. 2008 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Jelikož nepatří mezi jednoduché a přímočaré FPS, může se zejména začátečníkům hodit pomoc pro lepší adaptaci v Zóně: jak na sbírání artefaktů, výběr zbraně, práci mechaniků a vyhnout se pasti?

Autor: Bergy & Hitmen
Publikováno: 12.října 2008


Jelikož původní hra a ani pokračování Clear Sky (recenze) nepatří mezi jednoduché a přímočaré FPS, jistě se zejména začátečníkům bude hodit pár rad, které jim pomohou blíže se seznámit se zdejším prostředím a lépe se tak v Zóně adaptovat.

Obrázek zdroj: Archiv  Sbírání artefaktů
Artefakty už nejsou pouhým okem viditelné a k jejich nalezení musíte použít speciální detektory. Ovšem pozor, když držíte vyhledávací zařízení v jedné ruce, lze v druhé držet pouze jednoruční zbraň. Samopal či puška tedy při hledání musí být schovaná v batohu, což vás dělá více zranitelnými.

Další komplikací jsou schopnosti detektorů. První, který se vám dostane do ruky, totiž umí nahlásit jen to, že v okolí něco je, ale směr a vzdálenost si musíte už vypátrat sami. Respektive jako pomůcka slouží zvukový signál, kdy čím blíže artefaktu jste, tím rychleji vám přístroj v ruce pípá. Lepší detektory (zvláště pak jejich třetí generace) už vás ale navigují lépe a graficky vám znázorní, kudy a jak daleko se vydat. Až když jste s detektorem přímo u artefaktu, zviditelní se před vámi a je možné jej sebrat. Někdy je ale nutné pro jeho zvednutí vstoupit do silně radioaktivní nebo toxické zóny, což vyžaduje buď dostatečné ochranné vybavení, nebo to rychle risknout a okamžitě nasadit lékárničky a protiradiační drogy.

Artefakty se vyplatí hledat ze dvou základních důvodů. Prvním je vylepšení vlastností vlastní postavy a za druhé jde o celkem slušný zdroj financí (když je někomu prodáte). Mezi ty, které se rozhodně vyplatí si nechat, patří třeba Křivák či Bublina, jenž slušně neutralizují radioaktivitu v tělech svých majitelů. Za zmínku stojí i artefakty Koblížek a Světluška, které přidávají hráčovi zdraví, ale za cenu zvýšené radiace. Proto se vyplatí zkombinovat více artefaktů zároveň, aby se vykompenzovaly jejich negativní vlastnosti. Ve své stálé výbavě by pak ještě neměl chybět i nějaký ten kousek zvyšující hráčovu výdrž (např. Kompas).

Obrázek zdroj: Archiv Nadbytečné artefakty je nejlepší prodat a získat tím nějaké finance k dobru. Obchodování je níže věnován samostatný odstavec, ale stejně si neodpustím radu, abyste prodávali s rozmyslem a nejlépe jen to, o čem jste přesvědčeni, že opravdu nevyužijete. Některé exempláře jsou tak vzácné, že se s nimi už třeba vůbec nemusíte setkat. Nejlepšího profitu se většinou dočkáte u překupníka Sidoroviče a poté u spřátelených postav. Neutrálům prodávejte jen v nejvyšší nouzi.

 Vztahy s frakcemi
Musíte si dávat pozor na to, co v Zóně podnikáte, protože svými činy ovlivňujete vzájemné vztahy se všemi ostatními. Například, když vystřílíte prakticky všechny Odpadlíky, pro Jasnou oblohu jste rázem příkladní spojenci a obdobně to funguje třeba u Stalkerů s Bandity. Platí tedy jednoduchá rovnice: když někomu škodíte, druhý z toho má radost. Nejde tedy být něčí přítel a neznepřátelit si tím někoho jiného. Osobně si myslím, že nejlepší je být členem Stalkerů, protože si tím neznepřátelíte ani Povinnost ani Svobodu, které jsou jinak mezi sebou na ostří nože. To že se stanete cílem číslo jedna pro Bandity a Odpadlíky vás trápit moc nemusí, pokud byste nehráli za zlé hochy, stejně si tyhle darebáky znepřátelíte tak jako tak.

 Pasáž s pastí
Vaše postava bude na jednom pozdějším místě v rámci dějové linie oloupena o všechno vybavení a peníze. Konkrétně se jedná o úkol "Najdi Tesákovo PDA" v lokaci Smetiště, přesněji pod základnou Stalkerů se má vejít dveřmi do sklepa, kde číhají Bandité, což je past. Abyste nemuseli nahrávat nejbližší pozici a nepřišli o všechno své vybavení, nasypte jej do nejbližší úložné bedny (jedna je například o pár poschodí výše nad oním sklepem, vedle obchodníka). Po zlodějském incidentu se pro své věci do bedny vraťte a pokračujte dále.

 Rudý les a Limansk
Obrázek zdroj: Archiv Kdo by v lokaci Rudý les čekal zajímavé boje uprostřed hustého porostu, může být zklamán malým počtem nepřátel a naopak kvanty divých zvířat, která dávají dost zabrat. Je to dáno tím, že se pohybují poměrně rychle a sdružují se do větších smeček. Jak se jich pár dostane do vaší těsné blízkosti, a vy nestojíte na nějaké vyvýšenině, je s vámi rychle amen.

Vstup do Limansku je pak doprovázen skutečností, že se z něj už nemůžete vrátit zpět do předchozích částí Zóny. Chce to tedy mít s sebou dostatečné zásoby zbraní, munice a dalších prostředků. Nejsou zde už žádní obchodníci, takže už nic nenakoupíte a střelivo si musíte průběžně doplňovat už jen od zabitých nepřátel.

 Cestování
Ne každý průvodce, kterého potkáte, bude ochotný vás někam doprovázet, jiní vám zase nabídnou jen nezajímavé destinace apod. Souvisí to s hlavní dějovou linií a plnění misí. Ne vždy se tak dostanete do všech herních lokací. K některým se zkrátka musíte dopracovat ne na vlastní pěst, ale v rámci plnění úkolů.

Obecně ale platí, že za služby průvodců se platí a ne málo. Čím dále cestujete, tím je potřeba větší obnos. Zatímco za přesun z bodu A do B v rámci jedné lokace zaplatíte pár desítek rublů, vzdálená místa přijdou i na několik tisíc, což si kolikrát nemusíte být schopní ani dovolit. V řadě případů možná raději peníze ušetříte a k vybranému cíli půjdete klasicky po svých.

 Obchodování
Obrázek zdroj: Archiv Při obchodech se jistě zarazíte nad podivnou cenovou politikou Zóny. Nominální hodnoty zbraní, artefaktů a veškerého vybavení jsou totiž poněkud zavádějící. Například nalezený samopal v udávané hodnotě 5000 rublů za tuto cenu nikomu neprodáte. Pokud ho nabídnete spřátelenému obchodníkovi, dostanete za něj v průměru tak desetinu ceny (cca 500 rublů), jinde ještě méně. Přitom ten samý kvér vám pak prodejce obratem nabídne ke koupi za plnou cenu a nejste-li členem příslušné frakce, tak jako neutrální postava dostanete ještě přirážku. Výsledná cena se pak může vyšplhat až třeba na 6500 nebo 7500 rublů.

Díky nízkým výkupním cenám mi prodej zbraní a výstroje připadá vcelku neefektivní. Přitom tolik potřebné opravy a vylepšení pušek přijdou na tisíce rublů, které si člověk musí vydělat jinak. Ještě, že cenová politika při prodeji artefaktů je více milosrdná a při transakci lze obdržet 50-70% jejich skutečné hodnoty, což už docela jde.

 Zbraně a obleky
Nejčastěji se setkáte s různými typy „Akáček“ a jejich modifikacemi. Poměrně rozšířené jsou ale i kousky dovezené do Zóny ze západní Evropy, do kterých se sice o něco hůře shání munice, ovšem mě samotnému přišly přesnější a výkonnější. Zbraně typu AK také mají o něco levnější modifikace. Záleží ovšem na vkusu hráče. Celá hra jde projít i třeba s loveckou brokovnicí, jen je potřeba tomu uzpůsobit styl boje na kratší vzdálenost. Samopaly mají zase jednoznačnou výhodu ve vyšší kadenci a po provedení patřičných úprav jsou velmi přesné i na delší vzdálenosti. To posléze umožňuje likvidaci nepřátel z bezpečného úkrytu, ale smířit se musíte s velkou spotřebou nábojů.

Obrázek zdroj: Archiv Pozornost je vhodné věnovat i výběru munice. Většinou jsou k dispozici různé druhy nábojů stejné ráže, lišící se svými vlastnostmi. Například proti nepřátelům s ochrannými obleky se vyplatí nabíjet průrazné projektily apod. Další doporučení směřuje k nákupu nábojů. Většinou jejich pořizování u obchodníků vychází moc draho. Je proto dobré mít ve výbavě vícero druhů zbraní a munici poctivě sbírat u mrtvých nepřátel. Nemusí vás pak trápit ani skutečnost, že v různých lokacích jsou nepřátelé vybavení různorodými zbraněmi a vše, co naleznete, nějak zužitkujete.

Ochranné obleky jinak posuzujte podle všech aspektů a ne jen podle toho jak hodně jsou neprůstřelné nebo protiradiační. Velmi důležitý je zejména počet „kapes“ na artefakty, díky kterým lze získat řadu dalších vylepšení. Například oblek SEVA může nést až pět různých artefaktů, což je velmi slušné.

 Práce mechaniků
Opravy opotřebovaných zbraní nejsou zrovna nejlevnější, ale v podstatě se bez nich nelze obejít. Jakmile totiž údržbu zanedbáte, střelba je posléze méně přesná a dochází k velmi častému zasekávání nábojů a nutnému přebíjení zásobníků.

Mechanici mají ve své nabídce i řadu upgradů, kterými lze své zbraně upravit a získat tím například větší přesnost, zvýšit kadenci nebo snížit nepříjemný zpětný ráz. Výjimkou nejsou ani úchyty pro optické zaměřovače, podvěšené granátomety nebo dokonce výměny celých hlavní, které umožní používat odlišný typ munice. Mějte na paměti, že některé upgrady zablokují jiné úpravy. Je to dáno tím, že nevratně upravíte vnitřní komponentu zbraně, která je potřebná pro jiné modifikace, a ty tím pádem přestanou být dostupné. Zajímavostí je i úprava brokovnice, pokud si necháte zvýšit její přesnost střelby, tak už poté nelze střílet klasickou brokovou municí, ale jen speciální.

Obrázek zdroj: Archiv Přídavná zařízení typu optický zaměřovač, granátomet či tlumič si lze montovat i demontovat svépomocí (stačí sloučit či oddělit konkrétní předměty v inventáři), případně přendávat z jedné pušky na druhou. Podmínkou je však vzájemná kompatibilita (například ne každý zaměřovač lze umístit na libovolnou zbraň). Nemusíte tak mít ve výbavě třeba tři stejná optická hledí, když vám stačí jedno. Zvažte také, jestli má smysl za ně obchodníkům platit nehorázné částky. Většinou se stejně časem podaří podobné vybavení odebrat mrtvým nepřátelům. Výhodou také je, že doplňky nepodléhají poškození.

Nemalou péči vyžadují i ochranné obleky, které s každým dalším obdrženým zásahem ztrácejí ze svých ochranných vlastností. Naštěstí i s nimi si dokáží zruční mechanici poradit a dát vám je zase do pořádku. Je ale nutné při těchto opravách počítat někdy až  s desetitisícovými částkami, zvláště u kvalitnějších modelů.

 Přátelská palba
Při větších skupinových přestřelkách je potřeba být opatrný a brát ohled na linii střelby svých kolegů. Snadno se totiž může stát, že někomu vstoupíte do rány. Dotyčný pak nejenže střílet nepřestane, ale klidně vám do zad vysype celý svůj zásobník. Zvyknout si ale musíte i na to, že do vás AI postavy poměrně často vrážejí a nedělá jim problém vás odsunout. Mohl jsem se například zbláznit, když jsem stál na skále, aby na mě nemohla smečka slepých psů, když v tom se přiřítil jiný Stalker, vyskočil na místo, kde jsem stál já a shodil mě dolů mezi psy.

 PDA
Obrázek zdroj: Archiv PDA je stejně jako v prvním díle naprosto nepostradatelným pomocníkem. Nejvíce času strávíte nad mapou, kde se zobrazují i aktuální pozice nepřátel či mutantů. Můžete si tak cestu přes každé území pečlivě naplánovat, abyste se zbytečně nevystavovali riziku. Další záložky PDA jsou věnovány „válce frakcí“ (zpřístupní se, až se stanete členem nějaké skupiny), statistikám (přehled splněných úkolů, zabitých nepřátel a aktuální vztahy vaší postavy vůči frakcím v Zóně) a záznamům zpráv.

 Související články
Exkluzivní recenze české verze
Druhá strana mince
Video-ZOOM
Dojmy z GC
Preview


Další patch pro Stalker Clear Sky [1.10.2008 14:14 - jd]
Výherci v souteži o Stalker Clear Sky [26.9.2008 20:20 - jd]
Ceský patch pro Stalker Clear Sky [15.9.2008 13:13 - jd]
Benchmarky Stalker Clear Sky [14.9.2008 10:10 - cappy]
Soutěž o Stalker Clear Sky a dárkové předměty [10.9.2008 00:01 - jd]
Úryvky z vulgárního dabingu Stalker Clear Sky [4.9.2008 21:21 - jd]
Shrnutí recenzí Stalker Clear Sky v papírácích [3.9.2008 12:12 - jd]
Plynová maska ke Stalker Clear Sky [23.8.2008 10:10 - silk]
Úvodních 25 minut hraní STALKER Clear Sky [12.7.2008 18:18 - levis]
Poběží vám STALKER Clear Sky? [7.7.2008 18:18 - levis]
Videa: Stalker Clear Sky, Euro Truck Sim, Lost Planet [26.5.2008 17:17 - jd]
Únik STALKER Clear Sky na internet [18.5.2008 17:17 - jd]
Ke komu se přidáte ve STALKER Clear Sky? [22.4.2008 10:10 - levis]
STALKER Clear Sky se hlásí o slovo [3.2.2008 10:10 - levis]
GC videa: Stalker CS, HoMM V, Ferrari Challenge [23.8.2007 23:23 - jd]
STALKER Clear Sky oficiálně, ukázky, detaily [11.7.2007 23:24 - jd]

 Předchozí díl - Stalker: Shadow of Chernobyl
Mega-recenze české verze
Video-recenze
Přehled modifikací
Ladíme výkon
Tipy a triky




Bergy & Hitmen
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře

 
 
Bergy & Hitmen

Nejnovější články