Jelikož hra Homeworld 2 získala v naší podzimní recenzi vysoké hodnocení a nyní si ji můžete zahrát kompletně v češtině díky překladu (download) z 60. čísla časopisu GameStar, rozhodli jsme se připravit dvoudílného průvodce touto revoluční vesmírnou real-time strategií od Relic Entertainment a Vivendi. Minule jsme vám v prvním dílu nabídli mimojiné rady, jakým stylem hrát počáteční nebo závěrečné mise, nebo tipy pro používání stíhačů.
Jednotky (pokračování)
Pokračujeme v přehledu jednotek, se kterými budete osvobozovat svou rasu od vaygrského svinstva. Údaje o výdrži, rychlosti a době stavby jsou udávány bez jakýchkoliv vylepšení, která lze vynaleznout ve výzkumných modulech (Research Module). Lze je tedy vzájemně porovnat, neboť všechna data byla měřena za stejných podmínek. Údaje jsou platné pro patch 1.1, oproti původní verzi se liší jen v nepatrných drobnostech.
Corvettes/Korvety
Hiigarané (tedy ti dobří) mají obecně velmi špatné korvety. Vaygrské korvety jsou lepší, v letce je více strojů a celkově jsou účinnější. Nedoporučuji tedy korvety (vyjma Moverů v kampani) příliš stavět – nevyplatí se to.
Gunship/Dělová korveta
zdroj:
tisková zpráva
Cena: 625 Výdrž: 1 200 Útok: 56 Rychlost: 215 Doba stavby: 45 sekund Zvláštní schopnost: nemá
Pokud nemusíte, nebudujte tuto loď. Je sice dobrá proti stíhačům, ale je pomalá a není důvod nepoužívat místo gunshipů flak fregaty nebo stíhačky. Maximálně může posloužit jako návnada, ale i to je sporné (na návnadu příliš drahé a pomalé). Kandidát číslo jedna na smrt při setkání s nepřítelem.
Pulsar Gunship/Pulsní bitevník
zdroj:
tisková zpráva
Cena: 625 Výdrž: 1 200 Útok: 54 Rychlost: 215 Doba stavby: 45 sekund Zvláštní schopnost: nemá
Je určen k ničení jiných korvet, ale proč byste chtěli ničit jiné korvety, když jsou téměř neškodné, mi není jasné. Mnohem lepší je torpédometná fregata (Torpedo Frigate), která je jen o něco maličko dražší, více vydrží a celkově je to lepší investice. Pokud ovšem uvidíte osamocenou skupinu nepřátelských korvet, neváhejte, zaútočte těmito hračkami. Potíž je v tom, že korvety téměř vůbec neútočí osamoceně. Na napadení fregat ani nemyslete, to je sebevražda. Od toho tu jsou jiné lodě.
Minelayer Corvette/Minonosná korveta
zdroj:
tisková zpráva
Cena: 800 Výdrž: 400 Útok: 48 Rychlost: 215 Doba stavby: 45 sekund Zvláštní schopnost: kladení minových polí
Tato korveta má jediné poslání - klást minová pole. Ovšem účinnost minových polí je poměrně sporná. Miny zmizí přibližně za čtyři minuty po umístění a je nutné je obnovit, což se děje automaticky, pokud jste minonosce nezadali jinou činnost. Na zničení destroyeru je zapotřebí asi 15 min. Domnívám se, že není nutné tuto loď stavět, protože využití minových polí je příliš zdlouhavé a v podstatě zbytečné. V přímém boji minonoska umírá téměř ihned - je téměř bezbranná a nic nevydrží.
zdroj:
tisková zpráva
Mover Cena: 200 Výdrž: 1 000 Útok: 334 Rychlost: 230 Doba stavby: 15 sekund (s imp. manufacturing) Zvláštní schopnost: nemá
Tuto loď lze stavět jen v kampani a jen na mateřské lodi. Velmi obtížně se likviduje a musíte je stavět, pokud chcete dokončit hru. Movery jsou skvělé pro odvádění pozornosti, aniž by utrpěly vážné ztráty. Vždy jich mějte plný stav, hodí se pro každou příležitost, obzvláště proti fregatám.
Rada pro kampaň: v jedné misi se musíte bránit náletům těchto letadélek. Jediné, co proti nim můžete účinně nasadit, jsou torpédometné fregaty. Později proti vám budou stát jen v malém počtu, kdy již budete mít k dispozici jejich rovnocenné repliky.
Frigates/Fregaty
zdroj:
tisková zpráva
Torpedo frigate/Torpédometná fregata Cena: 700 Výdrž: 12 000 Útok: 305 Rychlost: 161 Doba stavby: 55 sekund Zvláštní schopnost: nemá
Tuto fregatu byste měli mít ve své flotile od chvíle, kdy bude dostupná, až do konce hry. Zpočátku bude páteří flotily, později bude její role spočívat v odlákávání palby nepřátelských plavidel. Skvěle se hodí proti korvetám a ani proti fregatám není po vylepšení torpéd úplně k zahození. Ve velkém davu dokáže přemoci i destroyer. Na bitevní křižník ale nemá sebemenší nárok téměř v jakémkoliv počtu. Skvělá věc, pokud uvažujeme poměrem cena/výkon!
Ion frigate/Iontová fregata
zdroj:
tisková zpráva
Cena: 700 Výdrž: 16 000 Útok: 315 Rychlost: 150 Doba stavby: 45 sekund Zvláštní schopnost: nemá
Dost dobrá loď proti destroyerům a částečně proti fregatám. Má dlouhý dostřel, ale nemá se jak bránit mobilnějším jednotkám kvůli úzkému palebnému úhlu. Ve své flotile byste tyto hračky rozhodně na podporu frontálního útoku mít měli. Ani nemyslete na nějaké rychlé údery s účastí této lodě. Slouží spíše jako doplněk úderné skupiny, rozhodně však ne jako její páteř.
Flak frigate/Flak fregata
zdroj:
tisková zpráva
Cena: 700 Výdrž: 16 000 Útok: 50 Rychlost: 161 Doba stavby: 50 sekund Zvláštní schopnost: nemá
Velmi důležitá loď. Protože útokům bombardérů a dalších stíhačů budete čelit vždy, budete je taky muset něčím odrazit. A vězte, že tato loď všechny nepřátelské stíhače pošle do pekel ve zlomku sekundy. Ovšem stejně rychle ji pošle do pekel akákoliv loď od fregaty výše. Pokud to se svým útokem myslíte vážně, musíte do úderného svazu zahrnout i tato plavidla. Dokáží částečně nahradit stíhačky, ale na rozdíl od nich neustojí kontakt s těžkými loděmi. Samostatné činnosti nejsou flak fregaty v žádném případě schopny (snad jen pokud by soupeř měl jenom stíhače, což se ale nikdy nestane).
Marine frigate/Mariňácká fregata
zdroj:
tisková zpráva
Cena: 700 Výdrž: 20 000 Útok: 80 Rychlost: 230 Doba stavby: 50 sekund Zvláštní schopnost: umí zajmout nepřátelskou loď
Přiznám se, že význam této lodi mi, kromě nutného použití v některých misích, docela uniká. Nic moc výdrž, patetický útok a navíc na sebe strhává palbu okolních jednotek již jen svou přítomností. Ještě ke všemu, i když se fregata pokouší o zajetí cizí lodě, vaše vlastní jednotky ji většinou stihnou rozstřílet. Navíc i když už mariňáci nabíhají do nepřátelské lodě, ta mariňáckou fregatu stihne zničit. Použití spolu s EMP průzkumníkem sice na papíře vypadá dobře, ale v praxi to není moc proveditelné ani praktické. Aby toho nebylo málo, pokud zajmete nepřátelskou loď a dosáhli jste maximálního limitu lodí dané kategorie, tuto loď prostě nezajmete. Úplná zbytečnost, bohužel…
Loď kapitána Sobana je také tohoto typu. Nicméně jsem o ni přišel hned v první misi, kdy jsem ji měl k dispozici. Mimochodem, ve čtvrté misi můžete zajmout nepřátelský destroyer, který vám může hodně pomoct, ale nemusíte to udělat, hra půjde dohrát i bez něj.
Defense field frigate/Fregata s obranným polem
zdroj:
tisková zpráva
Cena: 1 250 Výdrž: 18 000 Útok: 17 Rychlost: 161 Doba stavby: 1 minuta 10 sekund Zvláštní schopnost: umí generovat ochranné pole
Opět loď spíš do počtu. Její význam spočívá ve schopnosti generovat ochranné pole, které trvá příliš krátkou dobu a je příliš malé, než aby mělo nějaký významnější vliv na bitvu. Teoreticky je použití sice možné, ale ve víru boje neproveditelné. Sice je nutné tuto fregatu v jedné misi postavit kvůli příběhu, ale v boji se mi neosvědčila. Na druhou stranu ochranné pole je hodně silné, takže pokud vidíte, jak na vás křižník vypálil svou salvu raket, zastavte hru, přileťte s touto fregatou k cíli raket a zapněte pole, ale to nemůžete moc dobře stihnout. Raději nakupte bombardéry a raketomet křižníku zničte.
zdroj:
tisková zpráva
Capital ships/Těžké lodě
Shipyard/Loděnice Cena: 3 500 (v kampani 1 zdarma) Výdrž: 150 000 Útok: 120 Rychlost: 15 Doba stavby: 1 minuta 15 sekund Zvláštní schopnost: umí postavit battlecruiser
Použití je velmi jednoduché - prostě výrobna lodí a jediné místo, kde se dá postavit battlecruiser. Má poměrně slušnou výdrž, takže nějakou tu ránu snese. Lze na ní postavit subsystémy, které vám mohou i pomoct (jejich popis je ve hře dostatečně jasný, takže netřeba je zde rozvádět). Je to nejpomalejší jednotka ze všech, takže nepočítejte s nějakými přesuny.
zdroj:
tisková zpráva
Mothership/Mateřská loď Výdrž: 200 000 Útok: 120 Rychlost: 40 Zvláštní schopnost: nic, co byste od mateřské lodi nečekali
Stavějte v ní, chraňte ji. Nikam s ní nelétejte, je velmi pomalá, snad jen ve dvanácté misi, kdy je dobré mít celou flotilu pohromadě a doplňovat frontu. V boji toho moc nezmůže, ale vydrží dost, takže zničení mateřské lodi nebude příliš častou příčinou nezdaru mise.
zdroj:
tisková zpráva
Carrier Cena: 2 800 Výdrž: 80 000 Útok: 40 Rychlost: 75 Doba stavby: 1 minuta 5 sekund Zvláštní schopnost: výroba jednotek, možnost stavby subsystémů, přijímání vytěžených surovin
Doporučoval bych jich v kampani postavit maximum (tedy čtyři) a přesouvat je ve 12. misi spolu s mateřskou lodí za bojovým svazem. Takto budete moct velmi rychle přisouvat posily na frontu. Pro vítězství to sice není nutné, ale značně vám to ulehčí situaci. Peněž je v kampani přibližně od páté mise tolik, že si můžete neustále vydržovat maximální stavy lodí a válcovat soupeře, takže vyrábějte, jak to jen půjde.
Destroyer/Torpédoborec
zdroj:
tisková zpráva
Cena: 2 000 Výdrž: 85 000 Útok: 1 034 Rychlost: 115 Doba stavby: 2 minuty 45 sekund Zvláštní schopnost: nemá
Skvělá věc proti fregatám. Pět destroyerů spolehlivě vymaže z mapy jakýkoliv počet fregat nepřítele (pozor ale na heavy missile fregaty, ty by vám ve větším počtu mohly zatopit). Konfrontace s battlecruiserem pro ně ale dopadne bledě. Pokud se budete držet taktiky ničení raketometů křižníku bombardéry, lze takový oslabený battlecruiser dorazit v pohodě i touto lodí. S bombardéry si nelamte hlavu, zničení vašeho destroyeru jim bude trvat mnohem déle, než mohou vydržet pod útokem vašich stíhaček a flak fregat.
Battlecruiser/Bitevní křižník
zdroj:
tisková zpráva
Cena: 4 000 Výdrž: 240 000 Útok: 5 200 Rychlost: 69 Doba stavby: 4 minuty 40 sekund Zvláštní schopnost: lze na něm postavit Control Tower (řídící věž)
Nejlepší řadová loď ze hry. Za pár desítek vteřin zlikviduje jakýkoliv počet fregat a destroyery si podá se stejnou elegancí. Supersilné iontové věže a děla vymažou z bitevního pole téměř cokoliv. V přímé konfrontaci s vaygrským křižníkem spíše uspěje váš kousek, je o něco silnější a nedá se tak lehce zneschopnit náletem bombardérů. Postavte na něm řídící věž, zlepší se bojové kvality okolních lodí, takže proč této možnosti nevyužít?
zdroj:
tisková zpráva
Dreadnaught/Válečná loď Cena: zdarma (jen v kampani) Výdrž: 500 000 Útok: 8 268 Rychlost: 69 Zvláštní schopnost: ultimátní hyperničivé dělo
Má neobyčejnou schopnost rozhodnout prohranou bitvu ve váš prospěch. V pohodě ustojí přímou konfrontaci téměř s čímkoliv, ale osamoceně jej do bitvy samozřejmě neposílejte. Perfektní je její ultimátní zbraň. Ničivý, krásně graficky vyvedený, paprsek zlikviduje vaše problémy s naprostým přehledem. Ale nezapomeňte, že nic není nesmrtelné!
zdroj:
tisková zpráva
Sajuuk Cena: zdarma (jen v kampani) Výdrž: 350 000 Útok: 26 778 Rychlost: 100 Zvláštní schopnost: umí provést hyperprostorový skok
Dostanete jej na poslední misi. Použití je velmi prosté, vyberte jej, stiskněte ‘J‘ a hyperprostorem jej vyšlete k planetárním ničitelům. Až je Sajuuk všechny dostane, dohráli jste Homeworld 2. Pokud byste jej chtěli použít k boji, vězte, že battlecruiser zničí na tři rány.
Platforms/Obranné věže
zdroj:
tisková zpráva
Gun Platform/Dělová věž Cena: 300 Výdrž: 5 000 Útok: 32 Rychlost: 125 Doba stavby: 20 sekund Zvláštní schopnost: motory na jedno použití
Rozmístěte je jako ochranu kolem své mateřské lodi a těžebních oblastí. Hodí se maximálně jako zdržení stíhačů než dorazí posily a ani není nutné je v kampani stavět. Pokud je budete chtít použít, nezapomeňte, že její motory jsou na jedno použití a po doletu na místo již nebude možné s věží hýbat.
Existuje také trik, kterým můžete zapojit dělové věže do bitvy. Po dostavění v carrieru jimi nehýbejte. Carrierem leťte vstříc nepříteli a dělové věže s ním zůstanou ve formaci. Sice nijak zvlášť férové, ale někdy se to může hodit.
zdroj:
tisková zpráva
Ion Platform/Iontová věž Cena: 300 Výdrž: 5 000 Útok: 167 Rychlost: 125 Doba stavby: 20 sekund Zvláštní schopnost: motory na jedno použití
Lze použít jako ochranu před fregatami nebo spíše k podpoře vlastního útoku. Pokud útočíte, můžete do oblasti vyslat iontové věže, které poskytnou docela dobrou palebnou podporu. Vzhledem k rychlosti a levnosti výroby se nabízí použití jako spotřební jednotky. Opět lze použít stejný trik jako u předchozí věže.
Utility Class Ships/Podpůrné lodě
zdroj:
tisková zpráva
Resource Collector/Sběrač surovin Cena: 400 Výdrž: 2 000 Útok: 0 Rychlost: 276 D oba stavby: 30 sekund Zvláštní schopnost: těžba surovin, opravování lodí, odtahování vraků
I když se to nezdá, není nezbytné ve většině misí těžit. Na konci bitvy se vždy objeví titulek „resources collected“ - tedy suroviny vytěženy. Na konto vám tedy přibudou veškeré kredity za nevytěžené meteority a vraky lodí. Po těžkých lodích na bojišti totiž zůstanou zbytky, které můžete odtáhnout a zinkasovat za ně peníze. Hlavní role resource collectoru spočívá v opravování lodí. Fregatu mohou opravovat najednou 2 lodě, destroyera 4 lodě a křižník 6 lodí. Před zahájením oprav se snažte opravovanou loď odvelet z bitvy, což ale v případě destroyeru a battlecruiseru není moc proveditelné, takže počítejte se ztrátami.
Mobile refinery/Mobilní rafinérie
zdroj:
tisková zpráva
Cena: 800 Výdrž: 18 000 Útok: 80 Rychlost: 226 Doba stavby: 45 sekund Zvláštní schopnost: přijímá vytěžené suroviny
V předsunuté těžební stanici vždy tuto loď mějte, neboť je zbytečnou ztrátou času a peněz, když sběrače létají dlouhou cestu k surovinám a zpátky k mateřské lodi nebo carrieru. Ubrání se proti menšímu počtu interceptorů, ale nic víc. Na obranu těžebních pozic vysílejte raději věže, rafinérie jen trochu zdrží menší útok stíhačů (ale bombardéry s ní udělají krátký proces).
zdroj:
tisková zpráva
Probe/Sonda Cena: 150 Výdrž: 100 Útok: 0 Rychlost: 600 Doba stavby: 15 sekund Zvláštní schopnost: motory na jedno použití
Postavte ji a pošlete tam, kde si myslíte, že je nepřítel. Nebo tam, odkud si myslíte, že nepřítel přijde. Po vynaleznutí sensor pingu průzkumníka mi přijde tato jednotka celkem zbytečná. V některých misích jste ale nuceni ji použít.
Proximity Sensor Probe/Sonda s krátkým dosahem Cena: 250 Výdrž: 100 Útok: 0 Rychlost: 600 Doba stavby: 15 sekund Zvláštní schopnost: detekce neviditelných lodí
Vzhledem k tomu, že počítač v kampani žádné neviditelné lodě nepoužívá a tato sonda má kratší dosah než sonda předchozí, řekl bych, že není důvod ji stavět. Pokud ale máte pocit, že ji potřebujete, postavte si je a nechte je čekat u mateřské lodě. Až nastane pravá chvíle, vyšlete je na průzkum. Proti lidskému oponentovi bych její použití chápal, proti počítači je to ale zbytečná jednotka.
zdroj:
tisková zpráva
Sensors Distortion Probe/Rušička senzorů Cena: 600 Výdrž: 100 Útok: 0 Rychlost: 600 Doba stavby: 30 sekund Zvláštní schopnost: rušení senzorů soupeře
Má dvojnásobný detekční dosah než běžná sonda, takže vás dokáže včas varovat před blížícím se útokem. Má také schopnost rušit senzory nepřítele, který vás tak uvidí až na poslední chvíli. Počítači je to poměrně jedno, protože nechutně podvádí tak jako tak. Ale pár si jich určitě postavte, pokud můžete. Nejedná se ovšem o jednotku s nějakým zásadním významem.
Stáhněte si: Demo, Video, Trailer, IGN video, Patch, Screenshoty, Cheaty...
Související články: Homeworld 2 recenze (10/2003), Průvodce hrou 1.díl, Novinky
|