Homeworld 2 - průvodce hrou 1.část
zdroj: Archiv

Homeworld 2 - průvodce hrou 1.část

13. 3. 2004 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Vesmírnou real-time strategii Homeworld 2 si nyní můžete zahrát v češtině, a tak jsme připravili průvodce hrou, který obsahuje podrobné rady, jak hrát počáteční nebo závěrečné mise, a tipy pro používání stíhačů.

Autor: Kopulkon
Publikováno: 13.března 2003


Zvětšit Jelikož hra Homeworld 2 získala v naší podzimní recenzi vysoké hodnocení a nyní si ji můžete zahrát kompletně v češtině díky překladu přiloženého u 60. čísla časopisu GameStar, rozhodli jsme se připravit dvoudílného průvodce touto revoluční vesmírnou real-time strategií od Relic Entertainment a Vivendi.


Ovládání

Ovládání hry je velice jednoduché a naučíte se jej v tutoriálu. Téměř všechny akce provádíte pomocí myši a pro usnadnění je vhodné se naučit pár základních klávesových zkratek. Doporučuji hru zastavovat stisknutím tlačítka "pause" a promyslet si další akce, vydat rozkazy a zadat výrobu lodí dopředu. Myslím si, že k ovládání netřeba nic dalšího dodávat.


Obtížnost

Obrázek zdroj: Archiv Jak je v sérii Homeworld zvykem (s výjimkou datadisku Cataclysm pro jedničku), nelze obtížnost hry nastavit obvyklým způsobem, ale počítač jej sám určuje podle vašich výsledků. Pokud byste chtěli mít v příští misi na začátku proti sobě co nejslabšího soupeře, sešrotujte (retire) všechny své lodě (dostanete většinu peněz zpátky) a v příští misi svou flotilu znovu vybudujte. Taková je teorie. Ale v praxi budete na začátku většinou čelit útoku a bez lodí jej prostě neodrazíte. Počítač bude ovšem stavět normálně, takže takto ovlivníte jen flotilu, kterou bude počítač disponovat na začátku mise.

Hra se dá dohrát, i když nebudete takto „podvádět“ a budete z ní mít i lepší pocit. Nezacházejte ale v budování flotily do extrémů (například samé iontové fregaty), neboť počítač na vás pošle specialisty proti vaši flotile (v tomto případě bombardéry).

Pokud bude vaše flotila vyvážená (jak ji vyvážit si povíme později), počítač bude muset tu svou také „namíchat“ a výchozí podmínky budou přibližně rovné. Je jasné, že počítač podvádí, kde může. Stav jeho kreditového konta je zřejmě nevyčerpatelný a mnohdy jeho jednotky vyletí z carrieru, i když si je tak rychle zcela evidentně nemohl postavit. Vašim úkolem bude jej i přesto porazit a vězte, že to jde.

Celkově se dá říct, že náročnost této série je vyšší než u ostatních her podobného ražení hlavně kvůli dynamické obtížnosti.


Taktika aneb jak porazit Vaygry snadno a rychle

Obrázek zdroj: Archiv Nebudeme se zde zabývat jednotlivými misemi, přece bychom vám nezkazili zábavu, ale spíše poradíme, jak lze obecně nad počítačem zvítězit. Je jasné, že strategie se bude v jednotlivých částech hry poněkud odlišovat. Proto jsme rozdělili hru na tři části, které nejsou ale odděleny žádnou přesnou hranicí. Představím vám zde několik taktik, které všechny vedou k úspěchu v kampani a je jen na nás, kterou z nich se budete řídit.

 Strategie pro počáteční mise
Začátek hry by vás mohl trochu odradit, protože v ní není moc prostoru, kdy máte iniciativu ve svých rukou, ale to by byla škoda. Případnými počátečními neúspěchy se rozhodně nesmíte nechat odradit. Vyrábějte, používejte úderné skupiny, zastavujte často hru a budete v pohodě.

Počáteční mise nejsou nijak zvlášť náročné. Klíčem je vyrábět stále nové a nové jednotky (o peníze se nebojte) a posílat je na frontu. Nepřehánějte to s korvetami, jsou to nejzbytečnější jednotky ve hře (ty vaygrské jsou lepší a v letce jich je více). Nejlepší vaší jednotkou jsou ze začátku bombardéry doprovázené stíhačkami. Nezapomínejte je slučovat do úderných skupin (strike group), neboť stíhačky budou automaticky krýt bombardéry při jejich útoku a oba druhy jednotek se budou přemísťovat stejnou rychlostí. To platí po celou dobu hry a jedná se o základ úspěchu. S těmito znalostmi byste se prvními třemi misemi měli snadno prokousat.

V této fázi hry musíte těžit a vyrábět posily, jak nejrychleji to půjde. Šetřete na korvetách, opravdu jsou k ničemu.

 Strategie v pokročilejších misích
Prostřední část hry je poměrně snadná a s žádnou misí byste neměli mít výraznější problémy. Samozřejmě bude zapotřebí občas načíst pozici, což je vaše zásadní výhoda oproti počítači, tak ji využijte.
Obrázek zdroj: Archiv
Fregaty budou tvořit páteř vaší armády. Snižte počet interceptorů a nahraďte je bombery. Roli interceptorů nyní zaujmou flak fregaty, které nepřátelské stíhače smetou ze vzduchoprázdna jako nic. Torpédometné fregaty by měly tvořit většinu vaší flotily. Iontové fregaty stavte, ale ne v příliš velkém počtu, až tak skvělé nejsou. Pokud je necháte bez ochrany, nemají šanci.

Ve čtvrté misi lze zajmout destroyer (po zajetí a použití jedné z hyperprostorových bran), ale není to až tak nezbytné. Uvidíte koneckonců sami. Pokud plánujete zajetí tohoto destroyeru, postavte si marine fregaty, ale v opačném případě na ně můžete s klidem zapomenout. Pokud útočíte fregatami na loděnici nebo carrier a nemáte palebnou sílu k tomu, abyste cíl zničili v rozumném čase, povolejte do služby bombardéry a zničte subsystém vyrábějící fregaty. Nepřátelské heavy missile frigate, které nepřátelská loděnice vyrábí, totiž časem dokáží vaši nedoplňovanou flotilu časem porazit (pokud uděláte tu chybu a nedoplníte ztráty), takže si na to dejte pozor.

Až budete moci stavět movery, učiňte tak. Jsou to dobré lodě, které dokáží účinně bojovat proti korvetám a fregatám, ale jejich hlavní rolí je odlákávání nepřátelské palby. Docela slušně vydrží a jsou velmi levné, jasná volba!

 Strategie pro závěrečné mise
Závěrečné mise, zejména dvanáctá, jsou zcela logicky těžší než ty předchozí, takže si je rozebereme trochu detailněji. Hlavně se nepřátel nelekejte a na množství nehleďte. Nikdy se nevzdávejte, pokud se vám nedaří mise dohrát, začněte ji od začátku a nakonec se vám to určitě podaří. Přece byste si nenechali ujít pohled na Sajuuka :)

1) Frontální útok
Nepřítel má nehoráznou početní převahu, tak jej porazte jeho vlastními zbraněmi! Tato metoda se dá praktikovat spíše až v pokročilejší fázi hry, kdy vaše síly už budou mít k dispozici obrovské finanční rezervy.

Obrázek zdroj: Archiv Postavte si čtyři carriery, pět destroyerů, dva battlecruisery, maximum bomberů, čtyři flak fregaty, deset torpédových fregat, sedm iontových fregat a resource collectory jako opraváře. Všechny tyto jednotky vezměte do kliku, označte si je jako skupinu jedna, zadejte defenzivní chování a co je nejdůležitější – formaci frigate line. Za touto formací poletí mateřská loď se všemi carriery a bude doplňovat ztráty fregat.

Když uvidíte nepřítele, podržte control, zadejte útok na všechny soupeřovy lodě, podobným způsobem zadejte resource collectorům opravování svých lodí (v tomto případě stiskněte ‘Y‘ a označte své těžké lodě), pohodlně se usaďte a sledujte show. Smyslem je, že nepřítel vám sice bude likvidovat fregaty, ale vaše křižníky a destroyeru budou dlouhou dobu v klidu a závěr bitvy rozhodnou ve váš prospěch.

Klady a zápory:
+ úspěch je téměř zaručen
+ budete mít pocit, že jste jim to nandali
+/- boj se stane jen divadlem, jehož průběh příliš neovlivníte
- extrémně náročné na spotřebu jednotek

2) Promyšlený útok
Vzhledem k tomu, že vašemu svazu nemůže ublížit nic jiného než velký počet fregat, destroyerů a battlecruiserů, je zbytečné obětovávat tolik fregat zbytečně jako v prvním případě. Postavte pět destroyerů, dva battlecruisery, deset bombardérů, čtyři interceptory, čtyři flak fregaty, pět iontových fregat, maximum torpédových fregat a deset moverů.
Obrázek zdroj: Archiv
První úderná skupina budou vaše fregaty a těžké lodě (včetně Dreadnaughtu) ve formaci frigate line. Nastavte defenzivní taktiku. Druhou údernou skupinu budou tvořit bombardéry, stíhačky a movery. Formace fighter screen a agresivní taktika. Své výrobní lodě nechte nahrazovat ztráty, které ovšem nebudou tak obrovské jako v předchozím případě.

Nechte letět své skupiny paralelně a při setkání s nepřítelem použijte svou druhou údernou skupinu k odlákávání pozornosti. Nemějte strach, Vaygrové nemají žádnou pořádnou zbraň proti stíhačům (snad jen assault fregaty), takže většina z nich, pokud se jim dostane podpory skupiny jedna, přežije. Pokud se na bojišti objeví battlecruiser, zastavte hru, vyberte svou druhou skupinu a zadejte jí útok na jeho raketomet. Bombery tento zbraňový subsystém vyřídí poměrně rychle, ale přesto je ihned po splnění úkolu stáhněte. Popřípadě zaútočte na další battlecruiser (pokud existuje). Takto battlecruiser téměř vyřadíte z boje a lehce jej později (pozor, aby počítač nestihl subsystém nahradit) zničíte. Druhou skupinu poté zapojte do boje, nepodceňujte sílu vlastních bombardérů!

Klady a zápory:
+ zvítězíte, aniž byste přišli o příliš mnoho jednotek
+ do boje můžete aktivně zasahovat, není v tom až takový chaos

2) Zákeřný útok
Pokud se rádi s bitvou pipláte, je to pro vás ta pravá strategie. Postavte si maximum těžkých lodí jako v předchozích případech, bombery, interceptory, movery, fregaty hlavně iontové a flak, dvě defense field fregaty, čtyři marine fregaty, pět scoutů s EMP, maximum minelayerů, patnáct iontových věží, pět dělových věží.

Obrázek zdroj: Archiv Věže nechte prozatím u mateřské lodi a vydejte se se svým svazem vstříc nepříteli. Pomocí minonosek naklaďte ve směru nepřítele co největší počet lodí a podle situace buďto vyčkejte na nepřítele nebo jej trochu vyprovokujte (to ale nebude zapotřebí, počítač zaútočí sám a rád). Až uvidíte nepřítele přicházet, zastavte hru, vyšlete do oblasti bojů své věže (čímž získáte slušnou a levnou palebnou sílu navíc), ale umístěte je tak, aby nepřítel nejprve narazil na věže a až poté na vaše lodě. Vaše miny by teoreticky měly zničit nebo poškodit nepřátelské lodě ještě než padne první výstřel.

Až začnou věže střílet, vyrazte vpřed se svými loděmi a zapojte se do boje. Bombery nechte prioritně útočit na raketomety battlecruiserů a svými defense field fregatami se snažte bránit své fregaty nebo těžké lodě (podle ohrožení). Až se bude bitva chýlit ke konci a většina nepřátel bude na hadry, vyšlete scouty vystřelit své pulsy na destroyer nepřítele, který se pokuste zajmout marine fregatami. Pokud jste o žádný vlastní destroyer nepřišli, tento krok vynecháte, neboť přes maximální limit se stejně nemůžete dostat.

Klady a zápory:
+ pokud se zadaří, nepřítele zmasakrujete
- náročné na micromanagement jednotek a trpělivost
- pokud budete moc pomalí, nepřítel si stačí doplnit ztráty


Jednotky

Nyní si povíme něco o jednotkách, se kterými budete osvobozovat svůj druh od vaygrského svinstva. Údaje o výdrži, rychlosti a době stavby jsou udávány bez jakýchkoliv vylepšení, která lze vynaleznout ve výzkumných modulech (research module). Lze je tedy vzájemně porovnat, neboť všechna data byla měřena za stejných podmínek. Údaje jsou platné pro patch 1.1, oproti původní verzi se liší jen v nepatrných drobnostech.

Fighters/Stíhače

 Scout/Průzkumník
Zvětšit zdroj: Archiv Cena: 350
Výdrž: 90
Útok: 9
Rychlost: 480
Doba stavby: 20 sekund
Zvláštní schopnosti: Elektro-magnetický puls, průzkumný signál

Je po sondě to nejrychlejší, co máte. Vidí hodně daleko, od toho je to ostatně průzkumník. V boji jej nelze pro přímý útok použít vůbec. Hodí se spíše jako takový doprovod vaší flotily. Od vynálezu průzkumného signálu (ping), který vás přijde sice na 1 000 kreditů, ale zato odhalí všechny jednotky na mapě, je zbytečné, aby vůbec někam létal. Nechte jej u mateřské lodi (mothership) a před začátkem útoku si kupte průzkum, hru zastavte a prohlédněte si nepřátelské síly. Skvělá věc.

Teoreticky je elektro-magnetický puls (EMP) naprosto skvělý. Vždyť jediným zásahem znehybní v místě dopadu na více než půl minuty všechny stíhače a korvety soupeře! Ale čím větší loď je cílem, tím více pulsů je zapotřebí. Většinou vaši průzkumníci padnou ještě než stačí vystřelit. Pokud ale chcete přece jen EMP využívat, lze si vyhlédnout osamocené plavidlo (což už samo o sobě je trochu problém), zaútočit na něj EMP z několika průzkumníků a poté nasadit mariňácké fregaty (marine frigate). Teoreticky to zní dobře, praxe je o něčem jiném.

 Interceptor/Stíhačka
Zvětšit zdroj: Archiv Cena: 500
Výdrž: 150
Útok: 36
Rychlost: 325
Doba stavby: 35 sekund
Zvláštní schopnosti: žádné

Na začátku hry se hodí jako obrana proti stíhačům nepřítele, později již spíše jen jako rozptylovač palby. Ve své flotile byste měli vždy nějaké interceptory mít, neboť počítač na vás bude bombardéry (bomber) posílat po celou dobu hry. Flak fregaty (flak frigate) jsou sice proti stíhačům mnohem lepší, ale jakmile přiletí cokoliv většího, flak fregata končí. Interceptory se jsou schopny v bitvě držet velmi dlouho (Vaygrové nemají flak fregaty, nejnebezpečnější jsou proti interceptorům assault fregaty), protože se do nich těžké lodě (capital ships) nemají moc šanci trefit. Samy o sobě ale interceptory nic nezmůžou, vysílejte je jako doprovod bombardérů.

 Bomber/Bombardér
Zvětšit zdroj: Archiv Cena: 550
Výdrž: 150
Útok: 439
Rychlost: 260
Doba stavby: 40 sekund
Zvláštní schopnosti: smrtící účinek proti subsystémům lodi

Vzhledem ke své velikosti jsou neskutečně smrtící a účinné. Nepodceňujte jejich roli ani později ve hře, jsou to právě bombardéry, kdo vám umožní zdolat dvanáctou misi (až uvidíte, pochopíte :) Při boji proti stíhačům a korvetám jsou bez šancí, proto s nimi posílejte několik letek interceptorů. Každopádně se vám vždy vyplatí jich mít maximální množství.

Proti fregatám (kromě typu assault) jsou smrtící, proti destroyerům sice až tak skvělí nejsou, ale v boji s ním nezahynou a časem jej zdolají. Nepostradatelní jsou při boji s bitevními křižníky (Battlecruiser) - pokud se objeví nějaký křižník ve vaší blízkosti, zastavte hru, vyberte svou údernou bombardovací skupinu a zaútočte na raketometný subsystém. Za jakoukoliv cenu jej musíte zničit, což nedokáže nikdo jiný než bombardér (s vylepšenými bombami, ale ty dostanete poměrně brzy). Bez raketometu se vaygrský křižník stane snadnou kořistí vašich hlavních sil…

V druhé polovině průvodce hrou se příště podíváme na ostatní typy jednotek jako jsou korvety, fregaty, těžké lodě, podpůrné lodě nebo obranné věže.

Stáhněte si: Demo, Video, Trailer, IGN video, Patch, Screenshoty, Cheaty...

Související články: Homeworld 2 recenze (10/2003), Novinky



 
Kopulkon
autorovi je 16 let, studuje střední školu v Havířově, ve svém volném čase se věnuje překládání her a sportům všeho druhu.

 
 
Kopulkon

Nejnovější články