Heroes of Might & Magic V průvodce #2
zdroj: tisková zpráva

Heroes of Might & Magic V průvodce #2

30. 7. 2006 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Rozebereme si jednotlivé frakce, jejich strategie, důležité budovy a jednotky. Proč zavítat do Azylu, sestoupit do Pekla, stát se Nemrtvým, co vše umí Temní elfové, čím se pyšní Hvozd nebo k čemu se hodí střílející Gremlini?

Autor: Michigan
Publikováno: 30.července 2006


První díl průvodce zde


Frakce - strategie, budovy, jednotky

Základem správně fungující ekonomiky je vaše město. Rozhodně neotálejte se stavbu budov produkující suroviny (Skladiště surovin, Radnice..), vždycky se hodí mít jich o něco více. Nutností je i Tržiště pro směnu surovin, Putyka pro najímání hrdinů a Kovárna pro nákup bitevních strojů. S budovami typu Pevnosti a Hradu počkejte, až je budete potřebovat.

Promyslete si, jakou armádu chcete a přizpůsobte tomu stavění rekrutovacích budov. Nevyplatí se všechno postavit hned. Jednotky sedmé úrovně jsou většinou drahé a je jich málo, že je nebudete využívat vůbec. Ne každá vylepšená jednotka je užitečnější, některé dokonce ztratí upgradem důležitou schopnost (proto zvažte zda lepší nestvůru potřebujete). Na následujících řádcích se zmíním o celkové strategii, důležitých budovách a jednotkách za každou frakci:

Azyl
Spoléhejte na dostatek Lukostřelců a Knězů, které můžete později vylepšit na Kušníky a Inkvizitory. Ostatními jednotkami je chraňte. Prostřednictvím Archandělů (které průběžně doléčujte s Paladiny) oživujte své jednotky a nenechte nepřítele vydechnout. Neprodleně si obstarejte všechny bojové stroje a uvažujte i o stejné dovednosti. Nemáte-li dostatek kouzel, používejte a vylepšujte Odvetný úder svého hrdiny. Protiúder způsobí větší škody na bojišti a možnost povýšit své vojáky prostřednictvím Cvičiště o úroveň výš je způsobem, jak si zajistit dostatek potřebných jednotek ve své armádě.

Budovy:
Cvičiště – tuto budova vycvičí vaše nestvůry o jednu třídu výš. Sice ji nevyužije tak často, přesto se občas hodí (už jen kvůli tomu, že nižších jednotek je většinou dostatek). K jejímu fungování musíte být ve městě s hrdinou vybaveným dovedností Protiúder.
Stáje – zvyšují vaší pohyblivost na mapě dobrodružství a tím i náskok před počítačem nebo ostatními hráči.

Jednotky:
Rolník – se schopností daňoví poplatníci jsou vítaným přírůstkem do vašich řad, nevyplatí se je ale moc zatahovat do bojů (buď je nechte ve městě nebo vždy vyřaďte stranou). Na Brance je nepovyšujte, přestali by vám poskytovat zlato.
Paladin – vylepšená verze Jezdce umí léčit přátelské jednotky podobně jako stan první pomoci a to i několikrát za bitvu (vyplatí se to hlavně u silných jednotek). Jeho síla spočívá především v bodnutí z trysku, které způsobí větší škody podle počtu ujetých políček napadením nepřítele.
Archanděl – vysoký útok, dobrá obrana a plno životů dělají z Archandělů výborné jednotky. Vzkříšení zajistí životaschopnost vaší armády a spolu s Paladinem tvoří skvělou dvojku.

Peklo
Využívejte Bránu naplno a posílejte vaše jednotky dopředu coby štíty (hlavně Rohaté démony, které nevylepšujte, nevyplatí se to), zatímco Paní sukub s ohnivým útokem a Pekelní pánové se svou magií vzadu odvedou zbytek práce. Na ďábly příliš nesázejte, jsou moc drazí a je jich k dispozici málo. Více jednotek je pro vás výhodu a magie temnoty vám v mnohém pomůže. Znamení prokletých zraňuje nepřátele i při protiútoku, využívejte toho.

Budovy:
Brány chaosu – tato budova urychlí Brány o 30%. Měla by být jednou z prvních, které postavíte.
Řád ohně – hrdinové Pekla budou díky této stavbě způsobovat větší škody magií ohně (stavte jen, používáte-li destruktivní magii).
Obětní jáma – zkušeností není nikdy dost. Máte-li přebytek nestvůr ostatních frakcí, obětujte je tady výměnou za cenné bodíky pro vašeho hrdinu.

Jednotky:
Paní sukub – základní kámen, na kterém stojí všechny pekelné armády. Vylepšená Sukuba (mimo to, že vrací i střelecký úder) způsobí svou řetězovou střelou pěknou paseku v nepřátelské armádě (pozor, její úder zasahuje i nepekelné spojence). V útoku nablízko jsou ale tyto pokušitelky velmi slabé a je třeba je chránit jako oko v hlavě.
Pekelný pán – je velmi pomalý a občas je lepší ho nechat vzadu a útočit kouzly. Jeho útok však pokaždé zabije alespoň jednu nestvůru, což přímo vybízí k vybíjení jednotek sedmé úrovně. Může seslat Pád meteorů a odstranit tím pár nepoddajných protivníkových jednotek.

Nekropolis
Nemrtví sice mají ty nejslabší jednotky ze všech, ale bohatě si to vynahrazují jejich počtem a cenou. Ať se jedná o kostlivce přibývající skrze nekromancii nebo o ostatní jednotky udržované při „životě“ kouzlem Oživení mrtvých, je opravdu o co stát. Snad jedině Zombie jsou tak pomalé, že se jim raději vyhněte. Se schopností Věčné otroctví budete po boji oživovat i ostatní nemrtvé. Na nemrtvé jednotky se nevztahuje morálka, nepůsobí na ně ani jed a mysl ovlivňující kouzla. Jediným nebezpečím tak pro ně zůstává kouzlo Svaté slovo. Přečíslení společně s přivolávací magií je to, na co byste při hře za Nekropoli měli sázet.

Budovy:
Hromada kostí – přidává +10% k nekromancii (kumulativně ve všech městech). Svatyně podsvětí – transformuje jednotky jiných frakcí na nemrtvé a co je důležitější, při zachování STEJNÉ úrovně. Pokud tedy náhodou budete mít v armádě nestvůry z jiných frakcí, víte co s nimi dělat.

Jednotky:
Kostlivý lučištník – Kostlivce co nejrychleji vylepšete a pořiďte si tuto skvělou jednotku, která vám bude v průběhu hraní neustále přibývat (je potřeba mít schopnost Kostliví lučištníci, abyste nevytvářeli jen Kostlivce). Určitě si kupte i vozík se střelivem.
Duch – vzhledem ke své nehmotné podstatě se Duchové vyhnou 50% všech zásahů. To z nich tvoří lepší jednotku s vysokou iniciativou. Jinak ale nejsou moc silní.
Upír – Upíři jsou dobří ve velkém počtu, a tak se vyplatí počkat a vzít je do armády až jich budete mít víc. Nepřátelé jim nevrací úder a jejich životy přidávají ke svým.
Lich – dobrá střelecká jednotka, která svými útoky zasáhne plochu 3x3 polí. Jakmile je ale napadena, už toho moc, vzhledem ke své malé rychlosti, nezmůže. Vylepšená může sesílat až tři oslabující kouzla.
Přízrak – upgradnutá verze Zjevení a silná jednotka Nekropole. Přízrak je stejně jako Duchové nehmotný a stejně jako Pekelní páni svým útokem zabije vždy minimálně jednu nestvůru (což se hodí pro vybíjení malého počtu protivníků šesté a sedmé úrovně).

Kobka
Temní elfové si za svůj dlouhý život v podzemí vypěstovali cit pro odhalení elementů ve všem živém a díky tomu vědí, jak nepřítele účinně zasáhnout. Mohou v Rituální jámě obětovat své jednotky a zvýšit tím jejich přírůstek. Ve svých řadách mají Černé draky, jedny z nejsilnějších potvor ve hře a ani ostatní jejich bojovníci nejsou nijak slabí, právě naopak. Pouze Krvavé panny krapet zaostávají. Jejich jedinou nevýhodou je přílišná pomalost a vyšší cena.

Budovy:
Oltář elementů – podporuje schopnost Řetěz elementů a zobrazuje elementy vlastních jednotek. Díky tomu si můžete naplánovat účinnější útok, neboť protikladné jednotky způsobují nepříteli větší škody.
Kupecký cech – prodává užitečné artefakty, kterými je vhodné hrdinu co nejdříve vybavit. Také zvyšuje produkci zlata.
Rituální jáma – výměnou za obětované jednotky se vám zvýší jejich produkce, což občas může přijít vhod.

Jednotky:
Vrah – vylepšený Zvěd a vůbec jedna z nejlepších jednotek první úrovně, která nejen, že útočí na dálku, ale navíc svého protivníka i zasáhne jedem. Lze je rozdělit do několika skupinek a tím otrávit více nepřátel.
Temný nájezdník – podobně jako Paladin útočí tryskem a za každé pole co přejde se sníží obrana cíle o 20% (maximálně na nulu). Představuje jednu z klíčových jednotek armády Kobky.
Hlubinná hydra – Hydra napadá všechny protivníky okolo sebe. Ostatní nestvůry jí nevrací úder a není ji tak lehké zabít, protože postupně regeneruje. Účinnou strategií je její teleportace do chumlu nepřátel.
Čarodějka stínu – dobrá střelecká jednotka, která ovládá několik oslabujících kouzel temné magie. Její hlavní předností je to, že dokáže citelně zraňovat zdálky. Ovšem na blízko se dokáže ubránit rovněž.

CO JE TO ŘETĚZ ELEMENTŮ?
Ve hře jsou čtyři elementy – vzduch, země, oheň a voda. Každá nestvůra má svůj element, který se náhodně generuje týden co týden. U deseti destruktivních kouzel je tento element stanovený napevno. Hrdinové Kobky, kteří tyto elementy vidí, je mohou využívat a způsobit tak větší škody. Ikonky elementů najdete v boji na panelu iniciativy a také v infu jednotky.

Pro zobrazení elementů u nepřátelských jednotek musí mít hrdina schopnost Elementární vize. Bez ní žádné elementární zranění nefunguje. S touto schopností ale způsobují toto zranění jen kouzla. Proto je nutné postavit Oltář elementů, který zobrazí elementy i u vlastních jednotek a ty poté mohou způsobovat elementární zranění také. Má-li řetěz elementů správně fungovat, musí být bránící se nestvůra opačného elementu (vzduch vs. země či oheň vs. voda). Po útoku se oběma nestvůrám vygeneruje nový element.

Dovednost Kolísání magie zvyšuje Řetěz elementů postupně o 10, 15 a 20 procent. Vylepšíte-li Oltář elementů, bude tato účinnost ještě o 10% vyšší (bonus je kumulativní za každý takto vylepšený oltář). Schopnost Hněv elementů způsobené zranění zdvojnásobí.

Hvozd
Elfové mají velmi dobré střelecké jednotky a jejich síla je v rychlosti. Létající Dryáda umí kouzlit a schopnost zasáhnout několik nepřátel jí dělá celkem nebezpečnou. Jednorožcem můžete protivníka oslepit, tedy pokud se to povede. Smaragdový drak je silný, ale dost drahý, proto je lepší se soustředit na levnější nestvůry. Hrdinové spoléhají hlavně na volbu svého úhlavního nepřítele, proti němuž jsou pak silnější. Nutno říct, že pro jeho výběr musíte být ve městě. Speciální budovy Hvozdu přidávají buď cenné suroviny nebo štěstí.

Budovy:
Cech mstitelů – umožňuje výběr několika nestvůr, proti kterým pak elfský hrdina získává různé bonusy. Hodí se hlavně proti jednotkám, co vás napadají často. Bojujete-li proti Nekropoli plné kostlivců nebo Peklu plnému démonů, je schopnost Znamení mstitele vaším největší spojencem.

Jednotky:
Tanečník války – upgradenutá verze Tanečníka meče, jehož přednost spočívá hlavně v tom, že dokáže zaútočit až na osm okolních nepřátel naráz (představte si takovou hydru v malém). Vyplatí se ho vylepšit co nejdříve.
Lovec – výborný střelec se dvěma útoky a vysokou iniciativou, který ví, jak správně zasáhnout. Má ale málo životů a je ho potřeba chránit.
Druid – přestože Druid střílet umí, větší zranění způsobí svými kouzly, proto střílejte teprve až vám dojde mana. Jeho vylepšená verze je pomalejší a o jeden život chudší, nicméně disponuje mnohem silnějším arzenálem kouzel. Stejně jako u Lovce není útok na blízko jeho silnou stránkou.
Ent – odolná obranná jednotka, jejíž hlavním posláním je chránit křehké spojence za sebou. Funguje jako obranný štít a jeho schopnost znehybnit jednotku na níž zaútočí je velmi vítaná.

Akademie
Střílející Gremlini se hodí vždycky, i když je později nejspíš vyměníte za Mágy. Rakshasy jsou sice silné, ale dosti pomalé, v chumlu nepřátel však zvládnou hotové divy. Titáni nejsou až tak silní jako v předchozích dílech, přesto mají možnost překvapit útočníka bleskem. Většina jednotek Akademie je nějakým způsobem odolná proti magii a určitě uvítáte možnost vyrábět pro ně vybavení. Těmito miniartefakty, které lze vytvářet v Mystické kovárně, je možné zvyšovat jejich vlastnosti. Ve městě je i obchod s artefakty, těmi lze vybavovat hrdinu. Schopnost Znamení mága zdvojnásobí účinek kouzla na danou jednotku a Mystická vševědoucnost vám zajistí možnost sesílání všech kouzel na expertní úrovni.

Budovy:
Mystická kovárna – můžete zde vytvářet miniartefakty, vybavovat jimi nestvůry anebo je naopak rozebrat. Jejich kvalitu ovlivňuje hrdinova dovednost Řemeslo. Doporučuji vám zainvestovat pár surovin hlavně do zvýšení iniciativy a rychlosti, později zjistíte, že je taková výhoda na bitevním poli k nezaplacení.
Knihovna – zaručuje na každé úrovni o jedno kouzlo víc, což je pro čaroděje k nezaplacení (nemusíte pak tak často jezdit sem a tam).
Obchod s artefakty – v této budově je možné nakupovat artefakty stejně jako v Kobce.

Jednotky:
Gremlin – střelecká jednotka na první úrovni, která ve velkém počtu dokáže způsobit citelné ztráty. Jeho vylepšená verze umí opravovat bitevní stroje a golemy a už proto by si měli zasloužit místo ve vaší armádě.
Mág – se svým střeleckým útokem a útočnými kouzly jsou Mágové hlavní silou Akademie. Jejich útok zraní i několik jednotek v řadě (pozor na ty vlastní), čehož můžete využít, chcete-li poškodit bitevní stroje. Na blízko je ale slabý a je ho potřeba bránit.
Džin – vysoká rychlost a iniciativa zajistí, že Džinové jednají první a z toho těží při útoku na blízko. Navíc mohou sesílat náhodná kouzla a není lepší způsob, jak na začátku boje oslabit protivníka. Jeho vylepšení se vyplatí pouze pokud nevíte, co s penězi.

Příště v dokončení průvodce: užitečná kouzla a cheaty

Stáhněte si: České demo, Videa, Trailery, Cheaty, Patche, Screenshoty..

Související články: Recenze, Ostatní díly průvodce, První pohled, Dojmy z multiplayerové bety, Preview, Novinky, Heroes of Might & Magic IV recenze&dojmy&rozhovor, HoMM IV: Winds of War&Gathering Storm recenze, HoMM III Shadow of Death recenze



Michigan
editor: jd


 
 
Smarty.cz

Nejnovější články