zavřít

NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti - test grafické karty z pohledu běžného hráče

PlayStation 4 Windows Xbox One

- Hardware autor: Jiří Vašina Komentáře: 0

Když se šéf Nvidie Jen-Hsun Huang na tiskové konferenci během GDC 2017 oháněl zbrusu novou GeForce GTX 1080 Ti v ruce, zanechal publikum v sále i za živým přenosem v němém úžasu. Karta disponovala lehce očesaným Pascalem GP102, ale i přesto dokázala svým výkonem vyprášit kožich modelu TITAN X z roku 2016. Ten měl sice výhodu kompletně odemknutého čipu, jenže kategoricky nižší varianta „Ti“ dostala do vínku novou generaci paměťové architektury GDDR5X od Micronu s rychlostí 11 Gbps, takže měla ve výsledku navrch. Trvalo zhruba měsíc, kdy si díky tomuto upgradu užívala titulu „nejvýkonnější herní jednočipová grafika na trhu“. Pak přišel na pulty obchodů model TITAN Xp vybavený vylepšenou verzí paměti a rázem bylo všechno zdánlivě jinak. Přesto je GTX 1080 TI pořád dost možná nejzajímavější grafickou kartou na trhu.

Na čem se hrálo 

Redakční sestava se v době testu skládala z těchto komponent: procesor Intel Core i5 6402P z rodiny Skylake se základní taktem 2,8 GHz (v režimu TurboBoost 3,4 GHz), 16 GB operační paměti DDR4 Kingston HyperX FURY s frekvencí 2133 MHz a pevnými disky 240 GB SSD (s operačním systémem Windows 10 Home) a 2 TB HDD řady HyperX FURY. Základní deskou, do níž jsem připojil referenční GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition (drivery 378.92), byla poněkud skromná MSI H110M PRO-VD. Pro náš účel však bohatě postačila. Veškerá nastavení hardwaru v podstatě zůstala tak, jak jej dodal výrobce.

Cílem bylo se na celou věc podívat očima běžného hráče, který se nechce a nebude zabývat nastavením BIOSu. Byť to může připadat někomu nemyslitelné, vězte, že většina uživatelů, kteří si takto drahou kartu pořídí, bude chtít pouze danou komponentu zapojit (pokud si ji vůbec instalují sami) a používat. Nic víc.

DOOM 4K Vulkan nightmare detaily Doom (4K)

Do pekla a zpět 

Čím jiným začít test karty než zběsilým dobýváním pekelné brány v novém Doomovi. Titul od id Software je zajímavý především tím, že kromě již poměrně zastaralých knihoven OpenGL 4.5 využívá i novější API Vulkan.

Zatímco s knihovnami OpenGL se v rozlišení 4K a nastavením detailů na hodnotu Nightmare snímková frekvence Doom pohybovala mezi 60 a 100 (samozřejmě v závislosti na právě vykreslované scéně), při zachování stejné obrazové kvality ve Vulkanu se počet snímků pohyboval mezi 80 a 100 snímky, a to i v nejdivočejších přestřelkách. K šedesáti snímkům za vteřinu klesla snímková frekvence jen výjimečně.

Ve full HD rozlišení nastala skutečná divočina. V OpenGL a při nejvyšších grafických detailech se frekvence pohybovala mezi 100–200 snímky za vteřinu s tím, že zcela sporadicky klesla pod stovkovou hranici. S Vulkanem se frekvence držela konstantně okolo 200 snímků za vteřinu, a teprve když se na obrazovce rozjelo pořádné peklo, spadla frekvence k hodnotě 150 fps. 

DOOM Full HD Open GL nightmare detaily Doom (full HD)

Nukleární radovánky 

Následoval test s využitím Fallout 4, kde jsem měření prováděl s pomocí FRAPSu. Kdo poslední Fallout hrál, tak moc dobře ví, že tahle hra je, co se týče plynulého obrazu, tak trochu neposeda. V interiérech funguje bezchybně i na opravdu prehistorických strojích, jenže v pustině pod širým nebem je to úplně jiná káva – bohužel až příliš silná. Především kolem centra bývalého Bostonu dokáže i na opravdu slušných strojích obraz zazlobit natolik, že celkový pohyb kamery je někdy až za hranicí hratelnosti. Zažil jsem to i při použití GTX 1080 Ti, kdy byly výkyvy snímkové frekvence opravdu zřetelné.

Uvnitř budov se ve 4K, s plným HBAO+ a Ultra detaily snímková frekvence hravě přehoupla i přes sto snímků za sekundu a stabilně se držela kolem 90, ale venku se pohybovala okolo 50 snímků za vteřinu a občas klesla i pod 40. Ve full HD rozlišení a na plné detaily bylo v interiérech dosažení 200 fps (a více) naprosto běžným jevem. Paradoxně však takto vysoké hodnoty dělaly hru téměř „neovladatelnou“, neboť Creation Engine reflektuje nadměrné množství snímků tak, že rychlost veškerého pohybu ve hře několikrát znásobí. A v tu chvíli i aktuální beta Quake Champions působí jako zpomalený film. Když jsem se vrátil na povrch, snímková frekvence rázem spadla pod 100 (stabilně kolem 80), ve statických scénách se vyhoupla k hranici 150, a pokud došlo na akci, spadla na 60 snímků za vteřinu.

Fallout 4 4K ultra detaily HBO+ Fallout 4 (4K)

Narkobaroni zatopili 

Z novějších titulů jsem si k otestování karty vybral Ghost Recon Wildlands, hlavně kvůli podpoře efektů Nvidia GameWorks. A v tomto případě začalo přituhovat. Při zapnutím všech detailů začne být hra pořádně nenažraná a z grafické paměti si dokáže ukousnout až 6 GB. Výhodou je, že při rozlišení 3840 × 2160 bodů lze výkon ušetřit vypnutím antialiasingu, který je při takto vysoké obrazové kvalitě postradatelný.

K měření jsem kromě FRAPSu při reálném hraní využil i benchmarkový test přítomný přímo ve hře, který jen potvrdil data, jaká jsem nasbíral střílením místní narkomafie. S detaily na ULTRA ve 4K se snímková frekvence pohybovala kolem hranice 38, často jsem si však užíval i plynulejší obraz kolem 45 fps. Snížení rozlišení na 1920 × 1080 přineslo ustálení na hodnotách 59–60 fps.

Fallout 4 Full HD ultra detaily HBO+ 2 Fallout 4 (full HD)

Poběží na tom GTA V? 

V případě GTA V se to s GTX 1080 Ti má následovně: stabilně se hra (DirectX 11, 4K) pohybovala od 61 do 74 fps. Nejvýše naměřená hodnota byla 141 snímků za vteřinu, nejméně 36, a v jednom z případů spadla dokonce na hodnotu 16 snímků za sekundu.

Nemusíte mít ale obavy, že by šlo o častý jev. Při běžném hraní byste tento pokles pouhým okem patrně ani neznamenali, stejně jako jsem to nepoznal já. Při měření jsem zapnul veškeré dostupné detaily na maximum, přičemž jsem ve hře využíval FRAPS, jehož výsledky jsem pak porovnával s interním benchmarkem. Při hraní ve full HD se snímková frekvence pohybovala mezi hodnotami 67–93.

Tom Clancy's Ghost Recon® Wildlands 4K ultra detaily Benchmark 2 Ghost Recon Wildlands (4K)

Lepší kartu nepořídíte

Nakonec jsem GTX 1080 Ti vyzkoušel ze zvědavosti i na zhruba osm let starém stroji, abych viděl, co dokáže udělat moderní karta s výkonem skoro už zastaralého stroje. Konkrétně jde o sestavu s procesorem Intel Core 2 Quad Q6600 a s 8 GB RAM (typu DDR2). A jak experiment dopadl? V podstatě báječně, protože většina výše zmíněných her běžela stabilně v 60 fps. Víc se ovšem z karty vymáčknout nepodařilo, což je logické. V podstatě jsem Ferrari hnal na maximální převod se zataženou ruční brzdou.

Celkový dojem z GeForce GTX 1080 Ti je tedy bez výhrad pozitivní. Takto vydařená karta nebyla k mání několik posledních let. Jestli tu kdy vůbec v poměru cena/výkon nějaká taková byla. Navíc je kromě referenční Founders Edition dostupná i od výrobců třetích stran (Gigabyte, Palit, Asus, MSI...), takže si z pestré palety rozličných parametrů vybere opravdu každý.

Tagy: DOOM (série) peklo horor akční FPS third person otevřený svět e3 2015

Zdroje: vlastní

Kupte na CZC.CZ

  • hra DOOM (PC)

    DOOM je zpět a vrací se ke svým kořenům. Rychlá, brutální ...

    499 Kč Koupit
  • hra DOOM (PS4)

    DOOM je zpět a vrací se ke svým kořenům. Rychlá, brutální ...

    799 Kč Koupit
  • hra DOOM (Xbox ONE)

    DOOM je zpět a vrací se ke svým kořenům. Rychlá, brutální ...

    799 Kč Koupit

Související videa

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.