Od ní si mnozí slibují pořádné rozvíření na relativně klidných vodách současných špiček grafické 3D akcelerace.
Matrox Parhelia-512
zdroj:
tisková zpráva
Grafické karty Matrox byly v minulosti vítanou konkurencí
vládnoucích značek 3Dfx a nVidia a byly prosulé hlavně vynikající kvalitou 2D i 3D obrazu, kvalitními ovladači a v neposlední řadě
také například technologií DualHead. Důležitý je ovšem ten fakt, že tato kvalita byla vykoupena tím, že tyto karty nikdy nebyly na
prvních příčkách výkonostních benchmarků, což je zvláště patrné u současné řady G550, která byla pro mnohé velkým zklamáním, protože
právě výkon je u současných akcelerátorů pro většinu hráčů asi rozhodující.
Před nedávnem se však na internetu začaly objevovat kusé zprávičky typu "jedna paní povídala, že jiná paní povídala..." a to o tom, že se na poli
grafických akcelerátorů chystá něco velkého. Jak čas postupoval, zdálo se, že všechny stopy vedou k Matroxu, který podle všeho chystá produkt, který by mu měl opět zajistit místo na výsluní a který by měl vlít kapičky potu do tváří ředitelů firem nVidia a ATI.
Zprávy podle všeho nelhaly a dnes v 15:00 byl onen černý kůň oficiálně představen širokým masám. Domovská stránka
grafických karet Matrox byla (aspoň z mého počítače) těsně po patnácté hodině nedostupná zřejmě kvůli velikému návalu zvědavců, nicméně
po několikaminutové klikací orgii jsem se na stránky prodral a již můžu s jistotou prozradit jméno nového svalovce od Matroxu - je jím Parhelia-512. O této kartě by se dala podle již nyní dostupných informací napsat pořádná brožura (viz tisková zpráva v PDF), ale uvedu jen některé nejzákladnější a
nejdůležitější informace s tím, že někdy v blízké budoucnosti, až budou dostupné první seriozní benchmarky atd, se k této kartě třeba vrátíme
samostatným článkem s detaily.
Takže co se nám to u Matroxu vlastně urodilo ? Míří vysoko a pravděpodobně chce konkurenci ukázat, co to znamená kvalita a
výkon bez kompromisů. To ovšem zní jako reklamní slogan, takže se vrhneme na technické specifikace: Matrox Parhelia-512 je
grafická karta obsahující 80 milonů tranzistorů (Intel Pentium 4 1.5GHz jich má 42 milionů), je postavena 0.15 mikronovou technologií,
má rozhraní pro maximálně 256 megabajtů 256-bitové DDR paměti (paměťová propustnost 20GB/s), vnitřní architektura GPU (jádro grafické
karty) je 512-bitová, obsahuje 4 vertex shadery umožnující vysoký výkon i ve velmi složitých scénách s velkým počtem polygonů. Karta
umožňuje čtyřnásobný multitexturing (možno "nalepit" až 4 textury na 1 pixel) a tak dále a tak dále.



Matrox se velice zaměřil na kvalitu obrazu a tak Parhelia-512 přináší i v tomto směru spoustu novinek, jako třeba nový 16x-FS antialiasing, antialiasing pro text, velice kvalitní analogový výstup, 64násobné převzorkování textur atd. Karta přináší také několik novinek směřujících k většímu požitku a produktivnosti, takže například umožňuje práci na 3 monitorech najednou a libůstkou pro počítačové hráče je možnost využití této schopnosti ve 3D titulech, kdy prostřední monitor poskytuje výhled vpřed a ostatní dva pohledy do stran - co na tom, že v našich podmínkách to skoro nikdo nevyužije, ale aspoň se to bude hodit herním distributorům na nadcházející výstavě E3. Nesmím zapomenout zmínit ani hardwarovou podporu DVD playbacku.
Novinek je daleko víc, ale musím sám sebe zastavit, aby tento článek zůstal tím, čím má být, takže už jenom zakončím konstatováním, že sem nemístně zvědavý na výsledky prvních benchmarků, protože z hlediska kvality, inovací, výbavy a schopností Matrox nezapomněl snad na nic a Parhelia-512 aspiruje na převzetí žezla v království grafických karet pro nejnáročnější uživatele.
Související linky:
domovská stránka Matrox Parhelia-512 - doporučuji!
HarwareZone.com - rozsáhlý článek o nové kartě, specifikace atd.
Planetpei.com - další dobrý zdroj, obrázky z tří monitorů s jedním obrazem.