HW rozbor Batman Arkham Asylum PC
zdroj: tisková zpráva

HW rozbor Batman Arkham Asylum PC

8. 10. 2009 21:21 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Majitele Radeonů spílají na akceleraci fyziky a vyhlazování hran, špatně dopadly i GeForce 9 s málo VRAM.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak možná víte, nedávný Batman je založen na oblíbeném multiplatformním Unreal Engine 3 (například Unreal Tournament III, série Bioshock i Gears of War), konkrétně jeho nejnovější verzi 3.5. Ta nově přináší například podporu technologie Ambient Occlusion, která se stará o ztmavení rohů místností či různých záhybů na oblečení. Základní rysy her jsou však stejné a v grafice jsou si Batman a Unreal Tournament III podobné jako vejce vejci.

Na PC verzi Batmana je nejkontroverznější fyzikální engine, výrobce hry totiž sáhnul po v dnešní době nejvyspělejším enginu PhysX od NVIDIE v jeho GPU verzi. To znamená, že opatchovaná hra nabízí obrovské možnosti od efektně poletujících papírů, široké paletě zničitelných objektů až po efektní průchody párou a mlhou (video). Na druhou stranu si těchto efektů užijí jen majitelé karet NVIDIA GeForce, vlastníci ATI Radeon mají situaci o něco horší. Jediným řešením je pro ně koupě starého akcelerátoru Ageia PhysX, který však seženete jen stěží.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Dostáváme se k nárokům hry na grafickou kartu. Pokud jste majitelem NVIDIA GeForce karty, můžete být vcelku v klidu, obzvlášť pokud jde o některou z karet GeForce GTX. Pak vám totiž Batman pojede s fyzikou, vyhlazováním hran i nejvyššími detaily naprosto plynule i ve vysokých rozlišeních jako je 1920 × 1200 px.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Zvětšit zdroj: tisková zpráva

V o něco horší situaci jsou majitelé GeForce 9000 karet s 512 MB paměti. V nejvyšších nastaveních s vyhlazováním hran a akcelerací fyziky totiž hra potřebuje více jak 512 MB paměti a Batman se začne nehratelně trhat. S GeForce 9600 GT si proto v rozlišení 1680 × 1050 px s PhysX na High a vyhlazováním hran prostě nezahrajete, po vypnutí vyhlazování hran však fps vyskočí na přijatelných 27 snímků za sekundu. Pokud máte náhodou kartu s 1 GB paměti, neměli byste na podobné problémy vůbec narazit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Nejhůř na tom jsou samozřejmě majitelé karet ATI Radeon. Ti budou mít problémy s akcelerací fyziky vůbec, protože nad 25 snímků za sekundu se s fyzikou nastavenou na Normal dostanete až s procesory Core 2 Duo vysoko nad 3 GHz (čtyřjádrový čip vám nepomůže, hra je nepodporuje) či procesorem Core i5/i7. S fyzikou na High si pak nezahrajete vůbec, protože i procesor Core i7 na frekvenci 3,5 GHz je pro hru příliš pomalý a fps se pohybují jen okolo 22 snímků za sekundu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Dalším problémem je podpora vyhlazování hran. U karet ATI Radeon totiž vyhlazování není podporované podobně jako u hry Bioshock a nelze jej vynutit ani přes ovladače. Budete se tak muset smířit se zubatými hranami. (pro GeForce vyšel před pár dny nový ovladač pro Batmana).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
vlevo nízké detaily, vpravo vysoké detaily

Nakonec ještě krátce o vlivu nastavení detailů na hru. Těchto nastavení je kvůli konverzi z konzolí minimum a jejich vliv není velký. V praxi má smysl měnit jen nastavení stínů a mlhy, ale ani u nich není přínos velký, pomůžete si jen o dva až tři snímky za sekundu. Podobně malý je i rozdíl mezi nejvyšším a nejnižším nastavením hry, u GeForce GTX 260 pouze 31/43 fps. Celý můj starší rozbor Batmana najdete na webu PCTuning a více o samotné hře Arkham Asylum v dojmech, video-recenzi a kompletním zpravodajství:

Patche pro Need for Speed Shift a Batman Arkham Asylum  [22.9.2009 16:16 - jd]
Oficiální PhysX video z Batman Arkham Asylum  [3.9.2009 14:14 - levis]
Demonstrace PhysX efektů v Batman Arkham Asylum  [12.8.2009 10:10 - jd]
Batman Arkham Asylum - PC demo, PhysX, odklad  [7.8.2009 14:14 - jd]

zdroj: vlastní

tomas_sulc

Nejnovější články