zdroj:
tisková zpráva
Jak možná víte, nedávný Batman je založen na oblíbeném multiplatformním Unreal Engine 3 (například Unreal Tournament III, série Bioshock i Gears of War), konkrétně jeho nejnovější verzi 3.5. Ta nově přináší například podporu technologie Ambient Occlusion, která se stará o ztmavení rohů místností či různých záhybů na oblečení. Základní rysy her jsou však stejné a v grafice jsou si Batman a Unreal Tournament III podobné jako vejce vejci.
Na PC verzi Batmana je nejkontroverznější fyzikální engine, výrobce hry totiž sáhnul po v dnešní době nejvyspělejším enginu PhysX od NVIDIE v jeho GPU verzi. To znamená, že opatchovaná hra nabízí obrovské možnosti od efektně poletujících papírů, široké paletě zničitelných objektů až po efektní průchody párou a mlhou (video). Na druhou stranu si těchto efektů užijí jen majitelé karet NVIDIA GeForce, vlastníci ATI Radeon mají situaci o něco horší. Jediným řešením je pro ně koupě starého akcelerátoru Ageia PhysX, který však seženete jen stěží.


Dostáváme se k nárokům hry na grafickou kartu. Pokud jste majitelem NVIDIA GeForce karty, můžete být vcelku v klidu, obzvlášť pokud jde o některou z karet GeForce GTX. Pak vám totiž Batman pojede s fyzikou, vyhlazováním hran i nejvyššími detaily naprosto plynule i ve vysokých rozlišeních jako je 1920 × 1200 px.


V o něco horší situaci jsou majitelé GeForce 9000 karet s 512 MB paměti. V nejvyšších nastaveních s vyhlazováním hran a akcelerací fyziky totiž hra potřebuje více jak 512 MB paměti a Batman se začne nehratelně trhat. S GeForce 9600 GT si proto v rozlišení 1680 × 1050 px s PhysX na High a vyhlazováním hran prostě nezahrajete, po vypnutí vyhlazování hran však fps vyskočí na přijatelných 27 snímků za sekundu. Pokud máte náhodou kartu s 1 GB paměti, neměli byste na podobné problémy vůbec narazit.

Nejhůř na tom jsou samozřejmě majitelé karet ATI Radeon. Ti budou mít problémy s akcelerací fyziky vůbec, protože nad 25 snímků za sekundu se s fyzikou nastavenou na Normal dostanete až s procesory Core 2 Duo vysoko nad 3 GHz (čtyřjádrový čip vám nepomůže, hra je nepodporuje) či procesorem Core i5/i7. S fyzikou na High si pak nezahrajete vůbec, protože i procesor Core i7 na frekvenci 3,5 GHz je pro hru příliš pomalý a fps se pohybují jen okolo 22 snímků za sekundu.

Dalším problémem je podpora vyhlazování hran. U karet ATI Radeon totiž vyhlazování není podporované podobně jako u hry Bioshock a nelze jej vynutit ani přes ovladače. Budete se tak muset smířit se zubatými hranami. (pro GeForce vyšel před pár dny nový ovladač pro Batmana).




vlevo nízké detaily, vpravo vysoké detaily
Nakonec ještě krátce o vlivu nastavení detailů na hru. Těchto nastavení je kvůli konverzi z konzolí minimum a jejich vliv není velký. V praxi má smysl měnit jen nastavení stínů a mlhy, ale ani u nich není přínos velký, pomůžete si jen o dva až tři snímky za sekundu. Podobně malý je i rozdíl mezi nejvyšším a nejnižším nastavením hry, u GeForce GTX 260 pouze 31/43 fps. Celý můj starší rozbor Batmana najdete na webu PCTuning a více o samotné hře Arkham Asylum v dojmech, video-recenzi a kompletním zpravodajství:
Patche pro Need for Speed Shift a Batman Arkham Asylum [22.9.2009 16:16 - jd]
Oficiální PhysX video z Batman Arkham Asylum [3.9.2009 14:14 - levis]
Demonstrace PhysX efektů v Batman Arkham Asylum [12.8.2009 10:10 - jd]
Batman Arkham Asylum - PC demo, PhysX, odklad [7.8.2009 14:14 - jd]