Hercules 3D Prophet 9700 PRO - test
9/10
zdroj: tisková zpráva

Hercules 3D Prophet 9700 PRO - test

23. 2. 2003 0:00 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Vybrat si správnou grafickou kartu je složitá věc a řada hráčů v současnosti přechází od nVidie k čipům ATi, které nabízí větší rychlost, ale horší stabilitu a kompatibilitu. Potvrdil to v testu i Radeon 9700PRO?

Autor: Cappy
Publikováno: 23.února 2003


Grafická karta Hercules 3D Prophet 9700PRO se mi dostala do rukou tak trochu náhodou. Přesto jsem slíbil, že na ní napíši alespoň kratší recenzi - takže tady je:


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vybrat si grafickou kartu nejen pro hraní nejnovějších titulů je v dnešní době poměrně složitá věc. Pokud nemáte ty správné informace, může vám leccos uniknout, můžete zbytečně utratit pár tisíc navíc a nebo si snadno přivodit nějaký ten problém. Kartu, kterou vám dnes představím, má asi řada čtenářů již doma, ale mnozí o ní teprve vážně uvažují. Důvod je jasný. Je totiž postavena na čipu ATi Radeon 9700 PRO - což je v současné době to nejvýkonnější, co můžete v obchodech dostat. A dokud nedorazí grafické karty s čipy GeForce FX, tak tomu ještě nějaký ten den, či týden, bude.

 ATi + Hercules, jak to jde dohromady?
Ještě než se pustím do popisu samotné karty, dovolte mi malý a doufám, že zajímavý výlet do minulosti. Společnost Hercules byla založena v Americe roku 1982. Tedy v době, kdy většina lidí obývajících území naší krásné vlasti vůbec netušila, že něco takového jako osobní počítač existuje a spíše než s počítači se nervovala s igelitovými pytlíky s baleným mlékem, které neustále tekly ;) V těchto pionýrských dobách začal Hercules vyrábět průmyslové grafické karty, monitory, grafické čipy pro IBM kompatibilní PC a za krátkou chvíli se stal pojmem. Definoval standard monochormatické (černobílé) obrazovky a později přínesl na monitory počítačů dokonce barvy. Napřed 4, pak úžasných 16 a tak dále. S nástupem 3D akcelerátorů a grafických "tigrů", jakými byla například nVidia, se musel Hercules stáhnout do pozadí, neboť se stal, ostatně jako spousta dalších firem, nekonkurenceschopným.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dnes tato firma patří společnosti Guillemot, která koupila Hercules v roce 1999. Tím také nastaly zásadní změny v plánech společnosti a Hercules se tak soustředil na výrobu grafických karet s jinými, než vlastními čipy - napřed to bylo ve velmi těsné spolupráci s nVidií a tedy s čipy nVidia, pak krátké a okrajové laškování s čipy Kyro, ale s příchodem Radeonu 8500 společnost změnila plány. Bylo to tak říkajíc o 180 stupňů, neboť náhle začala vyrábět grafické karty s čipy ATi. Je těžké pochopit, proč se prosperující společnost rozhodla vyrábět grafické karty se zcela odlišnými čipy - u kterých navíc vůbec nebylo jisté, zda budou mít u zákazníků úspěch.

Pro dokreslení zdánlivé absurdity tohoto kroku si musíme uvědomit, že to bylo v době, kdy grafickému trhu stále dominovala nVidia a stále tu byla perfektně prodejná GeForce3 Ti. Plnohodnotná GeForce4 už však z laboratoří Herculesu nikdy nevyšla. Firma definitivně přešla na stranu arcirivala nVidie a zakotvila v táboře ATi. Říká se, že za obratem o 180 stupňů směrem k čipům ATi stojí obchodní génius pětice bratrů, kteří založili společnost Guillemot a kteří už nejednou prokázali svou obchodní prozřetelnost. Jak to bylo doopravdy, vám s jistotou samozřejmě nepovím. Musím však konstatovat, že sázka na ATi se Herculesu bohatě vyplatila a dnes je Hercules hlavním partnerem ATi v Evropě. A tady se musím trochu zarazit. Při povídání o splněném americkém snu pěti bratrů a o společnosti Guillemot, bych málem zapomněl na hlavního protagonistu, na společnost ATi... Takže ještě něco málo slov k ATi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva ATi byla založena o tři roky později než Hercules a to v roce 1985. Prošla si nelehkými začátky a dnes je to mamutí společnost, která jako jediná s úspěchem přežila vše likvidující nástup nVidie a dokázala nVidii jakž takž konkurovat. Kdyby ATi patřila mezi bezmála 50 společností vyrábějících grafické čipy, které nVidia zlikvidovala, patrně bych dnes neměl o čem psát recenzi. Naštěstí se tak nestalo, a tak nezbývá než dodat, že ATi nevyrábí jenom špičkové grafické čipy do osobních počítačů, pracovních stanic a noteboků (právě čipy do notebooků jí v nejtěžších okamžicích udržely nad vodou), ale také například součásti do digitálních televizí. Dost však bylo historie, pojďme se blíže podívat na jednu z nejdražších grafických karet současnosti.

 Obsah krabice
Grafickou kartu 3D Prophet 9700PRO dostanete v krabici (překvapivé, že? ;) Pěknou krabici nebudu popisovat, protože jsem se o jí vlastně zmínil jenom proto, abych mohl uvést seznam věcí, které krabice obsahuje - takže co v ní po rozbalení najdete?

Obrázek zdroj: tisková zpráva - kartu 3D Prophet 9700PRO se 128MB RAM
- instalační manuál
- instalační CD-ROM s ovladači Catalyst, dokumentací a programem 3Deep
- PowerDVD kabel k TV (S-Video to composite cable)
- 2 CD s plnou verzí RPG hry The Elder Scrolls III: Morrowind
- DVI-I/VGA adaptér
- napájecí kabel


 Ovladače

Určitou zajímavostí je, že si Hercules ke svým grafickým kartám dělá vlastní ovladače. Ty jsou ale většinou do puntíku shodné s oficiální verzí ovladačů ATi Catalyst (což je obdoba ovladačů Detonator pro čipy nVidia) a jsou jen jinak podepsané. Malým zádrhelem je, že pro jednotlivé typy karet Hercules se můžou lišit speciálně podle toho, jak je která karta modifikovaná a rozdílná od referenčního designu ATi. Takže, pokud s nimi nemáte problémy, nechte nainstalované ovladače Herculesu, určitě tím nic nepokazíte. Pokud s nimi máte potíže, speciálně týkající se nestability, zasekávání v některých hrách, nebo přímo ve Windows, pak se může stát, že nebudete moci použít oficiální ovladače Catalyst, aniž byste museli dělat tvrdé zásahy do registru operačního systému. Naštěstí tohle není případ 3D Prophetu 9700PRO, protože ten respektuje referenční design ATi, takže u něj lze použít oficiální Catalysty bez problémů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Tedy čistě teoreticky, protože samotné Catalysty zdaleka bez problémů nejsou. Letitým problémem ATi je totiž kompatibilita. Ať už s operačním systémem, se základní deskou, s právě instalovaným BIOSem a jeho nastavením, či s procesorem, verzí ovladačů - nebo úplně se vším dohromady. Pokud máte grafickou kartu od Herculesu, můžete si ještě gratulovat, protože Hercules kompatibilitu testuje a je u něj zdaleka největší šance, že vše bude fungovat bez problémů. (Odhaduji tak 10:1, že vše bude OK).

 Problémy se stabilitou
Já sám se nepovažuji za žádného počítačového zelenáče, ale byl jsem zrovna ten jeden z 10, kterému vše nefungovalo tak, jak má. To samé potkalo kolegu Celeba, který měl původně psát tuto recenzi a nakonec pouze udělal fotky. S originálními ovladači Herculesu se počítač vždy zasekl minutu po běhu nějaké 3D aplikace. Postupně jsem tedy vyzkoušel úplně všechny Catalysty + ATi Control panely, co jsem našel. Zkusil jsem snad úplně všechny, alfa i beta verze, nejstarší, i nejnovější a pokaždé s jiným efektem - jednou se počítač zasekl při vstupu do menu, jindy vypadly barvy, pak jsem zase musel hýbat myší, aby pracovaly disky (konflikt přerušení) a vychutnal jsem si i jiné "efekty", které mě spíše unavovaly a rozčilovaly, než bavily. Žádné Catalysty nefungovaly správně, v každých byla nějaká méně či více závažná chyba, která způsobovala nestabilitu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Musím říci, že za poslední rok jsem nemusel natvrdo resetovat počítač tak často (vlastně ani jednou, pokud mě paměť neklame), jako při týdnu stráveném s kartou s čipem ATi. Největší lahůdkou však byl fakt, že jsem nikde nenašel ani nepatrnou zmínku o tom, že by na mé sestavě nemusel Radeon fungovat úplně korektně. Obecně platí, že pokud budete mít obdobnou smůlu jako já, jste bez přístupu k internetu a možnosti stahovat nemalé soubory, nahraní.

Jakýkoliv problém nekompatibility software/hardware navíc nevyřešíte bez podrobných znalostí problematiky. Naopak, napácháte další škody. Sice chápu názory empiriků, že: "Vše se jednou musí zkusit", ale na druhou stranu by vás (poprvé a naposledy) kvůli Radeonu flashnutý BIOS na základní desce, nemusel vyjít úplně nejlaciněji. Je to ohromná škoda, protože Hercules 3D Prophet s čipem Radeon 9700PRO je ve skutečnosti fantastická, opravdu fantastická karta.

 Bližší pohled
Obrázek zdroj: tisková zpráva Jak jsem se již zmínil, Hercules se drží referenčního designu ATi, což je jedině dobře. Dokonce ho i vylepšuje pomocí malých heatsinků, tj. pasivních chladičů nalepených na jednotlivých modulech 2.8 ns pamětí. Malý heatsink je i zezadu na čipu, zatím co zepředu je kulatý celoměďený chladič s velmi tichým větrákem. Asi si řeknete: "hm, tichý chladič, to to chlazení asi nebude nic moc", ale opak je pravdou. Chladič se nezdá, ale zvládne i docela slušný overclocking až na 390 MHz (samozřejmě podle jednotlivého kousku karty). I když čip kvůli výrobní technologii, pracovní frekvenci a počtu tranzistorů skutečně hodně hřeje.

Na kartě, která je u Herculesu tradičně modré barvy, narozdíl od ATi červené, dále najdete 3 konektory: jeden klasický VGA pro CRT monitory a podobná zařízení, TV Out a také konektor DVI-I pro připojení LCD panelů. 3D Prophet podporuje zobrazení obrazu na dvou displejích zároveň a právě pro připojení druhého klasického monitoru je v balení obsažen i DVI-I/VGA adaptér. Instalace karty je klasická a maximálně jednoduchá. Stačí otevřít case a vsadit jí do volného AGP slotu. Karta je svými rozměry malá a pokud máte skřín vyhovujicí specifikacím, tak nikde a ničemu nepřekáží. Pak už stačí pouze zapojit přídavné napájení a Radeon je připraven.

 Technické specifikace
Ještě než si ukážeme, co všechno Radeon 9700PRO umí, je tu pár zajímavých údajů a technických specifikací:

Obrázek zdroj: tisková zpráva - Název grafického čipu: Radeon 9700PRO
- Kódové označení: R300
- Výrobní technologie: 0.15 mikronů
- Počet tranzistorů: 107 milionů
- Takt jádra: 325 MHz
- Takt paměti: 310 MHz (620 MHz efektivně)
- Udávaný maximální možný takt paměti: 350 MHz (700 MHz efektivně)
- Propustnost paměti (čistá, bez datové komprese): 18.5 GB/s
- Šířka sběrnice: 256 bitů G-DDR (DDR-I)
- Velikost video paměti: 128 MB
- Maximální velikost paměti: až 256 MB
- Rozhraní: AGP 2x, AGP 4x a AGP 8x s propustností 2 GB/s
- Plná podpora MS DirectX9.0 zahrnující: proměnné 64 a 128 bitové data formáty pro textury a frame buffery
- Pixel shadery s proměnnou aritmetikou
- Pixel shadery verze 2.0
- Čtyři nezávislé vertexové jednotky
- Vertex Shadery verze 2.0
- Hardwarová tessellace (mozajkování) tzn. N-Patches (Beziérové křivky a Cattmul pláty) + Matroxův Displacement Mapping, přesně podle specifikací DX9.0
- 8 renderovaích cest v čipu
Obrázek zdroj: tisková zpráva - 8 texturovacích jednotek (každá na jednu renderovací cestu) schopné vykonávat Trilineární filtrování beze ztráty výkonu a konečně možnost kombinovat Anizotropní a Trilineární Filtrování (pro lepší výstupní kvalitu textur)
- Křížový, čtyř kanálový řadič paměti (4 nezávislé kanály, každý 64 bitový pro rychlejší čtení z paměti)
- Optimizace čtení paměti, technologie HyperZ III (rychlé vymazání, komprese zvyšující efektivní propustnost)
- Rychlý "Z test" (tzn. že pixel shader je používán jen na viditelné pixely, odpadá přemapovávání skrytých částí scény)
- Hardwarová akcelerace MPEG 1/2, dekomprese, komprese + Videoshader pro videoefekty
- 2 integrované, 10 bitové 400MHz RAMDAC převodníky, navíc s hardwarovou gamma korekcí
- Integrovaný TV Out
- Integrovaný DVI (TDMS převodník), až do rozlišení 2043x1536 bodů

 Tipy triky z eletriky
Abych vám také ukázal, k čemu všemu mohou být dobré technologie, které Radeon 9700PRO obsahuje, pořídil jsem následující screenshoty ze hry Vietcong. Radeon 9700 PRO totiž dovoluje zapnout antialiasing a anizotropní filtrování na maximální možnou, v současné době dostupnou úroveň, aniž by se tím nějak výrazně degradoval výkon karty (framerate). To je vynikající věc a výborná zpráva pro všechny hráče, protože to v praxi znamená, že obraz vykreslovaný Radeonem do vašeho monitoru, může vypadat mnohem lépe a také úplně jinak, než obraz který vykresluje do monitoru nějaká jiná karta vašemu protivníkovi. Konkrétně ve Vietcongu lze vhodným nastavením docílit "průhledné" džungle. Takže zatímco vy pohodlně vidíte soupeře na velkou vzdálenost, on vás nevidí a místo na vás, kouká někam do houští :)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva


Aby bylo úplně jasné, jak užitečný Radeon v tomto ohledu je, mám tu pár dalších faktů. V hrubém výkonu je Radeon 9700 PRO zhruba o 15 procent lepší, než GeForce4 Ti4600. Ale pokud se na Radeonu a na GeForce zapne antialiasing (vyhlazování hran), je Radeon o celých 95 procent výkonnější a pokud se zapne anizotropní filtrování a antialiasing dohromady, je Radeon výkonnější o 65 procent. To je propastný rozdíl a v některých hrách, jako například v Unreal Tournament 2003, jsou rozdíly ještě větší.

Celý trik průhledné džungle ve Vietcongu pak vlastně spočívá pouze v tom, že jak ATi, tak i nVidia používají na svých kartách adaptivní anizotropní filtrování. Filtrování se neprovádí na celé scéně, ale jen pod určitým úhlem a v určitém prostoru, přesně daném algoritmem a to v závislosti na nastavení. Kdyby se provádělo filtrování celé scény, byly by nároky na propustnost paměti příliš vysoké. Samozřejmě, nechci hodnotit který antialiasing, jestli nVidie nebo ATi, je na pohled lepší a kvalitnější. Dostali bychom se do odborné diskuse, která by asi nikam nevedla. Důležité však je, že přinášejí kvalitativně srovnatelné výsledky, které se však na čipu ATi Radeon 9700PRO provádějí efektivnějším způsobem než u GeForce4 Ti. Je to prostě nová generace karet.

 Ovladače a jejich nastavení
Ovladače mají spoustu zajímavých funkcí. Kromě nastavení výkonnosti a úrovně kvality zobrazování v 3D hrách (ať už pod Open GL, nebo D3D) je tu možnost doladit barvy, zapnout druhý displej či TV, využít služeb virtuální pracovní plochy a mnoho dalších funkcí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek


Nastavení jsou hodně variabilní a v tomto ohledu jsou podle mého názoru nepatrně lepší než na současných konkurenčních kartách nVidie.

 Testy v 3DMarku
A na závěr několik testů, které hovoří sami za sebe. Byly provedeny v 3D Marku 2001 SE (nová verze 2003 v době psaní recenze ještě nebyla k dispozici - pozn.ed.) na sestavě s procesorem Pentium 4 2400 MHz (533 FSB), čipsetem i850, a s PC800 RDRAM.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Zvětšit zdroj: tisková zpráva


Kromě vynikajících výsledků v testu propustnosti: paměť -> GPU, stojí za zmínku výborná práce s Pixel a Vertex Shadery. Radeon tak dokazuje, že nejenom vládne hrubou silou, ale také pracuje efektivně.

 Test OpenGL - GLExcess
V tomto testu si povšimněte rozdíl mezi nejnižším počtem vykreslených snímků v jednotlivých testech při nejvyšší zátěži a daleko vyšším počtem vykreslených snímků při zátěži nejnižší. Tento benchmark tak reálně simuluje prostředí 3D a akčních her, ve kterých vždy výkon GPU/VPU kolísá podle náročnosti právě vykreslované scény. Musím opět konstatovat, že čip Radeonu je v tomto ohledu velice efektivní, což dokumentuje výsledné průměrné skóre.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva


 Hodnocení
Hercules 3D Prophet s čipem Radeon 9700 PRO je velmi dobrá karta. Nic na tom nemůže změnit ani vysoká cena (15 973 Kč s DPH) a občasné problémy s nekompatibilitou, které ale pramení spíše ze softwarových ovladačů, než od čehokoliv jiného. Výborná kvalita 2D obrazu (ovšem závislá také na kvalitách monitoru), věrnost barev ve všech rozlišeních, pokročilé technologie vyhlazování a anizotropního fitrování a dokonce možnost overclockingu. Skutečně nevím, jak lépe charakterizovat v současnosti nejvýkonnější 3D akcelerátor na trhu.

Grafickou kartu Hercules 3D Prophet 9700 PRO, která byla testována na sestavě BRAVE, nám za účelem recenze zapůjčila společnost ProCA.

Více informací ze světa HW, týdenní přehledy nebo aktuální novinky naleznete na adrese hardware.tiscali.cz (zatím v betaverzi).

   
Cappy
připravil: jd
 

 

 
 
 

Verdikt:

Hercules 3D Prophet s čipem Radeon 9700 PRO je až na pár drobných nedostatků s ovladačemi velmi dobrá karta a v současnosti nejvýkonnější 3D akcelerátor na trhu.

Nejnovější články