zavřít

Vývoj Shroud of the Avatar se do finančního pekla neřítí, uklidňuje backery Richard Garriott

Windows MAC

- Byznys autor: Václav Pecháček Komentáře: 0

Pamatujete si ještě Shroud of the Avatar? Tahle částečně singleplayerová, částečně MMO záležitost od legendárního vývojáře Richarda Garriotta, mimo jiné tvůrce série Ultima, vybrala na Kickstarteru a vlastních stránkách od roku 2013 přes 11 milionů dolarů, což je docela hezké číslo. Už skoro tři roky se nachází na Steamu v předběžném přístupu a letos by konečně měla vyjít plná verze. Studio Portalarium ovšem nedávno spustilo další crowdfundingovou kampaň skrze investiční stránku SeedInvest, kvůli čemuž bylo potřeba zveřejnit současný stav financí studia. A leckdo je nepříjemně překvapený, že truhlice jsou prázdnější, než možná čekali.

Předně bych měl připomenout, o co vlastně ve Shroud of the Avatar běží, a proč se o tuhle hru lidé tak zajímají. V první řadě je tu samozřejmě samotný Garriott, alias Lord British, jeden z nejuznávanějších herních designérů v živé paměti. Pak také fakt, že hra je sice MMO, ale zároveň hodně sází na singleplayerové vyprávění příběhu, za kterým stojí Tracy Hickman, známý spisovatel se zkušenostmi ze série Dragonlance. Když si do toho započtete ještě netradiční boj založený na balíčku karet místo klasického wowkařského hotbaru, vyjde vám netradiční příspěvek do jinak dost konzervativního žánru.

Dobré nápady a kvalitní tým ale evidentně nutně nemusí znamenat, že se projekt nebude potýkat s finančními obtížemi. Studiu totiž v bance leží asi 528 tisíc dolarů s tím, že měsíční náklady je vyjdou na 230 tisíc, tedy téměř polovinu celé zbývající částky. Vezmete-li v úvahu počáteční jedenáctimilionový kapitál, pak to věru není moc. Z laického pohledu tedy vlastně není divu, že byla spuštěna další kampaň – tentokrát investiční, takže pokud přispějete a hře se bude dařit, vyděláte si. Pakliže půjde o komerční průšvih, ztratíte i vy. A pokud nepřispěje nikdo, zřejmě se nic nestane. Podle Garriotta totiž Portalarium není v průšvihu a nečelí možnému konci kvůli nedostatku peněz.

Jak vysvětluje Richard Garriott v rozhovoru pro Kotaku, kampaň na SeedInvest není poslední zoufalou snahou zachránit selhávající společnost, nýbrž legitimním byznysovým řešením situace těsně před vydáním, kdy na sebe studio bere kromě vývoje také povinnosti spojené s marketingem a dalšími aktivitami, které za normálních okolností zastane vydavatel.

„Každý měsíc si vyděláme přibližně tolik, kolik utratíme,“ řekl Garriott. „Tak tomu bylo po většinu doby, co tahle firma existuje.“ Současný bankovní stav, tedy přibližně půl milionu dolarů, je prý konstantou během celého vývoje. Pokud je to pravda, pak to rozhodně vypadá, že žádné náhlé zhroucení nehrozí. „Budeme dělat, co jsme dělali doteď. Takhle jsme fungovali poslední čtyři roky,“ dodává vývojář.

Mnoha fanouškům se ale navzdory uklidňujícím slovům celá situace nepozdává. Všechno začalo už tím, že na stránce kampaně byl jako datum vydání uveden letošní červenec, přestože hra se stále nachází ve fázi pre alfa. Prý šlo o chybu, která byla mezitím opravena – v létě vyjde pouze příběhový mód, hra jako celek bude následovat později v letošním roce. Ale i další informace na stránce jsou zavádějící, například prohlášení, že lze „dobývat města“. To Garriott vysvětlil tak, že herní nepřátelé můžou na nějaké město zaútočit a vy je od jeho zdí zaženete, což tedy zavání nepříliš povedeným slovíčkařením.

Tahle kontroverze se asi nevyjasní do té doby, než studio Portalarium svou hru definitivně pustí do světa a všichni budou moci její kvality posoudit na vlastní pěst. To je samozřejmě ta lepší varianta, počítající s tím, že současné finance budou stačit k úspěšnému vydání. Shroud of the Avatar každopádně prožívá jisté porodní bolesti. Kromě nové crowdfundingové kampaně o tom svědčí například také řada negativních recenzí na Steamu, které na první pohled rozhodně nevypadají na typické naštvané bušení do klávesnice, ale spíš na kritiku podloženou promyšlenými argumenty.

Tolik otázek, tak málo uspokojivých odpovědí. Jsem zvědav, zda se Garriottovi podaří dotáhnout k úspěšnému konci projekt, který se možná ukáže být tou nejtěžší výzvou v celé jeho dlouhé kariéře. Pravděpodobně se to dozvíme ještě letos.

Tagy: online akční fantasy RPG multiplayer

Zdroje: tisková zpráva,Kotaku, Gamesindustry.biz

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.