Ředitel ATI po fúzi s AMD odchází
zdroj: tisková zpráva

Ředitel ATI po fúzi s AMD odchází

16. 7. 2007 14:14 | Byznys | autor: Redakce Games.cz |

Klíčový člověk, díky němuž se ATI vrátila do boje o první místo, končí. Čeho Dave Orton dosáhl a jak ovlivnil celý grafický průmysl?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dave Orton, ředitel ATI, odchází ze společnosti AMD a do měsíce už nebude figurovat v exekutivě. To je informace z tiskové zprávy, která cituje prezidenta AMD Dirka Meyera: "Daveovo zaujetí a houževnatost katapultovaly ATI do solidní vedoucí pozice v každém odvětví, kterému se společnost věnovala" (grafiky, čipsety a spotřební elektronika). "Později byl Dave klíčovým elementem v úspěšné integraci AMD a ATI. S touto integrační prací hotovou, a s úspěšným vydání klíčových grafických a čipsetových produktů na počátku tohoto roku, nadešel pro Dava správný čas, aby jeho osobní a profesionální život nabral jiný směr." Dave Orton k tomu řekl: "Jsem velmi optimistický, co se týká budoucnosti AMD. Pevně věřím ve strategie, které přivedly AMD a ATI dohromady a v talentované zaměstnance "nového AMD". Ti jsou oddáni touze po vítězství na trhu dodáváním těch nejlepších možných řešení pro zákazníky."

Co k tomu dodat? Je běžné, že když se uskutečňuje nějaká fúze, tak také dochází ke zredukování počtu zaměstnanců. Týká se to i managementu a narovnávání rozhodovacích procesů v nově vznikající "mega" firmě. V případě AMD (a ATI) si ale nejsem tak docela jist, jestli jde o krok pozitivní. Normálně se nestává, aby odcházeli tak zkušení lidé, navíc ti, kteří byli dlouhodobě úspěšní. Normálně bývají odejiti lidé neúspěšní. Takže, ať už je za tím cokoliv, pojďme se ohlédnout za kariérou této interesantní postavy a podívat se, jak David Orton ovlivnil ATI a vůbec celý grafický průmysl.

Jeho kariéra začala v Silicon Graphics. Firma ve svých úspěšných letech představovala absolutní špičku v oboru a byla také neuvěřitelnou líhní talentů. Jak technických, tak obchodních. Ross Smith, Gary Tarolli a Scott Sellers, kteří později založili 3dfx, pracovali nejprve pro SGI. No a svého času pro SGI pracoval také bývalý šéf ATI, Dave Orton. Když ze Silicon Graphics odešel, vedl "Reality Coprocessor" tým ve společnosti ArtX, jež stála za grafickým čipem pro konzoli GameCube. ArtX ale nebyla jen tak obyčejná firma. Tajně pracovala na něčem, co později položilo základy pro R300, neboli Radeon 9700. Nicméně v letech 1999 a 2000 bylo ATI v úpadku a v podstatě nemělo co nabídnout. Ovšem tím, že v roce 2000 odkoupilo ArtX, získalo kromě zajímavých technologií (R300) i Davida Ortona a to se ukázalo jako klíčové.

Od doby, kdy do ATI nastoupil, se společnost výrazně změnila. Pod jeho taktovkou proběhla kompletní restrukturalizace. Byly ustanoveny tři silné designérské týmy, řízené zkušenými manažery. Přesunul hlavní vývojové středisko z Kanady do Silicon Valley (USA) a také doslova vyfouknul NVIDII tým lidí starající se o vývoj softwarových ovladačů, kteří teď, místo toho aby pracovali na Detonator/ForceWare, dělají na Catalystech. Z pozice jasně za NVIDIÍ, ať už po technologické stránce nebo v podílu na trhu, se najednou ATI vrátila do boje o první místo. NVIDIA si mezitím sice vytvořila náskok s čipy TNT2, GeForce 1 a GeForce 2, a tak dále, ale s příchodem Radeonu 9700 se karta obrátila. Jedna z velkých změn, kterou Orton udělal, bylo to, že orientoval firmu na výkonnostní a technologické prvenství - a to za každou cenu. Věřil, že všechno začíná a končí s jejich produkty a s technologickým náskokem. Zrušil proto veškerá finanční omezení pro návrhářské a vývojářské týmy a to se ATI bohatě vyplatilo. Jeho filozofie se projevila už u R300. Sám Orton k tomu tehdy řekl: "Nekoukali jsme na to, jak velký čip bude a kolik bude zabírat mm2. Chtěli jsme udělat to nejvýkonnější, co bylo možné".

Pod Ortonovým vedením firma jela firma v roce 2003 jak namydlený blesk. Čísla o výsledcích hospodaření hovořila jasnou řečí. K datu 29. února 2004 dosáhly obchodní výnosy 463,3 milionů amerických dolarů, což bylo o 47,8 procenta více, než ve stejném období předchozího roku. Kromě úspěchu v grafických kartách se ATI dařilo i v dalších odvětvích, jako třeba byly čipy pro HDTV (High-Definition Televize) nebo první 3D čipy pro mobilní telefony a přenosná zařízení. Vliv na dobré prodeje měla i silná pozice v reklamě a třeba spolupráce s vývojáři z Valve Software na hře Half-Life 2. První zakolísání způsobila až GeForce šesté generace, konkrétně GeForce 6800, čip, který překvapil velkou část počítačového průmyslu, stejně tak média a samozřejmě i lidi v ATI. David Orton (ATI) k tomu tehdy řekl: "Očekávali jsme pokrok NVIDIE. Ale chtěl bych říci, že je to především překvapení v určitých oblastech. Jádro jejich čipu NV40 je větší, než jsme mysleli a jeho spotřeba je vyšší, než jsme očekávali. NVIDIA také učinila pokrok v architektuře, když použila 16 renderovacích cest v čipu. Mysleli jsme si, že nebudou nadále rozšiřovat jádro ve smyslu zvyšování jeho paralelismu."

Dnes už víme, že s příchodem GeForce 7 a zejména GeForce 8 ATI opět ztratila technologický náskok a že bude mít co dělat, aby ho zase získala zpět. Jestli se to podaří, nevíme. Jisté je jenom to, že už to bude bez Davida Ortona.

zdroj: AMD

cappy

Nejnovější články