Prodeje Zaklínač 2 na GoG jako důkaz, že to jde i bez DRM
zdroj: tisková zpráva

Prodeje Zaklínač 2 na GoG jako důkaz, že to jde i bez DRM

11. 11. 2011 19:05 | Byznys | autor: Petr Poláček |

„Vaši zákazníci nesnáší DRM,“ řekl nahlas známou pravdu Guillaume Rambourg z GoG.com na London Games Conference, načež shrnul všechny možné argumenty proti použití protipirátské ochrany ve hrách, které od řady vývojářů už řadu let slýcháme. Že je DRM jen placebo pro firmy, aby měly pocit, že proti pirátům a jejich činnosti něco dělají, to je jasné každému, kdo není úplně slepý. A že to nepřináší žádné výsledky, krom naštvaných hráčů, kteří si raději stáhnou pirátskou kopii, protože nemusí nic aktivovat, nemusí být permanentně online a hra jim funguje, protože jim protipirátský software neshazuje celý počítač, to je také každému jasné. Ne však velkým vydavatelům, do jejich zpátečnického postoje k DRM se Rambourg pustil pořádně zostra.

Vmetl jim do tváře, že DMR nechrání prodeje her ani samotné hry, ale naopak obojímu škodí. Jak? DRM lidi štve, protože to je překážka – někdy méně, někdy více viditelná. Rambourg vydavatelům radí takovou překážku odstranit, stejně nefunguje, a naopak si pro své značky budovat fanoušky čímkoli navíc. Jako příklad uvádí wallpapery, hudbu a další drobnosti, které GoG nabízí ke svým hrám. A ono to zabírá, jak Rambourg dodává na statistikách prodejnosti digitální verze Zaklínač 2. Kolik se prodalo kopií na GoG.com? Na Steamu? Na Impuse? Na Direct2Drive? Čtěte dále...

Rambourgem zveřejněné statistiky dokládají dvě věci: a) jak moc je Steam silný; b) jak je pro GoG.com důležitá oddaná komunita. Na Steamu se totiž prodalo okolo 200 tisíc digitálních kopií Zaklínač 2 a na GoG.com něco pod 40 tisíc kopií. Je to logické. Steam je nejznámější a nejpopulárnější platforma digitální distribuce, zatímco GoG.com má početnou skupinu oddaných fanoušků, kteří si tam sice normálně kupují starší a staré tituly, ale u Zaklínač 2 se chytili na absenci DRM i četné bonusy a hru si tam koupili. Roli v tom hrála i obliba portálu jako takového, což je mé osobní vysvětlení. Skrze další kanály digitální distribuce (Impulse, Gamersgate a Direct2Drive), se totiž hry prodalo dohromady jen okolo 10 tisíc kusů.

Výše uvedená čísla dokládají, že minimálně GoGu se pečlivě budovaní komunity vyplácí, stejně jako rázný postoj proti použití DRM. A nejenom u starých her, ale i u těch nových. Přitom stačí de facto kopírovat to, co pochopili piráti. Uživatel od digitální verze očekává rychlý a nekomplikovaný zážitek, ne překážky. Rambourg tedy dochází k závěru, že na pirátskou scénu by měli vydavatelé pohlížet jako na konkurence a ne nepřátele. Mohou se od nich leccos naučit. A to je pravda.

Nejnovější články