
Dle Pietra Macchiarelly z Parks Associates se tržní model začíná neodvratně obracet směrem k free-to-play hrám a systém pravidelných měsíčních poplatků se stane slepou vývojovou větví.
„Hráči utrácí reálné peníze za virtuální předměty ve hrách jako Farmville, World of Warcraft a další, a to až do bodu, kdy jsou schopni se o tyto předměty soudit. Obrovská hráčská základna, přístupnost skrze různá zařízení a systémy a zprostředkování plateb, jako třeba kredity na Facebooku nahrávají rostoucím ziskům“. Podle Macchiarelly je vývoj trhu zcela jasný a předvídatelný, což je ovšem velmi diskutabilní postoj.
Jedním z čísel, o nějž se Macchiarella opírá, je číslo ukazující pokles příjmů z měsíčních poplatků. V roce 2008 měly tyto poplatky 35% z celkového koláče zisku onlinových her, zatímco v roce 2010 už to bylo jen 28%. „Je stále složitější obhajovat pravidelné poplatky za hraní. Díky hrám ze sociálních sítí a free-to-play hrám mají, jak casual, tak hardcore hráči na výběr mnoho kvalitních onlinových her a zdarma. Systém virtuálních předmětů, který byl tak úspěšný v Asii, se konečně začíná usazovat i v Americe“.
Macchiarella má bezesporu pravdu v tom, že se systém platby za in-game obsah po úspěšném tažení ekonomikou východní Asie úspěšně etabloval i v USA, potažmo i u nás. Na druhou stranu ale jsou jeho závěry příliš striktní. Pokles výnosu z pravidelných poplatků je logickým vývojem trhu. Rok 2008 byl rokem velkých MMORPG, které chtěly vyzvat na souboj World of Warcraft a logicky se tak zvedly příjmy od nových, nadšených hráčů, které s marnou snahou o zteč hradeb WoW zase poklesly. Právě WoW pak ukazuje, že při správné konstelaci, byť trochu zavání jakýmsi monopolem, může být systém měsíčních poplatků funkční.
Stejně tak odvážný je odhad, že systém prodeje herního obsahu dosáhne v roce 2015 objemu 6 miliard dolarů celosvětově. Při současné dynamice vývoje trhu nejde tak jasně předvídat následující vývoj. Současný boom sociálních sítí se velmi rychle může stát pouhou bublinou, což by mělo za následek naopak velkou ránu příjmům. Současná situace je spíše důkazem toho, že oba systémy příjmů z onlinových her spolu mohou koexistovat.