Tvůrce Minecraftu půjde do soudu s Bethesdou s odhodláním
zdroj: tisková zpráva

Tvůrce Minecraftu půjde do soudu s Bethesdou s odhodláním

22. 8. 2011 14:23 | Téma | autor: Petr Poláček |

Pokud se to celé nezahraje jako obvykle do autu v rámci mimosoudní dohody, slibuje soudní střet Bethesdy a Mojangu (Markus Persson, tvůrce Minecraftu) kvůli slovíčku Scrolls v názvu Perssonovy nové hry zajímavou podívanou s možným poučením. Obvykle se tyhle názvové věci řeší a vyřeší v zákulisí, aniž by se veřejnost dozvěděla detaily - s ohledem na otevřenou indie náturu Markuse Perssona tomu v tomto konkrétním případě bude zřejmě jinak.

Persson informuje o prozatímním průběhu tahanice o název Scrolls mezi ním a právníky Bethesdy na svém blogu. Před dvěma týdny se svěřil s návrhem možného řešení, aby k záměně série The Elder Scrolls a hry Scrolls opravdu nemohlo do budoucna dojít, reakcí mu však byl 15stránkový právnický elaborát od švédské firmy najaté Bethesdou. Persson se však nehodlá před skvadrou kravaťáků prohnout a hodlá bojovat, třeba až do konce. Jednak si nemyslí, že by mohlo dojít u lidí k záměně jeho hry Scrolls a The Elder Scrolls, navíc považuje záměr nárokovat si jedno jediné slovo z názvu, jak to chce Bethesda, za děsivý.

Nezávislý právníci sice Bethesdě přiznávají jistou šanci na úspěch, to samé ovšem říkají právní poradci Perssonovi. Jak z toho ven? Před pár dny přišel Persson s geniální ideou: vyzval Bethesdu na zápas v Quake III – poražená strana se stáhne od soudu a podvolí se požadavkům strany druhé. A jakkoli je tento nápad geniální a měla by jej pro použití v praxi zvážit všechna ministerstva spravedlnosti ve všech koutech světa, uvědomil si Persson posléze, že pro souboj nezvolil nejlepší titul. Bethesda nyní vlastní id Soft, tvůrce Quake III, v jejichž řadách se asi najde dost dobrých hráčů, schopných Perssona roznést na kopytech. Nakonec se asi celá věc bude muset vyřešit mezi právníky, což Persson dle Wired pokládá za nebetyčně nudné.

„Pokud to celé dospěje k soudu, budu bojovat tak dlouho, jak to bude nutné,“ prsí se Persson a vysvětluje. „Je to imbecilní požadavek, vždyť sama Bethesda má několik her s jednoslovným názvem, které sdílí s několika víceslovnými názvy her jiných firem.“ Persson poukazuje třeb ana střílečku Rage a mlátičku Streets of Rage…a má částečně pravdu.

Proč částečně? Soudní pravda je totiž jiná, než ta, co je založena na selském rozumu. „V zásadě jde o to, jestli se dvě značky mohou vzájemně plést, nebo ne,“ vyjádřil se pro Wired právník Mark Methenitis, který dodal: „V rámci US práva existuje celá řada dlouho používaných způsobů, jak to určit dle různých faktorů a na základě nich lze v tomto případě říci, že argumenty Bethesdy má jistou váhu.“

K těm argumentům patří podobnost her, které se o název perou. A nejde o podobnost před zraky hardcore hráčů, kteří rozdíl znají a umí hry vzájemně odlišit. Ve hře je pohled normálního zákazníka, který by si mohl Scrolls a The Elder Scrolls poplést. Opět to ale není jisté, záleží i na tom, jak moc velkou váhu má v rámci názvu The Elder Scrolls samotné slovíčko Scrolls. Mark Methenitis sám dovozuje, že v případě TES her se většinou používá celá zkratka či název, ne pouze Scrolls. Navíc jsou prý hráči zvyklí nazývat dané hry podtitulem: Skyrim, Oblivion, Morrowind, Arena a další.

Osud Markuse Perssona a jeho hry Scrolls tak evidentně závisí na tom, z jakého úhlu pohledu se bude na celý případ dívat soud. Je však otázka, zda tato nejistota, že i navzdory skvělé přípravě se u soudu může prohrát, znervózňuje víc Perssona či jeho kolegy nezávislé vývojáře, kteří by s tím do budoucna mohli mít potíže. Persson se tím, zdá se, nějak rozrušovat nehodlá. Místo toho se cvičí v programování a během 48 hodin vytvořil hru Prelude of the Chambered, kterou si nyní můžete zahrát přímo v prohlížeci.

Nejnovější články