Men of War: Assault Squad - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Men of War: Assault Squad - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

16. 3. 2011 20:40 | Recenze | autor: Tomáš Jung |

Při hraní realtime strategie Sudden Strike jsem si občas připadal jako Stalin. S heslem, že smrt jednotlivce je tragédie, smrt miliónů je statistika, jsem chladnokrevně posílal houfy malých vojáků do plamene bitvy a měnil je v červené loužičky. Pravým opakem Sudden Strike a jasnou ukázkou naprosto rozdílného přístupu ke strategiím je série Men of War.

V této sérii se počítá každý padlý voják, a to i nepřátelský, protože ho můžete obrat o munici nebo zbraň. Postupujete takticky od jednoho krytu ke druhému a používáte budovy jako pevnosti, tedy do doby, než je někdo tankem rozstřelí. Zničitelnost prostředí je další raritou této strategie, která se po několika datadiscích vydává podpořit multiplayerové hraní.

Několik velitelů

Men of War: Assault Squad je samostatně hratelný přídavek, který se zaměřil na rozšíření a vylepšení multiplayeru. Začneme kooperativním hraním až pro osm hráčů, pro které je připraveno celkem patnáct map a to tři za každý národ. Za Američany se podíváte do Normandie, Britové si zkusí dobýt most a město Arnhem, Rusové budou cedit krev u Smolenska, Němci pustí žilou ve Francii u Caen a konečně zcela nová frakce, Japonsko, si zabojuje třeba na ostrově Iwo Jima.

Mapy mají samozřejmě nějaká jména a inspirace, ale přesné kopie daných bitev určitě nehledejte. Rozmach terénu od zasněžených plání po písečné duny a palmy je parádní a hodně přidává na variabilitě hry. Kooperativní hraní je možné provozovat až v osmi lidech, což už je trošku nepřehledné a náročné na koordinaci, z vlastní zkušenosti doporučuji sestavu 2-3 lidí, nejlépe zkušenějších hráčů. Základním principem cesty k vítězství je obsazování míst, za jejichž dobití a držení získáváte body na nákup nových jednotek a také se odemykají nové zbraně i technika. Společnými silami útočíte na armádu řízenou počítačem s cílem obsadit všechny body na mapě.

AI ti to natře

Možná se divíte, jak to může fungovat. AI je ve většině her choromyslný tvor, neschopný solidního odporu. Byl jsem také podobného názoru, než jsem poprvé dostal nakládačku, a je až trapné přiznávat, že to bylo na normální obtížnost. Naštěstí to mohu svést i na další dva spoluhráče, kteří měli stejně horkou hlavu, s níž jsme rychle postupovali vpřed ve scénáři Khalkhin Gol a drtili za Japonce ruskou obranu. Během deseti minut jsme však byli údernou protiofenzívou zatlačeni zpátky do startovní pozice.

Proč? Páni velitelé, Men of War: Assault Squad není žádná arkáda, musíte se chovat jako ve skutečné bitvě: dobře si dobytá místa upevnit, nespěchat rychle dopředu, ale zároveň neustále tlačit nepřítele a nenechat ho převzít iniciativu. Jedna chyba, pár desítek hloupě promarněných bodů nákupu, ztracený tank či dva a už si sbíráte saky paky. Umělá inteligence tyhle chyby cítí jako ohař, využívá je a bodá do otevřených ran vaší obrany jako největší sadista. AI je v této hře skutečně konkurenceschopný nepřítel.

Časem přijdete jak na AI vyzrát, i když vás bude štvát, že lehce podvádí a na vyšší obtížnost dostává nepřiměřeně brzo tanky. Zábava však neopadne, protože tolik potřebnou variabilitu do hry vnesou ostatní hráči, zejména ti méně zkušení, za které budete muset nezřídka hasit oheň. Kooperativní hraní má v MoW:AS zkrátka svůj smysl a pořádný náboj.

Sám proti všem

Všech patnáct misí kampaně, které hrajete v kooperaci, můžete projít i sami v singleplayeru, ale není to takový odvaz, jako společně s jiným spolubojovníkem. Za pár hodin odhalíte recept na úspěšný postup, který se dá aplikovat poměrně úspěšně na všechny mapy. Určitě sem patří varování, že kvůli singleplayeru se Men of War: Assault Squad určitě nekupujte, měli byste ze hry jen polovinu. Kromě kooperace tady je více než třicet dalších map určených pro jiné herní módy, tentokrát čistě proti lidským soupeřům. A to už je důvod začít mulťák hrát!

Moc se mi zamlouvalo válčení v Assault Zones, s podobným zabíráním vlajek jako v kooperaci. Pěkný strategický deathmatch můžete spustit v režimu Combat a neméně zajímavou válečnou zkušenost získáte při hraní Frontlines, kdy jedna strana útočí a druhá brzdí postup. Men of War: Assault Squad si zkrátka důkladně zasedla na online hraní a rychle se dostala mezi nejlepší strategie. Alespoň co se online hry týče. Takové vylepšení multiplayeru totiž celé sérii bolestně chybělo.

Co má voják v batohu

Multiplayerové možnosti jsou pompézní, ale je nutné vědět, proč hra baví nebo čím dokáže chytnout za srdce. Celkový koncept série se zde moc nemění, a tak musíte očekávat relativně pomalé herní tempo, hodně zacílené na taktiku a realističnost. Nemusím asi zdůrazňovat, že tank je vyřazen jistěji zásahem do zadní části než do tlustého pancíře na předku. Co však musím vypíchnout, je možnost řídit tank a vlastně jakoukoli zbraň nebo jednotku osobně, ne jen pomocí rozkazů a klikání myší. U tanku řídíte pohyb po bojišti, střílíte z kulometu i děla a celkově se staráte o dlouhou životnost stroje, který je sakramentsky drahý a jeho ztráta může mít fatální následky. A máte se čeho bát. Pěchota je totiž v této hře velmi nebezpečná.

Hratelnost se celkově hodně přenesla na nohy a těla vojáků, kteří už nejsou jen očima tanků, ale i čepelí vašeho útoku. Můžete si nakoupit různé typy pěchoty, namíchat si je do čety a vyrazit s nimi do boje i proti obrněncům. Není problém se plížit, schovávat a udeřit zákeřně zezadu. Neobejdete se ani bez taktické spolupráce, kdy jedna četa střílí a drží nepřítele u země, druhá postupuje k němu a ve vhodný okamžik ho vymaže z mapy několika granáty.

Dokonce musíte sami dát rozkaz, kdy hodit granát, kdy jít do boje muže proti muži nebo naopak použít kouřovou clonu. Dáváte povel k zalehnutí a přesně vojákům ukazujete, jak se mají rozestavit k obraně. Vrcholem celého taktického koncertu je sáhnout mrtvému nepřátelskému vojákovi do batohu a obrat ho o munici či zbraně.

Ale nebojte, na blbnutí s inventářem bylo místo a čas hlavně v předchozích dílech série, v Assault Squad už toho moc nevyužijete. Oproti původním dílům mi hraní přišlo svižnější, ne tolik koncentrované na detailní práci s vojákem a tím pádem i dynamičtější. Máte-li recenzi vytisknutou na papíře, předchozí větu si zvýrazněte. Je hodně důležitá pro všechny, kterým úplně nesedly předchozí hry série.

Arzenál

Základ taktiky je však stále stejný: musíte dobře využívat zbraně, znát jejich vhodné upotřebení, zvolit si dobrou taktiku boje a neustále ji přizpůsobovat situaci, která se bleskově mění. A to se mi na Men of War: Assault Squad líbilo, stejně jako celkové vyvážení arzenálu jednotlivých národů. Kdo má trochu znalost o zbraních a vojenské technice druhé světové války, může se spolehnout, že nebude překvapen třeba přemrštěnou účinností plivátek na obrněných transportérech nebo podhodnocením jiných zbraní.

Téměř všechno tak nějak sedí dle reality a jako zázrakem to je ve hře dobře vyváženo. Jednotlivé národy občas přihazují na misku vah i speciální jednotky a schopnosti, kterých však není tolik, aby rozhodily hratelnost. Mně se nejvíce líbil japonský Banzai útok, jehož spuštěním vyvoláte bandu pěchoty a tanků, která se prožene na určené místo jako hrot kopí. Jsou zde též výsadkáři, letecké útoky nebo levné ruské jednotky útočící v ohromném množství.

Engine na zabití

Grafika hry není převratná, vychází ostatně z původní hry a byla jen vylepšena o nové efekty a sem tam detailnější textury. Nesmíme jí však upřít, že i přes své stáří stále dokáže vytvořit potřebné válečné napětí, děs i hrůzu a to za přispění destrukce prostředí. Skoro všechno lze zničit a rozstřílet, lesy můžete pokácet a domy i většinu zdí zbořit.

Souhlasím, že by hra mohla vypadat o něco lépe, nevidím v tom ovšem zásadní problém, zábavu to nekazí. Spíše mi vadila špatná optimalizace enginu. Stahování detailů grafiky nemá na výkon výrazný vliv, FPS někdy létá hodně nízko, jindy zase vystřelí bez problému nad 40. Měl jsem pocit, což potvrzují i diskuze na fórech, že se výkon zhoršuje při velkém počtu jednotek na bitevním poli, s nimiž si postarší engine neumí poradit. Zřejmě nedokáže efektivně rozhazovat práci na jednotlivá jádra procesoru. Nemám to zcela ověřeno a ne všechny počítačové sestavy budou mít podobný problém, avšak od hry s postarším vzhledem bych vyžadoval větší svižnost.

Když už jsme u kritiky, Men of War: Assault Squad se chová k nováčkům dost macešsky. Koncept hry je přeci jenom komplikovanější a hra neobsahuje řádný tutoriál, jen systém tipů. Dá se přes ně leccos naučit, ale půjde to nezábavně, ztuha a zpětně se to projevuje v multiplayeru. Najít schopné hráče proto není nic snadného.

Osm až devět

Usilovně si v hlavě přehrávám hodiny, které jsem v Men of War: Assault Squad strávil, a snažím se najít další nedostatek nebo něco, co mi znatelně kazilo zábavu. A nic mě nenapadá. V souhrnu mi výrazně nevadilo, že AI občas udělá nějakou hloupost, tank se zasekne o dům nebo že online loby není vzor přehlednosti a uživatelské přítulnosti. Jediné, na co dokážu myslet, je chvilka, kdy dopíši recenzi a ještě si půjdu zaválčit.

Podle toho, jak mě hraní bavilo, mám sto chutí dát devítku, ale přeci jenom to je pouze přídavek ždímající již hotovou hru. Mám za to, že na devítku by to chtělo více zásadní invence než vylepšení stávajících věcí. Ale doporučení určitě neodvolám. Men of War: Assault Squad si bez debat užije každý, kdo rád strategie, druhou světovou a online hraní.

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Men of War: Assault Squad je přeborník v mutiplayerovém strategickém válčení. Máte-li tuhle disciplínu v oblibě stejně jako období druhé světové války, jděte do toho. A to i přesto, že jste třeba neměli dobrý pocit z předchozích dílů v sérii. Tenhle je trochu jiný, multiplayerový, hezčí a svižnější, jen nepříliš vstřícný k nováčkům.

Nejnovější články