Mark H. Walker's Lock 'n Load: Heroes of Stalingrad - recenze

PC

Recenzovaná verze: PC

Vychází na platformách: PC

Verdikt: Konverze deskové válečné hry do virtuální podoby, která od své papírové předlohy neustoupila ani o píď. Nečekejte žádné úlevy nebo ulehčení, tady se budete biflovat pravidla stejně, jako kdybyste si koupili deskovku. Vadí? Tak rychle pryč! Nevadí? Těšte se na parádní válečné představení.

Objednat na JRC.cz

Hodnocení redakce 8/10

15. 3. 2014 v 19:00 - Recenze Autor: Tomáš Jung Komentáře: 0

Ohrnovat nos nad deskovým válečným hraním je jako považovat naše předky za tupce. Válečné deskovky byly a jsou podkladem nespočtu videoher z různých platforem. Kromě PC využívá jejich principy nemálo mobilních her, konvertuje je na displeje tabletů i dotykových telefonů.

Důvodem je čistota nápadů, vypočitatelná přímost herních pravidel a jednoduchost ovládacího rozhraní. Tahová strategie Mark H. Walker's Lock 'n Load: Heroes of Stalingrad má jednoznačné kořeny v deskovce, a to ve velice promyšlené, úspěšné a mezi pohovkovými generály populární. Nyní se dočkala počítačového převedení.

Papírové rodiště

Série deskovek Lock 'n Load a především její druhoválečné téma s názvem Band of Heroes si získala dobré jméno svou relativní jednoduchostí. Většina jiných papírových válečných her, které s co největší přesností simulují co nejvíce aspektů bojiště, má významně složitější herní systém i pravidla. Zatímco v počítačových strategiích za vás výsledek souboje spočítá stroj, u deskovek si s hordou čísel musíte poradit sami.

V deskovém Lock 'n Load: Band of Heroes, přestože se zabývá vlivem morálky, pohybu, střelby, průrazem pancířů i terénu, je hraní i přes výpočty svižné. S pomocí několika tabulek a hodů kostou se rychle doberete závěru každého výstřelu či pohybu jednotek. V PC konverzi Heroes of Stalingrad výsledky samozřejmě stanovuje počítač, ale to neznamená, že by hráče zcela zbavil povinnosti znát pravidla a principy. A to může být první kámen úrazu pro část wargamerů a nepřekročitelná rozvodněná řeka pro část dnešních hráčů.

Kanonáda čísel

Tutoriál je ve hře přítomen a jeho jednotlivé mise protkané texty s vysvětlením projdete snadno. Jenomže v ostré hře už žádnou pomoc nedostanete a budete jen zírat, jak padají kostky, zobrazují se různá porovnání čísel a umírají jednotky. Že jste si nezapamatovali co znamenají čísla na žetonech, při tutoriálu si nedělali poznámky na papír nebo nemáte vytištěný manuál? Heroes of Stalingrad na to odpoví jednoduše – vaše chyba!

Těžký průnik do hry a hlavně nulová pomoc ze strany autorů při hráčově snaze pochopit pravidla, je zásadní a výrazný nedostatek. Stačilo by do hry dát vyskakovací kontextuální vysvětlivky a nebo nějakého rádce, který by na požádání vypsal, co by v dané chvíli bylo nejpříhodnější učinit a jaké šance při tom máme. Sám vlastním i aktivně hraji mnoho let papírové Band of Heroes a neměl jsem s pochopením problém, ale dovedu si představit to klení pravidel neznalých hráčů.

Vyděržaj pijaněr

Předchozí odstavec si ale nevykládejte špatně. Kritika v této oblasti je určitě na místě, ale s druhým nádechem musím dodat, že si ulevíte sprškou nadávek, pokračujte dál. Zkuste si pravidla osvojit a hru pochopit, stojí rozhodně za to. Grafické zpracování map, na které koukáte svrchu i kreslený styl žetonů dovede stratéga nadchnout. Má šmrnc, který musí wargamer milovat. Je dobře, že se autoři nesnažili vecpat do grafiky nějaký pochybný 3D model. Z celé hry je díky grafice i zvukům dokonce cítit závan Steel Panthers.

...

Zaposlouchejte se do zvuků bitvy a poznáte, že ozvučení je z většiny převzato právě z téhle legendární strategie. Zvukovou kulisu trochu kazí jen některé průpovídky vojáků. Vypěstoval jsem si prostě už alergii na výkřiky v anglickém jazyce s německým a ruským přízvukem. Je takový problém nechat namluvit hlášky, které nejsou účelové, ale slouží čistě k prohloubení atmosféry, v přirozené němčině nebo ruštině? Kritiku si slízne i občasné proložení kampaně obrázky s dialogy unaveně vyprávějícími za vlasy přitažený příběh.

Dobře vše promysli

Průběh boje je, stejně jako u papírové verze, příjemně plynulý. Bitva se skládá z několika tahů, v průměru asi desíti, v každém z nich se hráči střídají s aktivacemi jednotek, s nimiž následně podnikají akce. Boj je intenzivní a napínavý. Každá akce s žetonem představujícím vojenskou jednotku, zbraň nebo vozidlo má svou důležitost. Mnohdy se stačí špatně pohnout, zůstat stát na nechráněném místě nebo chybně zvolit cíl palby a už se to s vámi veze až do konce. Je to jako domino, jedna zničená jednotka pěchoty, demoralizovaný velitel nebo neúspěšný výstřel z tanku nechá popadat všechny kostky.

Já vím, že to zní spíše jako frustrující systém, ale věřte mi, že v tom je paradoxně Lock 'n Load: Heroes of Stalingrad zábavný, pohlcující a napínavý. Budete důsledně promýšlet, zda vystřelit s jednotkou a získat bonus od velitele na stejném hexu, což vás ale následně prozradí. Jakmile vystřelíte, již jste pro nepřátele viditelní a stanete se cílem. Pak stačí nemít štěstí v hodu kostkou a je vymalováno. Nebylo by lepší vyjít ven s jednou jednotkou, přitáhnout palbu nepřátelského kulometu a teprve pak přeběhnout se zbytkem pěchoty? Nebo se radši pokusíte využít kouřovou clonu? Mám tank postavený v dobré pozici, že vidí na nepřítele a tedy může vystřelit? Desítky takových otázek vás provázejí před každým uděleným rozkazem. Přesnost a důmyslnost rozhodnutí je základ k vítězství.

Scénáře a kampaň

Hlučný potlesk si zaslouží nejen grafické zpracování, ale také objem kampaní a scénářů, včetně jejich variability. S hrou dostanete celkem dvě kampaně (za Rusy a za Němce) s celkem 33 scénáři, plus dalších 15 samostatných misí. Ani jedna bitva není stejná, vlastně ani podobná. Už z papírové verze vím, že autor Mark H. Walker dokáže ze systému hry vymačkat maximum a vyladit scénáře do posledního puntíku. Budete dobývat vesnice, mosty, bránit se před masivním útokem ruské pěchoty, zatápět Němcům partyzány či se účastnit líté tankové bitvy za podpory pěchoty vezené v obrněných transportérech. Rozmanitost map, jednotek, šikovné využívaní bonusových karet a také provázanost jednotlivých scénářů v kampani doplňuje vysokou kvalitu celé hry.

Nečekej úlevy vojíne

Od PC konverzí deskových her se většinou očekává jisté zjednodušení a přizpůsobení zmlsaným videoherním válečníkům. Lock 'n Load: Heroes of Stalingrad tohle nedělá. Autoři se rozhodli, že se s vámi nebudou mazat. Pochopení principů a pravidel hry je zcela nezbytné. To samé platí pro obtížnost, která je nastavená drsně vysoko a často se o výsledku bitvy rozhoduje až v posledním tahu. Pokud jste se někdy zakoukali do válečné deskové hry jako jsou k vidění tady, pořídili jste si ji nebo jste o jejím nákupu jen uvažovali, Lock 'n Load: Heroes of Stalingrad bude pro vás. Ostatní dejte ruce ruce pryč. Tohle je zkrátka čistá a drsná transformace papíru do virtuální podoby bez zbytečných příkras a pozlátka.

Tagy: strategie taktická válečná deskovka

Zdroj: Vlastní