Šéfeditor GameSpotu vyhozen kvůli Kane and Lynch
zdroj: tisková zpráva

Šéfeditor GameSpotu vyhozen kvůli Kane and Lynch

30. 11. 2007 19:19 | Byznys | autor: Redakce Games.cz |

Peníze od inzerenta a jeho spokojenost zřejmě důležitější než setrvání zkušeného redaktora. Nebo to bylo jinak? + UPDATE

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Třetí podobná aféra za podzim. A nepřekvapí, že se opět týká hry, která je pro výrobce klíčová. Po podlézání Microsoftu recenzentům s darováním Halo 3 tašky s obsahem v hodnotě 800 dolarů (info) a nátlaku UbiSoftu kvůli Assassins Creed (info) se tentokrát pozornost upíná k největšímu americkému hernímu serveru. Jeho šéfeditor Jeff Gerstmann byl vyhozen provozovatelem, společností CNET Networks. Podle neoficiálních informací se tak stalo kvůli jeho recenzi Kane & Lynch, na kterou si měl stěžovat vydavatel Eidos a (již tradičně) vyhrožovat zrušením své reklamní kampaně (asi nejdražší formát, co existuje - přeskinování designu hlavní stránky GS do motivu inzerované hry).

Šíří se zvěsti, že nešlo ani tak o udělení 60%, jako spíš o negativní tón celé recenze, která byla dodatečně zeditována (známka však zůstala). Trnem v oku měla být také nezvykle otevřená a dost hanlivá video-recenze s výrazy jako "líný skript" apod., která je nyní z GameSpotu radši odstraněna, ale můžete se na ní podívat třeba zde.

Ptáte se, proč by to měl odnést zrovna matador GameSpotu, když Kane & Lynch dostává shodné známky 60-70% prakticky všude? To je právě ono. GameSpot často mívá recenze jako první a vzhledem k jeho vysoké prestiži (např. každý článek tam před zveřejněním připomínkuje/dolaďuje početný tým) na něj jsou kladeny extrémně vysoké nároky. A také od něj řada ostatních webů (ať už cíleně nebo nechtěně) opisuje přejímá názory, resp. se snaží nějak nevybočovat z jím nastoleného pohledu na kvalitu (při vší skromnosti, něco podobného lze sledovat i v ČR - autoři Tiscali by mohli vyprávět). Když prostě GameSpot o něčem řekne, že je to špatné, tak to "musí být pravda" a ostatní média se tím běžně řídí. Ocejchování ambiciozního Kane & Lynch za horší než (dle do hlavy vtloukaného očekávání) pecku se tedy Eidosu logicky nemohlo líbit, když pro něj je hlavní hrou roku s předpokládanými vysokými tržbami po vzoru Hitmana. Do americké TOP10 se po prvních dnech prodeje nedostal a v britské multiplatformní hitparádě debutuje "až" na 13. místě (níž než třeba FIFA 08 či Ratatouille).

Oficiálně nechce kauzu ani jedna strana blíže komentovat (jen takové obecné komuniké) a vede se spíš taková podprahová válka. Jako třeba příspěvek insidera na Forumopolis tvrdící, že Gerstmann dlouhodobě nebyl příliš oblíbený u majitelů CNETu, ale že reklamní kampaň Eidosu s jeho padákem (kvůli práci na K&L) přímo nesouvisela. CNET se prý neplazí před inzerenty po čtyřech a už měl v minulosti několikrát přijít o velké peníze kvůli nevyhovění jejich různým tlakům (pro srovnání - v českém prostředí se při neposlušnosti přijde leda tak o mediální podporu, jako poskytování her pro recenze, odpovídání na maily, pozvánky na večírky... :)

Čtenáři GameSpotu se za svého oblíbeného autora rozhodli bojovat floodováním tamního diskusního fóra a hromadným udílením známky 1/10, čímž znehodnotili průměrné čtenářské skóre. Gerstmann pracoval v GameSpotu dlouhých 10 let a byl (po odchodu Grega Kasavina na pozici producenta do EA) posledním zástupcem staré gardy, která tento web dovedla až na vrchol. Dnes ho opustil i Tim Tracy, který měl od počátku na starosti videa.

Update 23:00 - vyjádřil se člověk obstarávající kampaň na K&L a objasnil průběh: původně měl banner směrovat na recenzi, ale když vyšla, Eidos zuřil, vyhrožoval jejím stažením, nakonec došlo jen ke změně cílového URL na oficiální stránku a vše se zklidnilo. Tvůrce komiksu Penny Arcade ale zaslechl, že Eidos utnul budoucí inzerci v řádu stovek tisíc dolarů.

Podle ex-GameSpot zaměstnance (nyní v 1UP) si na neprofesionální recenze a praktiky stěžovalo mnoho vydavatelů, byť nikdy v minulosti neovlivnili politiku magazínu. V říjnu se však viceprezidentem CNETu stal člověk zvenčí (zakladatel časopisů typu Maxim, kde nejsou moc rozdíly mezi články a reklamou), který teď dohlíží i na GameSpot a v tom asi bude zakopán pes. Gerstmann měl být na koberečku už dříve za použitý tón ve svých článcích, kterým vznikalo pnutí mezi redaktory a vedením. To by podle názoru autora Penny Arcade asi bylo nejradši, aby se pro vysokoprofilové hry používalo jen hodnocení v rozmezí 7 - 9, ať inzerenti neremcají. Gerstmann jako vedoucí sekce recenzí na GameSpotu (měl tedy vždy poslední slovo) prý byl vždy přísnější než ostatní média, což souviselo s jeho celkovým znuděním hrami po tolika letech v branži.

zdroj: Shacknews, Kotaku, GI, Joystiq a další

jd

Nejnovější články