Letos jsme se rozhodli sloučit kategorii Nejlepší příběh a dřívější Nejzajímavější postavu, protože jsme se po poradě v redakci shodli na tom, že se často do velké míry překrývají. Platilo to i v případě letošních nominací. Málokterý skvělý příběh se obejde bez hrdinů, hrdinek, záporáků a záporaček, ale i běžných nečernobílých lidí, jejichž motivace dávají smysl, a tak bychom u zajímavých postav jen opakovali dříve řečené. Kdo nám tedy v roce 2022 nejlépe vyprávěl?
3. místo: Citizen Sleeper
Spáč se musí probudit, a to zejména, když jde o spáče-občana. Citizen Sleeper ve fascinujícím mixu virtuálního stolního RPG a vizuální novely vypráví o uprchlém kyborgovi, který se na vesmírné stanici skrývá před někdejšími majiteli. Tam zprvu bojuje o holý život, respektive udržuje v chodu své životní funkce, na každém rohu ale číhá nějaké tajemství vybízející k prozkoumání a zajímavý příběh prosící o odvyprávění. Citizen Sleeper vyžaduje hodně čtení, podobně jako Disco Elysium se vám za něj ale štědře odmění. Na jeho postavách vám bude skutečně záležet, stejně jako na rozhodnutích, jimiž chtě-nechtě budete formovat jejich osudy. Zasloužená bronzová medaile.
2. místo: Pentiment
Detektivní hry nejsou žádným novým žánrem, většina z nich má ale jediné správné řešení a hezky vás ponoukne jeho směrem. Pentiment má ale tu drzost vám k vyřešenému případu neposkytnout rozhřešení. Nestihli jste nasbírat dost důkazů? Vydali jste se po špatné sérii stop? Tak to máte smůlu, na někoho Andreas Maler vraždu (nebo dvě) hodit musí. A vy si s tím nespravedlivým obviněním hezky žijte i po čtvrtstoletí, kdy bavorský Tassing na první případ už málem zapomněl, ačkoliv ho navždycky poznamenal.
Pentiment neperlí jen tím, jaký příběh vypráví, ale i smyslem pro detail v tom, jak ho vypráví. Ať už jde o práci s písmem, nebo to, jak se městečko a jeho obyvatelé mění na základě vašich rozhodnutí. A rozhodně budete mít chuť se vrátit zpátky na začátek a napravit, co jste poprvé neuváženě napáchali, ale nikdy nedostanete dost času poznat všechny nuance osudů jednotlivých postav, tak važte každého slova pečlivě naškrábaného husím brkem.
1. místo: God of War Ragnarök
Před čtyřmi lety Kratovi s Atreem náležel v téhle kategorii jen bronz, letos si se začátkem bájného Fimbulwinteru společně došli pro zlato. Příběh Ragnaröku je v mnohém ještě emotivnější než první díl severského dobrodružství: Kratos v sobě probudil ochranáře, zatímco na Atrea jde puberta, snaží se přijít na to, kým je, a zvládnout své probouzející se schopnosti. Navzdory tomu mu patří čestné uznání v neoficiální kategorii Teenageři, kteří nás neštvali.
Vyprávění ale nestojí jen na ústřední dvojici a prakticky v něm nenarazíte na nezajímavou vedlejší postavu či linku, všechny dialogy mají svůj smysl a zbytek herní produkce vám po dohrání Ragnaröku bude scenáristicky připadat poněkud zaostalý. Kde byl God of War z roku 2018 komorním příběhem otce a syna, tam letošní díl míchá karty složitějších vztahových propletenců, nešetří nečekanými zvraty a prozkoumává nadčasová témata rodiny, osudovosti anebo pomsty. Severská mytologie nikdy nebyla nepředvídatelnější a zároveň neměla tak uspokojivý konec.