zdroj:
tisková zpráva
Když Sony vydala minulý týden tiskovou zprávu, ve které se chlubila, že jejich Playstation Network už má přes 20 milionů registrovaných uživatelů, zatímco Xbox Live jich má 17 milionů, v zahraničních médiích se začalo pomalu psát o tom, jak služba Playstation 3 poráží tu starší pro Xbox 360. Celé toto téma je však poněkud složitější. V prodejích stále vyhrává Xbox 360 – jak je tedy možné, že je na PSN více registrovaných uživatelů? Ta odpověď je docela jednoduchá. K prosinci 2008 se prodalo celkem 21,3 milionů konzolí PS3, ale k lednu 2009 už mělo Sony na kontě také 50 milionů prodaných kusů PSP a PSN Network je pro obě zařízení - tzn. do onoho čísla na PSN počítají i majitelé handheldu PSP.
Další věc souvisí s tím, že je spousta uživatelů, kteří mají minimálně dva účty na PSN Network. Když například vyšlo demo Killzone 2 pouze pro hráče registrované v Evropě, spousta Američanů si jednoduše vytvořila i evropský účet, aby nemusela čekat skoro měsíc na jeho zpřístupnění na americkém PSN. Stejně jako má spousta evropských hráčů zaregistrovaný také americký účet, protože hodně demíček a obsahu vychází dříve na americkém PSN. A to ani nemluvíme o takzvaných „černých“ účtech. PSN Network má totiž takovou mnohými neodhalenou „chybu“. Když se spojí několik kamarádů na jednom účtu a kupujete si hry přes PSN Network, můžete si je pak volně všichni na tento jediný účet stahovat (a peníze za jednu hru si mezi sebou krásně rozdělíte).
zdroj:
tisková zpráva
O co ale doopravdy jde a na co se hraje v tomto byznysu v první řadě, to nejsou silná slova v tiskových zprávách, nýbrž výdělky z těchto online aktivit. V nich jednoznačně vítězí Microsoft se svým Xbox Live. Na veřejnost totiž prosákl dokument, který krásně ilustruje, kolik peněz Microsoft vydělává díky tomu, že na Xbox Live existuje placený Gold účet, bez něhož nemáte šanci hrát své xboxové hry v multiplayeru online. Gold verzi účtu má zhruba 56 procent uživatelů Xbox Live, což je údaj z února minulého roku, kdy mělo na Xbox Live účet asi 10 milionů lidí. Když zapojíme trošku matematiky, znamená to, že 5,6 milionů lidí si platí Gold účet, což znamená přibližně 50 dolarů za rok – roční výdělek 280 milionů dolarů. Samozřejmě, nepočítají se zde tříměsíční Gold účty nebo slevové kupony, ale i tak je roční výdělek Xbox Live nad 200 milionů dolarů a to se do toho nepočítá samotný obsah prodaný na Xbox Live (hry a placená videa).
Sony ve svém tiskovém prohlášení říká, že za dobu existence PSN Network přes něj prodali obsah, který jim vydělal čistý zisk (podíl Sony na prodejích) celkem 180 milionů dolarů. Tedy podstatně méně, než kolik vydělá Microsoft jenom za jednoleté předplatné Gold účtů, aniž bychom do toho zahrnovali podíl Microsoftu z prodeje obsahu na Xbox Live Marketplace. Když přidáme ještě další čísla: PSN tedy za dvouletou historii má na kontě 180 milionů čistý zisk, Microsoft tvrdí, že za pět a půlletou historii Xbox Live vydělali přes 1 miliardu dolarů.
Otázkou není, co je výhodnější pro uživatele a hráče, zde bez debaty vítězí PSN díky možnosti hrát online zdarma. Otázkou je, zda se Sony dlouhodobě vyplatí konkurovat Xbox Live tím, že udělalo online hraní na PSN zcela zdarma. Zatímco na Xbox Live si musíte koupit Gold účet, abyste mohli hrát své hry online, abyste získali přístup k exkluzivním demům a videím a nějaké další věci jako slevy na hry, na PSN má každý uživatel tyto věci většinou zadarmo. Pro samotné uživatele velmi pozitivní, pro Sony zdá se nikoliv.
5. 3. 2009 18:18 | Téma | autor: Redakce Games.cz |
PlayStation Network sice má více uživatelských účtů a je oblíbenější, ale na to se v byznysu v první řadě nehraje. TÉMA
zdroj: Variety, vlastní a další