Většina ochran je prostě hloupá, tvrdí šéf Valve
zdroj: tisková zpráva

Většina ochran je prostě hloupá, tvrdí šéf Valve

3. 12. 2008 15:15 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

A pozoruje odklon od špatných DRM řešení, kdežto jiní namítají, že jen aktivisté dělají z komára velblouda. + STATISTIKA EA CZECH O DRM

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Gabe Newell a zbytek osazenstva kanceláří v americkém Seattlu asi musí sedět na mailu 24 hodin denně. Jinak si lze jen těžko vysvětlit, jak by stíhali bleskově a zároveň poctivě odpovídat na snad každý e-mailový dotaz obdržený od jednotlivých zákazníků (viz třeba tahle komunikace). S nimi se dávají ochotně do řeči, jako by skoro neměli co na práci nebo neznali základní poučky time managmentu. Ne že by to bylo přímo špatně, zaslouží si to uznání, ale pak jim nemohou ti samí korespondenti vytýkat, že se rozestupy mezi epizodami Half-Life stále prodlužují :)

Jeden takový fanda Steamu si šéfovi Valve pobrečel na rameno, že ho naštvali EA s řešením DRM (Digital Rights Managment) u Spore. Gabe Newell v e-mailové reakci řadovému zákazníkovi zopakoval svůj dlouhodobě konzistentní postoj, když na rovinu prohlásil, že většina současných protipirátských strategií je prostě hloupá. "Cílem by mělo být nabídnout zákazníkovi co největší hodnotu produktu, například usnadnění jeho používání kdykoli a odkudkoli. Nikoliv naopak špatným řešením DRM způsobovat snižování hodnoty produktu o nejistotu, zda bude moci hrát svou hru nebo ne," dodal k tomu Gabe Newell. Jakkoli si zjevně přihřívá polívčičku svému Steamu, je to jako kdybyste si kupovali v obchodě chladničku a nevěděli, jestli u vás doma začne mrazit. Valve se prý snaží odradit ostatní vývojáře a vydavatele od využívání nefungujících DRM strategií, v čemž pozoruje čím dál větší podporu napříč celým herním průmyslem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva S kým se Newell na dalším postupu určitě neshodne, je šéf jeho distributora Electronic Arts. John Riccitiello se nedávno za letos zavedený systém online aktivace u jejich PC her znovu postavil. Považuje ho za vyhovující, jakmile jej ještě doplní o možnost odvolat již provedenou aktivaci, což by se dle našich informací mělo stát brzy (má to být součástí brzkého Red Alert 3 patche a již od začátku v Mirrors Edge PC).

Šéf EA na toto konto dodává, že ho osobně také příliš nebaví povinnost nosit v kapse a používat klíče od auta nebo klíče od dveří domu. Ale chápe, že je to v nynějším světě nezbytné, protože jinak by jeho auto i dům někdo okamžitě vykradl. A stejné to prý je u her. Riccitiellovi v souvislosti s DRM nejvíce lezou na nervy (dle jeho slov velice šikovně organizovaní) aktivisté, kteří tvoří jen nepatrný zlomek zákazníků, ale hlasitým křičením na webu se jim povedlo udělat z komára velblouda a upoutat pozornost.

Že na tom něco nepochybně je, potvrdila naposledy i naše debata se zástupcem Electronic Arts Czech. Ti se DRM ustavičně zabývají a snaží se zjistit skutečné dopady na herní scénu: "Možná vás bude zajímat, že pražské zákaznické centrum EA pro celou střední a východní Evropu evidovalo od zářijového zavedení online aktivací dodnes jen 121 žádostí (ze všech zemí - České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska a Ruska), resp. jen 15 žádostí (čísla jen z ČR a SK) o zvýšení počtu licencí." To jest 121 žádostí na řádově desítky tisíc prodaných kusů PC her s DRM (Spore, FIFA 09, Dead Space, Mercenaries 2 aj.) v celém regionu střední a východní Evropy. Zástupce EA uznal, že je to samozřejmě trochu vytržené z kontextu celého problému, ale dobře to podle jeho názoru vystihuje reálný (tj. minimální) dopad online aktivací na většinu koncových hráčů, kteří často ani nezaregistrují, že něco takového před spuštěním hry proběhlo.

zdroj: GamePolitics, Gamasutra, vlastní

jd

Nejnovější články