Tak prý jinak, Microsoft chce podporovat indie hry na Xbox One
zdroj: Archiv

Tak prý jinak, Microsoft chce podporovat indie hry na Xbox One

29. 5. 2013 19:29 | Téma | autor: Petr Poláček |

Jedna z mnoha dílčích informací ohledně nové konzole Xbox One, která se nesetkala s  příznivým přijetím mezi hráči a vývojáři, se týkala údajně nezměněného přístupu Microsoftu k vydávání nezávislých her. Matt Booty z MS prohlásil, že na současném modelu se nebude nic měnit, což v překladu znamená, že nezávislí vývojáři nebudou moci své hry na Xbox Live vydávat sami, ale budou na to muset jít přes Microsoft, nějakého jiného vydavatele a tunu papírování.

Je to způsob, který se už nyní spoustě vývojářů moc nelíbí, protože Sony a Nintendo jsou v tomto vstřícnější a ani jedna z firem na tom nehodlá nic měnit, naopak. Jenže, stejně jako třeba v případě vševidoucího Kinectu nebo bazarovek někdo jiný z Microsoftu nyní přispěchal s ujištěním, že Xbox One bude nezávislým vývojářům nakloněná konzole. A opět tak vytvořil situaci, kdy nikdo neví, co si tedy má myslet.

Ten někdo, kdo se slova Matta Bootyho snaží interpretovat v jiném světle, je jeho nadřízený Don Mattrick – šéf celého oddělení interaktivní zábavy. V rozhovoru pro Kotaku Mattrick jasně deklaruje: „Budeme mít program pro nezávislé tvůrce. Budeme ho sponzorovat. Poskytneme lidem nástroje. Zveřejníme více informací.“

Aby bylo jasno, a autor článku na Kotaku to vysloveně zmiňuje, Mattrick se nevyjádřil ohledně toho, že by si nezávislí vývojáři hry vydávali sami, jak tomu na PS3 a WiiU vlastně je – vývojáři jen musí na obou konzolích splnit jisté, kontrolované, standardy.

Mattrick jenom potvrdil, že nezávislí vývojáři jsou nedílnou součástí ekosystému Xbox platformy. Své tvrzení podtrhuje zmínkou o několika úspěšných hrách jako Minecraft nebo Braid. Jenže v tom je, alespoň prozatím, ten problém.

Není sporu o tom, že Xbox Live Arcade platforma byla jedním z významných činitelů, jenž pomohl nastartovat, nyní tak silné, hnutí nezávislých her, které si tvůrci vydávají sami. Kupříkladu právě Braid byla jednou z opravdu velmi úspěšných indie her na konzolích. Zároveň je to ale hra, kterou pomáhal vydávat Microsoft.

Pokud je řeč o X360 verzi Minecraftu, tak vyšla až ve chvíli, kdy už kolem PC verze vřela celosvětová horečka. Navíc tvůrci X360 verze hry dostali výjimku, aby mohli updaty hry vydávat uživatelům okamžitě a bez zdlouhavého schvalovacího procesu, za který se dokonce musí platit. Právě tohle na současném modelu vydávání nezávislých her na X360 tvůrcům vadí. Když už hru vydají, tak doručení každého dalšího updatu hráčům je opět zdlouhavé a zpoplatněné. Spousta z nich si to dokonce rozmyslela.

Na Steamu, PSN či WiiU storu nic podobného není a bude zajímavé sledovat, jak se k tomu Microsoft ve výsledku postaví. Snad se vše podstatné dozvíme na E3, nejenom my, ale i samotní vývojáři. A Microsoft by si měla dát záležet na tom, aby vše podstatné bylo řečeno jasně a bez vytáček. Nebo se množství indie vývojářů, kteří již nyní, bez konkrétních informací a jenom na konto kusých náznaků, otevřeně deklarují podporu PS4, bude jenom zvětšovat.

Nejnovější články