zavřít

Steam chce skončit s podporou Ubuntu. Co na to linuxáci?

Linux

- Téma autor: Jiří Svák Komentáře: 0

Nejpopulárnější linuxová distribuce Ubuntu je po firemním Steam OS první volbou Valve, pokud jde o hraní na Linuxu. V systémových požadavcích linuxových her figuruje nejčastěji. Vývojáři Ubuntu však oznámili, že v další verzi svého operačního systému se chystají ukončit podporu 32bitových knihoven, které Steam a jeho hry ke běhu potřebují. To v komunitě i samotném Valve nevzbudilo úplně pozitivní reakce.

32bitová podpora v operačním systému se dnes udržuje především z důvodů zpětné kompatibility. Většina systémů (alespoň těch hráčských) je 64bitová, spousta aplikací už dokonce přestala vydávat 32bitové verze svých instalátorů. Podobné je to u her: nové AAA tituly 64bitový systém přímo vyžadují. Postupné odstřihávání se od zastaralé architektury je tak přirozený vývoj, a to platí i pro Ubuntu.

Neznamená to však, že by rázem přestaly v Ubuntu fungovat 32bitové aplikace, to ne. Podpora na úrovni jádra systému zůstane zachována. V novějších verzích už však vývojáři Ubuntu přestanou poskytovat 32bitové systémové knihovny a ovladače. Kdo tak bude chtít dále provozovat 32bitovou aplikaci, bude muset potřebné knihovny spravovat a udržovat aktuální na vlastní pěst.

To je případ Steamu a jeho her. Týká se to však i důležité aplikace WINE, která umožňuje spouštění Windows programů na Linuxu a je základem mezivrstvy Steam Play, již Valve pro tento účel vyvíjí. Problém je tak hlubší než pouhá nekompatibilita herního klienta.

Na ukončení 32bitové podpory reagoval záhy jeden z vývojářů Valve. Dle očekávání oznámil, že Ubuntu počínaje verzí 19.04 nebude Steamem oficiálně podporováno a plánuje se přechod na jinou distribuci. A oheň byl na střeše.

Aby tomu rozuměli i ti, kteří se pohybují mimo linuxový svět: Ubuntu je jedna z nejrozšířenějších distribucí, která spoustu uživatelů přesvědčila o tom, že i Linux může být vhodný pro běžného člověka bez hlubších znalostí počítačů. Představa, že na ni bude chybět jeden z nejzásadnějších programů, díky kterému je herní komunita na Linuxu stále živá, vyvolala patřičný rozruch. Pro Canonical, vlastníka Ubuntu, to zase znamená odliv uživatelů, kteří se chtě nechtě budou muset časem přeorientovat na jinou oficiální distribuci.

V Ubuntu tak vzápětí zařadili zpátečku a své rozhodnutí pozměnili. Nedošlo sice k plnému obnovení podpory, vývojáři však budou dočasně pokračovat ve správě vybraných 32bitových knihoven tak, aby hráči a uživatelé WINE zůstali ideálně nepostiženi.

Cílem v dlouhodobém horizontu je nicméně přesvědčit komunitu, aby u 32bitových aplikací přešla na nové balíčkovací systémy (LXD, snap, flatpak?), které umožňují přibalit potřebné knihovny rovnou do instalátoru, takže už program nebude tolik závislý na součástech systému.

Ať už je vám to milé, nebo ne, ke zrušení 32bitové podpory dříve nebo později jistě dojde. Otázka je, koho vinit za momentální škobrtnutí: Canonical, že se u tak důležité distribuce odhodlal k tak radikálnímu kroku, anebo Valve, který měl už dávno vydat svůj klient v 64bitové verzi?

Tagy: steam SteamOS

Zdroje: pcgamer,Ubuntu blog

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.