Autor: Marek Tvrdý Publikováno: 6. dubna 2010 |
![]() původní modely všech tří PlayStation Obejití bezpečnostních rutin díky hře MotorStorm Proto Sony svůj PS3 navrhovala s ohledem na maximální zabezpečení. Přesto již od začátku bylo možné na PS3 obsahující podporu PS2 hrát PS2 hry z iso na externím disku (šlo obejít ochrany pomocí softwaru SwapMagic). A možná i to je důvod, proč byla z další verze PS3 podpora PS2 her odstraněna. Oficiálně k tomu došlo z důvodů úspor v nákladech, ale odhadovaná cena čipů pro zpětnou kompatibilitu se pohybuje v řádu jednotek dolarů za kus, tudíž oficiální důvod se nezdá být tím pravým. K údajnému pirátění PS3 her začalo docházet až letos v zimě, kdy se na internetu objevil návod včetně videa na YouTube, jak rozchodit pálené PS3 hry. Princip spočíval v instalaci Linuxu a následné instalaci Windows XP s CloneCD v jeho virtualizačním prostředí. Pak se udělal obraz disku se hrou a uložil se přes síť na PC, kde se vypálil na Blu-ray. Vzala se hra MotorStorm a pomocí speciálně upravené uložené pozice se donutil systém PS3 k částečnému restartu a v tu chvíli se prohodily disky. Jelikož šlo pouze o „znovuoživení“ systému, některé bezpečnostní rutiny byly přeskočeny a systém načetl pálený disk. Tento postup naleznete popsaný na internetu, avšak videa a další podrobnější postupy byly vymazány. Nicméně zbylo docela hodně diskusních příspěvků, ve kterých se probíralo, zda se jedná o skutečnost, či podvod. Dodaná videa totiž nepůsobila přesvědčivě a obsahovala jisté chyby, pravděpodobně způsobené dodatečnou editací. Sony se k tomu pochopitelně nikdy nevyjádřila, tudíž zda to bylo fungující řešení, nebo jen vtip, nelze ověřit. ![]() budou se někdy takto hrát hry na PS3? "Baví mě hrabat se v PS3" Další pohromou pro Sony se stal dvacetiletý koumák George Hotz, známý pod přezdívkou GeoHot hlavně pro svůj hack telefonu iPhone. Ten koncem ledna oznámil, že hacknul PlayStation 3. Detailněji jsem se tím zbýval v minulém článku, proto skočím rovnou k dalším událostem. George vydal několik prohlášení ve smyslu „baví mě hrabání se v PS3, nikdy jsem na tom nehrál a nikdy neudělám žádný firmware umožňující hraní pirátských her“. Toto už zcela jistě začínalo vadit Sony. Zabezpečení systému PS3 je dodnes v segmentu spotřební elektroniky považováno za nejlépe vyřešené. Samozřejmě něco takového provokuje hodně lidí, kteří si potřebují podobně jako GeoHot dokázat, že oni na to mají, a musí ho prolomit. Ovšem po samotném prolomení ochrany už dále nepokračují, a pokud moc nezveřejňují své výsledky, často zůstávají nepovšimnuti výrobcem i komunitou. ![]() hrabání se v paměti konzole Ale GeoHot má pozornost rád, a tak o své práci prozradil prakticky vše včetně ukázkového kódu. Toho se chytili další lidé a začal boj o skutečné prolomení ochrany, tedy o spuštění pirátských her. Celá situace vedla k mnoha pokusům i ve spojení se zmiňovaným MotorStormem. Jelikož Sony velmi pečlivě sleduje fóra, kde se tvůrci hacků vyskytují, jsou tato fóra promazávána přímo rychlostí blesku. Přesto poněkud hysterická reakce Sony ve formě blokace OtherOS ukazuje, že někdo na něco přišel. Hackerova pomsta za nový firmware ![]() Nejrůznější zástupci Sony opakovaně prohlašovali, že funkce OtherOS bude i nadále podporována a nebude odstraněna. Naposledy to slibovali před měsícem. Ovšem sešel se den se dnem a Sony otočila. Nejde vám zabezpečit nějakou funkci? Odstraňte ji. Že si ji zákazník zaplatil? Je nutno na něj vyzrát! Změna licenčního ujednání V prosinci 2009 Sony v tichosti vydala aktualizovanou verzi licence SSLA (System Software License Agreement), kde výrazně upravila bod 3. Zde je několik nejdůležitějších částí: Stručně česky řečeno, v zájmu zabezpečení konzole před použitím neautorizovaného (pirátského) softwaru a hardwaru může Sony změnit nastavení konzole, smazat data a odstranit funkce, jak se jí zlíbí. Navíc si může podmínky měnit kdykoliv dle svých potřeb. Pakliže tedy odsouhlasíte smlouvu, která je svázaná s updatem 3.21, pak jste dokonce povinováni akceptovat jakékoliv další změny, které Sony v budoucnu vymyslí. Toto je z právního hlediska velmi zajímavá situace. Může dodavatel služby zcela svévolně odstraňovat funkce a mazat data svým zákazníkům v zájmu lepšího zabezpečení svého produktu? Například australský antimonopolní úřad (Australian Competition and Consumer Commission) už tuto záležitost projednával a došel k závěru, že se jedná o porušení kupní smlouvy, jelikož šlo o propagovanou funkčnost, se kterou zákazník produkt zakoupil. Bohužel, v Austrálii můžete žádat odškodné pouze od prodejce samotné konzole. ![]() licenční ujednání Šetření Sony na zákaznících jsme měli možnost pocítit na začátku března, kdy si čip zodpovědný za počítání času ve starých tlustých PS3 usmyslel, že rok 2010 má 29. únor a způsobil tím kolizi se systémovým datem sítě Playstation Network a díky tomu se z takto postižené konzole nedalo po celý den připojit na PSN. Stejný čip již dříve zapříčinil obdobný problém v přehrávačích Microsoft Zune a v telefonech Blackberry. Událost vešla do dějin pod jménem ApocalyPS3. Další den došlo k synchronizaci (konzole měla 1. března, zatímco PSN již 2.) a vše fungovalo, jak mělo. Nová generace PS3 Slim již měla novější verzi čipu a tímto problémem nebyla zasažena. Necháte si to líbit? Sony tedy letos už stihly potkat dva závažné problémy. Nechají si zákazníci tento přístup líbit, nebo se proti těmto praktikám postaví? Osobně se shoduji se zde citovaným názorem. Zdroj: vlastní |
Marek Tvrdý | |