Sony válčí s hackery PlayStation 3 - téma
zdroj: tisková zpráva

Sony válčí s hackery PlayStation 3 - téma

6. 4. 2010 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Nový firmware zrušil možnost mít Linux na PS3, což rozlítilo hackery, kteří se za to chtějí Sony pomstít. Jak šel čas s pokusy o prolomení zabezpečení konzole?

Autor: Marek Tvrdý
Publikováno: 6. dubna 2010

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Nový firmware zrušil možnost mít Linux na PS3, což rozlítilo hackery, kteří se za to chtějí Sony pomstít. Jak šel čas s pokusy o prolomení zabezpečení konzole a odsouhlasíte kvůli tomu jiné licenční podmínky?


Před aprílem oznámená zpráva se bohužel neukázala být pouhým aprílovým vtípkem. Prvního dubna začala Sony distribuovat nový firmware 3.21 pro PlayStation 3, který odstraňuje funkci OtherOS na původních "tlustých" modelech. Nedávno jsem psal o hacknutí konzole právě díky OtherOS, která je normálně určena pro instalaci Linuxu. Nyní jsme se dočkali vskutku zvláštního řešení situace. Místo opravy Sony funkci prostě zrušila a tím pro ni celý problém skončil.

Pakliže odmítnete aktualizovat systém na verzi 3.21, nebudete moci hrát hry tento firmware vyžadující a zablokuje se vám přístup na Playstation Network. Tudíž se nedostanete do Playstation Store, nebudete moci hrát hry po síti, neprovede se synchronizace trofejí a nebudou fungovat Bluray filmy vyžadující aktualizaci šifrovacího klíče. Do PSN se lze ale dostat díky poměrně starému triku s proxy. Jednoduché řešení spočívá v manuálním nastavení DNS na hodnotu 67.202.81.137 v nastavení sítě – video návod naleznete na YouTube.

Historické souvislosti
Pirátství bylo s konzolemi vždy spojeno. Nintendo se tomu dlouho bránilo používáním cartridge, ale i tam existovala cesta, jak to obejít. Hry na první PlayStation se pálily jako o život. Ani následující PlayStation 2 nebyl ušetřen a i on se poměrně rychle stal cílem pirátů. Sice ze začátku nebylo vypalování DVD levnou záležitostí a čipování konzole znamenalo ztrátu záruky, přesto se tento „upgrade“ docela rozšířil. Později se objevila technika nedestruktivní, tedy bez nutných úprav konzole spočívající ve speciálním software SwapMagic, který se zavedl do paměti, pak došlo k výměně disku (speciálním kusem tvarovaného plastu bylo možné vysunout mechaniku) a vypálená hra se spustila.

Kapesní PlayStation Portable je pirátstvím přímo legendární. První tučná verze byla pirátstvím zasažena hned od prvního firmwaru a Sony s piráty marně bojovala několik let. Došlo k několika revizím hardwaru, až se nakonec povedlo přijít s upravenou základní deskou TA-088v3, na kterou už upravený firmware nahrát nelze. Přesto i toto piráti nakonec částečně obešli.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
původní modely všech tří PlayStation

Obejití bezpečnostních rutin díky hře MotorStorm
Proto Sony svůj PS3 navrhovala s ohledem na maximální zabezpečení. Přesto již od začátku bylo možné na PS3 obsahující podporu PS2 hrát PS2 hry z iso na externím disku (šlo obejít ochrany pomocí softwaru SwapMagic). A možná i to je důvod, proč byla z další verze PS3 podpora PS2 her odstraněna. Oficiálně k tomu došlo z důvodů úspor v nákladech, ale odhadovaná cena čipů pro zpětnou kompatibilitu se pohybuje v řádu jednotek dolarů za kus, tudíž oficiální důvod se nezdá být tím pravým.

K údajnému pirátění PS3 her začalo docházet až letos v zimě, kdy se na internetu objevil návod včetně videa na YouTube, jak rozchodit pálené PS3 hry. Princip spočíval v instalaci Linuxu a následné instalaci Windows XP s CloneCD v jeho virtualizačním prostředí. Pak se udělal obraz disku se hrou a uložil se přes síť na PC, kde se vypálil na Blu-ray. Vzala se hra MotorStorm a pomocí speciálně upravené uložené pozice se donutil systém PS3 k částečnému restartu a v tu chvíli se prohodily disky. Jelikož šlo pouze o „znovuoživení“ systému, některé bezpečnostní rutiny byly přeskočeny a systém načetl pálený disk.

Tento postup naleznete popsaný na internetu, avšak videa a další podrobnější postupy byly vymazány. Nicméně zbylo docela hodně diskusních příspěvků, ve kterých se probíralo, zda se jedná o skutečnost, či podvod. Dodaná videa totiž nepůsobila přesvědčivě a obsahovala jisté chyby, pravděpodobně způsobené dodatečnou editací. Sony se k tomu pochopitelně nikdy nevyjádřila, tudíž zda to bylo fungující řešení, nebo jen vtip, nelze ověřit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
budou se někdy takto hrát hry na PS3?

"Baví mě hrabat se v PS3"
Další pohromou pro Sony se stal dvacetiletý koumák George Hotz, známý pod přezdívkou GeoHot hlavně pro svůj hack telefonu iPhone. Ten koncem ledna oznámil, že hacknul PlayStation 3. Detailněji jsem se tím zbýval v minulém článku, proto skočím rovnou k dalším událostem.

George vydal několik prohlášení ve smyslu „baví mě hrabání se v PS3, nikdy jsem na tom nehrál a nikdy neudělám žádný firmware umožňující hraní pirátských her“. Toto už zcela jistě začínalo vadit Sony. Zabezpečení systému PS3 je dodnes v segmentu spotřební elektroniky považováno za nejlépe vyřešené. Samozřejmě něco takového provokuje hodně lidí, kteří si potřebují podobně jako GeoHot dokázat, že oni na to mají, a musí ho prolomit. Ovšem po samotném prolomení ochrany už dále nepokračují, a pokud moc nezveřejňují své výsledky, často zůstávají nepovšimnuti výrobcem i komunitou.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
hrabání se v paměti konzole

Ale GeoHot má pozornost rád, a tak o své práci prozradil prakticky vše včetně ukázkového kódu. Toho se chytili další lidé a začal boj o skutečné prolomení ochrany, tedy o spuštění pirátských her. Celá situace vedla k mnoha pokusům i ve spojení se zmiňovaným MotorStormem. Jelikož Sony velmi pečlivě sleduje fóra, kde se tvůrci hacků vyskytují, jsou tato fóra promazávána přímo rychlostí blesku. Přesto poněkud hysterická reakce Sony ve formě blokace OtherOS ukazuje, že někdo na něco přišel.

Hackerova pomsta za nový firmware
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tato akce docela rozhodila GeoHota, do kterého se pustila komunita s tím, že je to jeho chyba. Ten okamžitě vydal prohlášení, ve kterém vyzývá hráče, aby neupdatovali na nový firmware, a přislíbil vydání upraveného firmware s fungujícím OtherOS. De-facto tím vyhlásil Sony válku, když prohlásil: „Nikdy jsem nechtěl pracovat na Custom Firmware, ale pokud chtějí hrát takto…“ Přesto stále tvrdí, že nebude podporovat pirátství.

Nejrůznější zástupci Sony opakovaně prohlašovali, že funkce OtherOS bude i nadále podporována a nebude odstraněna. Naposledy to slibovali před měsícem. Ovšem sešel se den se dnem a Sony otočila. Nejde vám zabezpečit nějakou funkci? Odstraňte ji. Že si ji zákazník zaplatil? Je nutno na něj vyzrát!

Změna licenčního ujednání
V prosinci 2009 Sony v tichosti vydala aktualizovanou verzi licence SSLA (System Software License Agreement), kde výrazně upravila bod 3. Zde je několik nejdůležitějších částí:

Stručně česky řečeno, v zájmu zabezpečení konzole před použitím neautorizovaného (pirátského) softwaru a hardwaru může Sony změnit nastavení konzole, smazat data a odstranit funkce, jak se jí zlíbí. Navíc si může podmínky měnit kdykoliv dle svých potřeb. Pakliže tedy odsouhlasíte smlouvu, která je svázaná s updatem 3.21, pak jste dokonce povinováni akceptovat jakékoliv další změny, které Sony v budoucnu vymyslí.

Toto je z právního hlediska velmi zajímavá situace. Může dodavatel služby zcela svévolně odstraňovat funkce a mazat data svým zákazníkům v zájmu lepšího zabezpečení svého produktu? Například australský antimonopolní úřad (Australian Competition and Consumer Commission) už tuto záležitost projednával a došel k závěru, že se jedná o porušení kupní smlouvy, jelikož šlo o propagovanou funkčnost, se kterou zákazník produkt zakoupil. Bohužel, v Austrálii můžete žádat odškodné pouze od prodejce samotné konzole.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
licenční ujednání

Šetření Sony na zákaznících jsme měli možnost pocítit na začátku března, kdy si čip zodpovědný za počítání času ve starých tlustých PS3 usmyslel, že rok 2010 má 29. únor a způsobil tím kolizi se systémovým datem sítě Playstation Network a díky tomu se z takto postižené konzole nedalo po celý den připojit na PSN. Stejný čip již dříve zapříčinil obdobný problém v přehrávačích Microsoft Zune a v telefonech Blackberry. Událost vešla do dějin pod jménem ApocalyPS3. Další den došlo k synchronizaci (konzole měla 1. března, zatímco PSN již 2.) a vše fungovalo, jak mělo. Nová generace PS3 Slim již měla novější verzi čipu a tímto problémem nebyla zasažena.

Necháte si to líbit?
Sony tedy letos už stihly potkat dva závažné problémy. Nechají si zákazníci tento přístup líbit, nebo se proti těmto praktikám postaví? Osobně se shoduji se zde citovaným názorem.


Zdroj: vlastní

Marek Tvrdý


 
 

Nejnovější články