Autor: Michal Jonáš Publikováno: 8.prosince 2009 |
![]() Jde to i přes prohlížeč Nicméně PS3 na rozdíl od Xboxu umožňuje vlastně jakoukoli sociální službu dosáhnout skrze integrovaný webový browser, i když to můžeme považovat za takovou méně pohodlnou variantu, než přímé integrování komunitních serverů do ovládacího rozhraní konzole. V podání PS3 to tedy toliko znamená zatím jen tu omezenou integraci Facebooku. Xbox více sociální Microsoft tak šel ještě dál a nedávno nabídl právě kompletní zakomponování jak Facebooku, tak i Twitteru (a také podpory Last.fm a Zune Marketplace pro určité země) přímo do dashboardu konzole Xbox 360. Jenže má to svůj háček, protože tyto funkce jsou kompletně přístupné pouze pro majitele placených zlatých účtů. ![]() Samozřejmě je za tím především snaha Microsoftu o přilákání nových tváří do placených Gold účtů, kteréžto mají nalákat právě tyto nové služby, pro bezplatná Silver konta nedosažitelné. Facebook a Twitter nejsou v našich končinách naštěstí nijak blokovány, což o dvou dalších nových funkcích z podzimního update dashboardu již zcela neplatí. Na Xboxu je tak Facebook protěžován trochu více, než v případě PS3, když umí mimo jiné rozesílat pozvánky do her přátelům na Facebooku, stejně jako tamější majitele Xboxů přidávat do separátního seznamu přátel na konzoli. Lze prohlížet novinky od přátel, stejně jako fotografie a přispívat do diskuzí. Psát textové příspěvky taktéž můžete, ale nahrávat např. videa již nelze. ![]() Hry se socializují A nezůstalo jen u konzole samé, protože podobně jako v případě první vlaštovky Uncharted 2, tak i poslední golfový simulátor Tiger Woods PGA Tour nemohl nechat sociální funkce bez povšimnutí. Přímo ze hry je možné například posílat přímo na Facebook vlastní screenshoty, velmi dobře funguje provázání s přáteli na Facebooku a třešinkou na dortu je pak importování gamertagu do profilu na komunitním serveru. Nejlépe je na tom zprávičková služba Twitter, kde se již na Xboxu nabízí lautr stejné možnosti jako na PC, tedy mimo prohlížení nových příspěvků hlavně jejich přeposílání a psaní. Jenže nejen zde je kámen úrazu. S obyčejným X360 joypadem v ruce je totiž psaní jakéhokoli delšího textu doslova utrpení. To se v případě krátkých zpráviček na Twitteru ještě jaktak dá přežít, ale psát něco delšího na Facebook, to už je čirá otročina. ![]() Zde pak zbývá jediné řešení, a to investovat do vhodné USB klávesnice, nebo do speciální mini klávesničky Xbox 360 Messenger Kit, která se připne pod ovladač. Mám za to, že stejně je přispívání na Facebook nebo Twitter stále pohodlnější z klasického počítače nebo lepšího mobilu v případě druhého zmíněného. Mnoho konzolových hráčů se mnou tento názor ale jak vidno nesdílí. To by se jinak Microsoft nepochlubil, že pouze za první týden ode dne, kdy podporu komunitních funkcí spustil, přesáhl počet unikátních uživatelů Facebooku, přihlašujících se do této služby právě z konzole, více než dva miliony. Což prý dělá zhruba 10% všech registrovaných hráčů na Xbox Live. ![]() Čeká nás boom sociálních funkcí? Jsem tak rozhodně zvědavý, jestli se integrace komunitních sítí nejen do konzolí, ale hlavně přímo do her rozšíří natolik, že to bude v budoucnu třeba již standardní funkce, jako achievementy nebo online žebříčky. Každopádně trvalého kontaktu s přáteli i mimo herní škatulku si jak vidno cení velký počet sdílných hráčů, takže se tento krok výrobcům konzolí a hlavně Microsoftu, který je díky širší podpoře v komunitních funkcích před Sony o krok napřed, jistě vyplatil. Související články: Xbox Live téma (2006), New Xbox Experience téma (2008), Co přinesl update rozhraní Xboxu 360 (2007), Seriál o hrách pro Xbox Live Arcade |
Michal Jonáš | |
autorovi je 32 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry |