Reportáž z veletrhu E3 2008
zdroj: tisková zpráva

Reportáž z veletrhu E3 2008

21. 7. 2008 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Nejvýznamnější herní událost roku skončila a při čekání na přestupy byl dostatek času na sesumírování, proč byl tento ročník mnohem přívětivější než minule, i přiblížení, jak vlastně vše v Los Angeles probíhalo. + FOTKY

Autor: Miloš Bohoněk
Publikováno: 21.července 2007


Kde jsou davy? Kde jsou fronty? Kde je bordel a kravál? Jak to, že mi registrace trvala jen deset minut a nebýt zmatených Japonců, byly by to minuty tak dvě? Jak je možné, že se mohu volně pohybovat a nejbližší lidi míjím s pětimetrovým odstupem? Čím to, že přesun mezi prezentacemi trvá sotva dvě minuty? Sakra, jsem já tu vůbec dobře?

Moje premiérová návštěva nejvýznamnější herní akce roku v Los Angeles byla plná překvapení. Až do roku 2006 jsem tradičně čítával o tom, kterak na té E3 zase nebylo k hnutí a kterak je účast spíše utrpením, než zábavou. Kvůli vysokým nákladům firem na velkolepé prezentace se loni akce přesunula do sálů v losangelských hotelech a začala být záležitostí, kam mohl pouze tisk. Letošní ročník se sice opět vrátil do kongresového centra, ale veřejnost sem již nepustili, ačkoli pro řadu předváděček i konferencí člověk musel LACC opustit tak jako tak.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

E3 2008 oficiálně probíhala ve dnech 15. až 17. července, ačkoliv Microsoft a EA už své tiskovky měli o den dřív, stejně tak Gears of War 2 párty byla již v pondělí (a nejprestižnější americké herní weby si zahrály většinu předváděných her ve větším předstihu - aby stihly napsat a zeditovat články na dobu E3). Já jsem však pro jistotu do L.A. dorazil už v neděli. Člověk nikdy neví a je lepší si podobnou věc pojistit. Koneckonců, stejně jsem už neměl nic na práci – škola mi tady skončila a cestování po USA také. Měl jsem tak výhodu oproti neamerickým účastníkům, kteří přiletěli na výstavu až těsně před jejím začátkem a museli se během konání vyrovnávat s časovým posunem.

 V klidu a bez stresu
„Letos je to fakt strašná pohoda,“ prohodil Mikoláš Tuček ze SCORE a stejným způsobem se o výstavě vyjadřovali i zbylí tři Češi, vyslaní sem obvykle papermagem. Zákaz vstupu pro veřejnost možná někoho z Amíků nakrkne, ale na druhou stranu udělal celou akci mnohem plynulejší a přívětivější. Prodírání se davy prostě zábava není. Jen ať si někdo v srpnu vyrazí na Games Convention do Lipska, tam se o těla může otírat o sto šest.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Narozdíl od zmiňovaného GC, na E3 si toho člověk jen tak u volně dostupného "stánku" tolik nezahrál. Pravda, k podobnému účelu tady sice měli vyhrazenou hned celou halu (tzv. showroom) s odhadem dvěma stovkami konzolí, ale ty nejžhavější tituly se v téhle normálně přístupné sekci skoro neobjevovaly (čest Sony, která sem nainstalovala i Killzone 2 a Little Big Planet). Navíc co do rozměrů nic proti Lipsku, kde je těch hal, kvůli otevřenému přístupu pro veřejnost, hned několik a stánky v nich bývají ještě všelijak vyfintěné.

 Za zavřenými dveřmi
Prakticky všechny dojmy, které jsme vám přinesli a ještě přineseme, byly a budou postavené na komorních předváděčkách za zavřenými dveřmi, které se musely předem dohodnout (napřímo nebo přes české distributory - díky všem za asistenci!), neb byly pouze pro pozvané. Člověk má sice vždy předem daný interval, kdy na schůzku přijít a kdy končí a ačkoliv některé z nich byly plánované třeba jen na dvacet minut, na vše obvykla byla fůra času. To proto, že jak už se člověk dostane dovnitř, nikdo ho nevyhazuje ven a může nerušeně jak hrát, tak debatovat s vývojáři. Mám takové zážitky hlavně ze stánku EA, kde jsem jen u Mirror’s Edge strávil asi hodinu, jelikož kreativní ředitel DICE umí nejen skvěle vyprávět, ale navíc je neskutečně ukecaný. Brzy se přesvědčíte sami.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Návštěva uzavřených prezentací je jak přechod do jiného světa. Jdete po chodbě kongresového centra, užíváte si klid, obdivujete bílé zdi a pokaždé přečtete ceduli o E3, kterou jste předtím četli už tisíckrát. Následně zahnete k jedné z místností, před kterými je vždy pult a za ním (většinou) nějaká ta PR slečna, případně slečny.

V tu chvíli už slyšíte dunění, linoucí se ze vchodu za recepční. Té se nahlásíte, ona mrkne na seznam pozvaných novinářů, tam si vás najde (tedy pokud to dobře dopadne :) a následně někoho zavolá. Ten někdo vyběhne ven, přivítá vás americkým úsměvem a během chvilky už stojíte uvnitř, kde jste předáni někomu, kdo vám již předvede samotnou hru. Někdy to je řadový designér (no, to možná zní trochu hnusně, tak to tak neberte), jindy osobnosti typu Todd Howard.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Budky jsou většinou trefně stylizované. Microsoft měl tu svoji ozářenou zeleně, EA se tradičně drželi bílé a Valve ji zase úplně zatemnili a navíc rudě osvětlili (Doug Lomabrdi, v herním byznysu snad nejznámější PR osobnost, vás všechny pozdravuje!). Všude se tu rozléhají zvuky z právě hraných titulů, všude někdo brebtá a do toho se vy snažíte vnímat předvádějícího. Ba ne, zas takový bordel, abyste neslyšeli člověka vzdáleného metr od vás, to není.

 Hry, hry, hry
O tom to taky je, i když letošní É trojka skýtala jen pár opravdu velkých oznámení. Microsoft si pojistil Final Fantasy XIII i pro Xbox 360, Capcom rozjel ve velkém práce na Lost Planet filmu, Sony ohlásila jak God of War III, tak MAG, online akci až pro 256 lidí a k tomu řada dalších věcí, o kterých jste u nás již četli, např. nová FPS od tvůrců Quake 4.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Proč nebylo na E3 více čerstvě oznámených her, vysvětlují analytici tím, že červenec je moc blízko hlavní podzimní sezoně, a tak na marketing zbývá do vydání relativně málo času, tudíž řada firem musela své hity oznámit v předstihu. Není proto divu, že výkonný ředitel Ubisoftu Alain Corre se vyjádřil v tom smyslu, že květnový termín byl pro výstavu mnohem lepší, stejně tak EA si stěžovali, že se jim tato podoba nelíbí.

Vystavovatelé sem přivezli i několik hratelných premiér, i když třeba takové Call of Duty World at War zde, až na neinteraktivní ukázání co-opu na konferenci Activision, kupodivu chybělo. Ne tak Ensemble Studios, kteří poprvé médiím z celého světa prezentovali RTS Halo Wars v hratelné verzi a my byli mezi všemi magazíny vůbec prvními, kteří položili ruku na ovladač a pustili se do Halo bitev ve velkém měřítku. Dojmy přijdou již zanedlouho...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Titulů byly hromady a člověk-jednotlivec by si přál, aby výstava trvala aspoň dvakrát tak dlouhou dobu. Za tři dny prostě nelze strávit potřebnou dobu u všeho, takže se v samostatných dojmech více nerozepíšeme např. o mírně vylepšeném Motorstorm 2, na první pohled řadovém multiplayeru Resistance 2, vizuálně slabě vypadajícím Too Human anebo z opravdu už druhého FEAR, tedy Project Origin. Otázkou ovšem je, jestli bych skoro týden v E3 režimu vydržel – v 9 ráno na výstaviště, v 6 večer z něj a oči kvůli psaní článků nezavřít dříve než ve 2 ráno (a to jen, když je den pohoda).

A jinak?
Pro mě bylo největším problémem to vedro. Ony výstavní prostory sice klimatizované byly, ale já bydlel dvacet minut pěšky od centra a šlapání za pražícího sluníčka, navíc ve velkoměstě, není nic příjemného. Na druhou stranu, asi pořád lepší, než si projímat hotel daleko od LACC, což zákonitě znamená i propůjčení auta anebo neustále vození se taxíky. Tukan ze Score to ovšem vyřešil po svém, neb v L.A. pobýval a vozil se s konkurenčními Leveláky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Mimochodem, z bydlení mám jednu vtipnou příhodu. Ve stejném hotelu bylo i hejno francouzských novinářů a když jsem se s nimi dal do řeči, ten nejukecanější, Guillaume Tutundjian z Jeuxvideo.tv, hned spustil: „Jo, Tiscali vás znám! K vám chodíme na screenshoty, vedle Worthplaying jste v tomhle snad nejlepší sajtou. Jen tam sakra přestaňte dávat to logo. Moc špatný zvyk!“ Nejúsměvnější je na tom bylo to, to že v tu dobu jsme u nás zrovna vydali novinku o Prince Persia, v níž bylo streamované video s velkým logem „jeuxvideo.tv“. Holt to přebírání materiálů funguje oběma směry :)

INTO THE PIXEL
„Into the Pixel je zkoumání a oslavování umění videoher,“ praví oficiální stránka této unikátní expozice. Jedná se o výstavu jako každou jinou, ovšem všechna díla v ní pocházejí od herních umělců. Víte, jak se před samotnou tvorbou titulu (anebo filmu) pracuje na skicách, náčrtcích a artworcích? Tak přesně tyhle věci byly zde na E3 vystavovány. Stálo to za to. Odjakživa podobné práce obdivuji a tady jsem je měl všechny pohromadě na jednom místě. K vidění tu byly kousky z Half-Life 2: Episode Three, Darwinia, Guild Wars (z toho jich tu bylo asi pět), Fallout 3, WET, American McGee‘s Grimm a spousta dalších. Ovšem nesmutněte, v Lipsku na GC to bude taky! Prozatím se mrkněte na homepage. Osobně o vítězi nemám jasno ani náhodou...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hlavním problémem letošního E3 tedy bylo vskutku šnečí wi-fi v press centru, kde se za špičky jedna stránka načítala i několik minut - nebo se nenačetla vůbec. K dispozici sice byly místní počítače, ale na těch zase chyběla diakritika, takže jediným možným řešením bylo naťukat článek do laptopu, přetáhnout ho na flashku, pokusit se ulovit nějaké volné místo u lokálního PC (což nebylo nic lehkého) a následně své dílo poslat. A pak má člověk konkurovat třeba GameSpotu, který tady měl asi milión lidí (reportéři, kameramani, editoři, korektoři, střihači videa, technická podpora atd.) a pronajatý vlastní sál v nedalekém hotelu, kde jim ten internet létal bleskově. Aspoň máme výmluvu!

Také to organizátoři trochu nevypočítali s obědy. Každý den připravili (jinak dobré) balíčky a v jednu odpoledne otevřeli dveře, kam se nenažranci-novináři nahnali. Ale jak se k nim člověk nepřidal v první vlně, zůstal na něj už jen salát. Ale což, na E3 se přece nejezdí kvůli jídlu. Cílem jsou hry a v tomhle letos výstava nezklamala. No co, omílat znovu to už nemá cenu. Ta informační nálož za posledních pár dnů snad mluví sama za sebe, no ne?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

SUBJEKTIVNÍ BEST OF E3
Jsem jen jeden člověk a roztrhnout se neumím, takže všechny hry jsem pochopitelně neviděl. Nicméně, na většinu AAA titulů jsem se aspoň podíval, když už ne je přímo zahrál, a zde je heslovitě mé osobní vyhodnocení. Ale pozor, kategorie to jsou všemožné.

Nejlepší z nejlepších: Resident Evil 5
Nejoriginálnější: Mirror’s Edge (k Little Big Planet jsem se holt už nedostal)
Nejfilmovější: Killzone 2
Nejdrsnější: Dead Space
Nejvtipnější: Facebraker
Nejlepší multiplayer: Left 4 Dead
Nejpokrokovější pokračování: Prince of Persia
Nejlepší hudba: Dragon Age: Origins
Nejlepší handheldovka: Resistance Retribution
Největší překvapení: Final Fantasy XIII putuje na Xbox 360
Největší zklamání: Microsoft zatrhnul Bungie prezentaci další Halo hry
Největší úlet: Tvorba béčkových filmů v You‘re in the Movies!
Nejstylizovanější stánek: Left 4 Dead
Nejhorší z nejhorších: Postal III! A ten si zaslouží trochu rozepsat. Původně jsme totiž měli v plánu normálně udělat dojmy, ale na té prezentaci jsem ani nevydržel do konce. Nejenže ta hra je mizerná, ale ještě k tomu předvádějící sázel jedno fuck za druhým, proti čemuž ze zásady nic nemám, ale musí se umět používat. On to neuměl. Samoúčelné násilí vyhnané do astronomických výšin, tedy snad jediná zábavná věc na předchozím díle, už tady chybí a zůstala jen nehorázně tupá hratelnost. Postal Dude se chce dostat z města ven, takže chodí po hnusném světě, sem tam mluví s hnusnými lidmi a na potkání zabíjí. V jeden moment měl házet kostičku psovi a následně ho navádět laserem skrze dráhu, ale tahle část byla tak zabugovaná, že prakticky nešla dokončit a to byla poslední kapka. Inu, ani E3 není synonymem pro konstantní chrochtání blahem.

Miloš Bohoněk
autorovi je 18 let a dříve se podepisoval jako Moolker; momentálně studuje v USA, píše i pro SCORE a PlayIN a nejvíce si užije tituly fantasy, akční a strategické; věnuje se závodnímu lyžování, lacrossu, lezení po horách, horské cyklistice a cestování
 
 
Miloš Bohoněk

Nejnovější články