Reportáž z české předváděčky PS3
zdroj: tisková zpráva

Reportáž z české předváděčky PS3

13. 12. 2006 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Sony včera pro české novináře uspořádalo prezentaci Playstation 3, jejíž součástí byla také možnost zahrát si řadu PS3 her z první vlny. Střípky z akce, stejně jako vlastní dojmy, čtěte v aktuální reportáži.


Autor: Martin Zavřel
Publikováno: 13.prosince 2006

Sony včera pro české novináře uspořádalo velkou prezentaci Playstation 3, jejíž součástí byla také možnost zahrát si řadu PS3 her z první vlny. Střípky z akce, stejně jako vlastní dojmy z hraní, čtěte v aktuální reportáži.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Prezentace se uskutečnila v hlavním sídle českého Sony v Praze na Chodově. Kdo z vás tento působivý prosklený komplex umístěný hned vedle dálnice D1 nezná, vězte, že jednou z jeho hlavních zvláštností je nutnost projít přes obchod s elektronikou Sony, pokud jdete do samotné centrály firmy v prvním patře. Poté, co mě a další pozvané vyvezl výtah do prvního patra, na recepci Sony nás s úsměvem požádali, abychom ve výtahu zůstali a za pomoci elektronické karty s námi výtah poslali do zabezpečenějšího patra druhého. Od začátku jsme se nemohli ubránit dojmu, že jdeme na prezentaci nové tajné technologie, která má zvrátit průběh této (konzolové) války.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Poté jsme se nahrnuli do jednoho z několika konferenčních sálů ve druhém patře. Zde na nás čekalo několik řad židliček seskládaných jako v kině: na prezentaci bylo odhadem 50 novinářů, přičemž pouze tak pětina byla z herních médií a zbytek tvořili její obchodní partneři, čemuž byl také uzpůsoben obsah prezentace. Místnost dále obsahovala stůl plný lákavých sendvičů, zákusků a džusů. Především ale dvě obří LCD televize Bravia s Full HD rozlišením, jedno ještě větší projekční plátno mezi nimi… a dva lákavé podstavce po straně oněch televizorů s „tajemnými objekty“ ukrytými pod bílou plachtou.

 Představení konzole
Obrázek zdroj: tisková zpráva Jakmile se všichni usadili, úvodní slovo obstaral Ivan Bradáč, obchodní ředitel divize Playstation pro Českou a Slovenskou republiku. S následujícím výkladem o specifických vlastnostech konzole mu potom pomáhal slovensky mluvící marketingový manažer Playstation divize, Andrej Dula. Tudíž prezentace vlastně probíhala ve třech jazycích zároveň – český a slovenský přednes doplňovala powerpointová prezentace promítaná na plátně kompletně v angličtině (sice anglicky umím, ale proč ji někdo nepřeložil, když jde o akci konanou v ČR? Nevýhodou v ní byl též dávno neaktuální seznam startovních her pro USA, z nichž byly mnohé lákavé odloženy - Heavenly Sword, Lair, Gran Turismo, MotorStorm ad.).

Prezentace byla citelně zaměřená na přítomné zástupce různých firem, takže byla poněkud obšírnější a obsahovala informace, které už čtenář Tiscali pravděpodobně dobře zná. Mluvilo se o jedinečném osmijádrovém procesoru Cell, nesrovnatelném s žádným jiným, stejně jako o Blu-ray discích, které nabízí větší kapacitu než jakékoliv jiné médium. Dále byla vysvětlena funkcionalita směrových senzorů v novém Sixaxis (zkuste si to přečíst pozpátku) ovladači, stejně jako bohaté možnosti propojení PS3 s kapesní PSP pro sdílení filmů, obrázků nebo stahování a hraní PSOne her na PSP. Došlo i na podporu všemožných datových zdrojů (paměťových karet apod.), druhů zábavy (fotky, videa, hudba, internet) a připravenost konzole na stálé připojení k internetu.

Obrázek Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Stavíme domácí kino
Ve druhé polovině prezentace si oba pánové zavolali na pomoc specialistu z divize specializované na moderní HD LCD televizory. V souvislosti se zmíněním podpory „True HD“ rozlišení 1080p ze strany Playstation 3 bylo všem vysvětleno, že je potřeba mít také odpovídající zobrazovací zařízení, které tento potenciál dokáže pořádně využít. Ceny značkových LCD televizorů (HD READY) s úhlopříčkou nad 50 cm se přitom dnes pohybují od nějakých 20.000 Kč a není pochyb, že během následujícího roku bude spodní cenová hranice dále klesat.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Nyní se obrací situace, kdy lze nadupané herní PC pořídit levněji než videoherní konzoli nové generace doplněnou odpovídajícím televizorem a domácím kinem. Na druhou stranu vám ale mohu garantovat, že čistě z hlediska špičkových herních trháků si na PS3 nebo X360 užívám mnohem více zábavy než na PC, kde jsou přeci jen zisky menší a podpora vývojářských studií slábne.

Při rozhodování se o investici do PS3 musí zájemce zvážit dva různé modely – podobně jako u X360, také zde najdete variantu „základní“ nebo „pro náročné“, za 499 EUR nebo 599 EUR (ceny v Kč zatím nejsou známy). Ta dražší obsahuje navíc 60 GB harddisk (oproti 20 GB u levnější verze), který je možné vyjmout a nahradit ještě větším HDD.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Dále budou v ceně dražší verze PS3 zabudované sloty pro CompactFlash karty, SD Memory Card a Memory Stick Duo. Navíc dražší varianta kromě běžného připojení na internet za pomoci ethernetového kabelu podporuje také připojení přes Wi-Fi. Osobně se domnívám, že pokud už někdo utratí tolik peněz za novou konzoli, zřejmě pro něj nebude zas tak velký problém připlatit si stovku za lepší variantu. Ivan Bradáč vyjádřil svůj názor, že čeká osmdesátiprocentní podíl dražší verze konzole na trhu.

 Otázky a odpovědi
Obrázek zdroj: tisková zpráva V závěru prezentace jsme dostali prostor pro naše všetečné dotazy. Když pominu poněkud zcestné dotazy některých neherních novinářů (např. „jakým způsobem podporuje PS3 nové Direct X 10 knihovny?“), ptal jsem se například na lokalizaci nebo dostupnost konzole během prvních měsíců prodeje na českém trhu. Pokud jde o lokalizaci, bylo mi vysvětleno, že Sony dodává Playstation do zhruba 70 zemí a není v jejich silách všude hry plně lokalizovat – obzvláště, pokud je trh v dané zemi tak malý, že se to vlastně ani nevyplatí. Na druhou stranu u nás Sony vydala pro Playstation 2 jeden lokalizovaný titul (televizní kvíz Buzz).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Co se týká dostupnosti konzole, byla odpověď Ivana Bradáče zdravě realistická. Jak řekl, sám se zúčastnil startu již tří platforem značky Playstation – a pokaždé měli na začátku méně kusů přístrojů, než byl zájem trhu. Sony sice oficiálně tvrdí, že problémy s výrobou Blu-Ray mechanik jsou již vyřešeny a konzole nyní budou dodávány na světový trh rychle, ale když se podíváte na stav v USA nebo Japonsku (doposud tam bylo prodáno celkem jen nějakých 400.000 kusů přístroje – srovnejte to s Nintendo Wii a jeho 1,3 milionem), nevypadá situace nijak růžově. Playstation 3 má do EU a ČR dorazit v březnu 2007, ale osobně bych jeho plnou dostupnost pro všechny zájemce tipoval až někdy na léto.

 PS3 ovladač
Obrázek zdroj: tisková zpráva Pak konečně následovalo to hlavní: předvedení Playstation 3 her v akci, následované možností vyzkoušet si je na vlastní kůži. Byli jsme ovšem varováni, že obě konzole i všechny hry jsou nehotové „preview“ verze, což mne poněkud zarazilo – Sony přece mohla snadno dovézt „hotové“ verze obojího z USA, kde se vše prodává již od listopadu. Každopádně jsem se ale vrhnul po ovladači, jakmile se naskytla příležitost.

Ovladač je na pohled prakticky stejný jako Dual Shock 2 u současné PS2 – navíc má jen uprostřed tlačítko „home“ pro návrat do hlavní nabídky, barevné kontrolky pro signalizaci bezdrátového připojení ke konzoli a USB slot pro připojení USB kabelu ke konzoli, sloužícím zároveň pro hraní i dobíjení vestavěného akumulátoru. Výdrž ovladače je dle testování Andreje Duly asi 30 hodin na jedno nabití, přičemž samotné nabití trvá asi 2 hodiny (během nichž ovšem můžete pokračovat v hraní díky onomu nabíjecímu USB kabelu).

 Dojmy z hraní na PS3
Obrázek zdroj: tisková zpráva Na místě bylo k vyzkoušení několik her, ale dvě jasně kralovaly. Tou první z nich byla FPS Resistance: The Fall of Man. V alternativní druhé světové válce se odehrává boj proti mnoha druhům vražedných mimozemšťanů, přičemž hra silně připomíná Call of Duty – jak prostředím a zbraněmi, tak skriptovanou koridorovou hratelností nebo třeba hudbou. Je zřejmé, že se tvůrci snažili navodit tradiční epickou atmosféru druhé světové války, ale se zajímavějšími nepřáteli a zbraněmi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Během hraní mne poněkud zarazilo, jak neskutečně obtížná hra byla. Okamžitě se mi vybavil titul Black – také zde není pro nepřátele problém zabít vás během pár vteřin soustředěné palby. Žádné postupné uzdravování jako v Halo nebo Call of Duty se nekoná. Dalším prvkem, který jsem postrádal, byla komplexnější fyzika – například reakce nábytku na střelbu jsou na stejné nebo ještě horší úrovni než v Gears of War. Přesto má ale hra skvělou atmosféru a bavilo mě objevovat nové lidské i vetřelčí zbraně, stejně jako zničené prostředí měst či nové druhy nepřátel.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Po všech stránkách příjemným zážitkem pro mne byla závodní hra Motorstorm, o které se od začátku hodně mluví. Ačkoliv přeci jen hra vypadá o něco střídměji než onen nabušený renderovaný film, přesto jde o ohromující podívanou – maximálně detailní a realistické vozy i motorky se ženou obří rozlehlou krajinou pouště v neskutečné rychlosti, s podporou pěkných grafických efektů pro odlesky slunce nebo prach na předním skle (viz video). Příjemně mne překvapila adrenalinová nerealistická rychlost hry a brutální destrukce během havárií, připomínající až příliš nápadně sérii Burnout. Šikovné bylo, že hra Motorstorm se dala ovládat jak klasicky analogovými páčkami, tak i nakláněním ovladače pro zatáčení.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Tím nejlepším titulem na vyzkoušení pohybových senzorů ovladače pro mne byla hra Lair, v níž řídíte draka plachtícího nad armádami nepřátel. Zde naplno využijete naklánění ovladače do všech stran, jelikož se ve vzduchu pohybujte tam a zpátky, stejně jako se vrháte střemhlav na nepřátele a znovu vzlétáte. Ovladač sice reagoval přesně na každou menší změnu úhlu držení, nicméně nabyl jsem dojmu, že design samotného letu draka je poněkud neohrabaný. Pro nováčka nebylo zrovna jednoduché nenarážet do staveb, skal apod.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Ostatní hry předvedené na prezentaci již nebyly tak zajímavé, spíše šlo o takový standard – byly to např. závody F1, Genji 2, Ridge Racer 7 a další. Během rozmluvy o závodních hrách na PS3 jsme si také připomněli, že 24. prosince Sony zdarma nadělí majitelům konzole Gran Turismo HD ke stažení z internetu (jde o pár tratí a vozidel z GT4 převedených do nextgen grafiky, což má sloužit kromě jiného jako reklama na plnohodnotné Gran Turismo 5, na němž se začalo pracovat).

 Grafické srovnání
U všech předváděných her jsem byl do určité míry zklamán grafikou. Jednak už se to čekání a odkládání PS3 (jakožto nejsilnější z konzolí nové generace) protahuje opravdu dlouho, takže očekávání možná vzrostla na poněkud nerealistickou míru (ačkoliv za to taky může tak trochu Sony sama díky videu Killzone 2 :-) Také je ale pravda, že jsem očekával nějaký grafický efekt, který by PS3 hry odlišil od toho co už důvěrně znám z Xboxu 360.

Obrázek zdroj: tisková zpráva PS3 ale nic takového zatím nepředvedla – všechny speciální efekty a grafické vychytávky, co jsem viděl na vlastní oči, jsou běžné již na X360 (viz srovnávací videa na GameTrailers, speciální článek na GameSpotu nebo naše listopadová zpráva). PS3 a X360 hry prostě působí na pohled stejně hezky. Je sice pravda, že PS3 procesor je výkonnější a tak teoreticky může nabídnout bohatší zábavu – nicméně první exkluzivní hry (Resistance) to zatím nepotvrdily. Ostatně přímo viceprezident EA prohlásil, že jejich současné tituly zatím využívají potenciálu PS3 jen z 20% a že bude trvat delší dobu, než ho vývojáři zužitkují naplno.

Související články: Playstation 3 specifikace a hry, Playstation 3 mánie začala v Japonsku, Playstation 3 se nastěhovala do Severní Ameriky, Playstation 3 v Japonsku válcuje Xbox 360, Útroby PS3 a výměna harddisku, Playstation 3 a její pirátský trumf?, Proč Sony přichází o exkluzivní hry?, Příliš drahý vývoj pro PS3?, Sony s konzolemi rozhodně nekončí, Zakladatel Atari předpovídá selhání PS3, PS3 webbrowser a krátká prezentace, Detaily o PS3

Martin Zavřel
autorovi je 27 let, pracuje jako producent v Illusion Softworks, po uplynulých sedm let vedl konzolovou sekci Doupěte; nejraději má akční, RPG a hororové hry (plus cokoliv s dobrým příběhem); neobejde se bez kvalitní filmové a herní hudby, relaxuje při procházkách s kolií, tenisu, cestování, plavání a na srazech Brněnských Otaku

 
 

Martin Zavřel

Nejnovější články